اکثر خودروها به ویژه مدلهای آلمانی دارای محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت هستند اما آیا دلیل واقعی این کار را میدانید؟
اگر در ۲۰ یا ۳۰ سال اخیر پیگیر اخبار خودروهای پرفورمنس بودهاید احتمالاً میدانید که حداکثر سرعت اکثر خودروهای آلمانی به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. همانطور که انتظار دارید این امر اصلاً اتفاقی نیست. همه میدانیم که بیشتر سدان ها و شاسی بلندهای اسپرت و پرفورمنس میتوانند به سرعتهای بالاتر هم دست یابند اما چرا سرعت آنها به چنین عددی محدود شده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش همراه ما باشید.
خودروهای پرفورمنس اکثر خودروسازان دارای محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت هستند اما چرا؟ فقط یک دلیل برای این موضوع وجود ندارد و همچنین موضوع آنگونهای که تصور میکنید ساده نیست. محدودیت حداکثر سرعت خودروهای اسپرت چند دهه قبل آغاز شد و بسیاری از افراد آن را کار ژرمنها میدانند. البته که کشور آلمان دارای بخشهای بدون محدودیت سرعت در اتوبانهای خود بوده و هر ساله افراد زیادی برای لذت بردن از عملکرد خودروی خود راهی این کشور میشوند. در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی یعنی زمانی که سدان های اسپرت واقعی پیدا شدند، بی ام و، آئودی و مرسدس بنز به توافقی بین خود دست یافتند تا حداکثر سرعت خودروهای اسپرت تولیدی را به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود کنند.
از جمله اولین سدان های دارای این محدودیت سرعت میتوان به مرسدس بنز SL600 سال ۱۹۸۸، مرسدس بنز E500 سال ۱۹۹۱، بی ام و M5 سال ۱۹۹۴، آئودی RS6 سدان و آوانت سال ۲۰۰۲ اشاره کرد؛ اما چرا غولهای آلمانی شروع به محدود کردن خودروهای خود کردند و چرا دیگر خودروسازان دنبالهروی این توافق بودند؟ چرا این محدودیتها امروز نیز وجود دارد؟ آیا این یک سنت قدیمی است که بدون تحقیق بیشتر همچنان دنبال میشود؟ باید گفت خودروسازان همچنان به توسعه تواناییهای محصولات خود ادامه میدهند و دلیل اصلی باقی ماندن محدودیت سرعت چنین خودروهایی به لاستیکها مربوط میشود. بهطور ساده باید گفت لاستیکهای استاندارد برای تحمل فشار بسیار زیاد ناشی از حرکت خودرو با سرعتهای فراتر از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی نشده است.
تمامی لاستیکها دارای رتبهبندی سرعت هستند و این امر در دیواره جانبی آنها با یک حرف مشخص میشود. برای مثال حروف H، V و W نشان دهنده رتبهبندی سرعت به ترتیب ۲۱۰، ۲۴۰ و ۲۷۰ کیلومتر در ساعت هستند. لاستیکهایی با قابلیتهای بهتر قیمت بالاتری دارند زیرا فرایند تولید چنین محصولاتی هزینه بری بالایی دارد و همچنین کیفیت لاستیک نیز باید بهتر باشد تا در برابر افزایش فشار مقاومت نشان دهند. طبیعتاً خودروسازان نمیخواهند قیمت محصولات خود را خیلی بالا ببرند و به همین خاطر سرعت نهایی آنها را محدود میکنند تا از نصب لاستیکهای گرانتر با تحمل سرعت بیشتر در خودروها دوری کنند. همچنین هزینههای تعویض چنین لاستیکهایی هم برای مشتریان مدنظر خواهد بود مخصوصاً اینکه اکثر رانندگان حتی به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت هم نزدیک نمیشوند. برخی خودروهای ویژه همچون سوپرکارها که تأکید زیادی روی پرفورمنس دارند محدودیتی برای سقف سرعت قائل نیستند و به همین خاطر از لاستیکهای مخصوص استفاده میکنند.
اما دلیل اولیه تصمیم سه غول خودروسازی آلمانی برای تعیین سقف سرعت روی محصولاتشان زوایای دیگری داشته است. اول اینکه هر خودروساز تلاش میکرد محصولی قویتر و سریعتر تولید کند تا از رقبا پیشی بگیرد. این رقابتی ارزان نبود. با تعیین سقف سرعت، برندهای موردبحث میتوانستند به روشی دیگر همچون زمانهای شتاب گیری و یا تجهیزات استاندارد خودروها رقابت کنند؛ اما موضوع نگران کننده تر برای برندهای آلمانی این بود که شرکتهای بیشتری به دنبال جنگ سرعت بودند و به همین خاطر محدود کردن حداکثر سرعت خودروهای اسپرت میتوانست به ژرمنها کمک کند. از طرف دیگر با تعیین چنین محدودیتی بخشهای بدون محدودیت سرعت اتوبانهای آلمان حفظ میشد و دولت قوانین سختگیرانه بیشتری را تصویب نمیکرد. با تمامی این تفاسیر، محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت همچنان رقم قابلتوجهی است و تولید خودروهایی با سقف سرعت بالاتر نمیتواند تأثیری روی جذابیت و فروش خودروهای آلمانی بگذارد.
این روزها تولید خودرویی که بتواند سریعتر از سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند خیلی سخت نیست اما توسعه محصولی که این کار را بهطور ایمن انجام دهد مسئله کاملاً متفاوتی خواهد بود. با اینکه یک خودرو شاید ۹۹ درصد عمر خود را در ترافیکهای شهری سپری کند اما تمامی بخشهای آن باید در برابر نیروهای مرتبط با سرعت بالا مقاومت کنند. چنین چیزی نیازمند ترمزهای قدرتمند، سیستم تعلیق توانا و بدنهای پایدار در سرعتهای بالاست. بوگاتی ویرون ۲۰۰۵ یک مثال مشهور است. اسپویلر عقب این خودرو در سرعتهای مختلف موقعیت خود را تغییر میدهد تا ویرون بتواند حداکثر پایداری را داشته باشد.
توسعه چنین تکنولوژیای برای هایپرکار میلیون دلاری توجیهپذیر است اما اکثر خودروهای پرفورمنس با محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدوده قیمتی ۱۰۰ هزار دلاری دارند. اگر این خودروها با ترمزها، سیستم تعلیق و لاستیکهای مخصوص سرعتهای بسیار بالا ساخته شوند قیمتشان بسیار بالاتر خواهد رفت. البته باید دانست استثناهایی نیز درباره این قانون محدودیت سرعت وجود دارد. بی ام و چندین دهه سرعت محصولات M خود را به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده بود و این موضوع همچنان پابرجاست اما راهی برای دور زدن آن وجود دارد. در حال حاضر خریداران میتوانند پکیج M درایور را سفارش دهند که محدودیت حداکثر سرعت را بالاتر میبرد. با اینکه سقف سرعت اکثر خودروهای پرفورمنس به رقم موردبحث محدود شده اما برخی مدلهای سفارشی و تولید محدود با سقف سرعت بالاتر تولید شدهاند تا این امر بتواند قیمت بالای آنها را توجیه کند.
۸ دی ۱۴۰۳باید ریمپ بشن وگرنه هایما هم ماشیناش محدود شدن وگرنه حداقل ۴۰۰ تا میرفت ون 7x
۸ دی ۱۴۰۳باشه
-امیرحسین
۹ دی ۱۴۰۳اه اه اه چقدر بدم میاد از یه تیپ ماشین بازی.از اینایی که پارسو میبرن عقبشو ارتفاع میدن و با یه منبع اگزوز گاز میدن باعث الودگی صوتی میشن.اخرشم مینویسن دنیا وفا ندارد نمیدونم یه همچین چرندیاتی بعد با ۱۸۰ تا میرن ته دره.
BlacK_MambA
۹ دی ۱۴۰۳ببین عزیز من
من خودمم تا حدودی با این داستان موافقم ولی آدم باید در همه حال منطقی فکر کنه
شما تا حالا دوج چلنجر 1000 اسب بخاری تو دادی دست همون بنده خدا که فرقشونو متوجه بشه؟
تو این بازار مریض و اوضاع خراب چه انتظاری داری؟
الان همون پارس یا 405 مگه در دسترسه؟
طرف مجبوره با این توهمات یکمی از اون حس بدبختی که داره رو به حس قدرت تبدیل کنه
متاسفانه الان وضعیت طوری شده که همه ادعای قدرت دارن و نه خودت قدرت رو
شما همین آدم رو ببر اونور آب ، از سگ کمتره اگه تف نندازه رو کاپوت همه این ماشینا
امیر
۹ دی ۱۴۰۳جالبه ماشینشو به قول خودشون شوتی میکنن هندلینگ ماشین از ساندرو استپ وی هم بدتر میشه
یادمه سال ۹۴ یا ۹۵ اون موقع ۹ سالم بود با خانواده و فامیل رفته بودیم شمال ما یکم جلو افتادیم بعدش اونموقع سمند ef7 داشتیم بعدش یه ۴۰۵ شوتی قشنگ یادمه میخواست کورس بزاریم بابام قبول نکرد یه ۴۰ دقیقه بعد همون ۴۰۵ چپ کرده بود له شده بود به معنی واقعی عن شد
.
۹ دی ۱۴۰۳ولشون کن.
آدم یکبار زندگی می کنه اینها هم یک پارسی گیرشون اومده اینقدر خوشحال هستند که انگاری کل دنیا رو بهشون دادی.
صحبت با این افراد و کلکل کردن با اینها عقلانی نیست.
امیر
۹ دی ۱۴۰۳دوست عزیز کامارو موتورش v8 حداکثر سرعتش ۲۹۰ کیلومتره اصلا اینا ولش کن بابام دنا پلاس تنفس طبیعی داره حتما بابام بره ریمپش کنه اونم ۶۰۰ کیلومتر میره. …
نیکان-همه ماشین ها رو دوست دارم
۸ دی ۱۴۰۳من شنیدم میگن پژو پارس ۶۰۰ تا میره🤣۴۰۰ تا که چیزی نیست
۸ دی ۱۴۰۳پرشیا elx تا خرخره تقویت تهش بتونه ۲۸۰ تا بره بیشتر بره تجزیه میشه
امیر
۹ دی ۱۴۰۳۲۸۰؟! داداش پارس ته تهش ۴ تا توربو بندازی روش (هر ماشین به تعداد سیلندر هاش میتونه توربو داشته باشه امیدوارم بدونی) اونم از t4 ته ته ته تهش بتونه ۲۴۰ تا بره راننده هم آخرین سرعتی که رفته (اگه بره) حتما ۲۴۰ میمونه بعد یه ۱۰ ثانیه بعد اینکه اصلا نزدیک ۲۱۰ شد تق💀
سروش
۹ دی ۱۴۰۳یا بچه ای یا چیزی از ماشین و تیونینگ نمیدونی اصن کاری به اون حرفت ندارم ولی یکم اگه اطلاعات داشتی میدونستی با یه توربو هم تا ۶۰۰ ۷۰۰ اسب از پارس کشیدن بیرون بنظرت اگه بخاد تخته بره ۲۸۰ تا براش چیزیه؟
توربو توان ماشینو افزایش میده ولی مستقیم روی سرعت تاثیر نمیزاره نمونش فرهاد یکتا که ماشینش اتمسفره و رکورد سرعت دستشه با ۱۷۰ اسب شهری، ۲۶۰ ۷۰ تا میره ماشینش
مهیار
۹ دی ۱۴۰۳پژو بدون هیچ امکاناتی 180 تا میره اونوقت یا چهار توربو 210 تا ؟
جرمی کلارکسون
۸ دی ۱۴۰۳مشتی ۹۰۰ تا میره چی میگی؟؟؟
SS
۸ دی ۱۴۰۳بله روی همه هایپرکارهای ایران خودرو و سایپا محدودیت سرعت تعریف شده
نمونه واضحش در نمایشگاه روی کوییک اسپرت بود که مهندسین مجبور شده بودن به جای اسپویلر air brake دائمی روی این خودرو کار بزارن تا سرعتش کنترل بشه
اون هم به خاطر محدودیت های لاستیکهای داخلی هست
شما دو جفت میشلن Super Sport روی پارس ELX بندازی از کنکورد هم سریعتر میرسونتت… اون دنیا البته 😂
mmd@
۹ دی ۱۴۰۳نیکان t80 ندیدی 750 کردن تو پاچش🤣
یک اصفهانی از...
۱۰ دی ۱۴۰۳البته بی شوخی بگم موتور ال نود معمولی ۱۶۰ تا میره ولی اگه تا خرخره بار بریزی توش با همون ۱۶۰ تا رو میره. به جان خودم راست میگم ولی رو ۱۶۰ تا یکمی می لرزه. ولی در کل موتور این ماشین سریع نباشه قوی هست.( خیلی عذر خواهی می کنم که بحث رو عوض کردم).
سید علیرضا
۸ دی ۱۴۰۳فقط بنز کپلی که عکس خبر بود ❤️
JaMsHiD-B
۹ دی ۱۴۰۳چقدر رینگ های این کپل شبیه به رینگ های 190e Evo 2 هست
ماشین
۹ دی ۱۴۰۳ماشین های آمریکایی هم محدودیت سرعت داشتند مثل پونتیاک، کامارو، بیوک و … این ماشین ها با هشت سیلندر موتور و قدرت بسیار بالا سرعتشان محدود شده بود. مثلا بیوک روی ۲۰۰ کیلومتر محدود شده بود در صورتی که به راحتی میشد با این ماشین بیشتر از این سرعت رانندگی کرد. ماشین های آمریکایی یعنی لذت بردن از رانندگی.
امیر
۹ دی ۱۴۰۳رانندگی همیشه به سرعت که نیست. همینکه ماشینه بتونه ۱۹۰ یا اصلا ۲۱۰ تا بره یعنی سریعه دیگه . تو پیست که نیستی بگی《 ماشین منو نگاه بوگاتی میستراله ۴۵۸ کیلومتر میره ک.نت بسوزه》ماشین به راحتی شه اون کامت بالایی رو نگاه میگه هایما ایکس ۷ ۴۰۰ تا میره
خب بچست نمیفهمه چیزخله اصلا بینم هایما ایکس ۷ با ۲ تن وزن میتونه ۲۰۰ تا بره؟ اصلا اگه بتونه بره زنده برمیگرده؟؟
mmd@
۹ دی ۱۴۰۳امیر شتاب 1.8 ریمک ازبین میبرتت میکنه پاره میکنه تقویتیا بقول خودت همیشه سرعت نیست ولی خاص بودن هم هست🙂😈
yasin
۹ دی ۱۴۰۳اون bmw چه خوشگله لعنتی
Mercedes 190
۱۰ دی ۱۴۰۳به نظرمن اینکه کی چندتا میره مهم نیست
اینکه تو اون سرعت کنترل بشه
اینکه با اطمینان کامل از ایمنیش پشتش بشینی
اینکه با ۱۲۰تا با اطمینان یه پیچ خفن و رد کنی بدون تکون خوردن خودرو این مهمه
مسئله بعد سرعت زیاد تو جاده های ایران خریته محض هست
یه چیز دیکه کسی که رو پارس تعصب داره و بحث میکنه هنوز پشت یه کلاسیک خارجی ننشسته
(پولمون به نو که نمیرسه)