هفته نامه

کدام خودروها پس از ۵ سال ارزش خود را بیشتر حفظ می‌کنند؟!

در دورانی زندگی می‌کنیم که خودروی کارکرده می‌تواند قیمتی بالاتر از یک مدل صفرکیلومتر داشته باشد. به دلیل کمبود جهانی نیمه‌رساناها و برخی فاکتورهای مهم دیگر، تحویل خودروهای صفر به مشتریان با تأخیرهای چند هفته تا چندماهه روبرو شده است. این وضعیت غیرعادی منجر به تغییرات قابل‌توجه در میزان افت قیمت خودروها شده و مطالعات جدید نشان می‌دهند برخی مدل‌ها می‌توانند ارزش خود را پس از ۵ سال بسیار بهتر از سایرین حفظ کنند.

وب‌سایت iSeeCars اقدام به تحلیل بیش از ۸.۲ میلیون فرایند فروش خودروهای مدل سال ۲۰۱۶ کرده تا ببیند کدام خودروها بیشترین و کمترین افت قیمت را پس از ۵ سال داشته‌اند. اولین و جالب‌ترین یافته این مطالعه آن است که به‌طور متوسط یک خودروی ۵ ساله افت قیمت ۴۰.۱ درصدی در سال ۲۰۲۱ داشته درحالی‌که این میزان افت در سال پیش ۴۹.۱ درصد بوده است.

افت قیمت بهترین خودروها از این نظر در ۵ سال اول مالکیت ۱.۶ تا ۴.۴ بار کمتر از میزان متوسط بوده است. گفته شده جیپ رانگلر تنها ۹.۲ درصد از ارزش خود را در سال پنجم از دست می‌دهد که برابر با ۲۷۹۶ دلار از قیمت این خودرو است. رانگلر آنلیمیتد با افت قیمت ۱۰.۵ درصدی در جایگاه دوم قرار داشته و پس از آن نیز خودروهای پورشه ۹۱۱ (افت ۱۲.۸ درصدی)، تویوتا تاکوما (افت ۱۳.۸ درصدی) و تویوتا توندرا (افت ۱۹.۵ درصدی) قرار دارند. در کل خودروهای اسپورت ۵ جایگاه از ۱۰ جایگاه اول لیست را به خود اختصاص داده و فورد موستانگ و شورولت کوروت در رده‌های ششم و هفتم جا خوش کرده‌اند. شورولت کامارو و داج چلنجر نیز هشتم و نهم بوده و افت قیمت آن‌ها پس از ۵ سال به ترتیب ۲۳.۶ و ۲۴.۴ درصد می‌باشد.

اگر به دنبال گزینه‌ای مناسب در بازار خودروهای کارکرده هستید به نظر می‌رسد الکتریکی‌ها پاسخ خوبی هستند. نیسان لیف بیشترین افت قیمت پس از ۵ سال را داشته و ۶۵.۱ درصد از ارزش خود یا به عبارتی ۲۳۶۶۶ دلار از قیمت اولیه‌اش را از دست می‌دهد. ب‌ام‌و i3 با افت قیمت ۶۳.۱ درصدی یا ۳۲۶۶۳ دلاری قیمت اولیه در رده دوم قرار داشته و رتبه‌های بعدی به ب ام و سری ۷ (افت ۶۱.۵ درصدی)، مزراتی گیبلی (افت ۶۱.۳ درصدی) و ب‌ام‌و X5 (افت ۶۰.۳ درصدی) می‌رسد.

مدیر iSeeCars می‌گوید:

در طول ۱۵ سال گذشته شاهد رسیدن قیمت خودروهای کارکرده به سطح جدیدی بوده‌ایم که دلیل آن کمبود نیمه‌رساناها بوده است. خودروهایی که معمولاً ارزش خود را بهتر حفظ می‌کردند حالا بهتر هم عمل کرده اما خب هنوز هم هستند خودروهایی که همچون همیشه افت قیمت بالایی را تجربه می‌کنند

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Ninja

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1028 ديدگاه)

    یعنی چی ۹ درصد یعنی مثلا تو یه پرایید میخری ۱۰۰ میلیون بعد ۵ سال قیمتش میشه ۹۱ میلیون

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲
    1. AMG GT R

      ۶ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (658 ديدگاه)

      بله
      خارج مثل ایران نیست پراید ۸۹ یه شبه ۲۰۰ درصد قیمتش زیاد بشه

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۱
      1. Ninja

        ۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (1028 ديدگاه)

        منظورم اینه چقدر خوبه که بعد از ۵ سال فقط ۹ درصد کم میشه

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۰
        1. hssn

          ۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (234 ديدگاه)

          بستگی به خود ماشین داره
          برای همه یکسان نیست که

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۰
        2. AMG GT R

          ۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (658 ديدگاه)

          میدونم منظورم این بود که خارج خودرو قیمت تقریبا ثابت داره
          ولی ایران …

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
        3. کاوه

          ۱۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (4 ديدگاه)

          اره یه سری ماشین قیمتهاشونو حفظ میکنن یه سری هم نه،مثلا بی ام و سری ۷ قیمتشش اگه مثلا یک میلیارد باشه بعد از ۵ سال شده ۳۵۰ میلیون،در حالی که من دقیقا یادمه ۴-۵ سال پیش سری ۷ تو ایران ۷۰۰ میلیون بودالان فکر کنم ۸ میلیارده،یعنی همون ماشین بعد از ۵ سال کار نه تنها افت نکرده که حدود ۱۱۰۰ درصد قیمتش بالاتر هم رفته!!!!!رسما دیونه خونه است این کشور

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  2. مک وال

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (218 ديدگاه)

    خوب این اطلاعات چه فایده ای داره؟
    اینا برای آمریکاست
    حتی تو اروپا یا سایر کشورها آمار متفاوت است.
    اینجا باید برای ایران آماردهی بشه

    موافقم ۹
    مخالفم ۸
    1. Mad.z.Max

      ۷ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1459 ديدگاه)

      مگه اخبار ماشینایی که میخونیم مال ایران هستن؟
      ۹۰درصدشون تولید محتوای نشریات آمریکایی هست. هروقت تولیدات داخل و نشریات داخل محصول و محتوایی تولید کردن، اونموقع میتونیم بگیم چرا از داخلیا خبر نمیذارن..

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  3. Mohammad

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (383 ديدگاه)

    منم شنیدم که جیپ قیمت خودشو خیلی خوب حفظ میکنه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۴
  4. AMIR / ARMI

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (775 ديدگاه)

    رانگلر کلا ماشینی که نه تنها هزینه نگه داری بلند مدت کمی داره بلکه مدل های قدیمی تر از ۲۰۱۶ هم بازار دسته دوم بسیار خوبی دارن و همیشه مشتری دست به جیب براش وجود داره
    هنوز که هنوز رانگلر های قدیمی حتی بدون تجهیزات اضافه رو میشه تو گروه هایی که آفرود میرن دید
    بر خلاف تصور مردم تو ایران هیچ خودروی ژاپنی دوام و کارایی رانگلر تو شرایط سخت رو نداره

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱۵
    1. میثم

      ۶ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (2153 ديدگاه)

      نظرت در مورد رانگلر را بی تعصب قبول دارم و دلیل حفظ ارزشش اینه که فرمول موفقیتش رو دست‌کاری نکرده. شما هنوزم جیپهای زمان جنگ جهانی رو تو آفرود می‌بینی.
      اما این قسمت کامنتت
      “” بر خلاف تصور مردم تو ایران هیچ خودروی ژاپنی دوام و کارایی رانگلر تو شرایط سخت رو نداره “”
      والا خود آمریکایی‌ها همچین تصوری ندارن و همیشه تو آفرودهای آمریکایی تویوتا چه نسل اول اف جی و چه مدلهای جدیدش شونه به شونه جیپ حضور دارن

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۶
    2. mos

      ۶ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (541 ديدگاه)

      طبق گزارش Consumer Reports رنگلر یکی از غیرقابل اعتماد ترین خودرو های سال ۲۰۲۰ بوده

      The Jeep Wrangler is One of the Most Unreliable Cars of 2020

      One of the most noticeable areas in which the Jeep Wrangler received a low reliability rating is its in-car electronics. Technical issues can lead to shockingly pricey maintenance and days without your vehicle while it spends time in the mechanic’s garage.

      اینجا هم میگه اصلی ترین دلیل رتبه پایین رنگلر بخاطر مشکلات الکترونیکی و فنی بوده که خرج زیادی داره.

      فکر میکنم همین کافی باشه بخوام از بقیه مشکلات رنگلر بگم باید ۴۰-۵۰ خط بنویسم.
      لینک منابع رو هم میزارم تو کامنت بعدی.

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۱۲
      1. mos

        ۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (541 ديدگاه)

        https://www.motorbiscuit.com/the-jeep-wrangler-is-one-of-the-most-unreliable-cars-of-2020/

        https://www.motorbiscuit.com/the-most-common-jeep-wrangler-complaints-you-should-know-about/

        اینم منبع
        دوستان آمریکایی فن قبل از حمله به من اینا رو بخونن 😂

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱۰
      2. میثم

        ۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (2153 ديدگاه)

        تو آفرود ماشین بسیار قابلیه
        طراحیش هم بصورت تکاملی پیشرفت داشته و بسیار به مدلهای اولیه وفاداره
        بخاطر همین طرفدار داره

        موافقم ۹
        مخالفم ۴
      3. AMIR / ARMI

        ۶ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (775 ديدگاه)

        سالانه داره ۲۰۰ هزار دستگاه رانگلر فروش میره و افت قیمت ۹ درصدی بعد از ۵ سال نشون میده
        توندرا و ۴رانر که نصف این تعداد فروش دارن افت قیمت ۱۹ و ۲۴ درصد نشون میده
        فارغ از کلاس خودرو ها این یعنی ۴ برابر رضایت مالکیت بیشتر صاحبان رانگلر نسبت به تویوتا ها
        هیچ خودرویی بدون مشکل نیست میشه یه لیست دراز از مشکلات هر تویوتایی در اورد
        بزرگ ترین مشکلشون هم اینه که لوگوی یه برند چیپ و ارزون رو این ماشین ها هستش
        که نماد قشر ضعیف جامعه هستش ( حرفم توهین نیست اشتباه برداشت نکن )
        برندی که اخرین افتخارش تو محصولات تولیدی به ۲jz سه دهه پیش برمیگرده
        به جیپ توهین کردن مثل تف سر بالا میمونه چون پدر هر شاسی بلند ژاپنی هستش
        ( و بالوالدین احسانا ) به پدر خود احترام بگذارید 😂

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۱۲
        1. mos

          ۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (541 ديدگاه)

          @amir-usa
          (((فارغ از کلاس خودرو ها این یعنی ۴ برابر رضایت مالکیت بیشتر صاحبان رانگلر نسبت به تویوتا ها)))
          به نظرم دیگه نتیجه گیری نکن تا بیشتر از این سوژه خنده نشی.
          آمار رضایت و وفاداری مشتری به هر برند تو همین پدال هست من چیزی نمیگم خودت برو جایگاه برند ها رو ببین.
          آره همه ماشینا مشکل دارن، ولی قطعا مشکل مثلا کند بودن سیستم اطلاعات سرگرمی با تکان های مرگبار و غیرقابل کنترل شدن رنگلر تو سرعت های بالای ۶۵ مایل و همچنین ۱ ستاره ایمنی یکی نیست.

          برند چیپ برندی هستش که تو کل تاریخچش یه ماشین نداره که ارزش کلکسیونی و قیمت بالا داشته باشه.
          برند چیپ برندی هستش که بعد ۳۰ سال SUV فول سایز و پرچمدارش رو دوباره ساخت و نتیجش شد سواری افتضاحی که بدترین تو کلاسشه.
          (((قیمت پایهٔ ۸۸ هزار دلاری این خودرو تنها ۴ هزار دلار از رنجروور کمتر بوده و کمی از لکسس LX مبتنی بر تویوتا لندکروزر گران‌تر است و هردوی این رقبا درحالی‌که در آفرود خودروهای توانمندی هستند، روی جاده هم بسیار نرم‌تر و بهتر عمل می‌کنند.)))
          همین یه جمله به خوبی نشون داد با یه صفحه‌نمایش بالای داشبورد و چند تا تیکه چوب فیک برند چیپ و اکونومی ساز تبدیل به لوکس ساز نمیشه.

          همیشه قبل از اینکه بخوای در این باره حرف بزنی یادت باشه خودت فن برندی هستی که اولین ماشینش بر پایه لوتوس بوده و باتری هاش رو از پاناسونیک میگیره.
          دفعه بعد قبل جواب دادن یکم فکر کن که اینجوری خودتو ضا.یع نکنی😂

          پدال لطفاً کامنت رو منتشر کن.

          موافقم ۷
          مخالفم ۴
        2. بهزاد

          ۷ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (1636 ديدگاه)

          این دوستمان یکم کم لطفی میکنن.
          هزینه ی ۵ ساله نگهداری یک خودرو دارای قواعد خاصی بوده که تقریبا قابل محاسبه ست.
          مثلا هزینه مالکیت ۵ ساله ی تویوتا ۴ رانر حدود ۴۳ هزار دلار و جیپ رانگلر ۴۷ هزار دلار.
          در رضایت و نظر سنجی های کیفی فکر نمیکنم جیپ تو رده های بالا باشه.
          خوبی برندهایی مثل جیپ اینجاست که بازار قطعه فروشان و افترمارکت ها به خاطر خواص این برند داغه.

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
    3. محمدرسول صمدی (◕‿◕)

      ۶ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (111 ديدگاه)

      رانگلر عالیه همجوره میزنه دو در و..
      تو اینستام خیلی طرفدارداره
      jeepgirls که همه دخترا عاشقشن

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  5. Arman

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (47 ديدگاه)

    رانگلر همه جوره دوست داشتنیه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۶
  6. علی

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (23 ديدگاه)

    جواب سوال : همه ی آشغال های تولیدی ایران

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  7. حسن

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (483 ديدگاه)

    کاش حداقل با یه کشور درست درمون همسایه بودیم از مرز فرار میکردیم در شرایط فقر و بدبختی و تورم تو تمام ملتهای تحت فشار دنیا به نظرم مکزیک بهشت حساب میشه تا ناراحت میشن میرن امریکا .

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
    1. AMG GT R

      ۶ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (658 ديدگاه)

      متاسفانه همسایه هامون وضعشان از خودشون بد تره بجز دو سه تا کشو های حاشیه خلیج فارس که متاسفانه مرز خاکی باهاشون نداریم

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
    2. عاشق پدال

      ۹ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (60 ديدگاه)

      ODA یه سازمان دولتی هست تو ژاپن. مسئولیت این سازمان کمک های خارجیه. بودجه این سازمان میدونی چقدره؟ حدود ۱۶ میلیارد دلار در سال
      المان حدود ۲۴ میلیارد در سال کمک های خارجی داره. این کمکها طبق قانون باید تو کشورای خارجی توسعه نیافته خرج بشن . به جز این المان سالی خدا تومن مهاجر میگیره خرجشون میکنه.
      بریتانیا ۲۰ میلیارد دلار
      فرانسه ۱۳ میلیارد دلار
      کانادا شش و نیم میلیارد دلار
      سوعد به تنهای پنج و نیم میلارد دلار. که بعد از نروژ خر پول دومین کشور تو دنیاست که بیشترین کمک خارجی رو نسبت به جمعیتش تصوی میکنه هر سال.
      متاسفانه ماها نق نقو هستیم . تنبلیم. همیشه دنبال اینیم همه چی حاظر باشه بشینیم سر سفره و بخوریم.
      بدبختی دیگه اینه اونقدر خوب میخوریم همه یک متر شکم داریم. تا حالا شده یه تیکه نون بخوری با یه سیب و یه لیوان چایی یا قوه برا کل روز و بعد گرسنت نشه؟ عادت میخواد.
      ما اینطوری هستیم.
      ما باید نقش المان یا ژاپن یا سوعد رو داشته باشیم. ولی بدبختی رو ببین تو میایی میگی باید یه سومالی یا یه افغانستانی باشیم.
      چون تا حالا عزت نفس نداشتی. دنبال کندن و فقر و گدایی بودن همه . حالا فهمیدین منظور اینکه این مردم گدا پرور شدن یعنی چی؟
      یعنی همین. یعنی اینکه شما میایی میگی عه باید بریم یه کشور دیگه.
      من شخصا به اون افغانستانی حق میدم. چون همه میدونیم وضعشون چطوره. کشوری مثل پاکستان با ۳۵۰ میلیون جمعیت اومده ۵۰ ساله کشورشونو ناامن کرده چون پاکستان عمق استراتزیک نیاز داره. هم پاکستان هسته اییه هم هند. پس متخصص های ژئوپلیتیک خوب میدونن یعنی چی این حرف.
      اما من و تو؟ من و تو چرا؟ من دبی بودم. اونقدری که گدای هموطن دیدم هندی پاکستانی ندیدم. اصلا ندیدم به خدا. دبی زندگی چندسال پیشا. بحث نایت کلابها رو نمیگم.
      اما و اما بحث اینه این چیزا دست دولت نیست. دست من و تو و پدر مادرامونه. ببینین پدر مادرامون چطور بارمون اوردن. شاید والدین بعضیا خوب باشن و تربیت صحیح رو به کار بردن. اما اکثریت خیر.
      تا وقتی اینطور تربیت نشدیم که تو دنیا کشورایی مثل المان ژاپن سوئدهلند هم هست، هیچوقت این صفت گداپروری رخت بر نمیبنده. و هی سومالی افغانستان عراق رو مثال میزنن برامون.
      ما نقش گدا بودن رو برا خودمون میبینیم، یه زاپنی یه المانی نه. برا همینه اونا هی المان و زاپنن ما ایرانی.
      و بگذریم که اونقدر پناهنده رفته از مملکت که خیلیا مسخره میکنن. سوریه افغانستان عراق ایران. شدن ۴ کشور با بیشترین پناهنده. و حدس بزن از بین این ۴ کشور کدومش امنه؟ منظور من اینایی که تحصیلی میان یا تخصصی میان نیستا. پناهندگی منظورمه.
      پناهنده یادت باشه کسی که از جنگ فرار میکنه نه بحران اقتصادی.
      تا جایی که تو المان هنوز یادمه حتی رسانه رسمی المان تیتر درشت زده بود ایران سومین کشور پناهنده ی دنیا. و ۵ سال پیش تو مقطع ۶ ماهه دومین کشور پناهنده دنیا بودیم. تیترشو یادمه. فکر کن سوریه اول بود ما دوم. افغانستان سوم.
      ننگ از این بالاتر؟
      و جالبه این بحث مختص به قشر متوسط نیستا. طرف بنز زیر پاشه. نه تخصص داره نه سواددرست حسابی. دلخوش به اینه تو یو ان تو ترکیه قبول بشه.
      یه چیزی میگم شاید ندونین. اکثر اینایی که میرن ترکیه اونجا خودشونو ثبت یو ان میکنن تا شاید سهمیه پناهندگی شاملشون بشه برن المان فرانسه هلند کانادا. یه تور خرجشه دیگه. اکثر این ادمای مشهوری که میبینین رفتن ترکیه یه مدت زندگی کردن برا همینه. ترکیه یه اشغالدونیه. حتی برادرای افغانستان حاظر نیستن اونجا بمونن.
      شرم اوره. ننگ تا این حد که حتی همین ادمای مشهور هرکاری میکنن این قضیه رو مخفی نگهدارن. میگن مثلا ترکیه زندگی میکنیم. اره جون عمشون. اونا منتظرن. اینقدر این پناهندگی از یه کشور امن ننگ اوره. اون سوری عراقی افغانستانی سومالیایی حق داره. اما برا ما نه. برا ما ننگه. این حرف من نیستا. حتی روزنامه های المان هلند فرانسه این چیزا رو نوشتن. و تو المان به این نوع پناهندگی میگن پناهندگی اقتصادی. یعنی فقط برا سوء استفاده از سیستم پناهندگی و برا اقتصاد میان.

      ارع . اینه گدا پروری.طرف افکار و رفتارش گدا هست اما ننگ نمیدونه. اونقدر تو این منجلاب فرو رفته که متوجه نمیشه.

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  8. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1664 ديدگاه)

    الکتریکی ها رو بعد ۵ سال بخری احتمالا باید ببری یه باتری نو ببندی براش!
    هندزفری و شارژرش هم معلوم نیست سالم باشه.

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  9. محمدرسول صمدی (◕‿◕)

    ۶ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (111 ديدگاه)

    رانگلر عالیه
    تو اینستا بزنید جیپ ببینید چقدر طرفدار داره
    شاه اکثر سهامهای جیپ خریده بود
    دخترا عاشق جیپ هستند برید ببینید
    jeepgirls و… .
    این نشون میده دختر پسر نداره جیپ همه عاشقشن

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  10. مهردادکمال

    ۷ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (765 ديدگاه)

    چه کاریه ادم بجاش جیپ صفر بخره اونجا که قرعه کشی نداره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. دايان

    ۷ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    جالبه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. علی

    ۷ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (241 ديدگاه)

    این حرف که میگن ماشینهای چینی افت قیمت دارن واسه بعضیاشون درست نیست

    من ۳۱۵ اسپرت اکسلنت دارم ۱۰۰ میل تا الان سود کردم

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
    1. علی

      ۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (241 ديدگاه)

      اونی که دیس داده واقعا خنگه خودم میگم از پارسال تا الان ۱۰۰ میل سود کردم

      تو میخوای برو ۲۰۶ بخر ببین سود میکنی یا ضرر

      البته یه چرخ ۳۱۵S میرزه به صدا ۲۰۷ اتومات

      موافقم ۰
      مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا