در حالی که بحث واگذاری سایپا به بخش خصوصی به یکی از داغترین موضوعات اقتصادی کشور تبدیل شده، حضور نامهایی چون بابک زنجانی، گروه ماموت، کرمان موتور و کنسرسیوم انتخاب، این رقابت را وارد فاز حساسی کرده است. اما پرسش اصلی همچنان باقیست: چرا شرکتی با میلیاردها تومان زیان انباشته، ناگهان اینهمه خواهان پیدا کرده؟ و آیا وعده سرمایهگذاری چند میلیارد دلاری واقعاً به احیای این غول خسته خودروسازی منجر خواهد شد یا اهداف دیگری در پشت پرده نهفته است؟
در هفتههای اخیر، موضوع واگذاری بلوک ۴۲ درصدی سهام سایپا به بخش خصوصی به یکی از مهمترین مباحث حوزه اقتصاد و صنعت ایران تبدیل شده است. این بلوک مدیریتی که از سوی دولت عرضه میشود، خریداران و کنسرسیومهای مختلفی را به خط کرده؛ از گروههایی وابسته به چهره جنجالی بابک زنجانی گرفته تا مجموعههای صنعتی شناختهشدهای مانند کرمان موتور و انتخاب. اما این سؤال اساسی در ذهن بسیاری شکل گرفته: چرا سایپا با بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، ناگهان اینقدر جذاب شده است؟
بر اساس گزارشهای رسمی، روند اهلیتسنجی خریداران سایپا آغاز شده و تاکنون چند گروه اصلی وارد رقابت شدهاند:
گروه | اعضای اصلی | مشخصات |
---|---|---|
گروه اول | هلدینگ داتوان وابسته به بابک زنجانی | جنجالیترین گزینه با ادعای سرمایهگذاری ۲ میلیارد دلاری |
گروه دوم | کرمان موتور + بانک شهر | کنسرسیومی با سابقه صنعتی و حمایت مالی بانکی |
گروه سوم | انتخاب الکترونیک، پرشیاخودرو، گروه فرزانگان | ترکیبی از تجربه صنعت و واردات خودرو |
گروه چهارم | گروه گلستان (مالک فردا موتور) | برند خصوصی با سابقه در تولید خودرو |
گروه پنجم | علی انصاری (ایرانمال) | چهره اقتصادی با نفوذ و منابع مالی گسترده بانک آینده |
زنجانی وارد میشود
ماجرای ورود بابک زنجانی به این رقابت، نقطه عطف ماجراست. زنجانی که سالهاست نامش با پروندههای سنگین اقتصادی گره خورده، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در واکنش به کنسرسیوم کرمان موتور و بانک شهر نوشت:
ایجاد کنسرسیومهای پفکی و لب و دهنی که با پول دولت در بانکها میخوان سهام دولت رو بخرن بیشتر یک شوی تبلیغاتیست. برای رقابت در خرید سهام سایپا باید بیش از دو میلیارد دلار پول نقد رو کرد…
این ادعا که زنجانی آماده تزریق سرمایه ۲ میلیارد دلاری به سایپا است، با توئیت افشاگرانه یاشار سلطانی روزنامهنگار نیز تقویت شد. سلطانی با استناد به اسناد رسمی دولت آمریکا نوشت:
بابک زنجانی و دارایی ۲۰ میلیارد دلاریاش که در سال ۲۰۱۳ تحریم شده بود، بعدها از فهرست تحریم خارج شدهاند…
اگر این ادعاها را بپذیریم، زنجانی از حیث توان مالی مشکلی برای تصاحب سایپا ندارد. اما آیا چنین سرمایهگذاریای در یک شرکت بشدت بدهکار، که سالهاست با ساختار ناکارآمد، نیروهای مازاد، تولید زیانده و وابستگی به دولت اداره میشود، عقلانی است؟
با دو میلیارد دلار چه میتوان کرد؟
بیایید فرض کنیم یک سرمایهگذار خصوصی، همین دو میلیارد دلار را برای ورود به صنعت خودرو ایران کنار گذاشته باشد. آیا خرید سایپا بهترین گزینه ممکن است؟ پاسخ از منظر فنی، اقتصادی و صنعتی احتمالاً منفی است. با این بودجه، میتوان:
- یک استارتاپ خودرویی نوین از پایه تأسیس کرد، با ساختار منعطف، چابک، دیجیتالی و مدرن
- سهام قابل توجهی از شرکتهای نوآور چینی مانند Neta یا Leapmotor را خرید که اکنون برای سرمایهگذاران خارجی باز هستند
- مشارکت در شرکتهای مهندسی اروپایی یا آسیایی که به علت کاهش فروش به دنبال شرکای جدید هستند
- احداث یک مگافکتوری مدرن با خطوط تولید رباتیک و ظرفیت تولید سالانه بالا
- خلق یا احیای یک برند قدرتمند ملی با طراحی محصولات روز دنیا و تمرکز بر صادرات مثلاً احیای برندی چون هیلمن که آشنای ایرانیان و اروپائیان است
حتی میتوان برای ورود به بازار ایران، از مزیت تعرفههای حمایتی نیز استفاده کرد تا در مدت کوتاهی به سود عملیاتی رسید.
پس چرا سایپا؟
اما همچنان سؤال باقیست: چرا زنجانی یا دیگر سرمایهگذاران مایل به تصاحب سایپا هستند؟ پاسخ، شاید در داراییهای پنهان سایپا نهفته باشد:
- مالکیت زمینها و املاک ارزشمند در نقاط مختلف کشور
- زیرمجموعههایی مثل پارسخودرو، سایپادیزل، زامیاد، سایپا یدک، مگاموتور و… که بعضی سودآورند
- امکان دسترسی به سهم قابل توجه بازار خودرو داخلی
- ظرفیتهای انحصاری تولید، مجوزها و قراردادهای دولتی
- نفوذ در زنجیره تأمین خودروسازی کشور
برای یک سرمایهگذار با اهداف غیرصنعتی، اینها میتواند جذابتر از سود عملیاتی باشد. به بیان دیگر، خرید سایپا، خرید یک امپراطوری از داراییهاست، نه الزاماً یک کارخانه خودروسازی زیانده!
نتیجهگیری
ادعای تزریق ۲ میلیارد دلار از سوی بابک زنجانی یا دیگر خریداران بالقوه، اگر واقعی باشد، میتواند مسیر صنعت خودرو ایران را دگرگون کند؛ به شرط آنکه این سرمایه برای تحول ساختاری و مدرنسازی بنیادین صرف شود، نه برای ادامه وضعیت موجود. اما تا وقتی اهداف خریداران، نوع مالکیت، نحوه بهرهبرداری از داراییها و برنامه توسعه محصول مشخص نباشد، همچنان باید با دیده تردید به این واگذاریها نگریست.
سؤال پایانی برای مخاطبان پدال
شما اگر ۲ میلیارد دلار سرمایه داشتید، ترجیح میدادید سایپا را بخرید یا برند خودتان را از صفر بسازید؟
فرشید
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴هیچ کدوم. از این خراب شده فرار میکردم. دو میلیارد دلار پول هم نمیخوام. مشکلم نهایت با صد هزار دلار حل میشه
ارسلان
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴این بنده خدا آقای زنجانی یه آدم وطن پرست و مومنه….به خاطر مردم ایران و رضای خدا، دوست داره سایپارو هم بکشه بالا !!! از ایران بره ؟! 😂 ۹۹ درصد اینا اگر ایران نبودند، گوسفند دستشون نمیدادند
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴عین قضیه خرید آیفون ۱۳ با ۲۰ میلیون
ارژنگ
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴با صد هزار دلار نهایتا میتونی با قایق غیرمجاز بری توی آبهای مدیترانه غرق بشی…برای مهاجرت آبرومندانه و زندگی خوب چند میلیون دلار پول لازمه عمو….
Amir
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴فکرمیکنم خیلی ها توایران تو رویا زدگی میکنند. ۱۰۰ هزار دلار پشم هم نیست و اینجا زیرفقراست و بعد چند وقت که تمام شد که دیگه هیچی.
KOP
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴صد هزار دلار پول خیلی کمی هست، در نهایت قاچاقی بخوای خارج شی که بین 5 تا 15 تاش قاچاق چی ها ازت میگیرن ، بعد خوش شانس باشی زنده برسی. در کمپ پناهندگان تا چند سال مستقر شی تا شاید پرونده ات به عنوان یک پناهنده قبول کنند! که احتمالا نمیکنند.
اون چیزی که تو مد نظرت هست به میلیون پول میخواد.
دوستان با این رویا که با چند صد هزار تا بتونید مهاجرت قانونی کنید ، بدون پناهندگی و کمک دولتی ، از پس هزینه های چند سال اول بر بیایید تا کار مناسب پیدا کنید یا کسب خودتون راه بندازید ، در بیایید.
با ریال ایران نمیشه اینجا زندگی کرد. 3 راه دارید: اگر خیلی پول دارید (مهاجرت اشتباهه چون کیفیت زندگی تون پایینتر میاد)
اگر تخصص و هوش ویژه دارید و به زبان مسلط هستید (بهترین نتیجه میگیرید به شرطی که از قبل کار پیدا کرده باشید و با ویزا اشتغال بیایید)
با ویزا تحصیلی در یک رشته مناسب و دانشگاه خوب (اگر جوان هستید و همسر و بخصوص فرزند ندارید) چون چند سال وقت لازم داره تا شاغل بشوید و حتی تحصیل رایگان + کار دانشجویی قانونی هزینه یک نفر نمیتونه بده و هزینه متفرقه زیادی وجود داره)
استثنا همیشه وجود داره که با شرایط خیلی سخت تونستند موفق بشوند اما کار هر کسی نیست.
در نهایت اولین شرط مهاجرت اینه که زبان انگلیسی + زبان کشور مقصد را بلد باشید.
اراز
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴من اگه 2میلیارد دلار داشتم برای همیشه سرزمین زیبا وپراب برق و مردمان خنده رو شاد و مهربان کشور م تنها گذاشته و به کشور کفر خشن و بی نظم و بی فرهنگ امریکا مهاجرت می کردم
محمد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴بهترین کار رو می کنی.
انشالله یروز منم این کار رو می کنم.
KOP
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اونی که توی ایران 2 میلیارد دلار تونسته دربیاره ، چه نیازی داره مهاجرت کنه؟
ایران میمونه 2 میلیارد میکنه 4 بعدش 8 و …
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴بابک زنجانی دلال بین المللی نفت و تاجر بوده.
تو ایران این پول رو درنیاورده.
اصلاً کسی فقط تو یک کشور کار کنه نمیتونه انقدر پول دربیاره.
سود تو تجارت های بین المللی هست.
محمدرضا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴معتقدم همین که پای دولت از تولید قطع بشه و صرفا به یک قانون گذار و تصحیل گر تبدیل بشه ، کافیه
محمد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴پای دولت قطع نمیشه.
اگر ۳ تا از این گذینه های واگذاری رخ بده از این جیب به اون جیب می شه.
amir-mr
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴یه شرکتی مثل سایپا اگه تو هر کشور دیگهای بود، تا الان صد بار ورشکست شده بود و اسمی ازش نبود. ولی چرا آدمایی مثل بابک زنجانی یا شرکتهایی مثل کرمانموتور دنبال خرید سایپا هستن؟ جوابش واضحه، اقتصاد مریض این مملکت.
برای این مولتیمیلیاردرها، خرید یه برند مثل سایپا یه فرصت عالیه واسه پول درآوردن بیشتر. چون شرکتهایی مثل سایپا و ایرانخودرو، ضررهاشونو از جیب مردم درمیارن. چطوری؟ با فروختن ماشین به قیمت چند برابر،به اسم ضررده بودن شرکت، هی قیمت ماشینو میبرن بالا و دست تو جیب مردم میکنن.
اگه سایپا بیفته دست امثال زنجانی یا کرمانموتور، اوضاع بدتر از قبل میشه. مطمئن باشین نه سایپا درست میشه، نه ایرانخودرو. تهش همیشه این ماییم که جیبمون خالی میشه
این مافیای لعنتی از همیشه قویتر شده و هنوزم داره کار خودشو میکنه، بدون اینکه کسی جلوش رو بگیره.
PURIYA
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴تقصیر ما مردمه
آقا اگه همه متحد شن ۶ ماه فقط ۶ ماه خودروساز ها رو تحریم کنن همه چی درست میشه
تقصیر خودمونه که این لگن هارو به ما میندازن ما هم به به چه چه میکنیم تو صف های طولانی هم وایمیستیم
Taha Ayoobi
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴خداوکیلی اگه مردم نخرن عالی میشه
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴هیچ اتفاقی برای خودروساز رخ نمیده.
ایرانخودرو و سایپا حقوق شون رو دولت میده ولی صنایع فولاد و مادر و قطعه سازان بیچاره می شوند.
محمد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴هزینه تولید مثلاً کوئیک بیشتر از قیمتی هست که
به مردم می دهند.
دولت مواد اولیه رو به دلار به خودروسازی می فروشد و توقع دارد به ریال به مردم خودرو بفروشند.
مشکل از قدرت خرید پایین و ریال بی ارزش است.
رضا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سرمایه داره عقده دیده شدن دارندمن2ملیار داشتم گم نام میشدم
کسرا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴وقتی این همه هوش اقتصادی میخوان بخرن خب حتما یه چیزی هست
پس سایپا رو میخریدم
Yaghoob
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر قصد تولید خودرو داشتم بی شک یا یه برند خارجی رو میخریدم یا یه برند جدید تاسیس میکردم.
و اگر قصد رانت خواری و سود بردن از انحصار رو داشتم چه انتخابی بهتر از یک مونتاژ کار وطنی؟
فقط انگلستان
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴برند خودروسازی یکی از بزرگترین چیزهایی هست که اسم یه کشور رو میاندازه سرزبون مردم دنیا و توجه جهان رو جلب میکنه که کلی محبوبیت و سود ایجاد میکنه
اگه دو میلیارد دلار پول داشتم یه برند جدید لوکس درست میکردم و خودروهایی بروز و مدرن تولید میکردم.
PURIYA
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴من بودم رو صنعت توریست سرمایه گذاری میکردم
ایران پتانسیل شو داره
حامد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴بنظر به بابک زنجانی گفتن پولاتو باید اینجا سرمایه گذاری کنی. شایدم ترس از تحریم و بلاک شدن پولهاش تو خارج از ایرانه که زنجانی رو علاقه مندکرده.
امیدواریم همونقدر که تاجر وپولساز خوبیه بتونه یه کمکی هم به این وضعیت داغون خودرو سازا بکنه
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴فکر کن از این ماشین بخوای بخری 😂😂
میاد یه ماشین سدان رو ارزون و مفت میده مثلاً ۲۰۰ میلیون بعد ملت میریزن واسه خرید و بعد با توجه به سوابق ایشون پولو بر میداره فلنگو میبنده ماشین هم بی ماشین 😂
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴عاشق عقل اونی هستم که بیاد از این چیزی بخره
رضا زمانی فرد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا بابک زنجانی اعدام نشد و چه کسی پست اون هست ،و این پول را از کجا آورده ،
محمد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴دوستان زامیاد خیلی مدیریتش خوبه.
اون جا که نوشته بعضی از زیر مجموعههای سایپا که سود آورند منظورش زامیاده.
BMW is GOD
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴بعید میدونم هنوز کسی باشه فکر کنه ایشون به دنبال تغییر در صنعت خودرو هستند و حتی اگر هم بودند وقتی زیرساخت اقتصادی مثل اقتصاد آزاد فراهم نیست و بازار ما هم کاملا انحصاریه، پس عملا شما جای زیادی برای تغییر و بهبود نداری. شایدم اصلا نیازی نداری چون مشتری همیشه آمادست و مجبوره هرچی میسازی بخره.
بلکه خرید سایپا ایشون رو رسما و قانونا وارد چرخه قدرت میکنه. یعنی الان مشروعیت هم دارند. مثل این میمونه شما به یه پرنده شکارچی ۲ بال پرواز قدرتمند بدی یکی ثروت یکی قدرت ( حمایت قانون ) حالا تو روز روشن و خیال آسوده شکار میکنه.
سراب
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴یک دهمش رو داشتم میزاشتم میرفتم از این خراب شده مگه دیوانه م بمونم
همین که این آقا پول ملت ایران دستشه دلیل کافیه واسه نموندن
فرامرز
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی جالبه مفسداقتصادی که تادیروز لب تیغ اعدام ومحاکمه بود الان با کت وشلوار شده فعال اقتصادی و دولت هم چ تبلیغاتی براش میکنه،مشت نشانه خلوار همه مسئولین مملکت همینن
Mohsen
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴زیان انباشه سایپا به توجه به تورم روز به روز بی ارزش تر میشه و پنج سال بعد شاید یک دهم الان ارزش دلاری داشته باشه
پس اون مسئله خاصی نیست .
دوم اینکه توسعه پلتفرم. و ساخت موتور یا کل خودرو سازی از صفر کار بسیار پر هزینه یی هست و هر کسی نمیره سراغش
شما دقت کنی شرکت های چینی اغلب میرن شرکت های ورشکسته غربی رو میخرن و ازش داشته هاش استفاده و توسعش میدن .
خریدن سایپا کار بسیار عقلانیه و عملا مفت بریه
با نفوذ و رشوه هایی که میدن راحت میتونن قیمت گذاری دستوری رو بردارن و به سود دهی کامل برسن
محمد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر مدیریت خوبی بشه میتونند در یک زمان سه تا ۵ ساله شرکت رومتحول کنند و با استفاده از تکنولوژی و مدیریت نوین محصولاتی باکیفیت و قیمت متعادل تولید کنند و از بازار پر رونق داخلی خودرو و گاها صادرات نهایت منفعت رو ببرند … ولی با تغییرات اساسی و جهش بسوی خودروهای الکتریکی
علی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴والله اگر من پانصد هزار دلار داشتم همین فردا صبح دنبال مهاجرتم رو میگرفتم وباقی عمرم را در بلاد کفر میگذرونیم واین چیزا را نه میدیدم نه میشنیدم
V.F
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام، این حجم پول هیچوقت گیر منو شما قرار نیست بیاد ک بخایم فکر کار کردن باهاش رو بکنیم
ولی یک درصد احتمال اینو بدید ک همین آقای زنجانی اگر صاحب این شرکت بشه و وطن پرست باشه چ رقابتی میتونه ایجاد کنه و حداقل حداقل کیفیت خودروها و قیمتشون خیلی میتونه بهتر بشه
البته اگر ب جمع وطن فروشها و مال مردم خورها نره،
اون دسته از افرادی هم ک میگن خود این آقا دزده اول برن تحقیق کنن ببینن واقعا دزدی بوده یا …..
M
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ای وای جانم از این موضوع فقط یک نتجه میتوان گرفت اونهم اینه که دزززززز برای همین اینکه ایران توی دنیا تنها کشور هست که فقر نداره تورم نداره بیکار نداره چون همیشه یه موردی هست که زهن مردم دیگر باشه و به دنبال کارهای پیش و پا افتاده نرن از ۱۰۰ میلیون ایرانی ۸۰ میلیون با این چیزها کامل از ۱۲ ماه سال ۱۴ ماه سر کاریم
کاربر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴آخه کجای تاریخ دیدید یه دزد که با رابطه و لابی اومده بالا چیزی بسازه . اینا فقط میتونن با زد و بند و لابی و رانت دلالی کنن. مانند زنوزی
M
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ببخشید پا برهنه وارد شدم جناب اقای بابک زنجانی که میگه دزد آدم عاقل شما یه دزد نشون بده تو ۴۰ سالگی اش ۱۰۰ دلار پس انداز داشته باشه این آقا زحمت کشیده پینه های دست اش رو ببینید من و شما هم اگه درست کار میکردیم ماهیانه طبق حقوق قانونی که دریافت میکنیم جمع میکردیم ما هم میتونستیم ۱۰۰ دولار پس انداز داشته باشیم خدار و شکر که همه درآمدها به دلار هزینه ها هم به لطف مسولان کشور به ریال بس مشکل خود ما داریم
جعفر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام بابک زیر مجموعه اقتصاد ایران بوده وهست مدیری
اقتصادی ولایق هست چیزی که در هیچ دولتی از اول انقلاب تا حال نداشتیم صابقه اش خرلبه وگر نه وزیر اقتصادش میکرد پزشکیان ،دولت به خیال خام دورادور حواصش به او هست .ولی او ایران را خواهد بلعید . و
پشتیبان دارد در خارج وداخل .برای خودم ومردم متاسفم
غول اقتصادی را ساخت .در زندان با پول دزدی کار کرد
وامروز ایران را میتواند بخرد چرا چون بلد بود .
علی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴قضیه در سود های هنگفت سایپا وایرانخودرو نهفته است؟؟؟؟؟
این دو لگن ساز سالهاست بهای تمام شده خودروها را با تجدید ارزیابی داراییها و افزایش های نجومی استهلاکات موهوم شناسایی می کنند و در حقیقت زیانی وجود ندارد برای همین این همه طرفدار و خریدار دارند .
در حقیقت این زیان های انباشته و شناسایی شده سود هستند که از بابت داراییهای با بهای تمام شده ناچیز و با تجدید ارزیابی شناسایی شده اند.(خرید ملک در 60 سال قبل به ارزش مثالی 1000 ریال در حال حاضر با تجدید ارزیابی هزاران میلیارد شناسایی شده و استهلاک آن بهای تمام شده تولید می شود. که در حقیقت سود را زیان نشان می دهند.) اینها قواعد حسابداری هستند که گفته شد.
Navid A J
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴من اگر این پولو داشتم سرویس بهداشتی مخصوص مسئولا میزدم تا به جای تپه های باقی مانده، بیان کارشونو اونجا انجام بدن.
Souls_Master
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴به یاد آورید که ایشون آقای بز هستند.
در صدر اخبار سالهای قبل
علیرضا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴جناب آقای زنجانی دم شما گرم ، موضوع جنجالی هفت تپه ، واگذاری ماشین آلات تبریز با پول مردم به جیب الیگارشی ها یادمان نرفته ، این ها با عناوینی حیرت انگیز دست از سر مردم بر نمی دارند و نهایتا صنعت کشور و اشتغال را از بین می برند اما شما با حرکتی زیبا بجای صرف پولتان در کشورهایی مثل کانادا ، به صنعت فرسوده کشور وارد می شوید تا چابک سازی و تسهیلات هم برای خرید اتومبیل برای مردم عزیز و هم با تولید برند در منطقه سهم کشور را ارتقا دهید . قطعا تولید کامیون یا کشنده در سایپا دیزل از اهدافتان خواهد بود تا در کنار حمل و نقل ریلی ، حمل جاده ای را هم ساماندهی کنید بعنوان یک جانباز جنگ تحمیلی دست شما را می بوسم و بشما آفرین می گویم .
مهدی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴یعنی شما مردم نمی پرسید چه کسی بابک زنجانی را بالا برد چه کسی پایین کشیدش چرا حامیانش معرفی و محاکمه نشدن پس ۲۰ میلیارد یورو چطور شد اگر برگشت که ما هیچ احساسی در جامعه اقتصادی ندیدم چرا اعدامش نکردن آزاد شد و هزارتا سوال دیگر چه کسانی سایپا و ایران خودرو به این روز انداختن چرا چهار دهه پولهای مردم خرج این شرکتها شدووووو
مهدی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴منم دو میلیارد دلار داشتم سایپا را میخریدم و یک مدیر تسویه میذاشتم همه نیروهای اضافی و بدرد نخور را مینداختم بیرون تا به سود برسه بعدش ماشین های به روز طبق استانداردهای جهانی میساختم مگه سایپا چی کم داره از هیوندایی یا کیا
LH44
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴علی انصاری یا م.خ؟؟
شاهین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴دم بابک زنجانی گرم .نه آقا زاده است نه سیاسی طرف هوش اقتصادیه
پولدارم باشه نوش جانش جهارتا خیر برای مملکت داشت
تو اوج تحریم طرف نفت ایران میفروخت در حالی که خزانه داری آمریکا محال و ناممکن میدونست این کار ها و تو برجام یکی از بندهای نانوشته اش سربه نیست کردن بابک زنجانی بود
دنیایی بی شرف وطن فروش با چند هزار
میلیارد تومان اختلاس رفتن کانادا و آمریکا که آخر معلوم نیست اون پول براشون خیری داشته یا سر به نیست شدند
ولی زنجانی با چند میلیارد دلار پول مونده تو ایران دنیایی کسب و کار و کارخونه شغل داره راه میندازه از حمل و نقل ریلی تا خودرو سازی
فاز ملت معلوم نیست چیه
دست شخص بیافته میگن بده.دست دولت بیافته میگن بده
اعع چه داستان یه
این مملکت با ده زنجانی آباد میشه
همین آمریکا و کانادا هم با راکفلر ها چروچیلد ها آباد شده که خیلی مقدس وفرشته. هم نبودن و ته دزدی بودن