مزدا

معرفی شاسی‌بلند برقی و هیبریدی مزدا EZ-60 با پلت‌فرم چانگان!

مزدا EZ-60 که بر اساس چانگان دیپال S07 ساخته شده، با توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتری و گزینه هیبریدی با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر، رقیبی جدید برای تسلا مدل Y است.

مزدا EZ-60، در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ به‌طور رسمی معرفی شده است. این خودرو که پیش‌تر تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی وب‌سایت وزارت صنعت چین منتشر شده بود، نتیجه همکاری مزدا با چانگان است و بر اساس چانگان دیپال S07 ساخته شده است. هرچند EZ-60 برای بازار چین طراحی شده ولی ممکن است با نام CX-6e به اروپا نیز راه یابد، هرچند مزدا هنوز این موضوع را تأیید نکرده است. EZ-60 که ابتدا سال گذشته در قالب کانسپت آرتا (Arata) معرفی شد، یک شاسی‌بلند الکتریکی است که با قوای محرکهٔ بردافزا هم عرضه می‌شود. این خودرو با طراحی متمایز و فناوری‌های پیشرفته، رقیبی برای تسلا مدل Y محسوب می‌شود و از اواخر سال ۲۰۲۵ در چین به فروش خواهد رسید.

مزدا EZ-60 با طول ۴,۸۵۰ میلی‌متر، عرض ۱,۹۳۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱,۶۲۰ میلی‌متر، از تسلا مدل Y کشیده‌تر و عریض‌تر اما کمی کوتاه‌تر است. فاصله محوری خودرو نیز ۲,۹۰۰ میلی‌متر است که فضای داخلی جاداری را فراهم می‌کند. EZ-60 طراحی متفاوتی نسبت به دیپال S07 دارد و ابعاد بزرگ‌تری ارائه می‌دهد، بنابراین صرفاً یک مدل ری‌بج شده نیست. طراحی خارجی EZ-60 با خطوط تیز، جلوپنجره بسته و چراغ‌های LED باریک، نمایی مدرن و تهاجمی دارد. این خودرو روی رینگ‌های ۲۱ اینچی قرار گرفته و از سیستم تعلیق عقب چند اتصالی و کمک‌فنرهای با کنترل الکترونیکی بهره می‌برد که سواری نرم و چابکی را تضمین می‌کند.

مزدا EZ-60 به‌صورت استاندارد یک شاسی‌بلند محرک عقب تمام الکتریکی است که بردی حدود ۶۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. اگرچه ظرفیت دقیق باتری اعلام نشده اما دیپال S07 از باتری ۸۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که احتمالاً در EZ-60 نیز به‌کار رفته است. این نسخه هیبریدی بردافزا از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری با قدرت ۹۷ اسب بخار به‌عنوان ژنراتور استفاده می‌کند که باتری ۳۱.۷ کیلووات‌ ساعتی لیتیوم آهن فسفات ساخت CATL را شارژ می‌کند. این نسخه برد کلی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر و برد برقی ۱۶۱ کیلومتر ارائه می‌دهد. موتور الکتریکی عقب در این مدل ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. برخلاف کراس‌اوور کوچک‌تر MX-30 که از موتور وانکل استفاده می‌کند، EZ-60 به موتور بنزینی معمولی متکی است که البته هیچ ارتباط مکانیکی با چرخ‌ها ندارد.

کابین EZ-60 با الهام از سدان EZ-6 طراحی شده، اما ویژگی‌های متمایزی دارد. برجسته‌ترین عنصر داخلی، صفحه‌نمایش عظیم ۲۶.۴۵ اینچی 4K است که کل داشبورد را در برمی‌گیرد. این نمایشگر توسط دو صفحه‌نمایش کوچک متصل به دوربین‌های جانبی (به‌جای آینه‌های سنتی) و یک نمایشگر هدآپ سه‌بعدی تکمیل می‌شود. سیستم صوتی با ۲۳ بلندگو، شامل بلندگوهای تعبیه‌شده در پشت‌سری‌های جلو، امکان پخش موسیقی متفاوت برای راننده و سرنشین را فراهم می‌کند. فرمان با نوشته “Mazda” به‌جای لوگوی سنتی تزئین شده و کابین با مواد باکیفیت و طراحی ساده، حس لوکسی را منتقل می‌کند. فناوری‌های اتصال و رانندگی نیمه‌خودکار نیز انتظار می‌رود که از پلتفرم‌های پیشرفته چانگان بهره ببرند.

مزدا EZ-60 از اواخر سال ۲۰۲۵ در چین به فروش می‌رسد، اما هنوز اطلاعاتی درباره عرضه در سایر بازارها، ازجمله اروپا منتشر نشده است. با توجه به عرضه سدان EZ-6 با نام 6e در اروپا، احتمال عرضه EZ-60 با نامی مانند CX-6e در بازارهای جهانی هم وجود دارد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Yaghoob

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (541 ديدگاه)

    طراحی جالبی داره

    موافقم 22
    مخالفم 7
    1. MehdiTurbo

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2499 ديدگاه)

      حیف اون طراحی های مزدا تا قبل این دوتا خودروی جدیدش که شد این
      حیف واقعا

      موافقم 2
      مخالفم 3
  2. مردیم از خوشی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1492 ديدگاه)

    چراغ ها خیلی باریک شده اگه ضخامت چراغ دو برابر بود عالی می شد

    موافقم 8
    مخالفم 13
  3. صامورایی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (81 ديدگاه)

    برای ژاپنیا موقعیت خوبی فراهمه.مثل همین مزدا پلتفرم مشترک با چینیا بگیری و در اروپا عرضه کنی.
    هم برند معتبری داری هم با زحمت کمتر و سرعت بیشتر محصولت آماده عرضه میشه. حالا کو تا پلتفرم خود مزدا بیاد. خوبه دیگه 😊
    فقط حیف برای امریکا با تعرفه مواجه میشه وگرنه این ژاپنیا از پول بدشون نمیاد. اونجا هم همینو عرضه میکردند‌.

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. صامورایی

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (81 ديدگاه)

      نیسان و میتسو که انبار پلتفرم بودند الان کجان؟

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. datsun

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (4067 ديدگاه)

        کره ی ها انبارها رو خالی کردن : )

        موافقم 6
        مخالفم 11
        1. صامورایی

          ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (81 ديدگاه)

          آره خالی کردند چون میخوان بجاش باتری و پلتفرم از کره و چین بزارن. جا نیاز دارن.

          موافقم 10
          مخالفم 6
        2. Car love

          ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6 ديدگاه)

          سلامتی پلتفرم بگیرا😂😂

          موافقم 2
          مخالفم 2
    2. Lyting

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (149 ديدگاه)

      اتفاقا مزدا به عنوان برند اقتصادی توی اروپا برند منفوریه
      باوجود هوندا و فولکس واگن و پژو سئات فکر نمیکنم کسی سراغ مزدا بره

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. Alireza

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (761 ديدگاه)

    خیلی شبیه کادیلاک شده

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. J

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (62 ديدگاه)

      دقیقا کجاش شبیه کادیلاکه؟

      موافقم 8
      مخالفم 7
      1. دیگایو

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جلوش

        موافقم 5
        مخالفم 5
    2. مازیار

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1518 ديدگاه)

      طبیعیه وقتی هردو بازار مشترکی دارن

      موافقم 5
      مخالفم 2
  5. KAIZEN

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (428 ديدگاه)

    ایده هیبریدی برد افزا رو واقعا دوست دارم
    فکر کنم اولین بار نیسان با مدل e Power این سیستم رو تولید انبوه کرد

    موافقم 10
    مخالفم 4
  6. رضا

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الان دیگه خودروهای ژاپنی هم پلتفرم چینی دارن.
    اما بعضی ها در کشور خودمون به چین نگاه پایینی دارن.
    بیدار شید دوستان چین هواپیمای جنگنده نسل ششم داره! از آمریکا و اروپا خیلی وقته جلو زده.

    موافقم 15
    مخالفم 20
    1. NAVID@@98

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1273 ديدگاه)

      نخیر اتفاقا اصلا جلو که نزده به گرد پای اروپا و آمریکا کلا نمیرسه

      موافقم 2
      مخالفم 2
  7. Nismo

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1807 ديدگاه)

    اون از لکسوس es با اون طراحی زشتش
    اون از Audi
    اون از بیوک الکترا
    این از مزدا
    بابا یه کم یواشتر
    توی زشت تر ساختن ماشینا که با هم مسابقه نذاشتید

    موافقم 10
    مخالفم 8
  8. omid

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    نسخه هیبریدی گزینه خوبی هست واسه ایران

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا