تجربه و آزمایشمرسدس بنز

پشت فرمان مرسدس E55 AMG مدل 1999، سدان آلمانی، رویکرد آمریکایی!

این روزها بحث در مورد پیشرانهٔ سدان‌های اسپرت مرسدس AMG بالا گرفته است و گزارشات ضدونقیضی در این رابطه می‌شنویم. حال اما صرف‌نظر از اینکه نسل جدید E63 با چه پیشرانه‌ای به بازار خواهد آمد، قصد داریم سری به گذشته زده و پشت فرمان اولین نسل E کلاس AMG بنشینیم. این تجربهٔ رانندگی با مرسدس E55 مدل ۱۹۹۹ توسط کارانددرایور در مارس سال ۱۹۹۹ منتشر شده است.

مهندسان آلمانی در افلترباخ که به دنبال استخراج گشتاور هستند، به معدن بزرگی دست پیدا کرده‌اند و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور را از آن بیرون کشیده‌اند که از دور ۳ هزار rpm به بعد در دسترس است. این گشتاور عظیم با یک فشار بی‌دقت پدال گاز، جهشی را ایجاد می‌کند که سرهای سرنشینان را سریع‌تر از شاتل فضایی داخل پشت‌سری صندلی‌ها فرومی‌برد. با خاموش کردن کنترل کشش و تخته کردن گاز نیز شاهد هرزگردی چرخ‌های عقب خواهید بود. به لطف موتور ۵.۴ لیتری V8 و ۳۵۴ اسب بخار قدرت، E55 ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۵ ثانیه طی می‌کند.

این E کلاس قدرتمند هرچند بسیار سریع است اما هرگز وحشی و گستاخ احساس نمی‌شود. درواقع، E55 آن‌قدر شیک و باوقار رفتار می‌کند که بسیاری از سرنشینان پتانسیل واقعی آن را تشخیص نخواهند داد. دلیل این موضوع پیشرانهٔ بی‌صدا و تعویض دنده‌های نرم و روان گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک است. همچنین حتی در دورهای پایین هم گشتاور کافی برای بالا رفتن از شیب‌ها بدون نیاز به معکوس دادن وجود دارد. در بخش تعلیق نیز صرفاً هنگام حرکت روی جاده‌های خراب متوجه تعلیق سفت‌تر خودرو با کمک‌فنرهای بلیشتاین خواهید شد.

همچنین در ظاهر هم دیگر رانندگان صرفاً یک E کلاس معمولی را خواهند دید مگر اینکه در عقب خودرو نوشتهٔ E55 را ببینند. این ماشین فراتر از انتظارات ما کاربردی است و در عین حال به‌اندازهٔ بهترین خودروهای اسپرت در پیست توانمند است و همهٔ این‌ها را با قیمت ۷۱,۷۱۷ دلار ارائه می‌کند که ۱۵ هزار دلار از E500 نسل قبلی که توسط پورشه مونتاژ می‌شد ارزان‌تر است. ارائهٔ این ویژگی‌ها با قیمتی کمتر از E500 قبلی قابل تحسین است اما این کار به قیمت تغییر در فرایند تولید تمام شده است.

E55 برخلاف E500 اساساً به‌طور کامل توسط مرسدس بنز در زیندلفینگن مونتاژ می‌شود و سپس برای تجهیز به موتور بزرگ‌تر، گیربکس برگرفته از مدل‌های V12، چرخ‌های بزرگ‌تر و ارتقاء تعلیق و ترمزها به AMG در افلترباخ فرستاده می‌شود. به همین دلیل، ماهیت E کلاس حفظ شده و صرفاً ویژگی‌های دینامیکی آن ارتقاء پیدا کرده است. درنتیجه، شاهد سدانی بسیار سریع ولی با کنترل بدنهٔ ضعیف هستیم. همچنین مکانیزم فرمان هیدرولیک هم مشابه E430 است و در سرعت‌های بالا هم سبک باقی می‌ماند.

اما E55 با گشتاور شگفت‌انگیز خود همهٔ این کاستی‌ها را جبران می‌کند. همچنین منحنی گشتاور نیز آن‌قدر صاف است که خودرو نیاز چندانی به تعویض دنده ندارد و کششی مثل بوئینگ ۷۴۷ در هنگام تیک‌آف را ارائه می‌کند. در سرعت‌های سه‌رقمی هم مقاومت هوا تاثیری روی کشش خودرو نمی‌گذارد و E55 هنگام رسیدن به محدودیت سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت خود هنوز شتاب می‌گیرد تا جایی که احساس می‌شود حداکثر سرعت واقعی آن باید حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد.

در سرعت‌های پایین‌تر اما E55 شخصیت متمدن‌تری به خود می‌گیرد و سواری نرم و آرامی را ارائه می‌کند. این شاید قابل‌توجه‌ترین ویژگی E55 باشد که وقتی تحت‌فشار نباشد، بیشتر شبیه لیموزین رفتار می‌کند تا سوپراسپرت. همچنین گیربکس هم به‌دقت خواسته‌های راننده را می‌فهمد و کارکرد خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند. البته مشکلاتی جزئی هم وجود دارد و به‌عنوان‌مثال، نمی‌توان انتظار داشت سیستم تعلقی که برای پیچیدن در سرعت‌های بالا طراحی شده است روی آسفالت خراب تکان‌ها و ضربه‌هایی را به کابین وارد نکند.

به‌طورکلی، E55 ترکیبی از ویژگی‌های لوکس و اسپرت است که برای اکثر نیازهای خریداران مناسب خواهد بود. همچنین با خریداری AMG توسط مرسدس، سطح ساخته‌های این برند پرفورمنس نیز بالاتر رفته است و E55 تمام ویژگی‌های فنی دقیق E کلاس مثل کنترل پایداری، کنترل کشش، دو شمع در هر سیلندر و به‌طور خلاصه تمام دارایی‌های یک خودروی استاندارد کارخانه‌ای را حفظ کرده است.

مرسدس برای ساخت سدان‌های اسپرت خود همیشه از رویکرد آمریکایی یعنی استفاده از پیشرانهٔ V8 بزرگ استفاده کرده است. این شرکت در سال ۱۹۶۸ برای ساخت مدل افسانه‌ای ۳۰۰SEL 6.3 از پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 لیموزین ۶۰۰ استفاده کرد و در E55 هم همان مسیر را دنبال کرده و بزرگ‌ترین موتور V8 خود را در سینهٔ E کلاس قرار داده است. E55 موشکی است که تا سقف سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت شما را در صندلی فرو خواهد برد و این پرفورمنس را با راحتی چشمگیری ارائه می‌کند. E55 بار دیگر اثبات می‌کند که هیچ جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد.

مشخصات فنی

Mercedes Benz E55 AMG 1999

پیشرانه ۵.۴ لیتری V8
قدرت ۳۵۴ اسب بخار
گشتاور ۵۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۵ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۴۷.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۸۸ جی
حداکثر سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۰ لیتر ترکیبی
طول ۴,۸۱۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۹۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۴۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۳۲ میلی‌متر
وزن ۱۷۰۷ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۲۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۷۱,۷۱۷ دلار
قیمت تست‌شده ۷۳,۸۰۲ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    عجب هیولایه این…. چه موتور خوبی داره

    موافقم 53
    مخالفم 2
    1. MR.JD

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (326 ديدگاه)

      شک نکنید که مرسدس های دهه 90 نه یک گام بلکه صد گام از رقبای خود جلوتر بودند . W126-W140 . W124-W220 دو اتاق اول از کلاس E و دو اتاق بعدی از کلاس S مصداق بارز این حرف من هستند .
      همین موتوری که شما میفرمایید همان زمان در حد سوپر اسپرت هایی نظیر فراری بوده . یعنی از لحاظ پرفورمنس قدرت سرعت شتاب هیچ چیزی کم نداشت .
      حیف و صد حیف که این اتاق ها به ایران وارد نشدند و تنها مرسدس های دهه 90 ایران که به صورت انبوه وارد شدند W124 های پایه و تعدادی W202 هستند که تازه آنها هم در بدترین تجهیزات و آپشن ها آمده اند .
      شما اکثر این بنز ها را نگاه کنید بدون رینگ بدون دنده اتومات بدون سانروف بدون تعلیق قابل تنظیم بدون صندلی چرم و برقی و از همه بدتر بدون موتور های شش و هشت هستند .

      موافقم 51
      مخالفم 3
      1. S

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (80 ديدگاه)

        نگو داداش الان یه سریا بهشون بر میخوره که داری از بنز تعریف میکنی کلا اینجا از بنز تعریف کنی میشی متعصب. اینجا باید بنز بکوبی همه جوره تا ازت راضی باشن 😂😂😂

        موافقم 15
        مخالفم 2
    2. MR.JD

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (326 ديدگاه)

      البته باید مد نظر داشته باشیم آن زمان یعنی سال 1370 داشتن خودرو خودش یک آپشن بود .
      مثلا پیکان 1.7م بود . رنو 5 صفر 1م بود و پژو 405 با قیمت 3.6م و گالانت با قیمت 4.5م واقعا خودروهای لوکس آن زمان محسوب میشدند . ما خودمان آن زمان 405 جی ال داشتیم (وارداتی)
      و در واقع آن زمان E230 بنز یک خودروی 10میلیونی و ابرلوکس دست نیافتنی برای 99% جامعه بود فکر کنم چیزی شبیه مازراتی های الان ایران .
      پس جای تعجبی نداشت که چرا مثلا w124 E500 وارد نشده چون با این حساب احتمالا بالای 100میلیون قیمت میخورد و میشد معادل یکی از دو دستگاه SLS blackseries الان !

      موافقم 27
      مخالفم 6
  2. امین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    موتور تنفس طبیعی وی هشت. حیف که همش به تاریخ پیوست

    موافقم 33
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2146 ديدگاه)

      من فقط تماشا
      من فقط تحسین
      به این میگن بنزززز
      فقط توشو نگاکن،از شدت تمیزی طراحی داخل از توعکس هم میشه میزان آرامش و کیفیت و لذت حضور در داخل ماشین رو فهمید
      چه اصالتی،چه شکوهی ،چه رخی
      مخصوصا با رنگ مخصوص مرسدس ینی نقره یی
      روشنش کن تا خود بندرعباس با آرامش کولر بگیر و از سیستم کاست و موزیک تو آرامش لذت ببر…

      موافقم 17
      مخالفم 0
  3. M.83

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (195 ديدگاه)

    کارانددرایو تو تجربه مرسدس > کارانددرایو تو مقایسه مرسدس
    کاش یکمی از این نبوغ سلیقتونو از گذشته به الان میاوردین

    مرسدس همه جواهرات وی ۸ای که تا الان ساخته این ویژگی هارو داشته
    تجملات بریتانیایی ساختار شکنی پرفورمنس و مهندسی آلمانی

    موافقم 20
    مخالفم 2
  4. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    با شکوه و با وقار ولی میدونید چی از این بهتره؟ بنزای جدید و از اونا بهتر هوندا آکورد

    موافقم 4
    مخالفم 35
  5. Hadi

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    عالیه سال های طلایی خودروسازی بوده واقعا 👌
    یه موتور ۵۴۰۰ V8 روی یه سدان خانوادگی تنفس طبیعی…
    از این بررسی های قدیمی بیشتر بزارید…

    موافقم 20
    مخالفم 2
  6. Gdm

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    زمانی که مرسدس واقعا مرسدس بود…

    موافقم 14
    مخالفم 0
  7. امید

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام بنظرم مرسدس حرف نداره من مدل e240 داشتم ولی خب خیلی ارور داره و پر هزینه خیلی شتاب و سواری نرم که اصلا قابل قیاس نیست با ماشین های هم مدل و سال خودش از نرمی صندلی ها و کابین گرفته و خیلی چیز های دیگه بنظرم ماشین های آسیایی مثل تویوتا و هوندا خیلی کم هزینه تر و کم استهلاک تر هستند خودرو های آلمانی پر هزینه و اینکه باید خودرو دوم باشه در کل بشینی پشت بنز دیگه پشت هیچ ماشینی نمیتونی بشینی

    موافقم 12
    مخالفم 2
  8. blackwing

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (886 ديدگاه)

    این اتاق همونی نیس که شاسی مشترک با داج چارجر و چلنجر داره ؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. سوشیانت

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1928 ديدگاه)

      خیر پلتفرم lx کرایسلر که دوج چارجر و چلنجر بر اساس اون درست شده بودن فقط چند تا قطعه ی مشترک با ای کلاس داشتن، پلتفرم و طراحی و مهندسیشون ارتباطی با ای کلاس نداشتن الان هم که بر اساس پلتفرم ld کرایسلر درست شدن

      موافقم 6
      مخالفم 1
  9. 18:45

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (470 ديدگاه)

    لذت بردم و خیلی لذت میبرم از این تست های خیلی قدیمی 👍👍💯

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهردادکمال

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1826 ديدگاه)

    E55 بار دیگر اثبات می‌کند که هیچ جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد…
    قابل توجه طراحان کنونی مرسدس»»»»» c 63 amg

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا