مرسدس بنز

ملاقات با اتوبوس رنگارنگ مرسدس بنز ۰۳۰۲ در مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ تا چند روز دیگر در کشور قطر برگزار می‌شود و مرسدس بنز نیز از این فرصت بزرگ برای ملاقات دوباره با یکی از خاص‌ترین اتوبوس  های رنگارنگ خود در مسابقات جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی استفاده کرده است.

در آن زمان تنها ۱۶ تیم در تورنمنت شرکت داشتند درحالی‌که مسابقات جام جهانی امسال قطر ۲۰۲۲ با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود. ژرمن‌ها مسئول تأمین اتوبوس های حمل‌ونقل اعضای تیم‌ها بودند و از رنگ‌های زرد و مشکی و… که نشان دهنده رنگ‌های پرچم کشور آلمان هستند برای رنگ‌آمیزی بدنه اتوبوس‌ها استفاده کرده بودند. روی شیشه عقب این اتوبوس‌ها نیز نشان‌های جالبی به چشم می‌خورد.

در داخل کابین اتوبوس های مرسدس بنز برای جام جهانی ۱۹۷۴ شاهد تجهیزات زیادی بودیم تا بازیکنان تیم‌ها در طول سفر برای برگزاری مسابقه خود راحت باشند. البته برخی از این تجهیزات در روزگار مدرن کنونی به درد نمی‌خورد! برای مثال هر صندلی دارای زیرسیگاری شخصی بود و در بخش پشتی نیز میزی برای نوشیدنی‌ها وجود داشت. سیستم صوتی کاست Blaupunkt و کولر را نیز می‌توان جزو دیگر تجهیزات این اتوبوس‌ها دانست.

طرح رنگی روی صندلی‌ها کاملاً متناسب با حال و هوای دهه ۷۰ میلادی در نظر گرفته شده و ترکیبی از پارچه‌های قرمز و نارنجی بود. مرسدس بنز می‌گوید تمامی بازیکنان و اعضای تیم آلمان غربی این صندلی‌ها را امضا کرده‌اند. تیم آلمان غربی با شکست دادن ۲ بر ۱ هلند در فینال توانست قهرمان مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ شود. شاید این اتوبوس‌های راحت به ریلکس شدن بازیکنان تیم آلمان غربی پیش از مسابقه فینال کمک کرده باشند!

اتوبوس موردبحث که در موزه مرسدس بنز قرار دارد دست‌نخورده نیست چراکه پس از پایان مسابقات راهی سرویس‌های عادی خود شد هرچند خبری از بدنه رنگارنگ آن نبود. همچنین مرسدس نتوانست نسخه اصلی و اورجینال را پیدا کند و به همین خاطر یک نسخه کپی از آن را برای نمایش در موزه خود ساخت. اتوبوس مرسدس بنز O 302 در اوایل سال ۱۹۶۵ معرفی شد و بیش از ۳۲ هزار دستگاه از آن خط تولید را ترک کردند. مشتریان می توانند پیشرانه‌های ۴ و ۶ سیلندر دیزلی را با قدرت ۱۲۵ تا ۲۳۶ اسب بخار سفارش دهند. در سال ۱۹۷۱ نیز این اتوبوس به‌صورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی عرضه شد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2770 ديدگاه)

    چقدر خوشگله
    اون طراحی و رنگ آمیزی هم زیباترش کرد
    کلا کمپانی مرسدس عشقه لاکردار

    موافقم ۵۷
    مخالفم ۴
  2. علی جردن

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (403 ديدگاه)

    یاد دوران علی دایی کریم باقری افتادم…

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۲
    1. فرزاد

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      🇹🇷🇮🇷🇩🇪🇺🇲

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۹
      1. ❤BMW❤

        ۲۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (319 ديدگاه)

        ترکیه ؟

        موافقم ۲۴
        مخالفم ۲
        1. علی جردن

          ۲۳ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (403 ديدگاه)

          منظورشون شاید ترک زبان بودن علی و کریم باقری هستش

          موافقم ۹
          مخالفم ۴
      2. A.A.S

        ۲۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (138 ديدگاه)

        پرچم ترکیه اونجا چیکار میکنه؟!

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۲
  3. جمشید

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (320 ديدگاه)

    صد البته ایرانیها با این اتوبوسها خیلی خاطره دارن

    موافقم ۶۳
    مخالفم ۰
    1. soulsmaster

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (49 ديدگاه)

      و هنوز هم در حال خاطره سازی هستند.اتوبوس های دانشگاه ما هنوز همین بنز های ۳۰۲ هستن😂

      موافقم ۳۶
      مخالفم ۰
    2. جناب ایکس

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1441 ديدگاه)

      اتوبوس اردو😂😂😂😂
      یادش بخیر
      البته بعضیا هم با مینی بوسش خاطره دارن

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۰
  4. محمد

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (840 ديدگاه)

    یادش بخیر تا همین دهه هشتاد هم بار اصلی حمل و نقل مسافر بین شهری به عهده این اتوبوس بود تو ایران ، یه وسیله‌ای وقتی وارد کشور میشه اینقدر میمونه تا جزوی از فرهنگ کشور میشه مثل خاور نیسان پراید ۴۰۵ و…🤦🏻‍♂️

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۱
  5. رضا

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (232 ديدگاه)

    سنم اونقد نیست که با ۳۰۲ سفر کرده باشم ، ولی در روزگار کودکی من هنوز خیلی از این اتوبوس ها دیده میشد و من دوستشون داشتم .
    بنظرم خیلی از اتوبوسای امروزی ظاهر قشنگ و دلنشین تری داره و صد البته خاطرانگیز …

    یه زمانی هم ایران ناسیونال یکی از خطوط اصلی تولید این اتوبوس در دنیا بود . که به واسطه صادرات ایران ناسیونال به اروپای شرقی امروزه در اروپا ۳۰۲ هایی با لوگو ایران ناسیونال میبینم !
    فک کن روابط بین الملل ، احترام و اعتبار جهانی ، صنعت رو به رشد و … یعنی چی که ۳۰۲ آلمانی از ایران ناسیونال به بعضی کشورای اروپایی صادر میشد !
    و این فقط قطره‌ای از اون دریا بود …

    موافقم ۴۸
    مخالفم ۲
  6. احمدرضا

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (480 ديدگاه)

    این شانس داشتم که سفرای زیادی باهاش برم

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۰
  7. SLR _ 722

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (151 ديدگاه)

    یادش بخیر سفر با این اتوبوس ها

    با اینکه خیلی نوستالژی هستند اما واقعا بعضی وقت ها سفر باهاشون عذاب آور بود . از نداشتن کولر و بخاری گرفته تا اضافه کردن صندلی بیشتر و کم کردن فضای جلو پای مسافر . نشستن روی صندلی های روی گلگیر هم میتونست کاندیدای عذاب های آخرت باشه . لرزش و صدای بلندشون هم اون موقع طبیعی بود ( مخصوصا اگر میخواستی بخوابی خیلی به چشم میومد)
    هرچی بود و نبود ولی حداقل روزگار خوشتر بود . یک خدا قوت هم خدمت راننده های این ماشین ها که واقعا کار سختی داشتند .
    برای من نوستالژی ترین خاطره صدای کشیدن ترمز دست این اتوبوس هاست ( خیلی وقته اتوبوس سوار نشدم شاید الان هم سیستمش همون باشه )

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۱
    1. رضا

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (232 ديدگاه)

      راست و دروغش رو نمیدونم ولی شنیدم تو برف و بارون گاهی سقفشون هم چکه میکرد 😅

      اون ترمز دستی هایی که چند بار میکشیدن تا سفت بشه ؟ 😃
      نه دیگه اینجوری نیست ، الان ترمز بادی دارن مثل کامیون

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۰
      1. SLR _ 722

        ۲۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (151 ديدگاه)

        آره دقیقا همون صدای چند بار کشیدنش 😄

        یکجورایی حکم زنگ تفریح بود که بری پایین یکم پاهات باز بشه

        موافقم ۹
        مخالفم ۰
  8. Royal Driver UK 70

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (672 ديدگاه)

    حس نوستالژیکی بهم داد، یاده دورانی افتادم که مینی بوس و اتوبوس بنز رو تولید و مونتاژ میکردیم و به کشورای اروپایی صادر میکردیم، هعی روزگارو…

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
  9. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2157 ديدگاه)

    به نظر من زیباترین آرایش این ۳۰۲ نمونه ایران پیما بود.هنوز هم زیباترین اتوبوس از نظر من هستن.چقدر مسافرت رفتم با اینا.عجب کولری داشت بخاریش هم خوب بود.صندلیهای مخملی قرمز.شیشهای یک تکه به جز وسطی که لچکی داشت.صدای ترمز دستیش.آب آوردن با پارچ و یدونه لیوان پلاستیکی خوابیدن. سط راهرو.نشستن بقل راننده موزیک هایده. کشیدن سیگار.نیمه شب رسیدن به پلیس راه و پیاده شدن برا کش و قوس.یا ش بخیر

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۱
    1. مازیار

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1605 ديدگاه)

      وقتی یکم احساساتی میشی خوب میگی😉

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۰
    2. رضا

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (109 ديدگاه)

      درود بر شما 👏
      یاد و خاطرات رو زنده کردید

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۰
  10. علی

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    ۳۰۲ واقعاً اتوبوس خوبیه و بسیار زیبا تنها عیبی که داره صندلی های ناراحت همین . در کل اتوبوس بسیار فوق العاده ای هست با اینکه قدیمی شده ولی هنوزم طراحیش جذابه 😍.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  11. jafar

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    های های
    یه مدل داشت برای شرکت ایران پیما
    کولر آبی داشت
    با اون بوق بادی دری بری

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  12. مهردادکمال

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1370 ديدگاه)

    واقعا این قد تولید شده!!! همین مقدار که نوشته من تو ترمینال های ایران دیدم (به شوخی)

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  13. genius

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (931 ديدگاه)

    مساله مهم اینجاست در دوران سلسله قبلی ایران بخشی مطرود و جداافتاده از جهان که نبوده هیچ بلکه دقیقا در مرکز تغییرات بزرگ تکنولوژیکی دنیای مدرن قرار داشته زمانی که تاسیسات خاور بنز ۳۰۲ شهری و بین شهری رو در ایران عرضه کرد این محصول بروزترین اتوبوس تاسیسات دایملر بنز بوده ولی امروز که ایرانخودرو دیزل نهایت خروجیش بنز o457 هست آیا بر مرز تکنولوژی بنز قرار داره یا نه لااقل دو دهه عقب تره؟!مردم ایران ۱۴۰۱ میخوان برگردن به همون وضعیت ارتباط تنگاتنگ با کشورهای پیشرفته

    موافقم ۵
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا