پشت فرمان ام جی ZS الکتریکی جدید
پشت فرمان ام جی ZS الکتریکی جدید

پشت فرمان ام جی ZS الکتریکی جدید

ام جی ZS به خاطر فضای کابین و بار زیاد در کلاس شاسی بلندهای کوچک مشهور شده است، خودرویی که از نظر ابعاد بین رقبایی همچون نیسان جوک و قشقایی قرار می‌گیرد. البته ام جی به منظور افزایش جذابیت‌های این خودرو اقدام به معرفی نسخه‌ی تمام الکتریکی شاسی‌بلند خود کرده که می‌تواند هویت این برند را به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهد.


اگر داستان‌های مربوط به تقاضای زیاد برای خودروهای الکتریکی صحیح باشد ام جی ZS الکتریکی قطعاً پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین خودروی این برند در بریتانیا را دارد. این به خاطر تصمیم بخش بریتانیایی ام جی برای پشتیبانی بیشتر خودروهایی است که در چین ساخته می‌شوند. ام جی و برند خواهر آن یعنی رووی حدود 140 هزار دستگاه خودروی الکتریکی را سال پیش به فرو رسانده‌اند و اخیراً کارخانه‌ی تولید باتری را تأسیس کرده‌اند که می‌تواند تا 300 هزار خودرو در سال را پشتیبانی کنند. زمانی که خودروهایی همچون هیوندای کنا و حتی کیا نیرو الکتریک لیست انتظار زیادی ایجاد کرده‌اند، ام جی فرصتی خوب برای جذب برخی از مشتریان را خواهد داشت.


ZS الکتریکی از نظر محدوده الکتریکی نمی‌تواند با مدل‌های کره‌ای رقابت کند اما از نظر قیمت ارزان‌تر می‌باشد. مجموعه باتری 44.5 کیلووات ساعتی ZS الکتریکی برد رسمی 262 کیلومتری ایجاد می‌کند که کمتر از برد نیروی الکتریکی است اما با محدوده حرکتی نیسان لیف مجهز به باتری 40 کیلووات ساعتی کاملاً برابری می‌کند.


این باتری یک پیشرانه الکتریکی را تغذیه می‌کند که قدرت 141 اسب بخاری و گشتاور 353 نیوتون متری دارد. ZS مجهز به این پیشرانه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.5 ثانیه‌ای دارد و حداکثر سرعت آن تنها 140 کیلومتر در ساعت است؛ اما خب این سرعت و شتاب برای وضعیت‌های ترافیک شهری کافی است.


این خودرو با شارژ سریع 50 کیلوواتی هماهنگ است و با استفاده از آن می‌توان چهارپنجم ظرفیت باتری را در 40 دقیقه شارژ کرد. پورت شارژ این خودرو پشت نشان ام جی در جلوپنجره قرار گرفته است.


ام جی از قوای محرکه‌ی الکتریکی به عنوان یک انتخابی عادی در مدل‌های فول تر این خودرو نام می‌برد بنابراین آن را تنها در تریم های Excite و Exclusive عرضه می‌کند. مدل پایه‌ی Excite ZS از رینگ‌های 17 اینچی، ورود بدون کلید، حسگرهای پارک عقب و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایش 8 اینچی، ناوبری، رادیو DAB، اپل کارپلی و اندروید اتو سود می‌برد.


یک پله بالاتر مدل Exclusive قرار دارد که 2 هزار پوند گران‌تر بوده ولی از ریل‌های سقف، سقف پانورامیک، صندلی‌ها و آینه‌های گرم شونده، پوشش چرم کابین، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران، بلندگوهای اضافی برای سیستم صوتی و دوربین دنده‌عقب برخوردار است.


قوای محرکه‌ی الکتریکی این خودرو تأثیری روی ظرفیت بار نداشته بنابراین فضای 448 لیتری در عقب وجود داشته و با تا کردن صندلی‌های عقب این فضا به 1375 لیتر می‌رسد. گنجایش فضای بار این خودرو تقریباً با کیا نیروی الکتریکی برابر بوده و بیشتر از لیف 40 کیلووات ساعتی است. صندوق خودرو شکل مناسبی داشته و کف صندوق با دو ارتفاع متفاوت به شما اجازه می‌دهد فرم‌های متفاوتی ایجاد کنید.


ZS الکتریکی از تجهیزات ایمنی جدیدی سود می‌برد که برای اولین بار در این برند دیده شده است. حتی مدل Excite دارای هشدار خروج از مسیر، هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقی با توقف/حرکت خودکار و دستیار محدودیت سرعت و دستیار ترافیک با ترمز، گاز و فرمان پذیری داخل لاین حرکتی می‌باشد. مدل‌های Exclusive علاوه بر این سیستم‌ها از تشخیص نقاط کور و هشدار ترافیک عقب استفاده می‌کند.


شاید کابین تنها جایی باشد که ریشه‌های ارزان‌قیمت بودن ZS را نشان دهد. البته در بخش داخلی این خودرو عیوب وحشتناکی دیده نمی‌شود اما برخی موارد کوچک وجود دارد. فرمان خودرو تنها در ارتفاع تنظیم می‌شود و خبری از تنظیمات دیگر نیست. پلاستیک‌های روی درب نیز سخت و براق بوده و صفحه‌نمایش خودرو اگرچه تیز است اما به روش عجیبی نصب شده و پشت پانل شیشه‌ای دوم است که انعکاس‌هایی ایجاد می‌کند. شما همچنان در ارتفاعی بالا می‌نشینید بنابراین اگرچه مجموعه باتری به‌صورت یکپارچه با کف خودرو درآمده اما احساس می‌کنید روی باتری نشسته‌اید.


البته هیچ‌یک از این‌ها تعیین کننده نیستند. این خودرو همچنان راحت بوده و همه‌چیز به‌صورت منطقی کار می‌کند و سرنشینان عقب از نشستن در این خودرو خوشحال‌تر از خودروهایی همچون رنو Zoe یا حتی اوپل کورسای الکتریکی جدید خواهند بود. از این نظر، ابعاد ZS عملکرد خوب خود را نشان می‌دهد.


در جاده ZS الکتریکی کار بسیار خوبی انجام داده و پایدار است. انتخاب‌گر چرخشی دنده بین صندلی‌های جلو قرار گرفته و استفاده از آن بسیار آسان است و البته انتخاب حالت‌های رانندگی نیز به آسانی صورت می‌گیرد. شتاب گیری خودرو در شهر خوب بوده و گشتاور آنی پیشرانه الکتریکی به ZS الکتریکی کمک می‌کند تا سرعت بیش از حد نیاز در ترافیک‌ها داشته باشد.


مسیر تست ام جی در مرکز لندن قرار داشت بنابراین ما باید منتظر مشاهده‌ی رفتار پیشرانه در بزرگراه‌ها باشیم تا بتوانیم قضاوت کافی را دراین‌باره داشته باشیم.


یک دکمه‌ی کوچک نزدیک کنسول مرکزی به شما اجازه می‌دهد تا سطح احیای انرژی ترمز را در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز انتخاب کنید. این میزان از صفر تا سه سطح متفاوت تغییر می‌کند. ام جی ادعا می‌کند این سیستم در اکثر شرایط حالت رانندگی نزدیک به یک پدال را ارائه می‌کند اما خب وقتی که پدال گاز درگیر نمی‌شود بهره‌برداری از انرژی می‌توانست سریع‌تر انجام شود. البته شما از آن استفاده خواهید کرد و اگرچه سرعت خودرو را در ترافیک به‌صورت کامل متوقف نخواهد کرد اما قطعاً خواهید توانست تجربه استفاده از آن را به دست آورده و تنها فشار اندکی نهایی را برای توقف خودرو روی پدال انجام دهید.


از نظر دینامیکی ZS کاملاً در حد متوسط بوده اما بازهم باید گفت از این نظر در حد و اندازه‌های دیگر خودروهای الکتریکی قرار دارد. ناله‌ی پیشرانه‌ی الکتریکی کاملاً سرکوب شده و اگرچه فرمان خودرو سبک بوده و عاری از احساس است اما می‌توان مسیر چرخ های جلو را تشخیص داد.


سیستم تعلیق به سمت راحتی تمایل دارد و اکثر دست اندازها و چاله‌ها را جذب خواهد کرد هرچند کنترل بدنه خیلی خوب نبوده و تکان های بیشتری را در آن می‌بینید. مشتاقیم ببینیم این نقیصه در جاده‌های پر پیچ و خم روی ام جی ZS الکتریکی چه تأثیری خواهد داشت.


اگرچه سواری خودرو نسبتاً معمولی است اما از نظر قیمت حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. قیمت تریم Excite این خودرو 28495 پوند بوده اما می‌توانید 3500 پوند مشوق دولتی دریافت کنید. هزار دستگاه اولیه‌ی این خودرو به خاطر توزیع خزانه‌داری دولت قیمت 21495 پوندی خواهند داشت. همچنین شارژ رایگان خانگی نیز ارائه خواهد شد.


این‌ها کاملاً امیدبخش هستند و ZS الکتریکی در مقایسه با خودروهایی همچون اوپل کورسا الکتریکی و پژو 208 الکتریکی رقابتی به نظر می‌رسد.
شایان ذکر است ZS از گارانتی 7 ساله ام جی سود می‌برد و برنامه‌ی مالیاتی تازه اعلام شده‌ی این کمپانی می‌تواند ZS الکتریکی را برای افرادی که به دنبال شاسی‌بلندی دیزلی هستند جذاب‌تر کند.


ام جی ZS الکتریکی از نظر دینامیکی سنگ محک جدی به شمار نمی‌رود اما به عنوان پکیجی کلی با قیمتی گیرا، فضای داخلی زیاد و هزینه‌های نگهداری کم، این خودرو بهترین تلاش برند احیا شده‌ی ام جی محسوب می‌شود؛ و این خودرو لیاقت جانشین شدن واقعی برای خودروهایی همچون رنو zoe و نیسان لیف را دارد. افرادی که بیشتر از نشان روی کاپوت به راحتی استفاده و برد حرکتی اهمیت می‌دهند ام جی ZS الکتریکی را گزینه خوبی خواهند دانست.

مشخصات ام جی ZS الکتریکی

  • قیمت: 21495 پوند
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی، مجموعه باتری 44.5 کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: 141 اسب بخار/353 نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.5 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 140 کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: 262 کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. مهرداد كمال
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    از دو چیز خوشم نمیاد تو این ماشینه ١ چینیه ٢ برقیه
    من حتی ریماک رو دوست ندارم چه برسه به این
    یاد سوپر اسپرتای کاریزماتیک دهه قبل بخیر که تو اطاق همه پسرا دیده میشد.

    پاسخ
    1. ali
      سوابق: (962 دیدگاه) ,

      مطمئن باش اگه چینی بود تو انگلیس نبود
      باز هم مطمئن باش یه روز دیگه ممکنه یه شرکت دیگه مالک و صاحبش بشه ولی بازم انگلیسه

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.