چندی است که ساندرو، هاچبک ارزانقیمت رنو توسط سایپا وارد کشور شده و در دو گونه دستی و خودکار عرضه میشود. طی این مدت فروش آن در کشور تقریباً موفق بوده و هر روز بیشتر از دیروز در سطح شهر به چشم میخورد. همین عوامل و نیز رغبت یکی از مالکان موجب شد که اخیراً چند ساعتی را به آزمایش و بررسی عملکرد آن بگذرانیم و سنگهایمان را با هم وابکنیم. آنچه در پی میخوانید حاصل یک آزمون سخت نیمروزه است.
نمای بیرونی
در اولین برخورد (و احتمالاً در تمامی برخوردهای آینده!) به این نتیجه میرسید که ساندرو هیچ چیز خاصی برای جلب توجهتان ندارد. در قسمت جلو، چراغهای بزرگ به همراه سپر کاملاً ساده و جلوپنجره مشکیرنگ که نشان زیبای رنو در مرکز آن نقش بسته، نمایی کاملاً معمولی را رقم زدهاند. همین توصیف در مورد رخ جانبی نیز صدق میکند. لاستیکها کمی کوچکتر از حد انتظار مینمایند (که شاید شما را به یاد شاهکارهای چینی موجود در کشور بیندازد). دربها حجم خاصی نداشته و هماهنگی معقولی با پنجرههای نسبتاً بزرگ دارند. شاید اگر برآمدگی پلهمانند بالای رکاب جانبی (پایینترین نقطه دربها) نبود، یکنواختی در این ناحیه چشم را اذیت میکرد.
به عقب که میرسید، بیش از هر چیز دو چراغ ایستاده میبینید که قسمت اعظمشان به رنگ قرمز بوده و همانند چراغهای جلو، گرافیک سادهای دارند. شیشه عقب با حاشیه سیاهرنگ و برفپاککن بزرگ خود، نهتنها در بهبود نمای این قسمت نقش مثبت داشته، بلکه دید بسیار خوبی را مخصوصاً هنگام رانندگی فراهم میکند. نشان رنو و نوشتههای Renault، Sandero و ۱.۶ AT در سه ناحیه درب صندوق بار به چشم میخورند. زیر این قسمت، سپر بسیار سادهای تعبیه شده که شاید تنها نکته قابل بیان آن، وجود یک چراغ خطر شبنمای قرمزرنگ در پایینترین نقطه سمت چپ باشد.
در مجموع، نمای بیرونی ساندرو بسیار معمولی، به دور از هرگونه جذابیت و محافظهکارانه طراحی شده و نسبت به مدلهای موجود در بازار (بینالمللی) بسیار ضعیفتر است.
با باز شدن دربها، حتی قبل از این که سوار شوید، بوی تندر ۹۰ به مشام میرسد؛ البته با نگاهی به ردیف عقب حستان کمی تغییر خواهد کرد. همهچیز با پلاستیک پوشیده شده و هیچ متریال باکیفیتی به چشم نمیخورد. تنها موردی که کمی تفاوت و تنوع با خود آورده، تغییر رنگ پلاستیک بهکاررفته در قسمتهای از کنسول جلو و پنل دربهاست که شباهت ناچیزی به کروم دارد. آرایش کلی مجموعه پیشِ روی راننده شباهت زیادی به تندر ۹۰ داشته و کاملاً تکراری است. اگر کیفیت مونتاژ خوب و یکپارچگی مناسب اجزا نبود، نمیدانم دقیقاً چه حسی به این فضا داشتم!
فرمان خوشدست بوده و علاوه بر اهرمهای معمول در دو طرف، مجموعهای کوچک در سمت راستِ خود پنهان کرده که میتوانید از طریق آن عملکردهای اولیه سامانه صوتی را کنترل کنید؛ البته به نظر میرسد محل قرارگیریاش طوری است که استفاده حین رانندگی آن هم بدون پرت شدن حواس، بعید خواهد بود. نشاندهندههای پشت فرمان ساده و معمولیاند و تنها اطلاعات اولیه را نشان میدهند. دو دایره بزرگِ دورسنج و سرعتسنج و نمایشگر رنگی و هشدارهای فنی، تمام چیزی است که در این بخش مشاهده میکنید. اعداد و ارقام به راحتی خوانده میشوند، اما شدت نور صفحه بسیار کم است و در روز روشن برای مشاهده اطلاعات چراغها و کمربندها که داخل دوایر بزرگ جای گرفتهاند، مشکل ایجاد میکند؛ بهطوریکه شخصاً در همان روز روشن نتوانستم وضعیت چراغها از این مجموعه را دریافت کنم!
رانندگی و سواری
پس از بستن کمربند و تنظیم ارتفاع صندلی، سوییچ کاملاً ساده و بینشان ساندرو را در جایش قرار داده و میخواهم استارت بزنم که گیر کردنهای پیاپی و عدم باز شدن سریع فرمان آزارم میدهد. بالاخره موفق میشوم و پیشرانه با صدای زیادی که کاملاً مشابه خودروهای (مثلاً) وطنی است بکار میافتد.
طی همین چند ثانیه، دید بسیار خوب به اطراف از تمامی جهات و روشنی اتاق توجهم را جلب میکند. در بدو شروع به حرکت، سفتی فرمان مرا به یاد پیکان میاندازد که چرخاندن فرمانش بهخودیخود فعالیت بدنی محسوب میشد. علیرغم اینکه همکارم معتقد است فرقی با تندر ۹۰ ندارد، اما بنده به یاد دارم که حتی در سفر طولانیمدت جادهای با تندر ۹۰ هرگز چنین مصافی با فرمان نداشتم! پدالها نیز کم از فرمان ندارند. نهتنها فشار زیادی میطلبند بلکه اصلاً اطلاعات مناسبی از وضعیت خودرو و پیشرانه به دست نمیدهند. در مورد پدال گاز وضعیت بدتر است؛ انگار از پیش حفظ کردهاید که برای حرکت باید فُلان پدال را بفشارید و همین کار را میکنید، نه اینکه عملکرد آن به شما نشان دهد که این، پدال گاز است.
صدای خروجی از پیشرانه در همه حال بسیار زیاد بوده و باز هم همانند خودروهای وطنی در درازمدت قطعاً خستهکننده ظاهر میشود. حتی به جرأت میتوانم بگویم بنابر تجارب شخصی، صدای ورودی به اتاق ساندرو از پارس مدل ۹۴ هم بیشتر است. جعبهدنده تعویضها را تقریباً بیسروصدا انجام میدهد اما گنگی عملکردش آزاردهنده مینماید. در حالت عادی، با فشردن پدال گاز دو اتفاق میافتد: اگر پدال را تا انتها پایین ببرید دور پیشرانه تا حداکثر ممکن بالا میرود و دنده در آخرین دور سبک میشود، اما اگر تا حدود ۷۰-۸۰ درصد پایین ببرید، تعویض بسیار معمولی و منطقی انجام میشود. در هیچیک از حالات، کم شدن دنده سریع نیست و با تعلل محسوسی صورت میگیرد.
هنگام شتابگیریها اولین چیزی که بیشتر شد سروصدای خودرو بود! دورگیری پیشرانه و افزایش سرعت آنقدر آرامش و طمأنینه دارد که ناخودآگاه شیرفهم میشوید هدف از تولید ساندرو، عملکردهای خوب فنی و امثالُهم نبوده است. در چند تلاشی که برای ثبت شتاب اولیه حدودی داشتیم، بهواسطه نبود فضای باز کافی، نتوانستیم به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسیم. اما در عوض، با ترمز گرفتن در سرعتهای ۸۰ یا ۹۰ کیلومتر بر ساعت، سامانه ABS با نیروی قابل قبولی (و البته صدای بسیار واضحی) وارد مدار میشد و ساندرو را مجبور به توقف میکرد. در کل افزایش ناگهانی سرعت در وضعیت خودکار امری دستنیافتنی است اما کاهش ناگهانی آن، شدنیتر مینماید.
در همین اثنا، عملکرد سامانه تهویه در کمترین قدرت و خنکترین وضعیت، به حدی بود که در گرمای ظهر و بعدازظهر تهران، اتاق نه گرم بود و نه سرد؛ دما دقیقاً در نقطه مرزی بین این دو قرار داشت. با قرار دادن سوییچ در نقطه دوم و افزایش شدت، هوا کمی به سمت خنک بودن رفت. پس از چند ساعت و نزدیک شدن به انتهای آزمایش، دمای اتاق مناسب و خنک بود، اما به حد انتظار نمیرسید.
رنو ساندرو، یک هاچبک بسیار معمولی برای استفادههای اولیه روزمره است. اگر فقط در همین حد میخواهید، گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. هیچ عملکرد فنی خاصی در آن به چشم نمیخورد. شتابگیری ناامیدکننده، ترمزهای مطلوب، ظاهر و اتاق کسالتآور، عدم هرگونه زیبایی بصری، تعادل و هندلینگ متوسط، سروصدای زیاد و ممتد، سواری نسبتاً نرم، جعبهدنده نهچندان دلچسب و در یک کلام، معمولی و عادی بودنِ بیش از حد را میتوان بهعنوان ویژگیهای اصلی آن برشمرد. این دورگه فرانسوی-ایرانی در بازار خودروی کشور، با برخی چینیها و نیز پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ ایرانیزه شده رقابت میکند و نسبت به قیمتش اصلاً ارزش خریدن ندارد. نمونههای دستدوم و سالم تندر و ۲۰۶ قطعاً بدان میچربند و نسبت به بهای پرداختی، منطقیترند. شاید در ظاهرش کمی خوی کراساوور گونه ببینید، اما با التفات به وضعیت تعلیق و هندلینگ به نظر نمیرسد خارج از جاده زیاد دوام بیاورد. در یک جمله، ساندرو بهترین گزینه برای افرادی است که خودرویشان همچون خودکارشان است؛ از مرکب خود تنها کاربرد حملونقلی میخواهند و هیچگونه حس (قلبی و…) خاص یا دید دقیق و نکتهبین نسبت به آن ندارند.
طول / عرض / ارتفاع / فاصله بین دو محور (میلیمتر): ۴۰۲۰ / ۱۷۴۶ / ۱۵۳۴ / ۲۵۸۸
وزن خالص (کیلوگرم): ۱۱۴۶
مصرف سوخت: ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
حجم مخزن سوخت: ۵۰ لیتر
ابعاد رینگ و لاستیک: ۶۵/۱۸۵ – رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی
پیشرانه: ۴ سیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ
حجم پیشرانه: ۱۵۹۸ سیسی
بیشینه قدرت: ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه
سقف گشتاور: ۱۴۰ نیوتنمتر در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه
جعبهدنده: ۴ سرعته خودکار
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۱۱.۵ ثانیه (طبق اعلام شرکت سایپا!)
فرمان: دنده شانهای، مجهز به تقویتکننده هیدرولیکی (!)
سامانه تعلیق (جلو/عقب): مستقل مکفِرسون با بازوی جناقی / پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ
ترمزها (جلو/عقب): دیسکی تهویه شونده / کاسهای
قیمت در بازار ایران: حدود ۴۹ میلیون تومان
جواد
۱۶ مهر ۱۳۹۶از سایت پدال بعیده…به نظرم ساندرو ماشین با اصالت و مناسبیه ماشینای داخلی کلا چینیه بنده پارس دارم ۱۱ تا مار کرده گریبکس نیس که انگار دستگاه شخم زنیه
حامد
۱۷ مهر ۱۳۹۶به نظر من این بررسی منصفانه نبود. من ساندرو دارم و سروصدا نداره، دندهها خیلی خوب عوض میشه، فرمان اصلا سردرگم نیست، سواری اون از تولیدات وطنی دیگه بهتره. قیافهاش هم به نظرم چندان بد نیست…
سعيد
۲۶ آبان ۱۳۹۶با سلام
به عقیده من با در نظرداشتن بازار خودرو و محدودیت های آن قضاوت منصفانه ای از رنو ساندرو نشده و کاملا قرض ورزی صورت گرفته است.
با تشکر
fereydoon
۲۷ آبان ۱۳۹۶به نظر بنده با این وضعیت بد کیفی خودروها دیگه ظاهر و اپشن چندان اهمیت نداره مهم اینه خودروی با کیفیتی باشه مثل همین ساندرو استپ وی که البته امکاناتشم بد نیست
رضا
۲۰ آذر ۱۳۹۶به نظر من کاملا ماشین خوبیه هم سیستم هندلینگ عالی و فرمان نرم بیصدا بودن اتاق از مزایای این ماشین هستش کاملا مشخصه با غرض ورزی در مورد ساندرو صورت گرفته
علی
۸ دی ۱۳۹۶ساندرو و ال ممد یکی اند به درد روستا میخوره تا شهر. چینیا فقط اسمشون بد رفته.کیفیتشون از تولیدات داخلی بهتره. من ال ممد داشتم فروختم h320 گرفتم… شتابش کمتره ولی حس رانندگیش ۱۰۰ برابر ساندرو و ال ممده
محمود حریری
۱۲ دی ۱۳۹۶این چیزی که نویسنده محترم به شبرنگ روی سپر عقب تعبیر کرده اند ، چراغ مه شکن عقب هست
هیوندای
۱۴ بهمن ۱۳۹۶نویسنده عزیز وگرامی یا الکی دوتا عکس گذاشتی که من ساندرو را امتحان کردم یا اصلا تا حالا ساندرو را ندیدی من هم قبل از سوارشدن این خودرو همچین حسی به این خودرو داشتم اما وقتی سوار شدم نرمی این خودرو از هزار تا محصولات چینی وایرانی وکره ای بیشتره سروصدا یی که میگی موتورش داره احتمالا ماشین اون طرف که سوار شدی مشکل داشته وگرنه اصلا سروصدا نداره حالا در مورد ظاهرو آپشن تا جایی میشه حرفات را قبول کرداما ازنظر فنی ساندرو در برابر خودرهای کره ای وچینی حرف برای گفتن داره ماشین خود بنده هیوندای النتراست از نظر نرمی موتور بهتر از هیوندای هم هست.خنک کردن کولرش هم عالیه ولی حیف که تهویه اتوماتیک روی این خودرو بسته نشده وگرنه تو سربالایی با کولر خیلی عالی عمل می کنه .از نظر فرمانی هم سفت نیست چون هاچ بک طراحی شده برای عدم واژگون شدن سرپیچ ها یه کمی سفت طراحی شده اما خسته کننده نیست در مورد گیربکسش هم نه روی حالت اتوماتیک ونه روی حالت دستی گیجی وگنگی وجود ندارد . شما بیطرفانه صحبت نکردی نویسنده همیشه باید بیطرف صحبت کنه واز سایت پدال درخواست دارم که به شما دیگه اجازه نظردهی در مورد خودروهای دیگر را ندهند.
رضا
۱۶ بهمن ۱۳۹۶دوستان در مورد تفاوت ساندرو اتومات و تندرپلاس اتومات از لحاظ کیفی کدوم مورد رو پیشنهاد میکنید؟
ممنون میشم اگر نظریه کارشناسی از لحاظ کیفیت خودرو بهم بدین
راهنما
۵ اسفند ۱۳۹۶بنده خودم نمایشگاهی هستم وهردو خودرو را حداقل ۱۰۰۰کیلومتر تجربه کردم و ان شالله بتونم تجربیاتم را بدون غرض وهدفی به شما انتقال بدهم .اول از همه ساندرو یک خودروی هاچ بکه درصورتی که تندر۹۰پلاس یه خودرو سدان با صندوق جادار می باشد که شما باید ببنید هنگام مسافرت می تونی با صندوق ساندرو کنار بیا ی یانه چون بعضی ها به فکر این هستن روی این خودرو باربند ببنند در صورتی که این خودرو به دلیل شکل تخم مرغی که داره آیرودینامیکی خیلی بالایی دارد ودرصورت بستن باربند علاوه بر افزایش مصرف سوخت از سرعت وشتاب خودرو به شدت کاسته می شود پس باید ببینی صندوق ساندرو کارت را راه می اندازه یانه اگه این با این گزینه کنار اومدی می رویم گزینه بعدی . گزینه دوم:توی شاسی در قسمت جلو ساندرو تغییراتی جزئی انجام گرفته که خشکی تندر۹۰را نداره پس می تونیم باز برتری را به ساندرو بدهیم.گزینه سوم: ساندرو یه خودرویی که نمی گم خیلی زیبا شده ولی به نسبت تندر۹۰حتی پلاسش کمی زیباتروبه روزتر جلوه می دهد.گزینه چهارم:تندر۹۰پلاس به دلیل داشتن صندوق عقب وبهره گیری از ترمز کاسه ای عقب البته در هر دوخودرو ضعیف تر از ساندرو عمل میکنه .گزینه پنجم :گیجی تندر۹۰درسرعت های بالا به دلیل عدم آیرودینامیکی خودرو می باشد(همه تندرسوارها می دونند) این گیجی در ساندرو کم تر شده یا می تونم به جرات بگم کاملا رفع شده .گزینه ششم واخرین گزینه:بازار دست دوم ساندرو داغ تر از تندر۹۰ می باشد اما این را هم بگم که تندر۹۰هم بازار دست دوم خوبی دارد . اما در آخر باید خاطر نشان کنم خرید این دو خودرو به سلیقه شخصی بر می گرده هردو از کیفیت بالایی برخوردارند واین چیزها فقط جزئی می باشند وفرق زیادی بین این دو خودرو وجود ندارد وباید این را هم بدونیم که ساندرو به نحوی همان تندر۹۰است پس اگه تندر ۹۰بد باشه اون هم بده وبالعکس .ان شالله توانسته باشم راهنماییت کرده باشم.
سعید
۱۸ بهمن ۱۳۹۶با سلام و خسته نباشید خدمت مسئولین سایت پدال
در مورد این مقاله نتونستم ساکت بشینم و نظاره گر اظهارات بسیار مغرضانه و هدفمند نویسنده باشم این مقاله رو وقتی خوندم از همان ابتدا با تندی شدیدی مواجه شدم که هرگز تو سایت پدال ندیده بودم انگار که نویسنده مشکل شدید شخصی با این ماشین داره تا جایی که پژو ۲۰۶ رو به ساندرو ترجیح میده که بسی جای تعجب داره چون ایشون یا ایران زندگی نمیکنه یا از سال ۸۹به این طرف ۲۰۶ سوار نشده من در عجبم که سایت پدال با این تجربه و دقت و کیقیت بالا مجوز نشر چنین مقاله ی ضعیف و چرندی رو داده
رضا
۱۰ فروردین ۱۳۹۷کسایی که میگن این بررسی ایراد داره احتمالا یا خودشون مالک این خودرو هستن یا طرفدار این برند. دوستان این خودرو یکی ارزانترین ها در دنیا بوده و برای قشر کم درآمد تولید شده ولی اینجا قیمت بالا ۴۰میلیون خورده!!! بدبختی آخه یکی دوتا نیست :))
رضا
۳ مرداد ۱۳۹۷ما داریم با آشغالایی مثل ۲۰۶ و ۲۰۷ و خودروهای چینی مقایسش می کنیم نه با گلف و شورلت در مقایسه با آشغالای بازار ایران صد برابر بهتره
حسین
۱۷ خرداد ۱۳۹۷دو ایراد رنو ساندرو فضای بار کم و مصرف سوخت در نسخه اتومات هستش ولی از همه جهات و مخصوصا فنی و هندلینگ نمره بالایی میگیره .
مرتضی
۱۶ آبان ۱۳۹۷من یه پراید داشتم فروختم ،یه ساندرو خریدم .
الان پشیمانم پیش خودم میگن کاش پراید مو اتومات میکردم ،انقدر پول بابت این ساندرو نمیدادم
علیرضا
۱۳ بهمن ۱۳۹۷فکرکنم چندنفر نشستن ومغرضانه نظراتشون در مورد ساندرو نوشتن و یا این اطلاعات ماشینهای چینی را به اشتباه برای ساندرو نوشتن. من ۷ماهه این ماشین دارم وبسیار راضی و خرسندم.