پورشه ۹۱۱ نام جاودانه و پرافتخاری است که شاید نیازی به معرفی نداشته باشد. این اسطورهٔ آلمانی بیش از نیمقرن است که همچون نگینی در بین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت دنیا میدرخشد. در طول این سالها و در طی نسلهای گوناگون، پورشه همواره ۹۱۱ را ارتقاء داده و انواع بسیار مختلفی از آنرا تولید کرده است؛ اما تنوع مدلهای این خودرو در نسل کنونی به اوج خود رسیده و این نسل که با کد ۹۹۱ شناخته میشود در نسخهها و مدلهای بسیار زیادی به بازار عرضه میگردد تا جایی که حتی ممکن است این تنوع برای برخی گیجکننده باشد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب تمامی مدلهای نسل کنونی ۹۱۱ را بهطور کامل معرفی کنیم. این نسل از ۹۱۱ برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۵ نیز بهروزرسانی و فیسلیفت میاندورهای خود را تجربه کرد؛ اما نسل ۹۹۱ هماکنون به آخر عمر خود رسیده و بهزودی نسل جدید ۹۱۱ معرفی خواهد شد.
مدلها
کوپه
اولین و اصلیترین نوع ۹۱۱، مدل کوپه است چراکه این خودرو در ابتدا در سال ۱۹۶۴ بهصورت کوپهٔ ۲+۲ معرفی شد. این نسخه همچنان محبوبترین سبک بدنهٔ ۹۱۱ محسوب میشود و همچنین از بیشترین تنوع نسخهها هم برخوردار است.
کابریولت
در خانوادهٔ ۹۱۱ حدود دو دهه خبری از نسخهٔ کابریولت نبود تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۸۲ برای اولین بار نسخهٔ کابریولت هم ارائه شد. این مدل هنوز هم در خانوادهٔ ۹۱۱ حضور دارد و در نسخههای مختلفی تولید میشود. سقف ۹۱۱ کابریولت از نوع پارچهای یا همان سافت تاپ است.
تارگا
تنها دو سال بعد از معرفی ۹۱۱ یعنی در سال ۱۹۶۶ نسخهٔ تارگا برای آن ارائه شد. در این مدل خودروها، قسمت عقبی سقف شامل شیشه و پنجرههای عقب و همینطور ستون B ثابت است و فقط قسمت بالای سر راننده و سرنشین جلو باز میشود. نسخهٔ تارگا از سال ۱۹۶۶ تاکنون در بین مدلهای ۹۱۱ حضور داشته اما از نسل ۹۹۳ در اصل به یک سانروف ساده تبدیل شد تا اینکه در نسل کنونی، پورشه بار دیگر نسخهٔ تارگا را به شکل اصلی و درست خود ارائه کرد.
اسپیداستر
غیر از سه مدلی که معرفی کردیم، در خانوادهٔ ۹۱۱ مدل چهارمی هم بنام اسپیداستر وجود دارد که البته بهاندازهٔ نسخههای قبلی شناختهشده نیست زیرا اغلب در تعداد محدودی و تنها یک سال در هر نسل تولید شده است. نسخهٔ اسپیداستر که برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ در خانوادهٔ ۹۱۱ دیده شد، همواره در سالهای پایانی عمر هر نسل معرفی میشود. در نسل کنونی هم نسخهٔ اسپیداستر در نمایشگاه پاریس امسال در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید معرفی شد و قرار است نسخهٔ تولیدی آن سال آینده عرضه شود. از این نسل اسپیداستر تنها ۱۹۴۸ دستگاه ساخته میشود. نسخهٔ اسپیداستر همانند مدل کابریولت، از نوع روباز است اما طراحی سقف منحصربهفردی داشته و مهمتر از آن، دونفره است، یعنی صندلیهای عقب آن حذف شدهاند. ۹۱۱ اسپیداستر برخلاف مدلهای دیگر تنها با یک نوع پیشرانه عرضه میشود.
نسخهها
کاررا
نسخهٔ پایهٔ ۹۱۱ کاررا نام دارد که ضعیفترین و ارزانترین عضو خانواده محسوب میشود. این مدل به پیشرانهٔ ۳ لیتری H6 توئین توربو با ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. برای انتقال این نیرو هم گیربکسهای هفت سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. سیستم انتقال قدرت کاررا از نوع دیفرانسیل عقب است و در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت ارائه میشود.
پیشرانه | ۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | ۹۲,۱۵۰ دلار |
کابریولت | ۱۰۴,۴۵۰ دلار |
کاررا ۴
این مدل در اصل نسخهٔ چهارچرخ محرک کاررا محسوب میشود و عدد ۴ در نام آنهم به همین معنا است. کاررا ۴ غیر از سیستم انتقال قدرت تفاوت دیگری با کاررا ندارد و از همان موتور و گیربکسها استفاده میکند. البته کاررا ۴ علاوه بر کوپه و کابریولت، در مدل تارگا هم قابل انتخاب است.
پیشرانه | ۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | ۹۲,۱۵۰ دلار |
کابریولت | ۱۰۴,۴۵۰ دلار |
تارگا | ۱۱۱,۳۵۰ دلار |
کاررا T
این مدل، نسخهٔ ویژهای از کاررا است. کاررا T در قوای محرکه با کاررا تفاوتی ندارد اما پورشه با انجام اقداماتی مثل حذف صندلیهای عقب و مواد عایق صدا، وزن آنرا ۲۰ کیلوگرم کاهش داده است. این مدل به سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه مجهز شده و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم برای آن قابل سفارش است که این ویژگیها در کاررا وجود ندارند. کاررا T صرفاً بهصورت کوپه و با انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه میشود.
پیشرانه | ۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | ۱۰۳,۱۵۰ دلار |
کاررا S
این مدل نسخهٔ قدرتمندتری از کاررا محسوب میشود. کاررا S از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری H6 توئین توربو استفاده میکند اما خروجی آن به ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. گیربکسها نیز همان نمونههای هفت سرعتهٔ دستی و دوکلاچه هستند. کاررا S هم مانند کاررا با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت عرضه میشود.
پیشرانه | ۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | ۱۰۶,۱۵۰ دلار |
کابریولت | ۱۱۸,۴۵۰ دلار |
کاررا ۴S
همانند مدل کاررا که نسخهٔ چهارچرخ محرک آن با نام کاررا ۴ عرضه میشود، نسخهٔ چهارچرخ محرک کاررا S هم کاررا ۴S نام دارد. همچنین در این مدل هم برخلاف کاررا S، نسخهٔ تارگا ارائه میشود.
پیشرانه | ۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | ۱۱۳,۰۵۰ دلار |
کابریولت | ۱۲۵,۳۵۰ دلار |
تارگا | ۱۲۵,۳۵۰ دلار |
کاررا GTS
قدرتمندترین نسخهٔ سری کاررا، GTS نام دارد. این مدل نیز همچنان از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری H6 توئین توربوی مدلهای کاررا و کاررا S استفاده میکند ولی خروجی این موتور در نسخهٔ GTS به ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. گیربکسها، سیستم انتقال قدرت و مدلهای کاررا GTS نیز هیچ تفاوتی با کاررا و کاررا S ندارند.
پیشرانه | ۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | ۱۲۱,۷۵۰ دلار |
کابریولت | ۱۳۴,۰۵۰ دلار |
کاررا ۴ GTS
مثل دو نسخهٔ قبلی، نمونهٔ چهارچرخ محرک کاررا GTS هم با نام کاررا ۴ GTS عرضه میشود. بازهم مثل مدلهای کاررا ۴ و کاررا ۴S، در کاررا ۴ GTS هم نسخهٔ تارگا ارائه میگردد؛ اما این آخرین و قویترین مدل تارگا است و مدلهای بعدی هیچکدام بهصورت تارگا ارائه نمیشوند.
پیشرانه | ۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | ۱۲۸,۶۵۰ دلار |
کابریولت | ۱۴۰,۹۵۰ دلار |
تارگا | ۱۴۰,۹۵۰ دلار |
GT3
این مدل نسخهای اسپرت و عملکردی در خانوادهٔ ۹۱۱ محسوب میشود که بیش از همه روی لذت خالص رانندگی تمرکز دارد. بدین منظور، GT3 به پیشرانهٔ ۴ لیتری H6 تنفس طبیعی مجهز شده که ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. GT3 تنها نسخهٔ تنفس طبیعی در خانوادهٔ ۹۱۱ محسوب میشود. البته مدل تولید محدود اسپیداستر هم از همین موتور استفاده میکند. برخلاف دیگر مدلها، گیربکس دستی GT3 از نوع شش سرعته است اما همان گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم برای آن قابل سفارش است. GT3 صرفاً بهصورت کوپه و با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه میشود. در ظاهر نیز ورودیهای هوای بزرگتر در سپر جلو و بال بزرگ عقب، GT3 را از دیگر مدلها متمایز کرده و بر شخصیت عملکردی آن تأکید دارند. در این مدل صندلیهای عقب هم حذف شدهاند.
پیشرانه | ۴ لیتری H6 تنفس طبیعی |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی، ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | ۱۴۴,۶۵۰ دلار |
GT3 RS
برای کسانی که حتی نسخهٔ GT3 را کافی نمیدانند، پورشه نسخهٔ اسپرتتری از آنرا با نام GT3 RS ارائه کرده است. این مدل به همان پیشرانهٔ ۴ لیتری تنفس طبیعی مجهز است اما خروجی آن به ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. GT3 RS فقط با گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه ارائه میشود. این مدل در بیرون هم از قطعات ویژهای مثل ورودیهای هوا روی گلگیرهای عقب و روی درب صندوق جلو، اسپلیتر بزرگتر، بال عقب بزرگتر و نوشتهٔ GT3 RS روی درها برخوردار است که ظاهر آنرا بیشتر به خودروهای مسابقهای شبیه کرده است.
پیشرانه | ۴ لیتری H6 تنفس طبیعی |
قدرت | ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | ۱۸۸,۵۵۰ دلار |
توربو
بعد از مدلهای GT3، مدل توربو قرار دارد که برخلاف آنها، ظاهر سادهتری دارد ولی بااینحال با برخورداری ویژگیهایی چون ورودیهای هوای روی گلگیرهای عقب، دیلایتهای متفاوت، چهار سر اگزوز منحصربهفرد و اسپویلر عقب، هنوز هم از مدلهای کاررا متمایز شده است. ۹۱۱ توربو از پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو استفاده میکند که ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۷۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل صرفاً با گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه و با سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک عرضه میشود؛ اما ۹۱۱ توربو برخلاف GT3، در دو مدل کوپه و کابریولت قابل خریداری است و صندلیهای عقب هم در آن وجود دارند.
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۵۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | ۱۶۲,۸۵۰ دلار |
کابریولت | ۱۷۰,۱۵۰ دلار |
توربو S
این مدل نسخهٔ قدرتمندتری از مدل توربو محسوب میشود و بنابراین از همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری توئین توربو استفاده میکند که خروجی آن به ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. توربو S هم مانند توربو در دو مدل کوپه و کابریولت و صرفاً با سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس دوکلاچه عرضه میشود.
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۵۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | ۱۹۱,۷۵۰ دلار |
کابریولت | ۲۰۴,۰۵۰ دلار |
توربو S Exclusive
این مدل نسخهٔ ویژه و تولید محدودی از توربو S است که در فستیوال گودوود ۲۰۱۷ معرفی شد. Exclusive از لحاظ قوای محرکه تفاوتی با توربو S معمولی ندارد و تنها قدرت آن به ۶۰۷ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. این مدل صرفاً بهصورت کوپه و تنها در ۵۰۰ دستگاه ساخته شد.
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۶۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | ۲۵۸,۵۵۰ دلار |
GT2 RS
و نهایتاً به بالاترین، قویترین و گرانترین عضو خانوادهٔ ۹۱۱ یعنی مدل GT2 RS رسیدیم که در اصل پرچمدار این خانواده محسوب میشود. در سینهٔ این مدل همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری مدل توربو قرار دارد اما با ایجاد تغییراتی، قدرت این موتور به رقم فوقالعادهٔ ۷۰۰ اسب بخار رسیده است. انتقال این نیرو هم توسط همان گیربکس دوکلاچه صورت میگیرد اما GT2 RS برخلاف مدلهای توربو صرفاً بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشود. این مدل در ظاهر هم با ویژگیهایی مثل وردیهای هوای بسیار بزرگ و بال بزرگ عقب، کاملاً از دیگر مدلها متمایز شده است. GT2 RS هم مانند مدلهای GT3 فقط بهصورت کوپه تولید میشود و صندلیهای عقب هم در آن حذف شدهاند.
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | ۲۹۴,۲۵۰ دلار |
مهدی
۱۵ آبان ۱۳۹۷همیشه وقتی به چورشه 911 نگاه میکنم یاد فولکس karmann ghia می افتم
Mopar or No Car
۱۵ آبان ۱۳۹۷مطلب بسیار خلاصه و مفید و لازم بود
محمد حسین
۱۵ آبان ۱۳۹۷راستی چرا پورشه نسخه 4 چرخ Gt2RS رو نمیده ؟
مهدی
۱۵ آبان ۱۳۹۷911بهرین سوپراسپرت دنیاست.من نسخه توربوs ونسخهgt3 زرد رنگ رو خیلی دوست دارم.(نسخه gtsهم خیلی لذت رانندگی بالایی داره.نسخه اسپیداستر هم خیلی خیلی خاص وشیکه.واما درآخرgt2 افسانه ای که مرزهای غیرممکن روممکن میکنه.عشقه منه911
H
۱۵ آبان ۱۳۹۷Gts.gt3rs رو از همه بیشتر دوست دارم ولی پورشه همه نمونش دوس داشتنیه
mahdy
۱۵ آبان ۱۳۹۷فوق العاده با تشکر از آقای دهقان
همه عالین ولی کررا S دل منو برده اسپرت به معنای واقعی کلمه مشخصات فرا کیهانی نداره و گیربکس 7 سرعته دستی و اون قیافه جمع و جور و فرز بینظیره
King918
۱۵ آبان ۱۳۹۷عشق من gt3rs
گوهر نایاب ………
mahdy
۱۵ آبان ۱۳۹۷گوهرش اره ولی نایاب؟ اگه از دید یه ایرانی نگاه کنی که نایابشم اره ولی کلا نایاب بگی نمیشه
charger
۱۶ آبان ۱۳۹۷gt3 رو از همه بیشتر دوست دارم
لامصب تنفس طبیعی 500 اسب ؟؟؟؟؟؟؟؟
amirh2g
۱۹ آبان ۱۳۹۷با موتور شش سیلندر رس 12 سیلندر هارو کشیده…
واقعا قابل احترامه ولی خب قیمتش خیلی زیاده…
در قیاس با R8 ده سیلندر.