پورشهفراری

پورشه 959 یا فراری F40؟ تقابل دوباره شاهکارهای دهه 80 پس از سال‌ها

پورشه ۹۵۹ و فراری F40 بدون شک از چشمگیرترین سوپرکارهای دههٔ ۸۰ بودند. این دو خودرو که با اختلاف حدود یک سال نسبت به یکدیگر معرفی شدند، شاهکارهای زمان خود به‌حساب می‌آمدند و واقعاً انتخاب یکی از آن‌ها کار سختی بود. حال نیز پس از سال‌ها شاید برخی دوباره مجبور شوند از بین این دو سوپرکار افسانه‌ای یکی را انتخاب کنند زیرا هم‌زمان از هردوی این خودروها در یک حراجی یک نمونه به حراج گذاشته شده است.

نکتهٔ جالب‌تر اینکه هردو خودرو توسط یک فروشنده در سن دیگو برای فروش گذاشته‌اند و زمان حراج هردو با اختلاف پنج دقیقه در روز جمعه ۵ آگوست برابر با ۱۴ مرداد به پایان می‌رسد؛ بنابراین، این یک فرصت استثنایی برای خرید سوپرکارهای رؤیایی دههٔ ۸۰ خواهد بود. در حال حاضر بالاترین پیشنهاد برای فراری ۱.۸ میلیون دلار و برای پورشه ۱.۳ میلیون دلار است اما به‌احتمال‌زیاد قیمت نهایی فروش دو خودرو بسیار به هم نزدیک خواهد بود؛ اما اگر شما پول کافی برای خرید یکی از این دو افسانه را داشتید، کدام را انتخاب می‌کردید؟

پورشه ۹۸۹ که در سال ۱۹۸۶ به بازار آمد، دریچه‌ای به آیندهٔ پرفورمنس خودرو بود. در سینهٔ این ماشین یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری شش سیلندر تخت آب خنک با دو توربوشارژر متوالی قرار گرفته بود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند پورشه که برای استفادهٔ بهینه از قدرت در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده بود به هر چهارچرخ منتقل می‌شد. نمونه‌ای که برای فروش گذاشته مدل ۱۹۸۷ و از نوع کامفورت است که یعنی از ویژگی‌هایی مثل صندلی‌های چرمی، تهویه مطبوع و سیستم صوتی استریو کاستی بهره می‌برد.

فراری F40 هم به پیشرانهٔ توئین توربو مجهز است اما از سیستم صوتی بی‌بهره است ولی این چندان مهم نیست زیرا پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 دور بالا با ۴۷۸ اسب بخار قدرت و ۵۷۷ نیوتن متر گشتاور، پشت سر راننده بهترین سمفونی جهان را می‌نوازد. گوردون موری F40 را یک کارت گرافیک بزرگ با بدنۀ پلاستیکی روی آن توصیف کرد زیرا کیفیت ساخت این فراری خیلی خوب نبود. همچنین از F40 تعداد ۱۳۱۱ دستگاه ساخته شد که بیش از سه برابر از پورشه ۹۵۹ با ۳۳۷ دستگاه بیشتر است. نمونه‌ای که از F40 برای فروش گذاشته شده از آخرین سال تولید یعنی ۱۹۹۲ است و باک‌های سوخت دوقلوی آلیاژی آن تعویض شده‌اند.

اما بازگردیم به سؤال ابتدای مطلب. اگر امکان خرید یکی از این دو ماشین را داشتید کدام را انتخاب می‌کردید؟ پورشه پیشرفته که به‌درستی آیندهٔ ۹۱۱ را با پیشرانهٔ توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک پیش‌بینی کرد یا F40 که اولین خودروی تولیدی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت بود و هنوز هم از تمام پرچم‌داران فراری بعد از خود خواستنی‌تر است؟ تکنولوژی فراتر از زمان ۹۵۹ را انتخاب می‌کنید یا احساس مکانیکی خالص فراری را ترجیح می‌دهید؟ البته در اینجا هیچ انتخاب اشتباهی وجود نخواهد داشت زیرا برگزیدن هرکدام از این دو شاهکار می‌تواند رؤیای کودکی را محقق کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. AmirAli

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    فراری 😍

    موافقم 68
    مخالفم 7
    1. محمد هادی

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2136 ديدگاه)

      پورشه ۹۵۹ خیلی خاص تره
      مخصوصا نمای خاص عقبش

      موافقم 39
      مخالفم 21
      1. Reza Waffen SS

        ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (5339 ديدگاه)

        دقیقا ولی از فراری هم نمیشه گذشت

        موافقم 25
        مخالفم 0
        1. محمد هادی

          ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2136 ديدگاه)

          صدالبته

          موافقم 4
          مخالفم 0
  2. ehsan.fa

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    جفت این خودروها برای سرمایه گذاری هست و قطعا فراری

    موافقم 41
    مخالفم 5
  3. Taha Malek

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (914 ديدگاه)

    فراری رو به عنوان آخرین دست پخت انزو انتخاب میکنم
    ولی جفتشون فوق العادن

    موافقم 49
    مخالفم 3
  4. سامان اذری

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    از نظر ظاهری صد درصد فراری خاص تره و تو خیابون حتی تو منطقه مونت کارلو کشور موناکو هم این ماشین رو برونید نظر ها به سمت فراری شما جلب خواهد شد
    ولی از یک طرف با پورشه روبرو هستیم که از نظر کیفیت و مهندسی بینقصش یکی از شاهکارهای خودروسازی بوده . هست و خواهد بود

    من خودم ژاپنی بازم ولی شدیدا پورشه رو قبول دارم
    و یکی از خدایان هست تو خودروسازی

    موافقم 48
    مخالفم 3
  5. مازیار

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2469 ديدگاه)

    این دو فقط در اعداد خروجی نزدیک بهم بودن
    و غیر از اون یک دنیا اختلاف بینشون بود
    داخل اتاق و لوازم متداول شباهتی بهم نداشتن
    در یک کلام پورشه راحت و تکنولوژیک و فراری سخت و مکانیکی
    برای استفاده عادی پورشه خیلی مناسب تره
    اما کسی که بدنبال جذابیت خاص فراری باشه هیچی دیگه نمی بینه

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2469 ديدگاه)

      یه نگاه به رینگ های هردو خودرو تو عکس سر تیتر بندازین
      کاملا گویای تفاوت هاست

      موافقم 12
      مخالفم 6
  6. رها

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (87 ديدگاه)

    با اینکه طرفدار متعصب مرسدس و همیلتون توی فرمول یک هستم . ولی اصلا نمیشه برای فراری جایگزینی پیدا کرد .‌‌‌خدای زیبایی ، عملکرد عالی و از همه مهمتر جادوی فراری یعنی لذت محض و پیوند روح انسان با خودرو. یک مستند کوتاه در مورد f40 توی آپارات هست پیشنهاد میکنم حتما نگاه کنید .

    موافقم 21
    مخالفم 5
  7. aMiRsHaYaN

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    فقط فراری
    همه جا
    هر روز
    هر ساعت
    هر ثانیه فراری

    موافقم 19
    مخالفم 13
  8. Farzad

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    سوپر اسپرت سازی بدون فراری و پورشه اصلا معنی نداره .

    درباره F40 بگم که هدف اصلی از طراحی و توسعه اون رقابت با پورشه 959 در سری B مسابقات فدراسیون جهانی اتومبیل رانی بود. از اون جایی که این سری مسابقات در سال 1987 به طور ناگهانی متوقف شد، فراری تصمیم خودشو عوض کرد و خودرو مسابقه‌ایشو به جای پیست، به خیابون ها آورد و نخستین خودرو تجاری شد که در اون سال ها به سرعت بالای ۳۸۴ کیلومتر در ساعت میرسید . موقع رونماییش هم بسیاری از مدیران فراری شوکه شدن چون ساخت F40 یه پروژه محرمانه بود و فقط شخص انزو فراری و چندتا از نزدیکانش خبر داشتن .

    موافقم 31
    مخالفم 2
    1. Archi KHAN

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      تمام

      “خودروسازی یعنی فراری و پورشه “

      موافقم 5
      مخالفم 1
  9. aboalfazlchallenger

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    F40

    موافقم 15
    مخالفم 3
  10. مانی

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    هر دو ماشین تو دوره خودشون یک شاهکار بی همتا بودن و قلب ماشین بازها رو با یه نگاه تسخیر می کردن.انتخاب بین این دو شاهکار فنی خیلی سخته.من هر دو تاشون رو خیلی دوست دارم.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  11. مهردادکمال

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1817 ديدگاه)

    بنظرم پورشه ظاهر مدرنتری داره منتها ماشین های توربو دهه ۸۰ بعنوان یک وسیله پر درسر و پر استهلاک تو ذهن مخاطب شکل گرفته فراری هم قطعا ماشین پر درد سری هست سر همین موضوع فقط با دو وسیله جذاب و فقط کلکسیونی سر و کار داریم که احتمالا ارزش کلکسیونی خودش رو حفظ میکنه

    موافقم 11
    مخالفم 2
  12. Amin

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    اف چهل تمرکز بیشتری روی پیست داره و اسپورت تره ، سبک تر و چابک تر ، ۹۵۹ در کنار سرعت و تکنولوژی فوق‌العاده ، مناسب دیلی درایو هم هست …انتخاب به این برمیگرده که پورشه فن هستی یا فراری فن …من f40 رو انتخاب میکنم ، ولی خیلی خوبه که پول کافی برای خرید جفتش رو داشته باشی

    موافقم 13
    مخالفم 0
  13. Si

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    فقط به یک دلیل فراری رو انتخاب میکنم چون آخرین خودرویی بود که افتخار کشیده شدن دست های انزوی کبیر رو داشته وگرنه پورشه هم عالی هست

    موافقم 11
    مخالفم 1
  14. بهنام

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (822 ديدگاه)

    انتخاب سخت . فکر میکنم مالک فعلی هم در این دوراهی سخت گیر کرده بود و ترجیح داد هر دوتا رو داشته باشه چون نمیشه فقط یکی رو انتخاب کنی و به اون یکی دیگه فکر نکنی . پورشه پیشرفته بودن رو کاملا القا میکنه یادم میاد توی تاپ گیر گفته بودن به نظر اغلب کارشناس اف چهل بهترین سوپر اسپرت تاریخ هست بخاطر درگیر کنندگی بی حد و حصر .ما که درکی از این جمله نداریم ولی جفتشون الماس درخشان این صنعت خواهند ماند .

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. JDM lover

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    انتخاب سخته ولی فراری رو انتخاب میکنم

    موافقم 7
    مخالفم 3
  16. Yasin

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    فراری و پورشه 🔥🇮🇹🇩🇪

    موافقم 13
    مخالفم 0
  17. phantom

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خب واقعا F40 افسانه ای رو نمیشه به چیزی ترجیح داد…

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Ferrari

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1883 ديدگاه)

      دادا برعکس گفتی

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. آراد

        ۱۷ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        داداش منظورشون بود F40 که افسانه ای هستش رو نمیشه به ماشین دیگه ای ترجیح داد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  18. پیام

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (283 ديدگاه)

    انتخاب من پوراری یعنی هردوشون

    موافقم 4
    مخالفم 0
  19. Amin.aj

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (96 ديدگاه)

    ۹۵۹ انتخابم

    موافقم 6
    مخالفم 4
  20. مهدی

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    وقتی f40 زیباترین ساخته فراری باشه پس حتما زیباترین سوپراسپرت تاریخ هم هست . ظاهرش واقعا بی نظیره

    موافقم 10
    مخالفم 13
  21. یوسف

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (937 ديدگاه)

    فرارشه

    موافقم 7
    مخالفم 0
  22. SRT

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (606 ديدگاه)

    انتخاب اسونی نیست وقتی یه طرف کار پورشه باشه یه طرف فراری،ولی اینجا فراری دوس داشتنی تره

    موافقم 7
    مخالفم 1
  23. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    فراری ، نمی دونم چرا طراحی های پورشه به دلم نمی شینه بیشتر بخاطر چراغ های گرد جلو ولی از طراحی تایکان خیلی خوشم اومد

    موافقم 8
    مخالفم 4
  24. Porsche

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    انتخاب بشدت سخت ولی به قول نویسنده با انتخاب هر کدوم بازنده نیستی و برد برد هست
    ۹۵۹ ماشینی هست که از لحاظ تکنولوژی سال ها جلوتر از زمان خودش بود
    و فراری یکی از بهترین سوپرکار های تاریخ
    به نظرم ۹۵۹ S که تیراژ تولیدش بشدت کمتره خیلی میتونست رقابت رو جذاب کنه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  25. Mf1

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    فراری انتخاب بهتریه پورشه هم مدلهای امروزیش خیلی کاملتر و زیباتر از نسخه های دهه ۸۰و ۹۰

    موافقم 4
    مخالفم 1
  26. MASOUD 0099

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (421 ديدگاه)

    از نظر من فراری از هر لحاظ بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 3
  27. علی

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (836 ديدگاه)

    تو دنیای اسپورت ، فراری شاهه ، لامبورگینی وزیره ، پورشه هم رخ !!!

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. GMA

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (742 ديدگاه)

      کذب مطلق

      موافقم 6
      مخالفم 2
  28. بی وطن

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    خوشبحال مالکش که هردو جواهر رو باهم داره…
    اون‌دیگه تو کش و قوس انتخاب نیست خودم رو میذارم به جاش چه لذت بی انتهایی…
    واقعا ادم دوست داره ساعتها به این دو افسانه فقط نگاه کنه واقعا رویایی کودکیمون هستن و همچنین ارزوی الان….

    موافقم 3
    مخالفم 0
  29. Amir mahdi @-1387

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    من فراری f40انتخاب می کنم چون اسطوره ای هست
    تو قدرت تو طراحی ولی پورشه زیبا نیست
    پورشه همیشه طراحی قدیمی داشته و خواهد داشت

    موافقم 1
    مخالفم 2
  30. Amir mahdi @-1387

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    من فراری f40انتخاب می کنم چون اسطوره ای هست
    تو قدرت تو طراحی ولی پورشه زیبا نیست
    پورشه همیشه طراحی قدیمی داشته و خواهد داشت

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا