پورشه

رانندگی با خودروی مسابقه‌ای پورشه 962C در معابر عمومی؛ لذت خالص!

یک خودروی مسابقه‌ای همچون پورشه ۹۶۲C در حالت عادی مجوز تردد در معابر عمومی را ندارد اما قطعاً راندن چنین خودرویی در آن جو عادی خیابان‌ها و جلب‌توجهی که می‌کند لذت خاصی خواهد داشت.

عبارت “خودروی مسابقه‌ای برای جاده” در سال‌های اخیر به نوعی تبدیل به کلیشه شده است اما این پورشه ۹۶۲C به خوبی عبارت یاد شده را به نمایش می‌گذارد. خودروی موردبحث ما در ابتدا به عنوان یکی از مدل‌های شخصی ۹۶۲s گروه C مسابقات توسعه یافته بود و به‌طور خاص جزو ۱۱ خودرو با شاسی کرمر ریسینگ است. محصول مسابقه‌ای پورشه هم‌اکنون مجوز تردد در خیابان‌ها را دارد و پلاک شده زیرا بدون اینکه جذابیت‌های بصری مدل استاندارد را از دست بدهد مناسب کاربری جاده‌ای است. پیشرانه ۶ سیلندر تخت با خروجی‌های اگزوز جانبی نیز صدایی فوق‌العاده تولید می‌کند.

در قلب پورشه ۹۶۲CK6 کرمر جاده‌ای پیشرانه ۳ لیتری با یک جفت توربو قرار دارد و ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اگرچه خودروی یاد شده در مقایسه با هایپرکارهای ۲۰۰۰ اسب بخاری امروزی چندان به چشم نمی‌آید اما وزن خودرو فقط ۱۰۰۰ کیلوگرم است. به همین خاطر است که خودروی مسابقه‌ای گروه C لمان در سال ۱۹۸۷ می‌تواند حداکثر سرعت رسمی ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت نماید. کانال سوپرکار درایور فرصت رانندگی با پورشه ۹۶۲C مسابقه‌ای را در دمای زیر صفر درجه سلسیوس بریتانیا را داشته است. خودروی موردبحث یکی از ۹۱ دستگاه ۹۶۲s تولیدی بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ به شمار می‌رود. بد نیست بدانید در دهه ۹۰ میلادی خودروی مسابقه‌ای زیادی به نمونه‌های جاده‌ای تبدیل شدند که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به ۹۶۲CR، DP62s و… اشاره کرد. خودروی موردبحث ما نیز توسط شرکت BBM اسپرت آماده حضور در معابر عمومی شده است.

پورشه ۹۶۲C حاضر در ویدئو مقام هشتمی مسابقات لمان سال ۱۹۸۸ را کسب کرده و در پیست‌های مهمی همچون هاکنهایم آلمان و هونگارو رینگ مجارستان حضور داشته است. از آنجایی که با یک خودروی مسابقه‌ای طرف هستیم بنابراین راندن آن در شهر سختی‌های خاص خودش را دارد. مجری برنامه می‌گوید فرمان خودرو سنگین است و شعاع گردش افتضاحی دارد و همچنین خبری از میدان دید عقب نیست. BBM اسپرت سیستم کنترل کشش را به پورشه افزوده است تا راندن آن راحت‌تر باشد. البته انتقال قدرت ۷۵۰ اسب بخار به چرخ های عقب خودرویی با وزن مشابه مزدا میاتا باعث می‌شود کوچک‌ترین اشتباه به معنی تصادفی سنگین باشد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    به به عجب چیزیه

    موافقم 24
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2143 ديدگاه)

      یه مسابقه یی تمام عیار
      اصن خفن ترین استایل مسابقه یی ها همین گروه سی و لمانز ها هستن
      مزدا ۷۸۷b هم همین استایله
      البته وحشی ترین صدای مسابقه یی ها تعلق میگیره به مزدا ۷۸۷b ۱۹۹۲
      اصن اینارو میبینم غوطه ور میشم تو مفهوم ریسینگ کارها

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. محمدهادی

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2143 ديدگاه)

        پدال ازت خواهش میکنم یه مطلب حرفه یی هم در مورد هیولای مرسدس در اون سالها ینی سائوبر گروه سی C11 برو خواهشا
        اون هم مسابقه یی بود که مقام هارو درو کرد
        و البته نیسان R92 اسطوره

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. زیزیگولو

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4915 ديدگاه)

    نشستن پشت فرمون یه ماشین مخصوص پیست و تجربه ی هیجان مسابقات و حس سرعت تو پیست آرزوی خیلیاست و چیزیه که نسیب هر کسی نمیشه و حتی خارج از پیست هم مثل این پورشه ۹۲۶C نسیب هر کسی نمیشه

    موافقم 24
    مخالفم 1
  3. AMD

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    امیدوارم همه برو بچه های پدال هر ماشینی رو که ارزوشونه اگر حتی نتونن بخرن حداقل یک بار پشت فرمونش بشینن

    موافقم 31
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا