پورشه تایکان توربو GT با حداکثر ۱۰۳۴ اسب بخار قدرت در مسابقهٔ درگ در برابر فراری SF90 و سوپربایک یاماها چه عملکردی خواهد داشت؟
تا چند سال پیش، سوپربایکها سریعترین وسایل نقلیهٔ جادهای روی کره زمین محسوب میشدند ولی درحالیکه طی یک دههٔ گذشته قدرت اکثر موتورسیکلتهای پرچمدار همچنان روی حدود ۲۰۰ اسب بخار باقیمانده است، جنگ اسب بخار بین خودروسازان کماکان ادامه دارد. در ابتدا، هایپرکارهای هیبریدی مثل مکلارن P1 و فراری لافراری با کمک گرفتن از نیروی الکتریسیته، قدرتهای غیرمعمولی را ارائه کردند و امروز در دورانی زندگی میکنیم که سوپرسدانهای الکتریکی سریعترین خودروهای روی این سیاره هستند.
برای نشان دادن این موضوع، کارواو اخیراً پورشه تایکان توربو GT جدید را در برابر فراری SF90 استراداله و یاماها R1M قرار داده است. SF90 بهعنوان سوپرکار بالا ردهٔ فراری، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد که توسط یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه سه موتور الکتریکی تولید و به هر چهارچرخ منتقل میشود. بااینحال، تایکان با دو موتور الکتریکی که در حالت لانچ کنترل مجموعاً ۱۰۳۴ اسب بخار قدرت تولید میکنند، حتی از این هم قویتر است و نشان میدهد که سوپرسدانهای الکتریکی امروزی چقدر قدرتمند شدهاند.
یاماها R1M از یک پیشرانهٔ ۱ لیتری چهار سیلندر خطی استفاده میکند که تنها ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۳ نیوتن متر گشتاور دارد ولی با وزن ۲۰۲ کیلوگرم، بسیار از رقبای چهارچرخ خود سبکتر است و بهترین نسبت قدرت به وزن را دارد. از سوی دیگر، تایکان با وزن ۲۳۶۵ کیلوگرم، با اختلاف زیادی سنگینترین عضو گروه است.
در مسابقهٔ اول، هر سه وسیلهٔ نقلیه شروع خوبی داشتند ولی فراری جلو افتاد. بااینحال، پورشه خیلی زود فاصله را کمتر کرد و با رقیب ایتالیایی شانهبهشانه شد. یاماها نیز که عقب مانده بود، رفتهرفته خود را به رقبای چهارچرخ رساند ولی بااینوجود، هنگام عبور از خط پایان همچنان کمی عقب بود. SF90 در مسابقهٔ دوم کمی زودتر حرکت را شروع کرد اما در ادامه تایکان از سوپرکار هیبریدی پیشی گرفت و پیروزی را از آن خود کرد. در مسابقهٔ سوم، پورشه و یاماها جلو افتادند زیرا رانندهٔ فراری تمام سیستمهای کمکی را خاموش کرد و هرزگردی در ابتدای حرکت باعث عقب ماندن آن شد. پسازاین، مسابقات رولینگ از سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت انجام شد و حالا موتورسیکلت توانست بهراحتی خودروها را مغلوب کند و تایکان نیز در پس فراری قرار گرفت.
مقایسه مشخصات فنی
پورشه تایکان توربو GT | فراری SF90 | یاماها R1M | |
قوای محرکه | دو موتوره | ۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید | ۱ لیتری I4 |
قدرت | ۱۰۳۴ اسب بخار | ۱۰۰۰ اسب بخار | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۴۰ نیوتن متر | – | ۱۱۳ نیوتن متر |
گیربکس | دو سرعته | ۸ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی |
وزن | ۲۳۶۵ کیلوگرم | ۱۵۷۰ کیلوگرم | ۲۰۲ کیلوگرم |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب |
قیمت | ۱۸۶,۳۰۰ پوند | ۳۷۶,۰۴۸ پوند | ۲۴,۶۶۶ پوند |
آرین
۱۶ دی ۱۴۰۳تنها مشکل یاماها شروع به حرکته
Siyavash
۱۶ دی ۱۴۰۳فراری بارها تویه همین برنامه مت واتسون و کانال هایه دیگه شتاب ۹.۶ رو ثبت کرده ولی الان آمده ۱۰.۱ میزنه ….
R@min
۱۶ دی ۱۴۰۳بستگی داره کدوم محصول کنارش باشه ! نمیشه که تو حضور یه آلمانی کس دیگه ای برنده بشه اصلا زشته بده.
امیرعلی
۱۶ دی ۱۴۰۳چه بی ربط
بهنام
۱۶ دی ۱۴۰۳تایکان با فعال شدن کنترل لانچ ، حدود دو ثانیه قدرت 1108 اسب بخار ارائه میکنه که با وحود موتور برقی ، واسه یه چس صدم ثانیه سریع تر شدن از فراری کافیه.
تایکان سریع ترین خودروی تاریخ پورشه.
ولی خدایی نصف قیمت فراریه.
Nr
۱۶ دی ۱۴۰۳زمین خیسه داداش
مازیار
۱۶ دی ۱۴۰۳SF90 رو مرز برقی هیبریدی حرکت میکنه
Scuderia Ferrari
۱۶ دی ۱۴۰۳دوستان خوب دقت کنید که کوروت میخواد SF90 استراداله رو شکست بده 😂😂😂😂
امیر
۱۶ دی ۱۴۰۳تا ابد فراری ❤
V.m
۱۶ دی ۱۴۰۳پورشه با ۸۰۰ کیلو گرم اضافه وزن درسی خوبی به فراری داد.هرچند مقایسه موتور بنزینی با هیبرید کاملا اشتباهه
L
۱۶ دی ۱۴۰۳تایکان برقیه داش :|
علی
۱۶ دی ۱۴۰۳همانطور که بزرگی از صنعت اتومبیل گفت” مقایسه هر اتومبیلی با فراری کاری بیهوده است”علوه بر این مقایسه برقی با درون سوز هم اشتباه است.
محی
۱۶ دی ۱۴۰۳تو رولینگ بین ۵۰ تا ۳۰۰ هیچ ماشینی حریف سوپر بایک نیست
HFball
۱۶ دی ۱۴۰۳یاماهای دوست داشتنی آخرای ویدیو توی رولینگ خودشو نشون میده و روی حریفاشو کم میکنه 😍
امیر
۱۶ دی ۱۴۰۳خیلی بده این همه پول سوپرکار بدی بعد از یه موتور عقب بمونن. فرق ماشینا با موتور باید فرق بین لاکپشت با خرگوش باشه. چجوری به فراری با پورشه میگن سوپرکار که از موتور عقب میمونن؟ من با پراید این موتورو میگیرم اونم با فاصله ساعتی
علی
۱۸ دی ۱۴۰۳داداش به موتور یا ماشین بودن نیست
نسبت وزن به قدرت مهمه
نسبت وزن یاماها 1به یک هست. یعنی واسه یک کیلو. یک اسب بخار قدرت داره
درحالی که فراری واسه هر یک اسب بخار 1.5 کیلو وزن داره
پورشه واسه هر دو کیلو یک اسب داره
با این نسبت یاماها باید خیلی سریع تر عمل میکرد. ولی برعکس عملکرد افتضاحی داشت
بهترین عملکرد واسه پورش هست. خدای مهندسی جهان
M power
۱۶ دی ۱۴۰۳دادا یا پرایدت حالش خیلی خوبه یا اون موتوره حالش خرابه ÷]
بردیا
۱۷ دی ۱۴۰۳به نظر من طول باند کم بود و الا یاماها همونطور که تو درگ اول دیدیم با دنده چهار میتونه اون دوتا رو قورت بده
علی
۱۸ دی ۱۴۰۳فقط پورشه خدای مهندسی جهان. چه سدان با دونیم تن وزن باشه چه سوپر اسپرت باشه چه شاسی بلند فرقی نمیکنه همه محصولاتش دقیق و دقیق و کامل
علی
۱۸ دی ۱۴۰۳پورشه توی فیلم 786 اسب بخار اعلام میشه