شرکت کالمار اتوموتیو پروژه ارتقای پورشه ۹۱۱ را به پایان رسانده است، خودرویی که کالیپرهای ترمز آن ۲۴۰ هزار دلار قیمت دارد!
جان کالمار مؤسس شرکت کالمار اتوموتیو روی این نکته تأکید دارد که پورشه نمیتوانست این پروژه را انجام دهد. او این اظهارات را درباره کالیپرهای ترمزی که با تکنولوژی پرینت سهبعدی تولید شده بر زبان آورده هرچند کلیت خودروی تولیدی خود را نیز میستاید. محصول جدید کالمار بر پایه پورشه ۹۱۱ شکل گرفته و ۹X9 نام دارد. بازتولید محصولات کلاسیک پورشه در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و در پدال نمونههای شاخص آنها را معرفی کردهایم. شرکتهای راف و زینگر جزو مشهورترین برندهایی هستند که در این زمینه فعالیت میکنند. کالمار اما در مقایسه با برندهای یاد شده خیلی مشهور نیست اما خودروی ۹X9 میخواهد حد نهایی ۹۱۱ را به نمایش بگذارد. اگر فکر میکنید زینگر تولید کننده نمونههای گرانقیمت از محصولات کلاسیک پورشه است در اشتباهید چراکه کالمار همهچیز را به سطح جدیدی رسانده است.
شاید مشهورترین خودروی پرفورمنس پورشه با نام ۹۵۹ شناخته شود، خودرویی که از دل مسابقات فیا بیرون آمد. این سوپرکار چهار چرخ محرک همه تواناییهای ۹۱۱ دهه ۸۰ میلادی را به سطوح قابلتوجهی رساند. تنها یک دستگاه از ۹۵۹ تولید شد و بنا به دلایل مختلف ژرمنها با چالشهای گوناگونی در تولید این محصول مواجه بودند اما در نهایت پورشه کررا GT متولد شد و دنیا با یک محصول هیجانانگیز روبرو گردید. کالمار فقدان ۹۵۹ در بازار را با خودروی جدید خود یعنی ۹X9 برطرف کرده است.
این شرکت کار را با استفاده از مدل ۹۹۳ شروع کرده و هر کاری برای افزایش قدرت و چسبندگی و البته کاهش وزن آن صورت گرفته است. به همین خاطر است که کالمار از محصول خود به عنوان هایپرکار رترو نام میبرد چراکه طراحی یک محصول کلاسیک را با تکنولوژی مدرن ترکیب کرده است. با این تفاسیر، در بطن کالمار ۹X9 پیشرانه مدل ۹۹۲ و گیربکس PDK آن قرار گرفته است. البته امکان انتخاب مدل اسپرت وجود دارد که به گیربکس ۷ سرعته دستی مجهز است. همچنین خریداران میتوانند پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری و گیربکس ۶ سرعته دستی را نیز سفارش دهند.
در بخش جلوی خودرو سیستم تعلیق پوشراد دوبل جناغی قرار دارد که توسط شرکت مهندسی دانیسی طراحی شده است. بدنه نیز در برخی بخشها به نسل ۹۹۳ وفادار مانده اما نمای جلو و عقب کمی حس و حال مدرنتری دارند. البته با استفاده از فیبر کربن سعی شده وزن خودرو به حداقل برسد و درعینحال حداکثر داون فورس تولید شود. در حقیقت به غیر از کابین و بخشی از بدنه، اکثر ساب فریمها و تمامی سیستمهای الکترونیکی از پورشه ۹۹۱ نسل ۹۹۲ گرفته شده است. نکته جالب اینکه برای تولید کالمار ۹X9 خریدار باید پورشه ۹۹۳ را تأمین کرده و البته نمونه ۹۹۲ را نیز خود کالمار فراهم میکند.
اما اگر دقت کرده باشید در ابتدای مقاله به قیمت بسیار بالای ترمز خودرو اشاره کردیم. هرچند ترمزها گرانتر هستند و رقم ۲۴۰ هزار دلار یاد شده فقط به کالیپرهای سیستم ترمز اختصاص دارد. علت قیمت بالای کالیپرها به تکنولوژی پرینت سهبعدی و ساخت آنها از تیتانیوم سبکوزن مربوط میشود. این کالیپرها توسط شرکتی به نام کاربو ساخته شدهاند. برای اینکه اطمینان پیدا کنیم رقم اعلامی برای کالیپرهای ترمز صحیح است چندین بار با جان کالمار گفتوگو کردیم و او تأکید داشت هزینه کالیپر ترمز هر چرخ به ۶۰ هزار دلار میرسد. او اظهار میدارد شاید پورشه از نظر فنی بتواند چنین کالیپر ترمزی را تولید کند اما هزینه آن هرگز توجیهپذیر نخواهد بود؛ اما چرا کالمار از این کالیپر گرانقیمت استفاده کرده است؟
خود کمپانی میگوید کالیپرهای عقب فقط ۱.۸ کیلوگرم وزن دارند و ۵۱ درصد سبکتر از کالیپرهای ترمز استاندارد ۹۹۳ هستند. همچنین وزن کالیپرهای جلو هم به ۲ کیلوگرم میرسد که آنها نیز ۴۴ درصد سبکتر از نمونههای استاندارد کارخانهای خواهند بود. البته در کنار این موضوع حدود ۱۰ کیلوگرم از جرم چرخشی نیز کاسته شده است. علاوه بر این استحکام کالیپرهای بکار رفته در محصول کالمار مشابه خودروهای مسابقهای تک نفره است. بدنه کالیپر ترمز از آلومینیوم فورج کاری شده ساخته شده و پوشش نیکل نیز یک مانع دیگر در برابر گرما خواهد بود. به همین خاطر کالیپر ۹X9 میتواند در دمای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد کار کند.
خریداران کالمار ۹X9 باید دیسکهای ترمز سرامیکی و لنتهای روغن ترمز ویژه را سفارش دهند اما قیمت آنها در مقایسه با کالیپرها بسیار کمتر خواهد بود؛ اما سؤال اصلی این است که قیمت خود خودرو چقدر خواهد بود. ۹۹۳ یکی از نسلهای محبوب پورشه ۹۱۱ است و به همین خاطر کالمار آن را جزو محصولات شاخص خود میداند. جان کالمار میگوید قیمت محصول جدیدش از حدود ۲ میلیون دلار شروع میشود هرچند فاکتورهای گوناگونی قیمت نهایی را تعیین خواهند کرد. البته خود خودروی اصلی یعنی ۹۹۳ باید بهطور جداگانه تهیه شود که بر اساس گزارشها، نمونههای کارکرده این خودرو قیمت حدود ۶۰ هزار دلاری دارند.
𝐀𝐥𝐢
۲۰ شهریور ۱۴۰۳از نظر من دلنشین نیست
amirkhanzadeh
۲۰ شهریور ۱۴۰۳طراحی خودرو جالب شده در عین حال. که طراحی شرکتو حفظ کرده المان زیبایی و عمق رو بهش تزریق کرده
از لحاظ فنی هم که شاهکار شده مخصوصا سیستم تعلیق و تقویت شاسی
SMS
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ترکیب پورشه و مکلارن f1
JaMsHiD_R1988
۲۰ شهریور ۱۴۰۳مطمئنید از ۹۵۹ فقط یک دستگاه ساخته شده ؟