چرا آب رادیاتور ماشین من کم میشود. کم شدن آب رادیاتور علائمی دارد که با توجه به این علائم ، می توانید از بسیاری از مشکلات کم شدن آب جلوگیری نمایید. با ما همراه باشید تا به صورت کاملا ویژه به کم شدن آب رادیاتور بپردازیم. توجه کنید که کم شدن آب رادیاتور مشکلات فوق العاده جدی را برای شما فراهم می آورد ، پس همواره به کم شدن آب در خودرو توجه لازم را داشته باشید.
علت های کم شدن آب رادیاتور
- خرابی منبع انبساط
- خرابی لوله های آب ماشین
- نشتی داشتن رادیاتور
- واشر ترساندن یا واشر زدن
- خرابی پمپ آب
خراب یا سوراخ بودن منبع انبساط
خرابی منبع انبساط ارتباطی به علت کم شدن آب در رادیاتور میتواند به مشکلاتی منجر شود. این منبع ارتباطی عمدتاً به منظور تعویض گرمایی بین موتور خودرو و سیستم تبرید (رادیاتور) استفاده میشود. وظیفه این منبع این است که آب سرد از رادیاتور به موتور برگردانده و آب گرم را از موتور به رادیاتور بفرستد تا سیستم تبرید به درستی کار کند.
دلایل بروز این مشکل عبارتند از :
- افت فشار: کم شدن آب در رادیاتور میتواند منجر به افت فشار در سیستم تبرید شود. این افت فشار ممکن است باعث برخی مشکلات از جمله گرم شدن اضافی موتور یا حتی آب گرم شدن بیش از حد رادیاتور شود.
- افزایش دما: کاهش آب در رادیاتور میتواند باعث افزایش دمای موتور شود که این میتواند به آسیب رساندن به موتور و سیستم تبرید منجر شود.
- خرابی مکانیکی: اگر منبع انبساط ارتباطی به علت کم شدن آب در رادیاتور دچار خرابی شود، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.
- نقص در سیستم خنک کننده ماشین: کمبود آب میتواند نشانه مشکلات بیشتر در سیستم تبرید باشد. برای مثال، اگر آب در رادیاتور به علت نشتی یا سایر مشکلات از دست برود، سیستم تبرید به درستی کار نخواهد کرد و ممکن است به گرم شدن اضافی موتور منجر شود.
خراب یا فرسوده شدن لوله های آب ماشین
بله، خرابی یا نشتی در لولههای آب ارتباطی با رادیاتور میتواند به عواملی نظیر کاهش آب در رادیاتور و سیستم تبرید، مشکلاتی را ایجاد کند. لولههای آب ارتباطی در سیستم خنک کنندگی خودرو مسئول انتقال آب سرد و گرم بین رادیاتور و موتور هستند.
در صورت بروز این مشکل:
- کاهش فشار: نشتی در لولهها میتواند به کاهش فشار در سیستم تبرید منجر شود. این افت فشار میتواند باعث گرم شدن اضافی موتور یا آب گرم شدن بیش از حد رادیاتور شود.
- کاهش عملکرد فن و سیستم خنک کننده: نشتی در لولههای آب میتواند به از دست رفتن آب تبرید منجر شود. این مشکل ممکن است باعث افزایش دمای موتور و نیاز به تعمیرات گرانقیمت شود.
- افزایش نشتی: نشتی در لولهها میتواند منجر به نگرانی درباره کمبود آب و خرابیهای بیشتر در سیستم تبرید شود.
نشتی یا خرابی در لولههای آب ارتباطی با رادیاتور میتواند به مشکلات جدی در سیستم خنک کننده و عملکرد خودرو منجر شود.
نشتی یا سوراخ شدن رادیاتور
نشتی در رادیاتور و کمبود آب در رادیاتور دارای ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند. رادیاتور یکی از اجزای مهم سیستم تبرید خودرو است و وظیفه اصلی آن انتقال حرارت از موتور خودرو به محیط جلوهگری (هوا) است تا موتور در دمای مناسب کار کند.
زمانی که رادیاتور دچار نشتی میشود، آب تبرید ممکن است از رادیاتور به تدریج نشت کند. این نشتی میتواند به چند شکل باشد، مانند نشتی از لولهها یا نشتی از سوراخها یا شکافهای موجود در رادیاتور.
با نشتی در رادیاتور، مقدار آب تبرید در داخل رادیاتور کاهش مییابد. اگر این کاهش آب تبرید نادرست باشد یا نادرست تعمیر شود، میتواند به مشکلات جدی در سیستم تبرید خودرو منجر شود:
- افت فشار: نشتی در رادیاتور میتواند منجر به کاهش فشار در سیستم تبرید شود. این افت فشار میتواند باعث گرم شدن اضافی موتور یا آب گرم شدن بیش از حد رادیاتور شود.
- افزایش دما: کاهش آب تبرید در رادیاتور ممکن است باعث افزایش دمای موتور شود. این موضوع میتواند به آسیب رساندن به موتور و سیستم خنک کننده منجر شود.
- خرابی مکانیکی: نشتی در رادیاتور ممکن است به خرابی رادیاتور نیز منجر شود. در این صورت، رادیاتور باید تعویض شود.
بنابراین، نشتی در رادیاتور و کمبود آب رادیاتور دو مشکل مرتبط با یکدیگر هستند و هر دو نیاز به تعمیر فوری دارند تا از آسیب به موتور و سیستم خنک کننده جلوگیری شود.
واشر سر سیلندر زدن و کم شدن آب رادیاتور
آسیب به واشر سر سیلندر میتواند به کمبود آب در رادیاتور منجر شود. واشر سر سیلندر یک قطعه مهم در موتور خودرو است که بین سر سیلندر و بلوک موتور قرار دارد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از نشت سوخت و آب بین اتاق سوخت و سیلندر میباشد.
آسیب به واشر سر سیلندر میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله گرمای اضافی در موتور، اختلال در سیستم تبرید، فشار بالا در سیستم سوخت، یا دیگر عوامل نظیر فرسایش یا آسیبهای مکانیکی. اگر واشر سر سیلندر آسیب ببیند، ممکن است نشتی بین اتاق سوخت و سیلندر اتفاق بیافتد.
نشتی در واشر سر سیلندر میتواند به آب رادیاتور نیز نفوذ کند. در این صورت، آب تبرید ممکن است از سیستم خنک کننده به داخل اتاق سوخت و سیلندر نشت کند. این نشتی باعث کمبود آب در رادیاتور و سیستم تبرید میشود و میتواند به گرم شدن اضافی موتور و مشکلات سیستم تبرید منجر شود.
بنابراین، آسیب به واشر سر سیلندر میتواند یکی از عواملی باشد که به کمبود آب در رادیاتور و مشکلات مرتبط با سیستم خنک کننده و موتور منجر میشود
خرابی پمپ آب و کم شدن آب رادیاتور
خرابی پمپ آب میتواند به کمبود آب در رادیاتور منجر شود. پمپ آب یکی از اجزای اساسی سیستم خنک کنندگی خودرو است و وظیفه آن پمپ کردن آب تبرید از رادیاتور به موتور و برعکس است. این جریان آب رادیاتور به خنک کردن موتور کمک میکند.
در صورتی که پمپ آب خراب یا عملکرد آن کاهش یابد، ممکن است اتفاقات زیر رخ دهند و کمبود آب در رادیاتور ایجاد شود:
- کاهش جریان آب: پمپ آب خراب یا نادرست کار نکردن میتواند باعث کاهش جریان آب در سیستم خنک کننده شود. این موضوع باعث میشود که آب رادیاتور به موتور منتقل نشود و در نتیجه کمبود آب در رادیاتور ایجاد شود.
- گرم شدن اضافی موتور: در صورت کمبود آب در رادیاتور، موتور دچار افزایش دما میشود. این میتواند به گرم شدن اضافی موتور و در نهایت آسیب به قطعات موتوری منجر شود.
- تعمیر نادرست: در بعضی موارد، اگر پمپ آب به طور نادرست تعمیر یا تعویض شود، ممکن است مشکلات در عملکرد آن باقی بماند و به کمبود آب در رادیاتور منجر شود.
نتیجه گیری
توجه به سیستم خنک کننده خودرو را هیچ وقت فراموش نکنید. سیستم خنک کنندگی ماشین وظیفه بسیار مهمی را در خودروی شما ایفا می کند. بعد از نرسیدن آب به موتور خودروی شما ، بالافاصله خودرو شما دچار آسیب جدی می بینید و این مشکل جدی را برای شما به ارمغان می آورد. همواره از خودروی خود مراقبت نمایید تا از بروز هزینه های زیاد جلوگیری نمایید.
Enzo Ferrari 2008
۶ مهر ۱۴۰۲سوراخ شدن رادیاتور