مسابقات

فرمول یک برزیل 2024؛ بازگشت وستپن به سکوی اول

در جایزه بزرگ سائوپائولو، مکس وستپن توانست با اختلاف چشمگیر به پیروزی برسد. اتفاق عجیب‌تر، مقام دوم و سوم برای رانندگان آلپین رنو بود.

How F1's Brazilian GP grid will be formed if qualifying does not happen

برزیل از سال ۱۹۷۲ میزبان فرمول یک است. پیست خوزه کارلوس در شهر سائوپائولو، ۴/۳ کیلومتر طول دارد و پس از ۷۱ دور، مسیر ۳۰۶ کیلومتر برای مسابقه فراهم می‌کند.  محل برگزاری رقابت‌ها، سال ۱۹۳۸ افتتاح شده و امروزه گنجایش ۶۰ هزار تماشاگر دارد. تا کنون، ۵۲ مرتبه میزبانی فرمول یک در سائوپائولو انجام شده و تیم مکلارن ۱۲ مرتبه پیروز مسابقه بوده است. در میان رانندگان آلن پروست بهترین عملکرد را داشته و ۶ مرتبه روی سکوی اول رفته است.

Was Verstappen's 2024 Brazilian GP victory the best of his F1 career? | RacingNews365

در تعیین خط فرمول یک برزیل، لندو نوریس بهترین زمان را ثبت کرد و جورج راسل دوم شد. یوکی سونادا راننده ژاپنی، فراتر از انتظار ظاهر شد و خط سوم را کسب کرد. پیش‌نمایش جایزه بزرگ سائوپائولو، با مقام ششم برای لکلرک، جایگاه دوازدهم مکس وستپن  و شانزدهم برای لوئیس همیلتون به پایان رسید؛ اما وستپن به دلیل ۵ رده پنالتی، هفدهم شد.

مسابقه‌ی اصلی نمایش باورنکردنی مکس وستپن را نشان داد. راننده‌ی اصلی ردبول، در لحظات ابتدایی رقابت جایگاه هفدهم داشت اما پس از دو ساعت و ۶ دقیقه، پیروز مسابقه شد. اکون و گسلی، رانندگان آلپین رنو با اختلاف ۱۹ و ۲۲ ثانیه، سکوهای دوم و سوم برزیل ۲۰۲۴ را فتح کردند. راسل و لکلرک هم رده‌های چهارم و پنجم جایزه بزرگ سائوپائولو را گرفتند. لوئیس همیلتون قهرمان سال‌های قبل، مقام دهم فرمول یک برزیل را کسب کرد.

Williams confirm Alex Albon to miss Sao Paulo Grand Prix after heavy qualifying crash | Formula 1®

هوای بارانی در سائوپائولو، باعث حوادث مختلف و چند توقف حین مسابقه شد. پنج راننده شامل کارلوس ساینز، کولاپینتو و آلبون از تیم ویلیامز، لانس استرول و نیکو هاکنبرگ، نتوانستند فرمول یک برزیل ۲۰۲۴ را به اتمام برسانند. این شرایط، همراه با پرچم‌های قرمز مکرر، تاثیر زیادی بر پیروزی وستپن و ناکامی نوریس داشتند.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)

رتبهنام رانندهملیتتیمامتیاز
۱مکس وستاپنهلندردبول ریسینگ۴۲۹
۲لندو نوریسبریتانیامکلارن-مرسدس۳۴۹
۳چارلز لکلرکموناکوفراری۳۴۱
۴اسکار پیاستریاسترالیامکلارن-مرسدس۲۹۱
۵کارلوس ساینزاسپانیافراری۲۷۲
۶لوئیس همیلتونبریتانیامرسدس۲۳۵
۷جورج راسلبریتانیامرسدس۲۱۱
۸سرجیو پرزمکزیکردبول ریسینگ۱۵۲
۹فرناندو آلونسواسپانیاآستون مارتین-مرسدس۶۸
۱۰نیکو هاکنبرگآلمانهاس-فراری۳۷
۱۱پیر گسلیفرانسهآلپین-رنو۳۶
۱۲یوکی سونوداژاپنRB هوندا۳۰
۱۳لنس استرولکاناداآستون مارتین-مرسدس۲۴
۱۴استبان اکونفرانسهآلپین-رنو۲۳
۱۵کوین مگنوسندانمارکهاس-فراری۱۶
۱۶الکساندر آلبونتایلندویلیامز-مرسدس۱۲
۱۷دنیل ریکاردواسترالیاRB هوندا۱۲
۱۸اولیور بیرمنبریتانیافراری (راننده ذخیره)۷
۱۹فرانکو کلاپینتوآرژانتینویلیامز (راننده ذخیره)۵
۲۰ژو گوانیوچینکیک سائوبر-فراری۴
۲۱لیام لاوسوننیوزیلندRB هوندا (راننده ذخیره)۴
۲۲والتری بوتاسفنلاندکیک سائوبر-فراری۰
۲۳لوگان سارجنتآمریکاویلیامز-مرسدس۰

با برگزاری ۲۱ جایزه بزرگ در سال ۲۰۲۴، حالا مکس وستپن ۳۹۳ امتیازی در صدر جدول باقی مانده اما نوریس ۳۳۱ امتیازی و لکلرک ۳۰۷ امتیازی را نزدیک‌ خود می‌بیند. پیاستری و ساینز، دیگر رانندگان مکلارن و فراری مشابه هفته قبل در جدول رقابت‌ها، چهارم و پنجم هستند. همچنین، جای راسل با همیلتون عوض شده و حالا ششم جدول است.

میان تیم‌های بالا نشین در فرمول یک امسال، شرایط مشابه هفته قبل است. مکلارن ۵۹۳ امتیازی با ۳۶ امتیاز بیشتر، صدر جدول را در اختیار دارد، فراری با ۵۵۷ و ردبول با ۵۴۴ امتیاز، دوم و سوم هستند. دیگر تیم‌های شرکت کننده در فرمول یک ۲۰۲۴، شامل مرسدس، استون مارتین، در رده‌های بعد دیده می‌شوند. آلپین به لطف درخشش رانندگان در مسابقه‌ی برزیل، سه پله بالا آمده و حالا ششم جدول است.

سه هفته بعد ۲۳ نوامبر، شهر لاس‌وگاس امریکا میزبان فرمول یک خواهد بود. این مسابقه سوم دی ۱۴۰۳ حدود ساعت ۱۱ شب به وقت ایران برگزار خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    فقط عملکرد مکس وستاپن تیم ردبول ردبول👌.
    و مجموع عملکرد مکلارن👌
    لوئیس همیلتونم که خبرای جدیدی واسمون نداره گویا.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  2. hosen

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (788 ديدگاه)

    با این پیروزی دیگه احتمالا قهرمانی خودش رو مسجل کرد ورستپن مگه اینکه اتفاق خاصی بیوفته

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      دقیقا

  3. احمدرضا

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (744 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم مسابقه ده شب به وقت اوناس
    به وقت ما صبح ساعت نه و نیم میشه روز دوشنبه
    سوم آذر

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. حمیدرضا آئینی

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      شنبه ساعت 10 شب تو لاس وگاس شروع میشه که به وقت ما
      میشه همون یک شنبه ساعت 9:30 صبح

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (338 ديدگاه)

    یادش بخیر وقتی همیلتون سالها بی دردسر قهرمان میشد من می‌گفتم بیشتر این اختلاف به خاطر ماشینه حالا میبینیم که واقعا یه راننده معمولی بود حتی تو ۳ نفر هم نبود ولی شانسش ماشینش آنقدر اختلاف داشت با بقیه حتی اگر .سطح راه یه چرت هم میزد بازم برنده میشد.خوب الان اگر بتونه کارهای گذشته رو تکرار کنه معلوم میشه من اشتباه میکردم اصلا اگر بتونه رده سوم کلی رو بدست بیاره هم قبوله اصلا رده ۴ اصلا رده ۵ چی بگم دیگه طرفدارانش پاسخ بدن

    موافقم 18
    مخالفم 9
  5. بهزاد

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2551 ديدگاه)

    عجب انگیزه ای داشت ورشتپن.
    با تمام اتفاقات از قبیل نبود هم تیمی خوب که بتونن استراتژی بچینند و هجمه ای که این اواخر براش ایجاد شده بود انصافا باعث تحریکش شد و با کمی شانس تونست ، شاید شانس بالا اول شد.

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. حمیدرضا آئینی

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کل شانس که آورد 2 رده گرفت
      15 تا سبقت گرفت که نوریس حتی یه دونه هم نتونست
      بعد میگید شانس بالا؟

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. بهزاد

        ۱۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2551 ديدگاه)

        عزیز مسابقه را به خوبی ندیدی؟
        مکس خودشو تا رده ۶ کشید بالا و بعد پشت لکرک گیر کرد و با پیت استاپ نفرات جلو قبل از پرچم قرمز دوم شد و در زمان شروع دوباره با تایرهای نو شروع کرد و اول شد.
        در حالت عادی بدون پرچم قرمز و تایرهای فرسوده تر امکان اول شدن وجود نداشت.
        اصولا در شرایط ناپایدار جوی اتفاقات مسابقه ممکنه به زیان تعدادی راننده و به سود چند نفر دیگر تمام بشه همانطور که اکون و گسلی سکو گرفتن که در حالت عادی مسابقه امری محال بود.
        مکس جزو نوابغ فرمول یکه و بحثی در این نیست و جاهایی بوده که شرایط به نفعش شده و جاهایی زیان دیده و زیبایی این ورزش همیناست.

        موافقم 9
        مخالفم 2
  6. علی یوسفی

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم بهترین مسابقه دو فصل اخیر بود و نکات زیادی داشت اول این که واقعا احمقانه ترین استراتژی و تصمیمات تیمی بدون شک متعلق به تیم هاسه تا قبل از رد فلگ هالک همراه با مکس بهترین رانندگی رو داشتن تازه مکس امروز بهترین خودرو رو داشت اما هالکنبرگ با خودروی داغون و اونم مشکل گیربکس از اسپرینت یه استارت عالی و رانندگی بی نقص داشت در جایی که راننده های خوبی مث ساینز و آلونسو و همیلتون دائم اشتباه میکردن هالک یکی یکی رده کسب می‌کرد ولی تصمیم احمقانه تیم برای تعویض لاستیک و خارج کردن راننده از محدوده امتیازات اونم در جایی که حتی من با سواد تقریبا صفر از فرمول یک میدونستم با وجود راننده های ناشی و دست چندمی مث بیرمن و کولاپینتو و پرز و استرول حتما شاهد تو دیوار رفتن خواهیم بود اما این مطلب ساده رو استراتژیست هاس نفهمید و جالبه راننده جلوتر برای کسب اطلاعات بیرون میاد و میره پیت!!! و نتیجه این که حالا هاس احتمالا به جای ششم هشتم باید فصل رو تموم کنه دو مسابقه قبل در آمریکا هم مگنوسن قربانی حماقت تیم هاس شد! ! از اونطرف پرز هم که انصافا در این فصل کم فروشی کرد و مسئولیت اخروی این حرفمو می‌پذیرم باعث شد قهرمانی تیمی از دست بره اینم میگم ردبول در جاهایی به پرز ضربه زد اما پرز هم امسال کم گذاشت و البته این تصمیم احمقانه حفظ پرز برای مارکو و هورنر امیدوارم درس عبرت بشه اول فصل گفتم مکس و ردبول قهرمان میشن همون موقع هم گفتم باید ردبول هالکنبرگ رو می‌گرفت هالک بدون شک تا همینجا فصل بهترین راننده هست و واقعا شرم بر مارکو و هورنر به خاطر تصمیم ناشیانه حفظ پرز در مجموع شرمنده از دوستان و سروران بابت طولانی شدن این کامنت ولی ان شاء الله پس از مسابقه بعد خودم یه تحلیل از امسال مینویسم و خوشحال میشم عزیزان هم نظرشون رو درباره فصل ۲۰۲۴ بنویسن.

    1. بهزاد

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2551 ديدگاه)

      دوست گرامی اصولا و به صورت سنتی برخی تیم ها یا شاید همگی یکی از صندلی هاشون شاید جفتشون جنبه مالی اقتصادی داره و به اسپانسرها گره خورده.
      سرجیو پرز طبق برآوردها از نظر مالی نزدیک ۳۰ میلیون دلار در سال به ردبول توسط اسپانسرها سود میرسونه.
      شما یکی از مستندهای تیم هاس را ببین که برای قرارداد اسپانسری با یک شرکت آلمانی در گفتگوها تصمیم میگیرند که یک راننده آلمانی به هاس باید بیاد و اونها هم میرن با هالک قرارداد میبندن.
      گفتن شرایط تک تک تیم ها و راننده هاشون حوصله ی زیادی میخواد و بودن یک راننده در یک تیم حتی با وجود ضعف هاش نشانگر بی تدبیری مدیران تیم نیست و این ورزش دارای ساختار مالی بوده و همه ی جوانب در نظر گرفته میشه.

      1. علی یوسفی

        ۱۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (267 ديدگاه)

        آقا بهزاد عزیز فرمایش شما درسته وقطعا مسائل مالی و اسپانسری تاثیر زیادی در این رشته داره ولی خب اینم ببینیم که پرز امسال واقعا تیم رو نابود کرد سوای از دست دادن امتیازات فردی و تیمی و عدم کمک به مکس از نظر آسیب زدن به خودرو هم جزء بدترین راننده ها بود تیمی مث ردبول با افتخارات زیاد و مدیران قوی انصافا زشته یه راننده برای قهرمانی رقابت کنه و راننده دیگه در حال رقابت با بیرمن و آلبون تازه اونم عقب‌تر از اونا باشه یه نکته هم البته نظر شخصی خودم اینه که در چند سال اخیر مارکو و هورنر در بخش انتخاب راننده خوب عمل نکردن چه در مورد گسلی و آلبون چه الان در مورد بیش از حد فرصت دادن به پرز حتی مارکو در آلفا توری هم متاسفانه هم دوریس و هم ریکیاردو رو خراب کرد.

  7. Ali

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    اول ماشین بعد راننده ! نمونش همیلتون و الونسو

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. حسن

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2120 ديدگاه)

    امتیازات بسیار پایین پرز در این فصل ردبول را از قهرمانی دور کرد بعیده بتونه قهرمان تیمی بشه مگه هر دو تا هفته ی باقیمانده را برنده بشه

    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1212 ديدگاه)

      پرز لیاقت ردبول رو نداره

  9. maranello550

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    مایکل شوماخری برد
    یادمه یه بیست سال پیش هم مایکل شوماخر یه مسابقه رو از رتبه آخر شروع کرد و نفر اول شد
    یادش بخیر

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. علی منصوری

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (424 ديدگاه)

    از هفدهم ب سکوی اول رسید….این سکو قهرمانش میکنه، مکس راننده توانمند و خوبیه، امسال بدون داشتن استراتژیک بخاطر ضعیف بود پرز این سکوها خیلی ارزشمندن

  11. Aref

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    الان امتیازهای رانندگان رنو در جدول خودتان درست است..!!؟؟؟ نظر هم می گذاریم و ذکر می کنیم، کامنت را نه تایید می کنید و نه جدول را درست می کنید.. کلا هدفتان از اطلاع رسانی و کار رسانه چیست؟؟ اطلاعات و آمار غلط..؟ به این چیزها حساسیت ندارید..؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا