مسابقاتهفته نامه

درامد راننده‌های فرمول یک چقدر است؟

پردرآمدترین راننده فرمول یک کیست؟

به نظر شما درامد و حقوق رانندگان مسابقات فرمول یک در فصل جدید ۲۰۲۲ چقدر است؟ آیا فرمول یک در پول‌سازی با فوتبال و بسکتبال رقابت می‌کند؟

در حال حاضر تجارت در فرمول یک بسیار رونق گرفته است. مخاطبان بیشتری با این ورزش درگیر شده‌اند، رتبه‌بندی تلویزیونی پخش این مسابقات در حال افزایش است و علاقه عمومی به مسابقات فصل ۲۰۲۲ نیز بسیار بالاست.

درامد راننده‌های فرمول یک

باوجود گرندپری های آمریکایی آستین، میامی و از سال ۲۰۲۳ در مسیر خیابانی در قلب لاس‌وگاس، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها هم علاقه دوچندانی به این مسابقات پیدا کرده‌اند. حضور تماشاگران بیشتر در مسابقات و تماشاگران بیشتر تلویزیونی درنهایت به معنی درامدهای بیشتر است. بدین ترتیب رانندگان فرمول یک نیز بیش از هر زمان دیگری از فرمول یک کسب درامد می‌کنند.

تیم‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند تا حقوق راننده‌های خود را مخفی نگاه دارند با این حال هیچ رازی وجود ندارد و می‌توان در منابع مختلف به آمار درامد و حقوق فصل رانندگان دست یافت. این آمار البته در برخی موارد تخمینی است. باید در نظر داشته باشیم که ممکن است در قراردادها، موارد تشویقی و پاداش بابت پیروزی یا سکو و امتیاز گیری درج شده باشد. به‌عنوان‌مثال میزان پاداش قهرمانی ورشتاپن ۵ میلیون دلار تخمین زده شده است.

درامد رانندگان فرمول یک

جای تعجب نیست که لوئیس همیلتون به‌عنوان قهرمان هفت دوره جهان و مکس ورشتاپن به‌عنوان قهرمان فصل قبل بیشترین درامدها را داشته باشند. اما جالب اینجاست که فرناندو آلونسو، لندو نوریس و سباستین فتل هم قراردادهای نجومی دارند. اما قراردادهای چند ده میلیونی رانندگان پیشتاز با رانندگان دیگر، اختلاف فاحشی دارد.

چند نکته جالب در تحقیق ما وجود دارد. والتری بوتاس با رفتن از مرسدس به آلفا رومئو همچنان همان میزان فصل قبل حقوق می‌گیرد. قرارداد مزپین، راننده روسی هاس نیز یک میلیون دلار بود که البته اخراج او با جایگزینی مگنوسن ۶ میلیون دلار برای تیم آب خورد. اکثر رانندگان درامدهایی بسیار بالا و حتی بیشتر از حقوق خود از تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی کسب می‌کنند.

دستمزد مکس ورشتاپن

باید توجه داشت که این تنها تخمین درامدهای رانندگان است و مثلاً در برخی منابع با دستمزد ۲۵ میلیونی و در برخی دیگر با دستمزد ۴۳ میلیونی مکس ورشتاپن مواجه شده‌ایم. بنابراین ما از یکی از منابع موثق‌تر برای این گزارش استفاده کردیم.

راننده تیم دستمزد (میلیون دلار) تاریخ اتمام قرارداد
لوئیس همیلتون مرسدس ۴۰ ۲۰۲۳
مکس ورشتاپن ردبول ۲۵~۴۰ ۲۰۲۸
فرناندو آلونسو آلپاین ۲۰ ۲۰۲۲
سباستین فتل آستون مارتین ۱۵ +۲۰۲۲
دنیل ریکاردو مک لارن ۱۵ +۲۰۲۳
چارلز لکلرک فراری ۱۲ ۲۰۲۴
کارلوس ساینز فراری ۱۰ +۲۰۲۲
والتری بوتاس آلفا رومئو ۱۰ ۲۰۲۵
لنس استرول آستون مارتین ۱۰ باز
سرجیو پرز ردبول ۸ ۲۰۲۲
جورج راسل مرسدس ۵ ۲۰۲۳
لندو نوریس مک لارن ۵~۲۰ +۲۰۲۵
استبان اوکون آلپاین ۵ ۲۰۲۴
پیر گسلی آلفاتائوری ۵ ۲۰۲۳
الکس آلبون ویلیامز ۲ +۲۰۲۲
گوانیو ژو آلفا رومئو ۱ ۲۰۲۲
میک شوماخر هاس ۱ +۲۰۲۲
کوین مگنوسن هاس ۶ باز
نیکولاس لطیفی ویلیامز ۱ ۲۰۲۲
یوکی سونودا آلفاتائوری ۰.۷۵۰ +۲۰۲۲

 

منبع
spotrac

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Jdm باز

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (858 ديدگاه)

    به نظرم این حقوق ها درسته چون حداقل از نظر مالی باید کاملا ساپورت باشن تا بدون استرس مالی تو مسابقات با تمرکز کامل شرکت کنن

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲۲
    1. محمد

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (82 ديدگاه)

      بستگی به راننده و تواناییش داره، تعجب می کنم نوشته لطیفی یک میلیون دلار دستمزد میگیره چون تا اونجاییکه من شنیدم لطیفی و راسل (راسل تا قبل از شروع این فصل و پیوستن به مرسدس) نه تنها پولی نمی گرفتن بلکه برای شرکت در مسابقات پول هم میدادن و لطیفی هنوز هم پول میده هرچند که اگه ویلیامز قید این پولی که ازلطیفی میگیره و بزنه به نظرم براش بیشتر سود داره چون هم ماشین هاشون سالم می مونه هم یه راننده بهتر میارن

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۴
      1. کیانوش

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (315 ديدگاه)

        راننده های جوون از جیب که پول نمیدن با خودشون اسپانسر میارن واسه تیم به شرط قرارداد بستن باهاشون مثلا ویلیامز به خاطر بستن قرارداد با لطیفی از کمپانی پدر لطیفی پول میگیره که البته رسما اسپانسر تیم هستش و اسمش رو خودرو هست اون برند
        یا حتی میک شوماخر تو مستند هاس دنبال اسپانسر میگشت و ی شرکت المانی گفت ما هستیم به این شرط که فصل بعد یک راننده المانی داشته باشید

        موافقم ۶
        مخالفم ۱
    2. الف.ی

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1548 ديدگاه)

      اینجوری نگاه کنیم که شهروندای ساده خیلی بیشتر به پول نیاز دارن برای آرامش
      موضوع واقعا سختی کار و … نیس
      بحث تبلیغاته
      هر اندازه پول بیشتری در صنعت فرمول یک جریان داشته باشه، طبعا اعضای جامعه فرمول یک هم پول بیشتری نصیبشون میشه

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  2. Ferrari

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1707 ديدگاه)

    تمدید قرارداد مکس ورستپن باعث شده که پر درامدترین رانندها حال حاضر باشه و یکی دو روز پیش هم هملموت مارکو تایید کرده

    موافقم ۸
    مخالفم ۵
    1. LH44

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      مارکو تا الان چنتا حرف راست زده این یکیش باشه؟!!!
      تازه شایعات میگه ورستپن وندی در قرار دادش داره که میگه پول تصادفاش از حقوقش کم میشه. جدا از اینا همیلتون فقط به خاطر داستان مدلینگ چند میلیون دلار درامد داره. حقوق و پاداش اف وان هم روش

      موافقم ۹
      مخالفم ۳
  3. محمد

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    یکسری راننده ها حقوقاشون عملا توسط اسپانسر هایی که خودش میارن پرداخت میشه مثلا لطیفی که باباش میلیونره صندلی ویلیامز رو به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار برای پسرش گرفته به عبارتی اسپانسر پسرش شده و این یک ملیون دلار به صورت فرمالیته به نیکلاس داده شده که باهاش بره تو پیست و بکوبه به دیوار.همین داستان برای لنس هم صادقه البته بدتر باباش لارنس استرول تیم فورس ایندیا رو خرید! چون سهام داره عمده استون بود استون رو وارد فرمول یک کرد ی صندلی هم به پسرش داد.ولی بقیه راننده ها که با استعدادن واقعا تیم ها این مبلغ رو می دن تا بتونن ماشین رو درست توسعه بدن مثل همیلتون فتل و……

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۴
    1. کیانوش

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (315 ديدگاه)

      البته قبل از خرید استون توسط استرول هم استون مارتین برنامه داشت بیاد تو فرمول یک ولی نه مستقلا
      اسمش رو تیم ردبول اضافه شد قبلا

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. مشتاقی

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (32 ديدگاه)

    این یه اسراف و مصرف گرایی بزرگ است

    موافقم ۸
    مخالفم ۲۳
  5. akrh78

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1186 ديدگاه)

    ماشینای جدید داره بدجور عیار بعضی راننده ها رو مشخص میکنه

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۳
    1. HS

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اره مثل وتل که اون آخرا کنار لطیفی دور دور میکنه
      مگه نه مهندس جان؟
      همون راننده هفته قبل با ماشین ۵ام گرید و با بدشانسی سیفتی کار ۴ام شد

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
  6. محمد

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ماشین های سال جدید پکیچ ایرودینامیکی پیچیده ای ندارند مثل ساید پد یا دفیوزر فعال یا monkey seat تا تو هوای کثیف بتونن راننده ها همدیگه رو دنبال کنند و تیم ها مهندسی متفاوتی پیش گرفتن که برای بعضی تیم ها جواب نداد مثل مرسدس و استون ربطی به راننده نداره که

    موافقم ۲
    مخالفم ۳
  7. بهزاد

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1822 ديدگاه)

    الان موضوع اینجاست که راننده ماشینو قهرمان میکرده یا ماشین باعث قهرمانی راننده میشده؟
    ماشین ها اگر از نظر آیرودینامیک ساده تر شدن احتمالا مشکل حادی برای طراحان ایجاد نمیکنند و به قول معروف چالش کمتری نسبت به سالهای گذشته دارن اما چرا تیمی که سالها در طرحهای پیچیده سرآمد بود دچار افول شده؟
    بهتره از این زاویه نگاه کنیم ، نتایج امسال یک پاسخ روشن برای عملکرد ۸ سال گذشته بود و اثبات تاثیر یک خودرو در کسب افتخار برای راننده.

    موافقم ۷
    مخالفم ۴
  8. Jhy

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    پر در آمد ترین راننده فرمول یک تاریخ با اختلاف مایکل شوماخره که در اوج تا ۵۵ میلیون دلار پایه حقوق و ۷ میلیون برای پاداش قهرمانی

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  9. Dna

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (164 ديدگاه)

    مگه ورشتاپن با ۵۰ میلیون تمدید نکرد؟

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  10. مهدی

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یه چیز جالب بهتون بگم بدوننین
    بابای نیکولاس لطیفی مالک نصف مک لارنه😂

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا