فراریمسابقات

چرا بازگشت فراری به بالاترین سطح مسابقات WEC رخدادی مهم محسوب می‌شود؟

اگر از دور به ماجرا نگاه کنید می‌بینید که دو دهه غیبت فراری در سطح بالای مسابقات قهرمانی استقامت جهان، «WEC»، به خودروسازان دیگری چون پورشه مجال آن را داد تا روی‌هم‌رفته ۱۵ عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. این مسابقات در اوایل دهه ۹۰ میلادی با عنوان «مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت جهان» شناخته می‌شدند و در همان زمان بود که پورشه چهارده، پانزده و شانزدهمین برند خود را در لمان رقم زد.

به یاد داریم که با فرارسیدن مسابقات استقامت در سال ۲۰۱۲، اشتوتگارتی‌ها نیز به تکاپو افتاده و نهایتا دو سال بعد با ابرخودروی ۹۱۹ هیبرید وارد میدان شدند. بسیاری از طرفداران در پوست خود نمی‌گنجیدند؛ چراکه پورشه سرانجام و پس از غیبتی طولانی به رقابت میان سریع‌ترین‌های لمان بازگشته بود.

متاسفانه غیبت فراری از این هم طولانی‌تر بود تا آنجا که برخی حتی آخرین حضور این خودروساز در جمع غول‌های این مسابقات را به خاطر هم نمی‌آورند! تصور کنید قریب به ۵۰ سال پیش بود که رانندگان فراری موفق شدند با مدل ۳۱۲PB بخشی از هیجان‌آورترین شرکت‌کنندگان مسابقه باشند. آخرین پیروزی‌های این خودروساز هم به سال‌های ۱۹۶۵ میلادی بازمی‌گردد که نام ایتالیایی‌ها را برابر ۹ پیروزی نهایی در مسابقات استقامت فرانسه کرده بود.

F40 GTE

فراری آنقدر بازگشت خود را به رقابت سطح بالای لمان به تعویق انداخت که به نظر می‌رسید دیگر به آن بازنخواهد گشت.

در دهه ۸۰ میلادی، فراری از F40LM رونمایی کرد که بعدتر با هزینه شخصی یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت به مدل F40 GT Evoluzione ارتقا پیدا کرد. قرار بود این خودرو که به سفارش مشتریان خاص فراری آماده شده بود در رقابت‌های IMSA شرکت کند. در سال ۱۹۹۵ نیز مدل ۳۳۳SP ساخته شد که به‌عنوان نشانه‌ای از توان فراری برای شرکت در رقابت‌های استقامت محسوب می‌شد.

F40 LM

فراری ۳۳۳SP برای شرکت در رقابت‌های لمان در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹ وارد پیست لاسارته نیز شد اما هیچگاه به‌عنوان یک شرکت‌کننده مدعی پیروزی برشمرده نمی‌شد؛ چراکه همان‌گونه که گفته شد، مشتریان خصوصی فراری آن را سفارش داده بودند و مهارت رانندگان حرفه‌ای این رقابت‌ها را نداشتند.

۳۳۳SP

پس از پروژه مسابقه‌دهنده روباز فراری، نوبت به F50 GT رسید و هدف فراری از معرفی آن، رقابت مستقیم با یکی از جدیدترین برندگان مسابقه لمان و «سری استقامت BPR GT»، مک‌لارن F1 GTR، بود. مشکل اصلی F50 GT عدم توسعه کامل آن در زمان حضور در کلاس GT1 رقابت‌های لمان بود. در آن زمان، پورشه ۹۱۱ GT1 و مرسدس‌بنز CLK-GTR به‌عنوان قهرمانان این رقابت‌ها شناخته می‌شدند. فراری جز لغو پروژه‌اش راه دیگری را در برابر خود نمی‌دید.

F1 GTR

زمانی که خودروهای کلاس LMP1 وارد پیست مسابقه شدند، صحبت از یک فراری پروتوتایپ نیز به میان آمد. رئیس بزرگ فراری، «لوکا دی مونتتزِمولو»، نظرات مثبتی برای حضور در این کلاس داشت. رئیس بخش موتوراسپرت فراری نیز با او هم‌نظر بود و کلاس پروتوتایپ را به‌عنوان یک تکامل در این رقابت‌ها می‌دانست؛ سرانجام و همان‌گونه که از تاریخ این مسابقات در دهه پیشین مشخص است، به دلایل نامشخصی هیچ پروتوتایپی با برند فراری تولید نشد.

F50 GT

زمانی که قوانین WEC برای بار دیگر تغییر کرد و با آسان‌تر شدن حضور خودروسازان مشهور در این رقابت‌ها، شاهد خداحافظی با کلاس‌های LMP1، LMP2 و GTE Pro بودیم، احتمال حضور فراری پررنگ شد اما هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که مسئله تا این حد جدی باشد و مارانلو برای رسیدن به جایگاه نخست تا این حد مصمم باشد.

سال گذشته بود که فراری سرانجام از حضور خود در بالاترین سطح مسابقات اسقامت خبر داد و تصاویر اولیه ابرخودروی آن‌ها را دیدیم. البته که دیدن یک خودرو در پوشش ضدجاسوسی با دیدن آن در لباس اصلی مسابقه‌ای، یک دنیا متفاوت است. به همین دلیل است که انتشار تصاویر رسمی ۴۹۹P و اعلام حضور این ابرخودرو در رقابت ۱۰۰۰ مایلی سبرینگ نشانه‌ای از گذر دوباره ستاره پرفروغ فراری از روی رقابت‌های WEC به شمار می‌رود.

نظر شما درباره بازگشت این خودروساز با ۴۹۹P چیست؟ آیا فراری پس از غیبت طولانی خود می‌تواند بار دیگر رقبایی چون پورشه، پژو و قهرمان بالامنازع سال‌های اخیر یعنی تویوتا را شکست دهد؟!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1101 ديدگاه)

    من بخش مسابقه ای فراری رو با فرمول یک شناختم با راننده هایی مثل نیکی لائودا و مایکل شوماخر که مایکل شوماخر برام یک قهرمان بود و در کودکی و نوجوانی دوست داشتم در آینده مثل اون باشم.
    ورود دوباره فراری به WEC باعث جذاب تر شدن مسابقات میشه ولی اینکه در اولین حضور اش بعد مدت ها بتونه رقابت نزدیکی با رقبا بخصوص تویوتا داشته باشه بعید میدونم.

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۴
    1. اکبر

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      نویسنده طوری نوشته “نبود فراری مجال داد به پورشه “انگار متوجه تاریخ رقابت این دو کمپانی نیست، یا مثلا مرسدس اینهمه قهرمان فورمول یک شده فراری بهش آوانس داده حتما
      پورشه خودش تاریخ موتور اسپورته، با احترام

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۶
      1. ارش

        ۲۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1551 ديدگاه)

        در ضمن پورشه ۱۹ بار قهرمان شده نه ۱۵ بار لطفا اصلاح بشه.

        موافقم ۹
        مخالفم ۰
    2. BMW

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      احسنت دقیقا
      درسته که اتفاق شگف انگیزیه،ولی اقلا ۴۰سال از این حال و هوا دور بوده و ابتدا باید به کسب تجارب ضروری در این مسابقات بپردازه
      اما همینکه بلاخاره پس از سالها ورود کرد به این بخش،جای خوشحالی و سروره

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  2. ممد ژانگولر

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2754 ديدگاه)

    فراری حکایت نون تو سفرست نمیشه که نباشه
    ای کاش این کمپانی به تملک فولکس واگن در میومد هم جاپاش سفت تر میشد هم از این حالت سنتی در میومد
    کیفیت ساخت لامبورگینیها خیلی بالاتر از فراری شده

    ولی خوب من خوب عاشق این کمپانیم احتیاج به یک خونه تکونی اساسی داره

    موافقم ۵
    مخالفم ۳۲
    1. عرفان

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (229 ديدگاه)

      داداش فراری خودش صاحاب مجلسه
      بعدبیاد خودشو بفروشه به یکی که یکی دیگه صاحابش بشه
      و بنظرم اتفاقا دلیل برتری فراری نسبت به ددیگر خودروساز های ایتالیایی اعم از لامبو و الفا و مازراتی همینه که جیره خور برند دیگه ای نیست و خودش صاحاب خودشه
      خودش روپای خودش وایساده

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
      1. BMW

        ۲۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (6 ديدگاه)

        البته فراری هم در بحث سهام شرکت یک ارتباط هایی هم به فیات داره ها
        اما معروفه که خودش مستقله

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
    2. Ferrari

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1778 ديدگاه)

      کیفیت لامبورگینی بالاتر از فراری؟ شوخی میکنی دیگه؟

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱
      1. ممد ژانگولر

        ۲۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (2754 ديدگاه)

        داداشا من خودم هوادار فراری هستم و خیلی معتبر و خاصه
        ولی تو بازار میبینید لامبو لامصب بدجوری میفروشه و تو بورسه
        خداییشم لامبو ترکونده
        فراری زیادی محتاط شده
        با یک نگاه به متریال چرم استفاده شده تو داشبورداش میشه فهمید چه خبره
        فولکس لاکردار هر کمپانی خریده خوبو خوبتر کرده

        موافقم ۲
        مخالفم ۱۰
  3. Scuderia Ferrari

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3665 ديدگاه)

    تجربه بالای تویوتا برگ برنده این تیم هست و طرفداران فراری نباید در اولین حضور توقع قهرمانی داشته باشن
    با گذشت زمان (آزمون و خطا ، کسب تجربه و رسیدن به ثبات) میشه به قهرمانی در آینده امیدوار بود

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
    1. Ferrari

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1778 ديدگاه)

      دوست عزیز مثل اینکه شما فراموش کردی که فراری ۱۰ ساله در کلاس GTE داره مسابقه میده و با ساخت ماشین بادوام کاملا اشناست. امسال هم تیم ferrari قهرمان این کلاس شد و با ۷ قهرمانی رکورد دار کلاس gte شد اونهم در حضور استون مارتین، فورد، پورشه و کوروت c8gte که جدیدترین ماشین این کلاس بود

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
      1. Scuderia Ferrari

        ۲۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (3665 ديدگاه)

        دوست عزیز ، کلاس هایپرکار منظورم بود
        در کلاس GTE فراری سرآمد همه تیم هاست
        احتمالاً با ماشین جدید هم روند پیروزی ها و قهرمانی ها رو ادامه بده

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
        1. Ferrari

          ۲۳ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1778 ديدگاه)

          کلاس هایپر هم هینمطوره. ۴۹۹p همان پیشرانه ای رو خواهد داشت که مدل ۲۹۶gtb داره بعلاوه موتو الکتریکی و باتری.
          مطمئن باش فصل بعد فراری نه برای ازمون خطا که برای قهرمانی رقابت میکنه.
          خوشبختانه گاراژ تیم استقامت فراری از تیم فرمول یک بسیار بهتر و کم نقص‌تر هستن.

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
  4. پیام

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    فراری تو بخون God father هرجا بره رخداد مهمیه

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  5. hamidreza

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    یه سوال ، لامبورگینی تو بخش موتور اسپرت چه افتخاراتی داره؟
    خواهشا یکی واسم توضیح بده ممنون❤

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
    1. بی خیال اسم

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (649 ديدگاه)

      ندونی بهتره

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
      1. hamidreza

        ۲۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (121 ديدگاه)

        چرا…
        خب یکی بگه

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
  6. اکبر

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    نویسنده طوری نوشته “نبود فراری مجال داد به پورشه” انگار متوجه تاریخ رقابت این دو کمپانی نیست، حتما با این طرز تفکر فراری مجال داد مرسدس اینهمه قهرمان فورمول یک بشه،
    پورشه تاریخ رقابت های موتور اسپورته، با احترام

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
  7. BMW

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ولی این اف ۵۰ LM و اف ۴۰ Lm عجب ماشینای خوش رخی بودن
    واقعا حیف که چندان افتخار کسب نکردن براش

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  8. ❤BMW❤

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (293 ديدگاه)

    چه مسابقاتی میشه با وارد شدن بی‌ام‌و
    فراری و پژو و پورشه و بی‌ام‌و و کادیلاک
    وای

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  9. reza

    ۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    پورش هم ۲۰۲۳ بیاد دیگه چه شود این اواخر که تویوتا با خودش مسابقه میداد که اول میشد دیگه تیمی نمونده بود. منتظر ۲۰امین قهرمانی پورشیم. فراری رقیب خوبیه واس پورش.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا