مسابقات

فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۲ و موفقیتی دیگر برای ورستپن

راننده‌ی هلندی ردبول، فاصله‌ی چندانی با قهرمانی زودهنگام در فصل ۲۰۲۲ فرمول یک ندارد. مکس ورستپن با کسب سکوی نخست در جایزه بزرگ ایتالیا، مجموع امتیازات خود را به ۳۳۵ رساند و فاصله‌ی ۱۱۶ امتیازی با چارلز الکرک را ثبت کرد. این شرایط، قهرمامی ورستپن و تیم ردبول در فصل ۲۰۲۲ را قطعی نشان می‌دهند.

پیست مونزا ایتالیا
به‌تازگی پیست مونزا ایتالیا، صد سالگی خود را جشن گرفته است. این محل، سال ۱۹۲۲ افتتاح شد و امروزه مسابقات فرمول یک، دو، سه و رقابت‌های موتو جی‌پی  را میزبانی می‌کند. مونزا گنجایش ۱۱۹ هزار تماشاگر دارد. مسیر اصلی برای رقابت فرمول یک، دقیقا ۳/۶۰۰ مایل (معادل ۵/۷۹۳ کیلومتر) را شامل می‌شود. بالاترین سرعت ثبت شده در مونزا به روبنس باریچلو راننده‌ی برزیلی فراری تعلق دارد که سال ۲۰۰۴ به ۲۵۷ کیلومتر برساعت رسید.
در پایان جایزه بزرگ مونزا ۲۰۲۲، مکس ورستپن توانست با زمان یک ساعت و ۲۰ دقیقه و ۲۷/۵ ثانیه قهرمان شود. چارلز لکلرک با اختلاف ۲/۴۴۶ ثانیه به سکوی دوم رسید و جورج راسل نیز، روی جایگاه سوم ایستاد. کارلوس ساینز و لوئیس همیلتون، رده‌های چهارم و پنجم را کسب کردند.

لکلرک و ورستپن
رده‌بندی تیم‌های حاضر در فرمول یک ۲۰۲۲ نیز، برتری واضح ردبول را نشان می‌دهد. این تیم پس از موفقیت ورستپن در ایتالیا، به امتیاز ۵۴۵ رسید و بالاتر از فراری ۴۰۶ امتیازی قرار گرفت. مرسدس و رنو در رتبه‌های سوم و چهارم، هم‌اکنون ۳۷۱ و ۱۲۵ امتیاز دارند. تا اتمام رقابت‌های جاری، ۶ مسابقه در سنگاپور، ژاپن، امریکا، مکزیک، برزیل و امارات متحده عربی باقی مانده است.

خلاصه‌ی رقابت در جایزه بزرگ مونزا ۲۰۲۲

امسال جایزه بزرگ ایتالیا درحالی آغاز شد که لکلرک توانسته بود بهترین راننده‌ی تعیین خط باشد و جلوتر از دیگران استارت بزند. ورستپن، ساینز، پرز و همیلتون نیز، رده‌های بعدی را در تعیین خط کسب کردند.
پس از سبقت‌های متوالی رانندگان در دورهای ابتدایی، ورستپن از دور چهارم توانست به رده‌ی سوم و پشت سر جورج راسل برسد. در دور پنجم، ورستپن به رده‌ی دوم رسید. این شرایط تا دور دوازدهم ادامه داشت و لکلرک پیش‌تازی خود را حفظ کرد.
دو دور ۱۲، سباستین فتل با مشکل پیشرانه مواجه شد و کنار مسیر توقف کرد. به همین دلیل، خودروی ایمنی مجازی وارد پیست شد. اختلاف زمانی لکلرک با ورستپن هنگام فعال شدن این شرایط، ۱/۷ ثانیه بود. سپس مدیران فراری تصمیم گرفتند از پلن B استفاده کنند تا لاستیک‌های مدیوم روی خودروی لکلرک نصب شود.

فراری چارلز لکلرک
از دور ۲۶ مسابقه، ورستپن هم تایرهای مدیوم نصب کرد و به لطف کیفیت لاستیک‌های جدید، فاصله‌ی زمانی با پیش‌تاز را پیوسته، کاهش داد. لکلرک در دور ۳۴ به پیت استاپ رفت تا این‌بار تایر سافت را استفاده کند. ورستپن رانندگی با تایرهای مدیوم را ادامه داد و به رده‌ی اول رسید.

در دور ۵۲،  خودروی دوم استورن مارتین نیز با مشکل فنی مواجه شد تا ایمنی مجازی، مجددا در پیست فعال شود. در نتیجه‌ی این شرایط، مسابقه‌ی ۵۳ دور با حضور خودروی ایمنی مجازی به پایان رسید و ورستپن در رقابتی نسبتا راحت، قهرمانی را جشن گرفت. دنیل ریکیاردو از تیم مکلارن، فرناندو آلونسو از آلفاتئوری، سباستین فتل و لانس استرول از تیم استون مارتین، چهار خودرویی بودند که موفق به اتمام مسابقه نشدند.

فرمول یک ورستپن ردبول

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (179 ديدگاه)

    کی فکرشو میکرد فراری امسال چپ و راست سوتی بده و انقدر بد امسال رو تموم کنه.

    باید به عملکرد تقریبا ثابت مکس و ردبول تبریک گفت و این لازمه قهرمانی در مسابقاته،
    بهترین راننده+بهترین ماشین=قهرمانی بی دردسر

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۴
    1. مازیار

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1385 ديدگاه)

      رامین تیم ردبول ریسینگ متعلق به کدوم کشور هست؟
      منظورم اینه که بجز موتور بقیه کارهای ماشینهاش توسط کی و کجا انجام میشه؟

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
      1. R@min

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (179 ديدگاه)

        ردبول کلا یه برند چند ملیتی هست. مقر اصلی تیم ریسینگ تو انگلیس هست و کار رو ماشین اونجا انجام میشه ولی خب چون از برند نوشابه ردبول هست و از مجموعه مادر تامین مالی میشه، یه جورایی اتریشی به حساب میاد.

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۱
        1. LH44

          ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (47 ديدگاه)

          و ژاپنی. موتورشو هوندا میزنه.

          موافقم ۱۵
          مخالفم ۱
      2. rocket bunny

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (10 ديدگاه)

        تیم اتریشیه ولی هدکوردرش داخل انگلستانه

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۲
    2. 1123

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (505 ديدگاه)

      همه فکرشو میکردن تو تست های پیش فصل میگفتن اگر فراری خوش شانسی بیاره نهایتا ۵ برد میتونه کسب کنه؛ توی دوران هایبرید همیشههه فراری توی توسعه عقب بوده و بار ها مشکلات استراتژی قهرمانی رو ازشون دور کرده
      چه باآلونسو چه با وتل الانم که با لکلر
      مشکل فراری هم ریشه توی طرز فکر قدیمشون داره

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
      1. R@min

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (179 ديدگاه)

        من راجب اشتباهات استراتژیشون تو مسابقات حرف زدم چه ربطی به تست های پیش فصل داشت ؟

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
        1. 2311

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (505 ديدگاه)

          منظورم اینه که از اون تایم معلوم شد ماشینشون دامنیت نبود و خب مدیریت فراری هم که عوض نشده بود
          از همون موقع معلوم بود که فراری نمیتونه قهرمان بشه

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  2. REBORN OF KAMRAN

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    خوشحالم دوران قهرمانی دروغین همیلتون تموم شده و رکورد شوماخر افسانه ای توسط بی استعدادان شکسته نمیشه
    همیلتون تهش ۱ سال ۲ سال دیگه بمونه بعد باید لفت بده بره اگرم بمونه بودجه محدود باعث میشه بنز همچنان به تته پته و پوروپوسینگ ادامه بده

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۶۰
    1. M.Kkarimi

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (837 ديدگاه)

      یعنی عاشق اون ۱۰ نفریم که به تو لایک دادن!
      نکنه چند تا چند تا اکانت فیک داری؟!؟!

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۴
      1. Al pachino

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (54 ديدگاه)

        من فقط موندم چرا داخل ابوظبی این اتفاق نیفتاد و سیفتی کار دور آخر رفت بیرون و باعث شد همیلتون قهرمان نشه.

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۵
        1. M.Kkarimi

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (837 ديدگاه)

          دقیقاااا
          متیا بینوتو (مدیر فراری) :شرایط برای مسابقه دادن آماده بود. امروز فیا خواب بود، شاید آنها آمادگی مقابله با این شرایط را ندارند.!!

          توتو ولف: حداقل از قوانین پیروی کردند و پذیرفتند که مسابقه باید تحت ماشین ایمنی پایان یابد، اینگونه باید باشد و [در مسابقه ابوظبی] آنطور نباید میشد.!!!

          واقعا دارم جلوی خودمو میگیرم که فکر نکنم یه وقت این قضایا عمدا انجام شده…!!!
          ( البته که خیلی هم در نتیجه مسابقه تغییری ایجاد نمیشد ولی اتفاق عجیبی بود… از این لحاظ که سال پیش ابوظبی، جور دیگه ای رقم خورد…!!)

          موافقم ۱۲
          مخالفم ۳
  3. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2109 ديدگاه)

    ۳۶۰۰ مایل!آلونسو در آلفاتوری.مسابقات فرمول یک از وقتی توربو ۱۶۰۰ شد دیگه بدرد نمیخوره.تا سال قبل قهرمانیهای بنز مشخص بود حالا ردبول.انقدر تفاوتذبین تیم برتر با بقیه هست که سوپر مکس از رده آخر شروع میکنه و هنوز به نصف نرسیده اول میشه.من خودم با ایندی و نسکار به همراه wrc و dtm بیشتر حال میکنم.مخصوصا نسکار که یه جنگ تمام عیاره.رالی هم بی نقصه فقط چون سبقت نداره یکم بده

    موافقم ۸
    مخالفم ۱۵
    1. Phonix

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (337 ديدگاه)

      رالی سبقت داره اگه جولیت بکوبه به درخت:)
      نسکار رو نیستم یه مدت دنبال میکردم سرم درد گرفت یه عالمه ماشین ما صدای ماسل کار چسبیده به هم

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
  4. M83

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    قهرمانی دروغین همیلتون
    زرد و جالب تیکه ای ک فقط به اسطوره ها میشه چسبوند !
    کسی ک کنار شوماخر افسانه ای پر افتخار ترینان حاله اوکی
    سخت نمیگیریم بلخره ۴ سال متوالی قهرمانی خیلیارو زخمی میکنه 😂
    یاد یوونتوس افتادم

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۸
  5. حسین

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    چرا انقدر ضعیف و نادرست اطلاعات رو گزاشتید
    دوستان پدال
    خودروی ریکیاردو دور ۴۸ دچار نقص فنی شد
    و با اومدن سیفتی کار وشتپن و لکلرک
    لاستیک هاشون رو با سافت نو تعویض
    کردند ولی خبر نداشتند که قراره مسابقه با سیفتی کار به طرز مسخره ای تموم بشه
    انتظار داشتم بنویسید
    پیروزی راحت وشتپن در مسابقه ای عجیب!!
    دور های آخر لکلرک با لاستیک سافت در حال آندرکات کردن وشتپن بود
    و احتمال زیاد وشتپن مجبور به تعویض لاستیک
    میشد و مسابقه جور دیگه ای تموم می شد
    با این حال خوشحال شدم
    که حضور سیفتی کار دوباره باعث میشه
    یه رقابت جدی و جذاب ببینیم
    ولی دقیقا برعکس چیزی شد که فکر می کردم
    اینجا اگر مثل مسابقه قبل که همیلتون
    لاستیکش رو تعویض نکرد
    لکلرک هم تعویض نمی کرد
    برعکس اون شرایط لکلرک می برد
    یه لحظه دلم برا همیلتون سوخت😂
    فرمول یک و اتفاقات لحظه ای و گاها
    دور از انتظار ….

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
    1. بهزاد

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1897 ديدگاه)

      عزیز کجا لکرک در حال آندرکات بود!؟
      در ۶ دور پایانی فاصله ی مکس با لکرک ۱۶ ثانیه بود و حتی اگر دوری ۱ ثانیه تایم بهتر هم میزد باز به مکس نمیرسید‌.
      تنها فردی که از سیفتی کار استفاده برد راسل بود چون ساینز یکی دو دور آخر ازش رد میشد.
      ما فکر میکردیم فقط تیم های ایتالیایی دچار بینظمی هستند اما امروز یک فاجعه بود.
      دو دور طول کشید ماشین ایمنی بیاد و ۶ دور برای خارج کردن ماشین ریکاردو و با در نظر گرفتن دورهایی که بالای ۲ دقیقه طول میکشید تا ماشین ایمنی بزنه ۱۲ دقیقه این خرابکاری طول کشید.
      وقتی میبینید پیست آمادگی کافی نداره پرچم قرمز بزنید حداقل ۴ دور بیننده ها رقابت ببینن.

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۰
      1. F.L.P

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (60 ديدگاه)

        اصن خوندی ؟؟ ایشون میگن فکر میکردم بعدش ماشین ایمنی می‌ره . یه جنگ میشه

        موافقم ۰
        مخالفم ۴
      2. حسین

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (200 ديدگاه)

        بهزاد جان اگر مسابقه رو دیده باشی
        وشتپن زمانی که پشت سر لکلرک بود
        ۱۰ ثانیه باهاش اختلاف داشت
        که این عدد رو به ۴و نیم رسوند
        و بعد از پیت استاپ لکلرک با لاستیک سافت
        ۱۹ و ۶ ثانیه با وشتپن فاصله داشت
        که این رقم رو به ۱۶ رسوند
        و اون زمان لکلرک با تایرای سافت ۸ دور زده بود و وشتپن با تایر مدیومش ۱۶ دور
        دورای ۴۲ یا ۴۳ بود فکر میکنم
        اگه همینجوری ادامه پیدا می کرد
        وشتپن قطعا باید لاستیکاشو تعویض می
        کرد شاید نهایتا ۲۲ دور تحمل می کرد
        چون اگر تعویض نمی کرد ریسک خطرش اولا خیلی بالا بود اگه هم میخواست نگهش داره
        که بعید میدونم میشد
        بشدت زمان از دست می داد
        چون مجبور بود فشار نیاره
        و هیچکس نمیدونست چه اتفاقی میافته
        لکلرک هم تا ۱۴ دور تایراش میتونست با همون سرعت فاصلش رو کمتر کنه
        به هر حال احتمال برد مکس ۶۰ درصد بود
        ولی ادم از همون سیفتی کار مسخره حرصش میگیره
        شما حساب کن اگه لکلرک نمی رفت پیت استاپ خیلی راحت مسابقه رو می برد
        فقط با یه پیت نرفتن !!

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  6. Dna

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    جای آقای مایکل مسی خالی بود😐

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
  7. Afg

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (307 ديدگاه)

    افرین ردبول

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  8. ۹۱۱

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (178 ديدگاه)

    آفرین به ردبول و مکس این فصل هم برده 🙂🙂

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  9. F.L.P

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (60 ديدگاه)

    من انتظار داشتم دور ۵۳یا۵۲ ماشین ایمنی بره و اون دو دور آخر خیلی خفن بشه . ولی ماشین ایمنی تا آخرش موند . و مسابقه رو تموم کرد

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  10. HAMID

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    حالا که ورشتپن افتاده رو دور برد دیگه به زمین و زمان گیر نمیده مثه فصل پیش که گیرش رو قدرت ماشینای مرسدس بود.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۶
  11. Porsche

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (942 ديدگاه)

    ردبول همچنین به اضافه ماشین خوب شانس خوبی هم داره
    و همیشه مواقعی که نیاز هست سیفتی کار وارد میشه
    همچنین من قبول ندارم که مکس بهترین راننده حاضر در مسابقات باشه
    اما خب راننده سرعتی ای هست که مشخصه که از هم تیمی اش خیلی سریعتره که البته بی ربط به داشتن ماشین سریعتر مکس نیست
    اما مشخصه که تیم استراتژی ردبول و ماشینشون قهرمانی خودشون و مکس رو تامین کردن
    اما نکته عجیب برای من اینجاست
    که چطور مکس وقتی با ماشین قاطع و سریع فصل از ۱۵ میاد و اول میشه بهترین راننده مسابقه میشه اما همیلتون سایز از ۱۹ و ۱۸ استارت زدن و رسیدن به ۴ و ۵ و ۱۴ رده اومده بودن بالا هیچ اتفاقی رخ نمیده و یه راننده یوم یعنی نیک دوریس میشه راننده روز در حالی که اون هم به دلیل خوب بودن ماشینش تونست جزو ۱۰ تای اول باشه
    چون ماشین ویلیامز توی خط مستقیم از همه سریعتر بود و دیدیم توی قسمتی به ۳۴۰ کیلمتو بر ساعت رسید سرعتش
    اما در کل این فصل اصلا جالب نیست
    یعنی جایگاه اول سازندگان و راننده مشخصه فقط باید ببینیم مرسدس دوم میشه یا فراری
    حاضرم فراری و مرسدس یا هر تیمی ۱۰ سال قهرمان بشه اما ردبول نه که با موتور کس دیگه و بدون تخصصی فرمول یک رو از جذابیت انداخته

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱۷
    1. Royal Driver UK 70

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (281 ديدگاه)

      کی گفته ردبول فرمول یک رو از جذابیت انداخته؟.

      موافقم ۶
      مخالفم ۵
      1. Porsche

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (942 ديدگاه)

        کلا یکه تازی خیلی جذاب نیست چه مرسدس چه ردبول
        بحث من سر یکی از سیاست های بد ردبول هست
        به عنوان مثال فصل پیش توی عربستان با ترمز گرفتن وسط جاده باعث شد همیلتون که در حال استفاده از خلا پشت مکس بود استفاده کنه تا سبقت بگیره تصادف کردن که دستور تیم ردبول بود این کار
        یا وقتی توی سیلورستون خمیلتون و مکس تصادف کردن و مکس اوت شد
        ردبول میخوسات برای محکوم کردن همیلتون به مدیر مسابقات پیشنهاد باز سازی صحنه برخورد رو با ماشین های F2 و راننده های خودش داد
        هرچند قبول نشد
        اما این کار مسخره ترین و کقیف ترین کاریه که نشون میده ردبول چه در پیست و چه رد رسانه و همه جا میخواد به رقبا اش ضربه بزنه

        موافقم ۲
        مخالفم ۵
    2. akrh78

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1294 ديدگاه)

      حالا ردبول و پورشه به توافق نرسیدن نمیخواد خودتو سکته بدی
      موتور ردبول هم ساخته شده و داره رو داینو تست میشه. یه بهونه جدید جور کن برا هیت کردن

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
      1. Porsche

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (942 ديدگاه)

        واقعا منظورتون از این صحبت ها چیه
        چه ربطی داره در حال حاضر پورشه با هر تیمی به توافق برسه سود میکنه
        چون پورشه بعد از چند ده سال میخواد برگرده تا توی عصر هیبرید شروع به کار کنه
        مسلما نیازمنذ کسب تجربه هست حالا چه داخل ردبول باشه چه هاس
        قبلا گفتم که پورشه انتخاب خوبی برای ردبول نبود چون ریسک ساختن بخش هیبرید به دست پورشه زیاد بود و حاضر نشدن ریسک کنن
        اما از اونطرف ردبول یکی از بهترین انتخاب ها برای پورشه بود
        اما نشدن این معامله هیچ لطمه ای وارد نمیکنه و پورشه قراره تا ۲۰۲۶ هر طور شده به فرمول یک بیاد

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  12. کیکاووس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تقریبا مسابقه خسته کننده ای بود اینهمه تغییرات مسخره ایجاد کردن تا رقابت بیشتر بشه اما نسبت به سال قبل هم رقابت کمتر شده !؟!

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  13. علی

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (263 ديدگاه)

    باید گفت حیف ماشین های فراری که یه مشت مدیر و مربی نالایق را داره ! وگرنه ردبول و راننده اش امکان نداشت قهرمان بشن ،

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  14. Royal Driver UK 70

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (281 ديدگاه)

    ایول👍

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  15. akrh78

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1294 ديدگاه)

    حال طرفدارای فراری رو خریدارم
    از خوشحالی دست از پا نمیشناسن چون این مسابقه فراری گند بخصوصی نزده
    ولی زهی خیال باطل
    با وجود پیت لاس زیاد مونزا اونا استراتژی دو پیت رو برا لکلرک انتخاب کردن که بجز پرز که مشکل مکانیکی داشت هیچ کسی انجامش نداد
    لکلرک تا قبل سیفتی کار ۱۶ ثانیه پشت مکس بود و با سافت نو دوری فقط ۱ دهم به مکس با مدیوم کهنه نزدیک میشد
    بر طبل شادانه بکوب 😂

    موافقم ۵
    مخالفم ۵
  16. Hamed

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (206 ديدگاه)

    ظاهرا شرط کردن قوانین تحت سیفتی کار باید طوری اجرا بشه که به ردبول بیشترین منفعت برسه

    موافقم ۰
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا