رنو

رنو ۵ توربو ۳E مدل مفهومی از هاچبک اسپرت و تمام برقی

رنو در تلاش است تا یک هاچبک الکتریکی پرشتاب به سبد محصولات خود اضافه کند. این برند فرانسوی، سابقه‌ی درخشان در تولید خودروهای اسپرت باقیمت اقتصادی دارد و طی سال‌های اخیر نسخه‌های مختلف مگان هاچبک را برای رقابت با فولکس واگن گلف یا هوندا سیویک تایپ R عرضه کرده است.

رنو 5 کلاسیک
رنو ۵ کلاسیک

رنو ۵، یکی از مشهورترین خودروهای ساخت فرانسه در تاریخ محسوب می‌شود. این مدل که با نام R5 نیز مشهور است، سال ۱۹۷۲ معرفی شد تا هاچبک ارزان‌قیمت با حداقل امکانات باشد. بعد از فروش بسیار خوب نسخه‌های اولیه، به مرور مدل‌های قوی‌تر همراه با تجهیزات رفاهی و فنی به خط تولید رنو ۵ اضافه شدند. عرضه‌ی این خودرو با دو نسل تا سال ۱۹۹۶ ادامه داشت و حدود ۲۰ سال در ایران توسط سایپا مونتاژ می‌شد.

رنو 5 توربو ساخت 1980
رنو ۵ توربو ساخت ۱۹۸۰

رنو ۵ توربو با بدنه‌ی دو‌در و پیشرانه‌ی توربوشارژ، بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶ تولید شد. این خودرو یکی از معدود هاچبک‌های تاریخ است که بدنه‌ی کوچک و ساختار موتور عقب وسط دارد. رنو R5 توربو کمتر از هزار کیلوگرم وزن داشت اما همراه پیشرانه‌های ۱/۴ یا ۱/۵ لیتر، قدرت‌ ۱۵۸ و ۱۷۸ اسب بخار ارائه می‌کرد. نسخه‌های ویژه مسابقات‌ از رنو ۵ توربو،  ۲۰۸ و ۳۴۵ و ۳۸۰ اسب بخار قدرت داشتند. مدل استاندارد رنو ۵ توربو، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت داشت.

رنو 5 توربو برقی مفهومی

تولید  رنو ۵ برقی، قطعی به نظر می‌رسد و نسخه‌ی پروتوتایپ هم سال ۲۰۲۱ رونمایی شد اما این خودرو هنوز به تولید انبوه نرسیده است. جدیدترین مدل مفهومی با نام R5 Turbo 3E طراحی کلاسیک خشن، شبیه به خودروهای بازی سایپربانک ۲۰۷۷ دارد.  بال عقب بزرگ نصب شده روی کاپوت عقب، از تمام زوایا دیده می‌شود. رنگ بدنه، ترکیب سیاه و سفید شطرنجی است؛ درحالی‌که جزئیات سبز دارد.

رنو 5 توربو برقی مفهومی

مدل مفهومی R5 Turbo 3E، مجهز به دو موتور برقی با مجموع قدرن ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروی ۱۵۰۰ کیلوگرمی ، ۳/۵ ثانیه خواهد بود. نهایت سرعت R5 Turbo 3E مشابه مدل کلاسک، ۲۰۰ کیلومتر برساعت پیش‌بینی شده است.

رنو 5 توربو برقی مفهومی

خودروی مفهومی رنو، رینگ‌های ۱۹ اینچ در جلو و ۲۰ اینچ در عقب همراه تایرهایی با پهنای ۲۲۵ و ۳۲۵ میلی‌متر دارد. این مدل، بدون باتری ۹۸۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت. نصب باتری‌ها در کف بدنه،  ۵۲۰ کیلوگرم به وزن R5 Turbo 3E اضافه کرده است که نکته‌ی منفی برای کلاس هاچبک اسپرت محسوب می‌شود. شارژ باتری‌ها با برق شهری حدود ۲ ساعت زمان می‌برد.

رنو 5 توربو برقی مفهومی

از دیدگاه رنو، R5 Turbo 3E برای پیست و هیجان مسابقات ساخته خواهد شد. به همین دلیل، مود رانندگی مخصوص دریفت خواهد داشت. ایمنی این خودرو، هماهنگ با استانداردهای فدراسیورن جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) و مجهز به ستون‌های محافظ اتاق (roll bar) است. همچنین ۱۰ جایگاه مناسب نصب دوربین فیلمبرداری ورزشی، روی R5 Turbo 3E وجود دارد.

 

 

 

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (328 ديدگاه)

    خفنه

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۰
  2. ۹۱۱

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (160 ديدگاه)

    یکی از خفن ترین ماشین هایی که تا حالا دیدم

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  3. بهراد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    دیگه جماعتی نیست که با رنو ۵ خاطره نداشته باشه. خوبه که میان این اسطوره هارو دوباره زنده میکنن. اینم از حق نگذریم طراحیش خوب شده.

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
  4. Royal Driver UK 70

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (268 ديدگاه)

    از اینا خودمون داشتیم تو گاراژ بود.حوصلم سر میره باهاش چرخ میزدم. بهش میگفتم جوجه ۵ توربو. خیلی از این خوشم اومد ایولا.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  5. رهگذر

    ۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (562 ديدگاه)

    یادش بخیر رنو ۵ یکی از بهترین خودروها بود کم مصرف محکم کم اصطهلاک البته در نمونه های اصلی تا سال ۷۲ چهره ساده اما خوش قیافه

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. عاشق پدال

      ۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (128 ديدگاه)

      شاید پی کی بوده.

      موافقم ۰
      مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا