ایستگاه

زرخودرو، از ماکارونی تا ادعای تبدیل به قطب سوم خودروسازی ایران

انحصار از جمله بزرگترین مشکلات صنعت خودروسازی در ایران است. بیشتر تولیدات خودرو در ایران به دو شرکت ایران خودرو و سایپا تعلق دارد و به دلیل انحصار و رقابتی نبودن این صنعت در ایران، نیازی نیست این خودروسازان اقدامی برای بهبود محصولات خود برای افزایش رقابت کنند. زیرا در حال حاضر خرید خودرو از این خودروسازان موفقیتی به حساب می‌آید و خودروساز هیچ انگیزه‌ای برای بهبود تنوع و کیفیت محصولات خود ندارد. کارشناسان معتقدند اضافه شدن خودروسازان بزرگ دیگر به ایران خودرو و سایپا می‌تواند باعث رقابتی شدن صنعت خودرو در ایران شود. این موضوع بارها توسط شرکت‌های مختلف مطرح شده که قطب سوم خودروسازی توسط آنها راه‌اندازی خواهد شد ادعایی که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت.

گروه صنعتی زر که همه آن را با تولید ماکارونی میشناسند مجوز‌های لازم برای تولید خودرو را هم دریافت کرده و قرار است رقیب جدیدی برای خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو شود.
‌مهدی امینی، مدیر اجرایی گروه زر در نشست خبری با بیان اینکه زرخودرو مجوزهای لازم را برای تاسیس کارخانه خودروسازی اخذ کرده است، اعلام کرد: در این راستا تاکنون زرخودرو صاحب یک ساختمان در شیخ بهایی شده است. یک زمین بالغ بر ۴۴۰ هکتار نیز در استان البرز برای تاسیس کارخانه خریداری شده است که نیاز به تغییر کاربری دارد.

وی ادامه داد: زرخودرو جواز تاسیس برای ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروی مختلف، از خودروی اقتصادی گرفته تا خودروی سواری و باری را کسب کرده است.
امینی افزود: در این راستا مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته است که زمانی که به نتیجه رسید نتایج آن اعلام می‌شود.
امینی در ادامه از درج نماد زرنام خبر داد و افزود: هدف شرکت بورس با عرضه اولیه انگیزه دادن به بازار است، به همین دلیل عرضه‌های اولیه معمولا با قیمت پایین‌تر نسبت به ارزش واقعی عرضه می شود، این موضوع درمورد زرنام نیز صدق می‌کند.
وی همچنین اعلام کرد که حداقل ۲۵ درصد این شرکت عرضه خواهد شد.

ظاهرا زرخودرو یا هرنام دیگری که برای آن درنظر گرفته شود، بدون توجه به چالش‌های خودروسازی در ایران و تجربه‌ای در این زمینه به دنبال مونتاژ خودروهایی اقتصادی است. البته ادعاهای مطرح شده هم با میزان پیشرفت فعلی پروژه و حتی عدم قطعیت در انتخاب شریک استراتژیک نیز همحوانی ندارد و بیشتر بازارگرمی برای ارائه نماد به بورس به نظر می‌رسد.

با این وجود امیدواریم که ایجاد قطب‌های دیگر خودروسازی و رهاشدن از انحصار خودرسازان در ایران به هر نحو ممکن رنگ واقعیت به خود بگیرد.

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. Phonix

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (337 ديدگاه)

    تا ببینیم چی میشه
    ولی اگه بتونه سایپا و ایران‌خودرو رو کنار بزنه که احتمالاً نزارن سود خوبی براش داره هشتاد میلیون نفر که مجبورن ماشینو بخرن

    موافقم ۵۸
    مخالفم ۵
    1. دیجی

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (185 ديدگاه)

      مدلاشم اسپاگتی ون لازانیاهاچبک پیکاپ پروانه ای

      موافقم ۴۸
      مخالفم ۱۶
      1. pedram7

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (75 ديدگاه)

        😂

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۵
      2. حسین

        ۱۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1350 ديدگاه)

        اینم میشه یه انحصار دیگه
        همین ایرانخودرو و سایپا مگه الان با هم رقابتی دارن؟ کدومش برای اون یکی رقیب میزنه؟ هرکی یه گوشه بازارو گرفته. الممد هم که همه با هم تولید میکنن. همپوشانی تولیداتشون با هم در کمترین حد ممکن نگه داشه شده.

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
    2. بهنام

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (821 ديدگاه)

      ببخشید ریپلای میزنم

      دوستان چه دل خجسته ای دارید

      «««زرخودرو جواز تاسیس برای ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروی مختلف، از خودروی اقتصادی گرفته تا خودروی سواری و باری را کسب کرده است.»»»
      وقتی از این تنوع صحبت میشه مطمئن باشید پای مونتاژ در میانه یکباره هیچ شرکتی نمیتونه تو همه ی کلاس های خودرو ورود کنه

      «««امینی افزود: در این راستا مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته است که زمانی که به نتیجه رسید نتایج آن اعلام می‌شود.»»»
      اینجا هم داره میگه با چند برند صحبت کردن یعنی ته تهش می‌خوان خودروی چینی یا هندی یا روسی مونتاژ کنن (بخاطر تحریم ها کشور های دیگه با ایران همکاری نمیکنن پس دلمون خوش نکنیم)

      امیدوارم بتونن با برند های بهتری کار کنن و با قیمت مناسب تری خودرو به دست مردم برسونن

      چون در حال حاضر تمام خودروهای مونتاژی با قیمت خیلی خیلی بالایی دارن به فروش میرسن با این که در داخل دارن مونتاژ میشن و تعرفه پایین تری نسبت به خودروهای وارداتی دارن ولی بازم با تعرفه واردات کامل و تمام هزینه های واردات با توجه به سود قانونی وارد کننده بخوایم حساب کنیم از مونتاژ داخل ارزون تر در میاد

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۴
      1. phonix

        ۱۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (599 ديدگاه)

        حتما مونتاژ هست
        چون شرکت باید از صفر شروع کنه از موناژبودن مطمعن هستم
        ولی من هم مثل شما امید وارم قیمت معقولی داشته باشه

        موافقم ۸
        مخالفم ۰
  2. محمدرضا فاکر

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مگه خودرو ساختن کشک و دوغه که بیای زمین بخری بگی میسازم مطمئن باشید ماشین چینی میارن لوگوش و عوض میکنند میگن خودروی ملی و افتخار ایران

    موافقم ۶۰
    مخالفم ۱۱
    1. TML BN

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (758 ديدگاه)

      از کجا میدونی شاید واقعا از چند تا طراح دعوت کنن کیفیت بالا بزنن هنوز هیچی معلوم نیست

      موافقم ۵۳
      مخالفم ۱۸
      1. Phonix

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (337 ديدگاه)

        کور از خدا چی میخواد
        دو چشم بینا
        ما از خدامونه آقای tml

        موافقم ۴۲
        مخالفم ۷
      2. M

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (100 ديدگاه)

        برادر معلومه هیچ اطلاعی از خودروسازی نداری وقتی یک موتور که بخواهد استاندارد آلایندگی رو پاس بکنه ۷۰ ملیون هزینه داره وقتی خط تولید ایرانخودرو و برای mass production کره ای ها مهندسی و تولید میکنن چرا زر ماکارون بتونه!
        ته تهش بتونه سازه با ماکارونی بسازن که زیر static load نشکنه تازه اگه چسبش تحریم نباشه.
        According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, “It can be as much as $6 billion if it’s an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model.”
        این اقای Wolkonowicz توضیح داده اگه یک ماشین بخواد پلتفرم,موتور و قوای محرک جدید داشته باشه از مرحله اولیه تا گرفتن مجوز های لازم برای تولید انبوه ۶ بیلیون دلار هزینه داره!!!!!! .این فقط برای اینه که تازه به خط مونتاژ برسه هزینه های سر بار دیگه بماند
        هیچوقت هیچ شخص حقیقی وحقوقی تو ایران نمیتونه ادعای خودروی ملی کنه چون هزینه ساخت بالا هست و اگه به فرض محال پولش رو هر جوره تامین کنن فروشش تو ایران اینقدر نیس که بتونه کارخونه رو به سوددهی برسونه و از طرفی امکان صادرات هم نیست چون تحریممیم

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۲۶
        1. Phonix

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (337 ديدگاه)

          اقای M اگه واقعا بخوان میشه
          شما فکر کردی هیوندا چه کاره بوده؟
          شرکت نساجی بوده
          سونی دم کن برقی برنج می ساخته
          سوزوکی دستی در تمام رشته ها داشته از جمله ابریشم بافی شاید ما هم بتونیم چه را که نه البته اگه واقعا بخوان .
          درسته حق داریم بد بین باشیم چون معمولا تو این شکور هیچی درست نیست هیچکس سرجاش نیست ولی از نظر شدن میشه

          موافقم ۳۶
          مخالفم ۳
        2. M

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (100 ديدگاه)

          در پاسخ به دوست عزیزم دولت کره به مدت یکدهه واردات را قطع کرد , به خودروسازان تسهیلات داد اجازه داد و اجازه داشت که خودرو سازان خارجی در کره فعالیت داشته باشند(منظورم امریکا و ژاپن هست)
          در مورد خود ژاپن هم از گذشته تا به امروز فعالیت تنگا تنگی با آمریکا داره
          و اینکه با پیشرفت قابل توجه سالهای اخیر ساخت خودرو در توان هیچ شرکت ایرانی نیست(چه مالی چه فنی) و اینکه همانطور که گفم نیاز به انتقال دانش فنی داریم که این دانش رو نه روسیه داره و نه چین
          پس در بهترین حالت مونتاژ کار میمونیم

          موافقم ۱۶
          مخالفم ۷
        3. Phonix

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (337 ديدگاه)

          اقای M
          بله من چندین مقاله و مستند درباره صنعت کره دیدم بهترینش هم مستند ظهور غول های صنعتی بوده که شرکت هیوندای رو به خوبی واکاوی کرده
          حرفتون درسته.
          در ایران هم سرمایه هست و هم دانش فنی و چیزی که زیاده مهندس تحصیل کرده بیکاره از شدن میشه والا باید یه جا شروع شه ولی خوب صدرصد این نفرات هیچ کاری رو درست و با برنامه انجام ندادن که بخواهیم رو شون حساب باز کنیم ولی من امید وار هستم فقط امید وارم که بشه
          نه نون خور زر ماکاران هستم و نه از عامل بدبختی ایران زمین خوشم میاد فقط احتمال میدم

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۳
      3. ماکسیمیلیان

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (570 ديدگاه)

        تجربه نشان داده که امید در این سرزمین، یأس است.

        موافقم ۴۰
        مخالفم ۱۴
        1. محمدرضا فاکر

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (6 ديدگاه)

          چه زیبا فرمود ماکسیمیلیان،
          امید در این سرزمین، یاس است.
          ارادت

          موافقم ۸
          مخالفم ۱۷
        2. ماکسیمیلیان

          ۱۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (570 ديدگاه)

          امید در ویران زمین، یاس است؛ نه ایران زمین!

          موافقم ۹
          مخالفم ۲
      4. مهدی

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1226 ديدگاه)

        هنوز چیزی معلوم نیست درست اما پوستر نقاشی که نمیخوان عرضه کنن! بحث روی تجهیزات خط تولید هست نه طراح.
        ایران خودرو و سایپا خط تولید مناسبی دارند منتها اراده سیاسی وجود نداره که از این زیرساخت مناسب بخوان یه چیز خوب بهره برداری کنن. اینقدر همه چیز تو این مملکت با فساد در هم تنیده شده که باید خون ها ریخته بشه تا به سال ها قبل برگردیم وگرنه افراد و خناس همینجوری از مال مفت که نمیگذرن

        موافقم ۳۰
        مخالفم ۴
        1. Ali

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (8 ديدگاه)

          تموم شد؟!
          امثال شما که هنوز توان یه سرچ ندارید اومدن بالا که وضعمون اینه خون هم نمیخواد، بچه ها بیان پایین درست میشه…

          موافقم ۱
          مخالفم ۱۴
      5. Amard

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (510 ديدگاه)

        اگه کسی بخواد تو ایران نانوایی باز کن باید جزو دستگاه باش چه برسه به کارخانه ماکارونی و خودرو سازی در ضمن الان تا دلت بخواد شرکت مونتاژ کاری هست اما در عمل رقابتی نیست همه دستشون به یه جا بنده و اگه بخان بد قلقی کنن از گمرک تا استاندارد تا محیط زیست چوب لای چرخشون میکنن همون طور که پورشه بنز از لحاظ اینا غیر استاندارد اما پراید وانت نیسان جونیور استاندارد

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۳
        1. مانی

          ۱۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (2379 ديدگاه)

          اخباری میگه این ماکارونی ساز با آرد یارانه دار دولتی
          و قیمت خیلی‌ پایین تر محصول صادراتی،همسایگان رو از یارانه
          مردم ایران بهره‌مند کرده و خوب پولی‌ هم به جیب زده
          حالا خودرو سازیش چه کلاهی سر کی‌ میذاره بعد معلوم میشه

          موافقم ۷
          مخالفم ۲
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (7629 ديدگاه)

      خودرو کشک یا دوغ نیست و از طرفی شما درست میگید !
      اما تا جایی که میدونم ، صاحب زر ماکارون کارآفرینی خودساخته و سخت‌کوش بوده !
      البته رفاقت‌هایی هم با برخی سران داره که همین شاید باعث بشه سنگ جلوی پایش نیندازند !

      کسی که با زحمت به چنین جایگاهی رسیده ، مسلماً میدونه راه و هدفش چیه و بیخود سرمایه خودش را نابود نمیکنه !

      کلاً هر تلاشی که باعث بشه جوانانمون وارد عرصه‌ی سازندگی بشوند را دوست دارم و ستایش میکنم و به فال نیک میگیریم که از متخصصان و باسوادان این کار استفاده بشه و در ابتدا از مدیران خارجی جهت راه‌اندازی استفاده کنند تا بِیس کار خوب از آب در بیاد !

      فکر میکنم ایشون هدفی که دارند اینه که آینده‌ی صنعت خودروی برقی را در دست بگیرند و امروز استارتش را بزنند تا فردا سودش را ببرند و از ثروت و نام هولدینگی خودشون بیشترین استفاده را برده باشند !

      من که در عین نااُمیدی از آینده‌ی این صنعت و کشور امروز کمی امیدوار شدم ، البته اگر حقیقت داشته باشه و نه فقط یک شوآف خبری باشه !

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۴
  3. پدرام

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (516 ديدگاه)

    سایت پدال نشون داد که یکی از مردمی ترین سایت های بررسی خودروست
    شما می تونی خیلی راحت نظرتو بگی می خوام الان اسم بیارم سایت اسب بخار حتی کوچک ترین انتقاد هم به اون ماشینی که خبرش رو کار کردن انجام بدی فورا کامنتت رو پاک می کنن من یک بار تعریف هم کردم کامنتم رو پاک کرد به نظرم این رویه پاک کردن کامنت توهین به شعور مخاطب و بر خلاف آزادی بیان است.

    موافقم ۵۰
    مخالفم ۱۰
    1. meysam

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3356 ديدگاه)

      موافقم

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۵
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (7629 ديدگاه)

      سایت اسب‌بخار از اولش هم همینطور بوده !
      اسب‌بخاری‌ها نچسب هستند و حدود یکسالی میشه که دیگه نه سایتشون را دنبال میکنم و نه اون بررسی‌های دروغینِ زدوبندیشون را !

      خودروبانک هم دسته کمی از اسب‌بخار نداره !

      پاینده باد پدال که سال‌هاست شده مرحم تنهایی فراغت من که هر بار می‌آییم ، از دنیای زشت اطراف دور میشیم و به جهان خودرویی وصل میشیم ( البته اگر از خبرهای رومُخیِ چینی و ایرانی کمی کاسته بشه ، مثل قبل بهتر هم میشه ) !

      ما که همیشه ممنون‌دارشون بودیم و هستیم !
      فقط حیف که نمیشه دورهمی پدالی داشته باشیم از نزدیک چون میدونم کُشته زخمی زیاد میده اون دورهمی 😂🤦‍♂️ ! کُره‌ای فن‌ها خونم را میمکند تا قطره‌ی آخر و به تیر برق همچون مسیح میخکوبم میکنند 👋🏻 !
      اما خدایی حیف از پولی که برای کره‌ای پرداخت میکنند ، تازه اونم نمونه‌های کارکرده و نه صفر !

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۱
      1. شهاب

        ۱۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (96 ديدگاه)

        آره مثل ژاپنیهایی که کیسه هوای تاکاتا داخلشون منفجر میشه یا چرخشون در میره یا خودبخود آتش میگیرن و راننده بدبخت رو زنده زنده به کباب ژاپنی تبدیل میکنن

        موافقم ۳
        مخالفم ۶
        1. phonix

          ۱۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (599 ديدگاه)

          شما نخر که به کباب ژاپنی تبدیل نشی
          تمام

          موافقم ۵
          مخالفم ۳
      2. حسین

        ۱۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1350 ديدگاه)

        آخرش تیکه خودتو به کره هم انداختی این وسطا خخخخخ

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  4. JDM lover

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    برو ماکارونیتو درست کن باو
    فک میکنی ایران خودرو و سایپا با این همه نفوذشون میزارن تو باهاشون رقابت کنی؟؟؟

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۳۵
    1. Phonix

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (337 ديدگاه)

      اینم وصله که تونسته کارخونه بسازه
      الان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده فرآورد های غلات خاورمیانه قیمتو زیاد کنه همه جا به هم میریزه
      نمونشو چند وقت پیش دیدیم البته با قیمت جهانی بود و به دلیل جنگ

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۳
      1. meysam

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (3356 ديدگاه)

        وصل بودن نیاز نداره
        همشون با هم هم پیاله هستن

        موافقم ۳۲
        مخالفم ۱
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (7629 ديدگاه)

          حالا کاری به درست و غلط بودن کامنت شماها یا خودم ندارم ، ولی توجه کردید یه میز محاکمه راه انداختید و طرف را تا چوبه‌ی دار هم بردید حکم صادر میکنید که آیا با کسی هم‌پیاله هست یا نیست !

          مهم اون سفره‌ای هست که امروز برای کارگران پهن شده که اگر همین هم نبود واویلا میشد !

          کشوری که از هر طرف تحریم اَمانش را بریده ، باید کارآفرینانش را با طلا روپوش کنند !

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۱
      2. JDM lover

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (886 ديدگاه)

        اینم حرف خوبی بود ،
        همشون دستشون تو یه کاسه است

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۲
        1. phonix

          ۱۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (599 ديدگاه)

          اقا نوید این فقط روش مردم برای بیان اینجور موارد هست به هر حال یادمون نرفته چقدر خیلی ها نتونستن شرکت ثبت کنن در حالی که از دو اشغال ساز وارد تر بودن.
          پس چطور یه شرکت الان نام تجاری ثبت کرده؟ انشالله که رویه سهل شده و خصوصی سازی واقعی باشه چون خصوصی سازی های ابکی و ناگهان تبدیل شدنشون به خصولتی رو زیاد دیدیدم در ایران شرکت زرماکاران ماکارانی خوب می سازه و صادر میکنه در بازار جهانی هم هست اتفاقا نو اوری هم داشته و اختراع ثبت کرده اما ایا میتونه خودرو بسازه درخور نام ایران؟
          کاری ندارم اگه بخواد اولش مونتاژ کنه چون رویه جهانیش همینه اول مونتاژ و بعد طراحی و…
          ولی به مردم هم حق بدید که بدبین باشن تو کشوری که از همه جاش فساد سرازیر شده

          موافقم ۵
          مخالفم ۱
  5. AMANTE

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (915 ديدگاه)

    دولت صاحب ایران خودرو، سایپا و صنعت خودرو است و اینقدر براشون نو و آب داره که شرکت زر ماکارون حتی اگه ماشین خوب با قیمت مناسب درست کنه، دولت دستور میده قیمت اش رو بالاتر از محصولات هم رده ی خودش از شرکت های رقیب بزاره و اینجوری بازم برای خودشون سود جور میکنن چون با کمی بهتر بودن از رقیب ها گران تر میفروشن و سود بیشتر میگیرن.
    در کل به صنعت خودروی ایران تا وقتی دست دولت توش هست و رقابتی درش وجود نداره امیدی نیست.
    این زر ماکارون هم مطمعنم پلتفرم ماشین اش چینی عست یا نسخه ی ریبچ شده ی یک ماشین چینی رو میخوان تولید کنن.

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۴
  6. meysam

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3356 ديدگاه)

    شیر تو شیره دیگه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
  7. محمد

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (747 ديدگاه)

    😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐 تو ماکارونی هات هم کیفیت جالبی ندارن بعد خودرو میخوای بسازی؟

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۶
  8. ماکسیمیلیان

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (570 ديدگاه)

    #سریع‌_فوری_جـهادی_انـقلابی

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱
    1. ماکسیمیلیان

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (570 ديدگاه)

      xD

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۲
  9. پیام

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (190 ديدگاه)

    ماکارونی جوری قیمتش رفت بالا که زر ماکارون داره خودرو ساز میشه شرکتای روغن نباتی چی بشن البته سهام دار اصلی زر ماکارون فائزه هاشمی دختر هاشمی رفسنجانیه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۸
    1. Phonix

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (337 ديدگاه)

      لطف کنید برای حرفتون مدرک ارائه کنید

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۱
  10. علی جردن

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (166 ديدگاه)

    زر خودرو انشالله چینجونگون چینی مونتاژ نکنه

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۰
  11. Radmehr

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (332 ديدگاه)

    احتمالا فرم های مختلف داره ماشیناش 🗿

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  12. green

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    شاید بخواد خودرو برقی بسازه این طوری عقب تر از ایران خودرو نیست

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
    1. Phonix

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (337 ديدگاه)

      تو کشوری که شبکه برق توان تامین برق خونه هارو نداره ماشین برقی میخوایم چکار؟

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۲
  13. Ilia2008

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (140 ديدگاه)

    اگه با ماشین هاش ماکارونی هم اشانتیون بده خوب میشه 😂

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  14. genius

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (876 ديدگاه)

    من با تعدد رقبا موافقم.تجربه ای که ایرانسل با ظهورش برای کاربر ایرانی موبایل ساخت و صفهای کیلومتری جلوی ساختمان مخابرات زیر پل سیدخندان واسه تحویل گرفتن یه سیمکارت رو تبدیل کرد به خرید سیمکارت از دکه روزنامه بهم اثبات میکنه هر چی انحصار از دست دولتیها دربیاد نتیجه واسه ملت بهتره.
    زر ماکارون نفس کارش بی مشکله اشکال فقط اونجاس که استان تهران و البرز هم سایپا رو دارن هم ایران ناسیونال لذا قطب سوم خودروساز چرا نمیره تو اصفهان یا خراسان یا گلستان یا کردستان خلاصه هر جا اقلا ۳۰۰ کیلومتر دورتر از پایتخت بنا بشه؟!؟پس چطور تو حرف همه میخوان شهرهای دیگه رشد کنن و تهران بیش از حالا بزرگ نشه؟محقق نمیشه این خواسته جز با انجام همین تمرکز زدایی ها

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
    1. Phonix

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (337 ديدگاه)

      ایرانسل و همراه اول هم اپراتور های وابسته هستن فقط ایران چندین سال پیش از شرکت مادرش جدا شد
      هنوز جای یک شبه بالا کشیدن قیمت بسته های اینترنت توسط ایرانسل و همراه اول درد میکنه

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  15. بهزاد

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1897 ديدگاه)

    در لحظه ی گذاشتن این نظر بنده چیزی راجب این هلدینگ نمیدونم و ارتباطاتی که این شرکت با نهادهای دولتی داره و…
    در هر حالتی که حساب کنیم فقط بخش خصوصی میتونه در زمینه ی بهره وری و کیفیت و قیمت تمام شده در تولید موفق بشه و هر نهادی که از سمت دولت ها به کار اقتصادی مشغولند ۹۹ درصد زیانده و کم بازده هستند.
    بخش خصوصی میتونه نخبه ها و کارمندان و کارگران ماهر را با توجه به نیازش به کار بگیره و هیچوقت درگیر مازاد نیرو یا نیروی سرباری که تخصصی ندارند نمیشه.
    هر فردی که پستی میگیره پاسخگو هست و عملکردش ارزیابی میشه اما در اقتصاد نهادهای دولتی هیچوقت نمیشه افراد را براساس کارایی به کار برد و سنجید چون همواره نیروها براساس سفارش وارد کار شدن و به هیچ نهاد یا سهامداری پاسخگو نیستند.
    همه ی این شرایط بدون وجود بازار آزاد یا به تعبیری وجود انحصار نمیتونه موجب بهبود بازار خودرو بشه و مثل الان و سالهای قبل یک چرخه ی باطل تولید خودرو بوجود میاد که دچار کمبود کیفیت و قیمت نامناسب هست.
    هر جوری حساب کنیم کشور ما در صنعت خودرو عقبه و سرمایه گذاری در این بخش هدر دادن سرمایه ست و احتمالا این شرکت در سایه ی سایپا و ایرانخودرو نتونه رشد کنه و اساسا هر نهاد اقتصاد خصوصی در ایران به جای رقابت با خارجی ها اول با اختاپوس های نهادهای دولتی روبرو میشه و مطمئن باشید برای تامین مواد اولیه مثل فولاد و محصولات پتروشیمی و… نمیتونه با هزینه های اون دو شرکت برابری کنه و همچنین هزینه های آب و گاز و برقش هم از اون دوتا زالو بیشتر میشه و مالیاتهایی که باید بده و اون دوتا معافند و وام هایی که هرساله در قالب کمک بلاعوض دولت برای اون دو در نظر میگیره و ده ها مورد دیگر.

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  16. kastech

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (197 ديدگاه)

    پس بالاخره بچه های بالا وارد خودرو شدند در نقاب زر ماکارون!

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  17. نیسان ماکسیما

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    قیمت ماکارونیش که فضایی قیمت ماشنیشم معلومه چی بشه دیگه والا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. وحیدی

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه بررسی کنن چطور پول درآورده این شرکت یکی از بدنام ترین های بورسه ایرانه
    یه بررسی بشه میشه فهمید ازین شرکت و مدیران … خیری به مردم نمیرسه
    حتما حساب کتاب کردن دیدن رانت خوبی هست لابی کردن ورود کنن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا