تویوتا

ملاقات با تویوتا راو 4 برقی ساخت 1997

برخلاف تصور عموم، سابقه‌ی تویوتا در ساخت خودروهای برقی، قابل توجه است و ۲۵ سال پیش موفق به تولید انبوه راو۴ الکتریکی با توان پیمایش ۱۵۰ کیلومتر شد.

اولین خودروی برقی تویوتا که با نام bZ4X شناخته می‌شود حاشیه‌های زیادی دارد و اگرچه چند ماهی تا عرضه آن به بازار باقی مانده اما ما می‌خواهیم به ۲۵ سال پیش بازگردیم یعنی زمانی که تویوتا خودروی تمام برقی راو ۴ را تولید کرده بود! این خودروساز دوست‌داشتنی در سال ۱۹۹۷ حدود ۱۵۰۰ دستگاه راو ۴ برقی را برای تست واقعی تکنولوژی خودروهای برقی ساخت.

خودروهای موردبحث از باتری نیکل-فلز هیدرید ۲۷ کیلووات ساعتی، پیشرانه ۶۷ اسب بخاری و گیربکس تک سرعته استفاده می‌کردند و در ابتدا فقط برای مشتریان سازمانی تدارک دیده شدند تا تویوتا در پایان قرارداد بتواند آن‌ها را بازخرید کند. خودروی موردبحث وزن ۱۵۶۰ کیلوگرمی داشت و بنابراین فقط ۲۶۵ کیلوگرم سنگین‌تر از راو ۴ بنزینی آن زمان نشان می‌دهد. شعاع حرکتی ۱۵۳ کیلومتری، حداکثر سرعت ۱۲۶ کیلومتر در ساعتی و راندمان تخمینی ۲۶.۹ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر بخشی از مشخصات عملکردی راو ۴ برقی به شمار می‌رفتند.

اگرچه این مشخصات در روزگار کنونی خیلی به چشم نمی‌آیند اما در نظر داشته باشید زمان عرضه راو ۴ برقی ۱۰ سال قبل از تولید اولین آیفون بوده است. همچنین تویوتا توسعه این خودرو را دو سال قبل‌تر یعنی سال ۱۹۹۵ شروع کرد و آن را در تست‌های نیم میلیون کیلومتری در ژاپن شکنجه داد. درحالی‌که اولین نمونه راو ۴ برقی برای سه سال در اختیار مشتریان دولتی و سازمانی بود، در سال ۲۰۰۱ مشتریان شخصی نیز توانستند این خودرو را انتخاب کنند و یک سال بعد این خودرو در دسترس عموم قرار گرفت.

با قیمت ۴۲ هزار دلار، تویوتا راو ۴ بدون آلایندگی به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از نسخه بنزینی با قیمت ۱۵۱۱۸ دلار بود اما با مشوق‌های مالیاتی کالیفرنیا قیمت این خودرو می‌توانست به حدود ۲۹ هزار دلار کاهش یابد. در کل ۳۲۸ دستگاه از این خودرو به مشتریان شخصی فروخته شد و در سال ۲۰۰۳ نیز تولید راو ۴ برقی به پایان رسید. باتری بکار رفته در خودروی موردبحث توسط پاناسونیک و تحت قرارداد با شرکت Ovonics تولید شد. Ovonics شرکتی بود که تحت تملک جنرال موتورز قرار داشت. در سال ۲۰۰۰ شرکت نفتی تگزاکو سهام جنرال موتورز در Ovonics را خریداری کرد و یک سال بعد هم خود تگزاکو به غول نفتی شورون فروخته شد. شورون پس از آن شکایتی علیه پاناسونیک و تویوتا تنظیم کرد و نهایتاً این دو شرکت از تولید باتری‌های نیکل-فلز هیدرید خودروهای برقی تا سال ۲۰۱۰ منع شدند.

تویوتا در سال ۲۰۱۲ نسخه برقی دیگری از راو ۴ را بر پایه سومین نسل این خودرو تولید کرد. از این خودرو حدود ۲۵۰۰ دستگاه تولید شد و فقط اهالی کالیفرنیا آن را می‌توانستند خریداری کنند. قیمت خودرو از ۴۹۸۰۰ دلار شروع می‌شد که بیش از دو برابر قیمت ۲۲۵۰۰ دلاری راو ۴ بنزینی بود. این خودرو از باتری ۴۱.۸ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۱۵۴ اسب بخاری استفاده می‌کرد و شعاع حرکتی ۱۶۶ کیلومتری داشت.

اگرچه راو ۴ برقی اولیه ظاهری مشابه نسخه استاندارد بنزینی داشت اما دومین مدل از دماغه‌ای منحصربه‌فرد و نسبتاً زشت استفاده می‌کرد تا از سایر مدل‌ها متمایز شود. تولید این مدل تا اواسط سال ۲۰۱۴ ادامه یافت و در آن زمان همکاری تولید باتری تویوتا و تسلا نیز به پایان رسید. برخی از این خودروها در بازار کارکرده‌ها حضور دارند و برخی نمونه‌های کم کارکرد آن با قیمت حدود ۱۸ هزار دلار عرضه می‌شوند که کمتر از نصف قیمت شاسی‌بلند جدید bZ4X است. تویوتا راو ۴ برقی اولیه هنوز هم وجود دارند و به نوعی کلکسیونی شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. کیان

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    واو !!! اشپزخونه مجهز واقعا معنی دارتر شد.
    برقی میساخته موقعی ک برقی معنی نداشته!!!
    واقعا پیشرو بوده

    موافقم 61
    مخالفم 26
    1. محسن

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (110 ديدگاه)

      اولیش باتریش مال جنرال‌موتورز بوده دومیش مال تسلا 🤣
      کدوم آشپزخونه ؟؟؟؟؟
      اگه میتونه چرا الان نمیسازه 🤣

      موافقم 33
      مخالفم 60
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (10203 ديدگاه)

        اولاً اون وقتا تسلا مال خودِ تویوتا بوده !
        دوماً آشپزخونش دست اصغر آقاست !

        موافقم 39
        مخالفم 27
      2. MILADZM

        ۲۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (345 ديدگاه)

        بزرگترین حماقت تاریخ تویوتا فروش سهامش در تسلا بود
        مشکل تویوتا اینه که تکنولوژی الکتریکی خودش رو توسعه نداده و واسه همین تو مارکت مزیت رقابتی نداره
        ضعفی که تسلا به بهترین نحو برطرف کردنش رو بلده ….

        موافقم 26
        مخالفم 10
        1. MILADZM

          ۲۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (345 ديدگاه)

          برتری تکنولوژیکی تسلا که در ابعاد مختلفی نمود پیدا میکنه دلیل اصلی پیشتازی این شرکت در قیاس با رقبا هست
          همین جلو بودن باعث میشه تا یه مشتری چینی خودروهای الکتریکی که کشور خودش کلی خودروی الکتریکی متنوع تولید میکنه انقد برای تحویل تسلا انتظار بکشه
          در کل بعد از اروپا چینی ها بیشتر زمان رو برای تحویل تسلا منتظر میمونن .
          در این بین دلیل اصلی عقب موندگی تویوتا و کلا ژاپنی ها اینه که تکنولوژی انحصاری خودشون رو ندارن یا شاید اصلا توانایی ش رو ندارن .
          بزرگترین نقطه قوت تسلا شده بزرگترین نقطه ضعف تویوتا .
          مدیران ارشد تویوتا از این اشتباه تاریخی که انجام دادن که حسرتی میخورن …

          موافقم 8
          مخالفم 20
        2. حسین

          ۲۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1087 ديدگاه)

          آمریکایی ها که تکنولوژی انحصاری داشتن رفتن آویزون فرانسوی ها شدن هممون هم دیدیم. ژاگنی ها اصلا توانشو ندارن؟ واقعا چرا دوست داری سطح سایت رو بکشی پایین؟ آره هر ننه قمری داره به لطف سادگی خودروهای الکتریکی هایپرکار برقی میسازه بعد ژاگنی ها توانش رو ندارن😂
          متاسفم که سایت پدال که تا چند سال قبل نظرات مفید توش رد و بدل میشد افتاده دست یه مشت…. بماند

          موافقم 15
          مخالفم 10
    2. محسن

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (110 ديدگاه)

      به عکس آخر توجه کن

      (((((POWERED BY TESLA))))))

      موافقم 24
      مخالفم 18
    3. فقط چین

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (106 ديدگاه)

      آشپزخونه مجهز !!!
      حواست باشه بی وای دی گاز آشپزخونه مجهز را قطع نکنه🤣🤣🤣🤣 .

      موافقم 22
      مخالفم 42
      1. کیان

        ۲۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        چین در حال برشکستگی هست، تو دیگه صحبت نکن !!! چین به زباله دان تاریخ خواهد رفت

        موافقم 29
        مخالفم 33
        1. محسن

          ۲۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (110 ديدگاه)

          اول یاد بگیر ورشکسته درسته بعد حرف بزن 🤣🤣

          موافقم 22
          مخالفم 14
        2. فقط چین

          ۲۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (106 ديدگاه)

          اونی که درحال ورشکستگی است جاپن هست که برای دوتا باتری در به در خیابون های چین شده🤣🤣🤣 .
          تسلا قبلا از پاناسونیک باتری میگرفت الان از بی وای دی .
          یکی از مهم ترین نشانه های ورود مستقیم جاپن به زباله دان تاریخ حضور خودرو های چینی در بازار جاپن هست درحالی که طویوطا به دست و پای بی وای دی افتاده و میگه دوتا باتری بده🤣🤣🤣🤣 .

          موافقم 22
          مخالفم 36
        3. viper2

          ۲۳ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          با اجازت ژاپن با اون جمعیت کمش یکی از پر در امد ترین کشور های جهانه خداوکیلی اینقدر کره کره میکنید لامصبا یه ماشین بیارید به پای نیسان جی تی ار r34 برسه

          موافقم 13
          مخالفم 7
        4. phonix

          ۲۴ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1798 ديدگاه)

          اقا وایپر ژاپن صدو خورده ای جمعیت داره کم نیست ها

          موافقم 9
          مخالفم 7
        5. viper2

          ۲۴ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          اشتباه شد منظورم مساحت بود

          موافقم 1
          مخالفم 5
    4. شهاب

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (251 ديدگاه)

      تنها وجه اشتراک همه برندهای بی خاصیت ژاپنی اینه که تبلیغات و پروپاگاندا راه بندازن تا شیره بمالن سر مشتری بدبخت امّا چند مدت بعد با یک فراخوان چندین میلیونی خیلی راحت گند میزنن به تصویری که با تبلیغات دروغین در ذهن مردم ساختن و خودشون دست خودشون رو رو میکنن !!!! و در واقع خودشون بهتر بلدن گند بزنن به خودشون و اصلاً لازم نیست کسی تلاش کنه تا حقه هاشون را برملا کنه و فقط کافیه بهشون زمان بدی تا خودشون ذات خودشون رو نمایان کنن !!! فقط یک نمونش این خبر قدیمیه که لینکش رو میزارم تا ببینین !!! فراخوان میلیونی تویوتا راو۴ !!! آدم اون صحنه های آتش گرفتن تویوتا رو که میبینه مو به بدنش سیخ میشه😱😱😱😱😱😱😱😱 فقط یک نگاه به اون عکسهای تویوتاهای آتش گرفته بندازین !!!! این زبانه های وحشتناک آتش در کمین هستن تا از یک موجود زنده ی بدبخت یک دست کباب ژاپنی خوشمزه درست کنن !!!! ای کاش ژاپنیها فراخوانهای آتشسوزیشون رو با چهارشنبه سوری ما ایرانیها یکی میکردن !!! یعنی فکرش رو بکنین که اگر اینجوری میشد در چهارشنبه سوری چه امکانات خوبی فراهم میشد !!! آتش گرفتن و منفجر شدن کلی تویوتا که ازشون رنگای قشنگ ، قشنگ درمی اومد و باعث شادی مردم می شد🎆🎉🎈🎋🎊

      اینم لینکش 👇🏻👇🏻

      https://www.pedal.ir/toyota/%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D9%88-4/

      موافقم 20
      مخالفم 35
      1. فقط چین

        ۲۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (106 ديدگاه)

        شهاب جان شما بهترین کلمه ای که لایق خودروساز های کلاهبردار جاپنی بود را به کار بردید بی خاصیت .

        موافقم 18
        مخالفم 28
      2. shayan1renault

        ۲۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        واااا ممنون که لینک این مطلبو گذاشتی
        ممنونم از تویوتا که برقی نمیسازه

        موافقم 10
        مخالفم 3
      3. علی

        ۲۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (836 ديدگاه)

        همه دنیا نادون هستن بجز شهاب و فقط چین!!!! متاسفم که چرک نویسی و لجن پراکنی هزینه ای نداره تو کشور ما!!!

        موافقم 17
        مخالفم 6
        1. قاسم

          ۲۴ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (219 ديدگاه)

          چیزی که عوض داره گله نداره😂بقول معروف دوران بزن و در رو تمام شده و نمیشه ژاپنی فن ها هر چی دلشان خواست بگن و بی جواب بمونن

          موافقم 7
          مخالفم 10
      4. کمانگیر

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (11 ديدگاه)

        حداقل خودت میخوندی ببینی چیه بعد … ،: احتمال فراخوان؛ گذشته از اون کافر همه را به کیش خود پندارد ، ژاپنی‌ها هرچی باشند قطعا و یقینا کلاهبردار نیستند و سر کسی(ملتی) رو هم شیره نمی مالن ، صداقت و ارزش قائل شدن برای جان و مال مردم دلیل چنین فراخوان هائی هستند که درکش برای امثال شما ممکن نیست چون ندیدید پس نمی‌شناسید

        موافقم 5
        مخالفم 6
        1. افشار

          ۲۴ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (251 ديدگاه)

          یک نگاه به اون راو۴ های آتش گرفته داخل لینک خبری که از پدال گذاشتم بنداز تا بفهمی که احتمال نیست بلکه حقیقت هست

          موافقم 2
          مخالفم 5
    5. کافر مقدس

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      اولین ماشین های دنیا برقی و هیدروژنی بودن رد 1865 فرانسه .اولین ماشین رو به اشتباه درون سوز و سوخت فسیلی به اسم فورد و فیات و تاترا میشناسن که برقی و هیدروژنی ها خیلی قدیمی ترند

      موافقم 13
      مخالفم 3
  2. امیرحسین

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    ماشین برقی 🤢🤮

    موافقم 12
    مخالفم 17
  3. علی

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (836 ديدگاه)

    دمت گرم تویوتای دوست داشتنی ، وقتی میگم فرهنگ ژاپنی یعنی بی ادعا و پیشرو ، فروتن و مردمی ، یعنی این !!! پیشرفت بدون جنجال و تبلیغ ، بدون هدیه دادن به این و اون ، حالا باز فن های … وطنی بیایند و گوهر از دهانشان به بیرون بریزند!!! و پرت و پلا بگن در مورد تویوتا!!

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. datsun

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3480 ديدگاه)

      تنها خودرو سازهای که تو تاریخچه مانور و جو نمیدن همین ژاپنی هان چیزی که تقدیم میکنن برای خدمت به مردمه نه چیز دیگه،

      موافقم 31
      مخالفم 2
  4. TESLA

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    این ماشین زمانی ساخته شد که تویوتا تو تسلا هنوز سهامش رو نفروخته بود و جالبه بدونید باتری هایی که روی خودرو های هیبریدی تویوتا ( از جمله پریوس ) از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲هست ، ساخت تسلا هست و این rav4 الکتریکی هم قرار بود نماد همکاری دو شرکت در بازار های جهانی باشه که متاسفانه زمانی که می‌خواست به تولید انبوه برسه ، ایلان ماسک و مدیران ارشد تویوتا با هم به مشکلات زیادی خوردن و سپس قطع رابطه کردن و این suv برقی دوست داشتنی هم هیچوقت به تولید انبوه نرسید

    موافقم 15
    مخالفم 9
    1. datsun

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3480 ديدگاه)

      عموی باتری های تسلا از ابتدا تا همین چن سال پیش توسط پاناسونیک تامین میشد قبل از تز یه جستجو کن حداقل

      موافقم 21
      مخالفم 1
  5. مهدی

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    تو یه سری دانش ها آمریکا تکنولوژی بالایی داره اما در کل از نظر علم و فناوری پشت سر اروپا و ژاپن بوده در اصل میشه گفت آمریکا از توان فناوری اروپا و ژاپن ارتزاق می‌کنه این لزوما بد نیست به هر حال سیستم مدیریت دنیا رو خودشون طراحی کردن

    موافقم 8
    مخالفم 8
    1. phonix

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      این هم شد ماجرای چین قدرت اول اقتصاده جهانه ؟
      بر مبنای کدوم دانش و یا مقاله میگید امریکا از نظر تکنولوژی از بقیه تغذیه میکنه؟
      اونم وقتی در تمام زمینه ها از بقیه جلو تره و سال هاست رتبه اول مقالات معتبر و تولید علم رو داره دانشگاهاش معتبرترین هستند و هر روز علم رو جلوتر میبره
      دقیقا تو چی نیازمند بقیس؟ اگر همکاری میبیند بخاطر کاهش هزینه هست بر خلاف چین در بلوک غرب همچی بر پایه پول و اعتبار میگرده پس با هم همکاری میکنن تا هزینه هارو کم کنند البته به کسی که به چین میگه اقتصاد اول جهان اونم وقتی اقتصاد امریکا دو باربر بیشتره ازش بیشتر از این هم انتظار نمیره

      موافقم 3
      مخالفم 4
  6. پویا

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (445 ديدگاه)

    آمار های کلی تولید علم و فناوری کلا یه چیز دیگه میگن

    موافقم 2
    مخالفم 2
  7. مهدی

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    بهتر بود قبل از اینکه حرفی بزنید حداقل خودتون سرچ میکردین چون اگر قدرت علم و فناوری بر پایه مقالات علمی ارائه شده باشه که چین بیشترین مقالات علمی رو سالیانه ارائه میده جالبه که بدونید ایران هم رنک خیلی خوبی داره و فکر کنم ۱۳ دنیا باشه در حالی که چندین سال پیش رتبه ۷ دنیا رو هم داشت از نظر مقالات علمی پس نتیجه اینه که مقالات علمی صرفا ملاک نیست که اگر هم بود باز چین رتبه اول رو داشت . الان در بخش صادرات چین با اختلاف زیاد رتبه یک دنیا رو داره یک سوم کل صادرات آمریکا بیشتر کالا صادر می‌کنه . ۳۰ درصد جمعیت آمریکا هنوز روستایی هستن و برخلاف چیزی که شما فکر میکنید آمریکا بیشتر از صنعت تو بخش کشاورزی قوی هست و میانگین ۲۰ درصد محصولات کشاورزی دنیا رو آمریکا تامین می‌کنه از گندم و ذرت بگیر تا گوشت گوساله و بره . این عدد خیلی بزرگیه. اینا رو نگفتم که بگم آمریکایی ها صنعت قویی ندارن بلکه خواستم بگم ظاهراً شما کشورهایی مثل چین و هند رو دست کم گرفتین

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. پویا

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (445 ديدگاه)

    اون اقا اشتباه کرد که بحث مقالات رو کشید وسط شما هم برای ادعایی که کردید منبع حاصی ندادی در صورتی که وقتی به صنایع پزشکی هوافضا نمیه هادی نرم‌افزار نگاه کنی اوضاع خیلی فرق میکنه
    جیزی که مهمه دانشگاها و ثبت اختراعات یک کشوره. در ضمن 17.6 درصد مردم آمریکا در جاهایی که ما به عنوان روستا می‌شناسیم زندگی می کنن!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. Jamshid

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (908 ديدگاه)

    با احترام هرر چچه تمام برای تویوتا ، من ریدم تو ماشیینن برقی هرر چیی که باشهه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا