تویوتا با ارتقای GR کرولا، یک نسخه ۵۰ هزار دلاری معرفی کرده است که از موتور ۳ سلندر، ۳۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتنمتر میگیرد.
طراحی جسورانه نسل کنونی کرولا بههمراه سیستم چهارچرخ محرکی که برای ساختش از خودروهای رالی الهام گرفته شده است باعث خلق نسخه متمرکزتری با نام «موریزو ادیشن» شده است. از بخشهای تازه در این خودرو میتوان به صندلیها، موتور بالابر شیشه، بلندگوهای در و برف پاککنها اشاره کرد که بهمنظور کاهش ۸۴ کیلوگرم از وزن آن نسبتبه نسخه «سرکیت» بازنگری شدهاند.
موتور ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ موریزو مانند GR کرولا عادی، توان تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت را دارد اما گشتاور آن به اندازه ۳۰ نیوتنمتر افزایش یافته و برابر ۴۰۰ نیوتنمتر است. حداکثر گشتاور در دور ۳,۲۵۰rpm دردسترس راننده قرار میگیرد و تا ۴,۶۰۰rpm ادامه خواهد داشت.
موریزو عملکرد روان و سبکی را در گذر از پیچها از خود به نمایش میگذارد که بهلطف تایرهای میشلین اسپرت کاپ ۲ محقق شده است. این تایر که نسبتبه پایلوت اسپرت ۴ چسبندگی بیشتری دارد باعث تحمل فشار جانبی ۱.۰۲ جی (g) میشود. در مقام مقایسه میتوان به نسخه کرولا سرکیت اشاره داشت که نهایتا به فشار ۰.۹۴ جی میرسد.
جعبهدنده شش سرعتی این کرولای تازه با نسبت دندههای کوتاهتری تنظیم شده است که درکنار بهرهوری از قدرت بیشتر موتوری و تایرهای چسبندهتری که دارد، زمان آن را لازم برای رسیدن به سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت در حد نیم ثانیه بهبود میبخشد. کرولا موریزو برای رسیدن به سرعتهای ۱۰۰ و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بهترتیب به ۴.۴ و ۱۱.۳ ثانیه زمان نیاز دارد.
نسخه موریزو مانند سرکیت بهصورت استاندارد به دیفرانسیل لغزش محدود «تورسن» در جلو و عقب مجهز شده است. برخی جزئیات ترمز بازنگری شده تا موریزو برای رسیدن از سرعت ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت به صفر، تنها به ۴۶ متر فضا نیاز دارد.
مهندسان تویوتا برای افزایش استحکام خودرو، صندلیهای عقب را با میل تقویتکننده جایگزین کردهاند. تنظیمات سیستم تعلیق بهگونهای بازبینی شده است که کرولا سفتی و حالوهوای اسپرت خود را حفظ کند. این سبک تنظیم خودرو، هاچبک تازهنفس ژاپنی را برای حضور در پیست آماده اما رانندگی طولانیمدت و سفر را دشوار میکند.
موریزو با برچسب قیمتی ۵۱,۴۲۰ دلاری عرضه میشود اما راننده میتواند بالافاصله پس از نشستن پشت فرمان و نگاهی به محتوای کابین بفهمد که این نسخه ویژه بر پایه یک محصول ۲۳ هزار دلاری توسعه پیدا کرده است. تویوتا تولید این هاچبک را به ۲۰۰ دستگاه محدود کرده است. هاچبک یادشده خودرویی مناسب برای پیست با فرمانپذیری، حسوحال و قدرت یک کوپه اسپرت به شمار میرود و میتواند برای کسانی که به متفاوت بودن علاقهمندند، انتخاب جالبی باشد.
تویوتا GR کرولا موریزو ۲۰۲۳ | موتور جلو/ چهارچرخ محرک/ ۲ سرنشینه/ ۴ در |
قیمت پایه/ بررسی شده | ۵۱,۴۲۰/ ۵۲,۰۶۳ دلار |
موتور | توربوشارژ و درونسرد DOHC 12 سوپاپ ۳ سیلندر/ بلوک و هد آلومینیومی/ تزریق مستقیم سوخت |
جعبهدنده | ۶ سرعتی دستی |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مازیار
۴ آذر ۱۴۰۲یه محصول کامل و هیجان انگیز و دوست داشتنی
اما آخه اون سپر عقب یعنی چی؟؟؟؟
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/2-Toyota-Corolla-GR-Morizo-Edition.jpg
علی صفرپور
۴ آذر ۱۴۰۲بالاخره باید یه جور بگن ماشین ما گرونه ;)
Enzo Ferrari 2008
۴ آذر ۱۴۰۲الان یاریس کجاست
محمدهادی
۴ آذر ۱۴۰۲یاریس فککنم همین کرولاست که با این اسم برای داخل خود ژاپن تولید میشه
قبلا که اینطوری بود
مسعود
۴ آذر ۱۴۰۲برای هر سیلندر خروجی جدا گذاشتن