تویوتا

هنر تویوتا در مدیریت گرمای پیشرانه لندکروزر جدید

یکی از کاربران سؤال مهمی درباره نسل جدید تویوتا لندکروزر پرسیده است:

می‌خواهم بدانم با وجود توربو و منیفولد اگزوز در لندکروزر ۳۰۰ جدید، تویوتا چگونه گرمای تولیدی را مدیریت کرده است؟

این یک سؤال جالب محسوب می‌شود و ماشین بازهای زیادی به دنبال یافتن پاسخ آن هستند. اول اینکه بیایید درباره واژه “hot vee” توضیحاتی ارائه کنیم. در پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۵ لیتری قدیمی این خودرو، پورت‌های اگزوز در بیرون سرسیلندر نشسته بود. به این ترتیب هوای خنک از داخل گودی یا همان vee بین دو سرسیلندر وارد نیروگاه آهنین می‌شد. به همین خاطر هوای داغ با دمای بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد از منیفولد اگزوز و توربوهای بیرون پیشرانه خارج می‌شد.

این یک طراحی نسبتاً ساده اما نه چندان جمع‌وجور برای پیشرانه توئین توربو محسوب می‌شود. یک توربوشارژر برای هر محفظه در نظر گرفته شده است و گازهای خروجی می‌توانند در عقب پیشرانه جمع شوند تا نهایتاً با سیستم اگزوز به خارج هدایت گردند. در یک پیشرانه ۶ یا ۸ سیلندر خورجینی با پیکربندی به اصطلاح hot vee، هوا می‌چرخد. تمامی این گازهای خروجی داغ به همراه توربوها در داخل vee پیشرانه قرار دارند. مشکل این است که طراحی موردبحث به نوعی شبیه پوشیدن یک پیژامه ضخیم و رفتن به تخت خواب و سپس قرار دادن یک کیسه آب گرم روی سر است. تمامی گرمایی که توسط عبور گازهای خروجی از سیستم توربوی پیچیده تولید می‌شود منجر به بالا رفتن دمای زیر کاپوت خواهد شد.

فضای کافی برای فرار هوای داغ در زمان نصب توربوهای داغ در داخل فضای دره مانند بلوک پیشرانه وجود ندارد. واضح است که چنین چیزی مناسب نخواهد بود و مخصوصاً برای یک خودروی چهار چرخ محرک که تحت‌فشار قرار می‌گیرد شرایط بغرنج‌تری وجود خواهد داشت. حالا به سؤال موردبحث می‌رسیم. تویوتا چگونه این موضوع را مدیریت کرده و چگونه توانسته است لندکروزر سری ۳۰۰ را به خودرویی قابل‌اعتماد همچون نسل‌های قبلی بدل کند؟ پاسخ به مهندسی این خودروساز مربوط می‌شود. اول اینکه تویوتا به صدها هزار تست و آزمایش به ویژه در استرالیا اشاره می‌کند. این خودروساز اظهار می‌دارد لندکروزر سری ۳۰۰ تست‌های دوام و فشار زیادی را تجربه کرده است. طراحی چنین خودرویی یک وظیفه بسیار سنگین به شمار می‌رود و مهندسان اصلاً کار را ساده نمی‌گیرند. البته جزئیات دیگری نیز وجود دارند. تویوتا یک فن خنک‌کن با کنترل الکترونیکی را در نظر گرفته است که واکنش بهتری به دماهای بالا نشان می‌دهد و در صورت نیاز هوای داغ را از پیشرانه دور می‌کند.

دو اینترکولر وجود دارند که هریک برای یک توربو در نظر گرفته شده‌اند و به کاهش دمای زیر کاپوت به ویژه در مقایسه با اینترکولر قدیمی نصب شده در بخش بالا کمک می‌کنند. این اینترکولرها در موقعیت جلویی قرار دارند و این موضوع برای دسترسی به هوای خنک‌تر بهتر خواهد بود اما از نظر حفاظت و تمیزی در زمان آفرود طراحی مناسبی به شمار نمی‌رود. در مقایسه با پیستون‌های آلومینیومی پیشرانه ۸ سیلندر دیزلی، این پیشرانه ۶ سیلندر جدید از پیستون‌های فولادی استفاده کرده است تا دوام بالاتری در برابر دماهای بیشتر داشته باشد. تویوتا همچنین می‌گوید پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی جدید لندکروزر سری ۳۰۰ از نسبت چرخشی پایین‌تری در پورت‌های ورودی استفاده می‌کند تا افت خنک‌کنندگی‌اش کمتر شود. اگرچه مشخصات دقیق توربوهای این پیشرانه در دست نیست اما حدس می‌زنیم از آلیاژهای ویژه‌ای برای دوام بهتر در برابر دماهای بالا استفاده شده باشد.

برای مثال فورد از فلزی به نام اینکونل در سیستم توربوی پیشرانه ۲ لیتری بای توربوی خود استفاده می‌کند تا استحکام زیادی در دماهای بالا داشته باشد. اینکونل خانواده‌ای از فلزات است که به خاطر استفاده از پیشرانه راکت‌های فضایی مشهور شده‌اند. اما واقعیت قضیه این است که ما فقط می‌دانیم لندکروزر بازهم مثل همیشه یک جان‌سخت واقعی خواهد بود و دوام و طول عمر پیشرانه‌اش بیش از پیش مشهود خواهد شد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. بی خیال اسم

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    دوستان ببخشید شاید هم به این مطلب ربط نداشته باشه
    ولی به نظر شما بهترین شرکت خودروسازی ژاپن چی هست؟

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۷
    1. دکتر استاپ

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (201 ديدگاه)

      بهترین وجود نداره
      شاید از دیدگاه من که ماشین با دوام دوست دارم تویوتا بهترین ماشین های دنیا رو میسازه
      از نظر یکی که ماشین آپشنال دوست داره تویوتا ی ماشین خسته کننده و بدرد نخوره

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۱۶
      1. دکتر استاپ

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (201 ديدگاه)

        قطعا با وارد شدن شاهین کراس به مارکت جهانی تویوتا باید یک فکری به حال محصولات خودش بکنه

        مثل همیشه خارجیا به عظمت سایپا حسادت خواهند کرو

        موافقم ۵۹
        مخالفم ۱۶
        1. Saipa

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (23 ديدگاه)

          @دکتر استاپ
          خوشم میاد تو هم ایمان اوردی

          موافقم ۲۸
          مخالفم ۱۰
        2. دکتر استاپ

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (201 ديدگاه)

          گفتم خودم بگم زحمت به شما ندم😂😂😂

          موافقم ۲۵
          مخالفم ۹
        3. NAVID۰۰۹۸

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (7172 ديدگاه)

          چند کاربر بی‌سواد هم اشاره‌ای کردند به بی‌آپشنی تویوتا !

          حالا چرا بیسواد ؟!

          چون اینقدر عقل کمی دارند که هنوز نمیدانند تویوتاهای سفارش خلیج کم‌آپشن هستند و این را میشه مقایسه کرد با سفارش‌های اروپا روسیه آمریکا کانادا !

          خارج از این موضوع ، طبق چیزی هم که در مقاله آمده و من بارها اشاره کردم ، کیفیت بالای متریال و مواد استفاده شده در محصولات تویوتاست که باعث میشه خودرو گران تمام شود و اگر آپشن اضافه گردد ، گران‌تر از خودردهای رقیب در می‌آید چون تویوتا اول به باتِن خودش میرسه و سپس آپشن‌ها !

          موافقم ۳۴
          مخالفم ۱۵
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (7172 ديدگاه)

        کلاً ژاپنی‌ها از قدیم هم در تمام مدل‌ها و برندها با اروپایی‌ها بخصوص فرانسوی‌ها و کره‌ای‌ها متفاوت بودن و دمای موتور در بدترین شرایط و گرم‌ترین روزهای تابستان هم دمای پایینی دارند !

        حتی کسایی که مزدا وانت قدیمی موتور ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ یا تویوتا هایلوکس‌های قدیمی موتور ۲۰۰۰ دارند و کسانی ک۶ ژاپنی‌های متفاوت از سال ۲۰۰۵ تا به امروز داشته‌اند میتوانند نظر دهند و نه یه مشت بچه دبستانی پراید بابایی سوار که امتحاناتشون تمام شده از بیکاری یه چرخی تو پدال میزنند و حرف مُفت بی‌سوادیشون کنتور نمیندازه !

        بلاخره یه فرقی هست بین کره‌ای اوراقی با ژاپنی مهندسی شده که خراب نشدنش برای دیگران کابوسی بیش نیست 😂 !

        موافقم ۵۱
        مخالفم ۲۱
        1. GMA

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (1601 ديدگاه)

          «بلاخره یه فرقی هست بین کره‌ای اوراقی با ژاپنی مهندسی شده»

          نوید از قرن گذشته تا حالا زیر کامنت اول داره انواع القاب را به کره ای ها پیوند و دم از نابودیشون میزنه ولی نمیدونم چرا خودروسازی کره هنوز پا برجاست:))

          موافقم ۲۵
          مخالفم ۱۴
        2. محمد

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (63 ديدگاه)

          مهندس این به خاطر اینه که اروپایی ها اکثر فروش ماشین هاشون در قاره سبزه و به اون معنا ماشینی برای حاشیه خلیج به طور اختصاصی نمیزنن و سیستم خنک کننده هاشون (cooling( قوی نیست چون هر چه قوی تر باشه افت توان موتور بیشتر ولی تویوتا هیوندایی و کیا (همون اوراقی های شما) سیستم cooling قوی تری دارند .اگه دقت کنی جناب مهندس میبینی ماشین های کره ای و ژاپنی تو ایران اکثرا سفارش حاشیه خلیج هستند.

          موافقم ۱۶
          مخالفم ۹
        3. NAVID۰۰۹۸

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (7172 ديدگاه)

          کاربر GMA
          در جواب برخی از بچه کاربران ، باید چنین برخوردی با کره‌ای‌ها داشت تا بلکه سطح سواد خودروییشون در مجله‌ی خودرویی از محله و کوچه به کشور و فراتر از کشور ارتقاء پیدا کنه !

          البته برخی‌ها از کم سوادی و دیدِ کوتاه هست و برخی هم از نیزنگ‌بازی و ترول بازی که زیاد در پدال میبینیم با نام‌ها و القاب مختلف که مثل قارچ سمی هر از چند گاهی کوتاه سبز میکنند !

          موافقم ۹
          مخالفم ۱۰
        4. کارو

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (2 ديدگاه)

          دمت گرم واقعا 😂👍🤝 البته پژو سوارای لعنتی رو هم فراموش کردین 😂🤣

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۳
        5. اهواز

          ۱ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1 ديدگاه)

          تاالان تویوتا ۲۰۰۰ دارمش و مثل ساعت میزنه

          موافقم ۴
          مخالفم ۰
    2. حمید

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (55 ديدگاه)

      تویوتا نیست؟
      میتسوبیشی؟
      مزدا؟
      سوبارو؟
      نیسان که نیست مطمئنا
      دایهاتسو؟

      موافقم ۴
      مخالفم ۵
    3. Erfan

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (139 ديدگاه)

      واقعا نمیشه یکی رو انتخاب کرد اما صرفا از نظر سلیقه که می‌تونه برای هرکسی متفاوت باشه نظر من lexusچون فکر میکنم همون دوام تویوتا رو با طراحی زیبا تر و آپشن های بیشتر دارن.

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۳
      1. amirhosein23

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (42 ديدگاه)

        دقیقا و بیشتر رغیب آلمانی ها می‌تونه باشه

        موافقم ۹
        مخالفم ۵
  2. کیان

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (909 ديدگاه)

    اون کارشناسهایی ک فکر میکنن دوام صرفا از ساده ساختن در میاد الان جوابشون و گرفتن، تویوتا یک اشپزخانه مجهز !!!

    باور کنید نه تویوتا نه ژاپنی کم آپشن نیست، ماها فقط ماشینهای سفارش خلیج ک با آپشن کم سفارش گذاری میشن و دیدیم میگیم ژاپنی آپشن نداره، به تریمهای فول بازار امریکا شمالی نگاه کنید میبینید همین خودروها ک در دسته اقتصادی قرار میگیرند همه آپشنها رو دارن و بسیار تکمیل هستن، اونقدری ک شاید پیش خودتون فکر کنید چ دلیلی داره ادم بره پریمیوم بخره دیگه

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۱۱
    1. R@m!n

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2246 ديدگاه)

      این بحث دوام دیگه تو محصولات تویوتا و کلا هر برندی دیگه تموم شده هست. با پیشرفت تکنولوژی محصولات تویوتا و فاصله گرفتن از ساده سازی موتورهاش (مخصوصا از سال ۲۰۱۰ به بعد) دیگه نباید انتظار دوام محصولاته قبلو داشت. آپشن هم جزو قطعات اصلی نیست و دوامش آنچنان اهمیتی نداره بلکه دوام رو در قطعات اصلی مثله گیربکس، موتور و… می سنجن.

      دلیل اصلیت موفقیت تویوتا هم در بازارهای بزرگ ارزش بالای پکیج ارائه شده نسبت به قیمت و کیفیت ساخت هست.

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱۴
    2. Navid_A.J

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3294 ديدگاه)

      کم آپشن نه. خسیسه. ینی میتونه بهترین محصول رو بده به مشتری ولی نمیده حتی در همین امریکای شمالی. ولی واقعا ماشین های بادوام و خوبی برای استفاده عمومی میسازه.

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۷
  3. mos

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (689 ديدگاه)

    توسعه لندکروزر ۳۰۰ و پلت فرم TNGA-F در اصل از ۸ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۴ شروع شد، اون زمان مهندس های تویوتا از بعضی از مالکان لندکروزر نظرسنجی‌ گرفتن که “چرا لندکروزر خریدن” و “چه چیزی از نسل بعدی می‌خوان”.
    در آخر چون مالک ها از سری ۲۰۰ راضی بودن تصمیم گرفته شد که نسل بعدی از نظر ابعاد و شکل کلی به سری ۲۰۰ شبیه باشه و در قسمت های دیگه که نیاز هست ماشین رو بهبود بدن، همچنین چون خیلی ها سری ۸۰ رو بهترین نسل لندکروزر میدونستن تویوتا ازش به عنوان بنچمارک برای نسل جدید استفاده کرد.

    تو این ۷ – ۸ سال پروتوتایپ و تست میول های لندکروزر میلیون ها کیلومتر در جاده ها و مناطق مختلف استرالیا و ژاپن در سخت ترین شرایط تست شدن تا از عملکرد هر بخش ماشین بخصوص پیشرانه و سیستم ترکشن کنترل مطمئن بشن.

    علت این دوام ‌‌همین چیزاست به هر حال یه تفاوتی بین اون محصولی که ۷ سال برای توسعه اش وقت گذاشته شده و یه محصولی که نهایتاً یکی دو سال هست. ولی متاسفانه یه عده از دوستان از این چیزا خبر ندارن و معیارشون برای برتر دونستن ماشین دراز بودن و تعداد صفحه نمایش داخل کابینه!

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۶
    1. Navid_A.J

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3294 ديدگاه)

      ایول

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۴
  4. حسین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    بنده کمریgl مدل ۲۰۰۷ دارم محل کارم عسلویه هست .
    عسلویه یعنی آتش گرمای بالای ۵۰ و شرجی بالا
    گردنه های شهرستان جم ساعت ۲ ظهر به بعد که طی میکنم بدون کوچکترین تغییری در آمپر آب مثل آهوی تیز پا ماشین پیچ و خم ها را بالا می‌رود.
    ماشین های چینی یا ایرانی که علی ماشاالله همه جوش میارن و مجبورن کنار تو گرما پارک کنند تا خنک شوند و خیلی هاشون که تسمه تایم میترکونن .
    آمپر اب نشده که از وسط رد شه .
    موفق باشید .

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۵
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (7172 ديدگاه)

      آقا حسین

      این موضوع که میفرمایید کاملاً صحیحه و جالبه که بدانید در تمام محصولات ژاپنی چنین هست حتی پیکاپ و رونیزهای پارس خودرو یا مزداهای بهمن‌ خودرو !

      جالبه که رونیز از یک پنجم آمپرش بالاتر نمیره حتی اگر کولر بگیرید در گرم‌ترین حالت و اگر دیدید بالاتر رفت بدانید که یه مشکلی برای موتور پیش آمده !

      جالبتر اینکه حتی در محصولات ژاپنی صدای فن هم نمی‌آید و این را مطابقت بدید با محصولات فرانسوی که صدای کرکننده دارند !

      بلاخره بیخود نیست که دهه‌هاست چنین اعتماد سازی کرده‌اند و از خود دفاع میکنند و مشتری چشم بسته محصولاتش را میخرند !

      تویوتا که گُلِ سرسبد ژاپنی‌هاست به سبب فراوانی و ارزانی و کیفیت قطعات که حداقل دغدغه را به همراه میاره و حتی نسبت به دیگر ژاپنی‌ها هم خدمات قطعات معرکه‌تری دارد .

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۴
      1. جنوب

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (178 ديدگاه)

        من نیسان پیکاپ صفر داشتم. باور کن روزای اول بردم پیش تعمیرکار گفتم بابا این آمپرش همش همین نقطه میمونه.وسط گرمای جنوب بی کولر با کولر سربالایی. بعد که باهاش به کوه و بیابون زدم فهمیدم این چه ماشینیه

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۱
  5. meysam

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    کارش خیلی درسته
    ای کاش تو الکتریکی ها هم انقدر خوب ظاهر میشد

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
  6. g f r

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آفرین صددرهزار موافقم… ماشین ۳۰سال پیش ژاپنی چنان کار میکنه
    گویی که الان از کارخونه اورده شده… اصلا همرده بخود ندیده واقعا دست مریزاد♥♥🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
  7. Jdm باز

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    دمش گرم
    خوشم اومد ، هیکاش میتونستیم این نسل لندکروز رو تو ایران هم ببینیم
    البته گذر موقت اومده چندتایی ولی منظورم گسترده هست

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  8. حسام

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تویوتالندکروز سلطانه ماشینهاست

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  9. Farzad

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    عشق فقط تویوتا ای لا ویو داره ژاپن

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  10. samurai

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (368 ديدگاه)

    هنوزم بعضیا نمیفهمن میگیم ماشین ژاپنی یعنی چی ؟

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  11. کوشا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (206 ديدگاه)

    عجب مقاله‌ی خوبی! تشکر از آقای احمد‌زاده👏

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  12. ایران

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باطِن درسته یا باتِن مهندس نوید باسواد؟

    ملت چقدر بیکار شدن که بخاطر شرکت های ژاپنی و کره ای به هم بی احترامی میکنن،
    چه فرقی به حال شما میکنه؟

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  13. مهدی

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اون مسخره هایی که میگن این ماشین نداره
    آپسن های افرودی این ماشین اندازهدیه کره ای آپشن داره
    بجز آپشن های دیکه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا