آموزشایستگاه خبرطراحی

افزایش وزن و ابعاد در خودروهای مدرن؛ چالشی مهم که نادیده گرفته می‌شود

بسیاری از عموم مردم و کارشناسان صنعت خودرو، نسبت به اختلاف وزن قابل توجه مدل‌های الکتریکی و بنزینی، کم‌توجه هستند. این شرایط، ایمنی مردم، استهلاک جاده‌ها و قوانین مرتبط با استاندارد خودروها را تحت تاثیر قرار داده است.

باتری‌های مورد نیاز برای مدل‌های الکتریکی، مهم‌ترین دلیل افزایش وزن آن‌ها محسوب می‌شود. همچنین ساخت خودروهای بزرگ و راحت با امکانات گوناگون، تفاوت وزن را افزایش می‌دهد. به بیان بهتر، امروزه مدل‌های بنزینی هم نسبت به نمونه‌های مشابه در سال‌های قبل، سنگین‌تر شده‌اند.

بنابر تحقیقات انجام شده، میانگین وزن خودروهای ساخت اروپا طی ۲۰ سال اخیر از ۱۳۲۸ کیلوگرم به ۱۶۰۰ کیلوگرم رسیده است. این شرایط برای تولیدات امریکایی، افزایش ۱۹۶ کیلوگرم از ۱۷۱۲ به ۱۹۰۸ کیلوگرم را نشان می‌دهد.

فولکس گلف و فولکس ID 3

نکته‌ی جالب‌تر، اضافه وزن چشمگیر برای خودروهای کوچک برقی در مقایسه با نسخه‌ی بنزینی است. مثلا پژو ۲۰۸ بنزینی  ۱۱۵۳ کیلوگرم وزن دارد اما مدل الکتریکی، ۱۵۳۰ کیلوگرم. همچنین، فولکس واگن گلف ۱۳۸۸ کیلوگرمی در مقایسه با هاچبک برقی ID.3 حدود ۴۵۰ کیلوگرم سبک‌تر است. در بازار امریکا نیز، وانت پیکاپ برقی فورد F-150  لایتنینگ نسبت به F-150  بنزینی، ۲۸ درصد وزن بیشتر دارد. شاسی‌بلند‌های برقی و بنزینی ولوو XC90 و EX90 هم با اختلاف وزن ۶۰۰ کیلوگرم تولید می‌شوند.

از مواردی که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت، افزایش وزن خودروهای مدرن به مرور زمان اتفاق افتاده و البته با ظهور مدل‌های برقی، شدت بیشتری گرفته است. همچنین تغییر سلیقه‌ی مردم و تقاضا برای انواع کراس‌اور یا شاسی‌بلند، میانگین وزنی را بالاتر از گذشته نشان می‌دهد؛ چراکه این قبیل خودروها ۲۷ درصد سنگین‌تر از انواع سدان و ۵۴ درصد سنگین‌تر از هاچبک‌ها هستند.

انواع گلف نسل های فولکس واگن

دیگر موضوع جالب توجه، تغییر ابعاد بدنه و ساخت خودروهای بزرگ‌تر برای عموم مردم است. هرچند که تولید انواع شاسی‌بلند، بیش از گذشته رواج پیدا کرده و میانگین اندازه‌ی وسایل نقلیه‌ی شخصی را بالا برده است، مدل‌های سواری جدید هم نسبت به نسل‌های قبل، فضای بیشتری اشغال می‌کنند.

مثلا نسل اول فولکس واگن گلف، ۴۰۷۴ میلی‌متر طول داشت اما مدل ۲۰۲۲ با طول ۴۲۴۸ میلی‌متر تولید می‌شود. حتی فورد اکسپلورر در کلاس شاسی‌بلند، سال ۱۹۹۵ با تولید ۴۸۴۴ میلی‌متر عرضه شد اما امروزه ۵۰۵۰ میلی‌متر است.

مشکلات مخفی در افزایش وزن و ابعاد خودرو

شاید برای عامه‌ی مردم، بزرگ‌‌تر به معنی راحت‌تر و زیباتر باشد اما چنین شرایطی برای صنعت خودروسازی به معنی افزایش هزینه برای سازنده و خریدار است. از سویی دیگر، امکانات شهری نیز مطابق وزن و ابعاد خودروهای مدرن، نیازمند بازبینی و بهینه‌سازی هستند.

خودروهای دهه 90

در مباحث ساده از تعاریف فنی خودرو می‌دانیم که تایرها و سیستم ترمز، متناسب با وزن وسیله‌ی نقلیه انتخاب می‌شوند. پس خودروهای سنگین‌تر نیازمند اضافه پرداخت برای لاستیک‌، چرخ و متعلقات ترمز هستند. علاوه‌این‌ها، فلز بیشتر برای بدنه، پارچه و ادوات پلاستیکی کابین نیز وجود دارند. طبیعتا خودروی بزرگ‌تر و سنگین‌تر، نیازمند پیشرانه‌ی قوی‌تر، مصرف سوخت بیشتر و هزینه‌ی نگه‌داری بالاتر نیز هست.

دیگر مورد مهم برای مدل‌های بزرگ و سنگین‌زون، رعایت استانداردهای ایمنی برای سرنشینان است. باتوجه به قوانین فیزیک، وزن و سرعت حرکت اجسام، پارامترهای اصلی در میزان انرژی جنبشی هستند. به همین دلیل، تصادف خودروهای سنگین وزن، خسارات بیشتری ایجاد می‌کند. از سویی دیگر، خودروسازان ملزم به تامین ایمنی برای عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه نیز هستند. این شرایط، نیاز به تجهیزات ایمنی مدرن، برای مدل‌های اندازه بزرگ را افزایش می‌دهد.

rezvani suv

فراتر از خودروسازان، مهندسی شهری و جاده‌‌ای نیز متناسب با وزن و ابعاد خودرو درحال تغییر است. مثلا هزینه‌ی لازم برای احداث خیابان جدید یا ترمیم آسفالت فرسوده در معابر، با تردد شاسی‌بلندها یا خودروهای برقی سنگین‌وزن، بیشتر از گذشته خواهد بود. شاید در آینده، استاندارد لازم برای عرض خیابان‌ها نیز تغییر پیدا کند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Hamid3x

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    مقصر اصلی ابعاد کراس اور هان که نمیدونم چه صیغه ای بودن اضافه شدن هر روزم دارند بیشتر میشن ، ماشین هایی که قابلیت افرود ندارند ولی ظاهر افرودی دارند هندلینگ ضعیف تر، شتاب کمتر و مصرف سوخت و هزینه نگهداری بالاتری دارند ،به شخصه هاچ بک اسپرت یا سدان میدسایز رو برای استفاده شخصی ترجیح میدم، اگه بودجه ای بود یه جیپ کا ام یا پیکاپ هم برای افرود و طبیعت گردی

    موافقم 32
    مخالفم 10
    1. ferimia

      ۲۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (95 ديدگاه)

      شما سدانی میبینی که ردیف سوم داشته باشه و بشه باهاش ۶ ۷ نفر حمل کرد؟ نه!
      سدانی میبینی که با قیمت ۳۰ کا دو دف باشه؟ خیلی کم! ولی شاسی بلند ها حتی با قیمت ۲۰ کا هم آپشن دو دیفرانسیل دارن.
      قرار نیست با دو دف بودن ماشین بزنی به کوه و کمر… قراره توی زمستون و یخبندان با تایر های زمستونی صفا کنی و غمی نداشته باشی!
      فضای بار و سرنشین شاسی بلند ها هم کاربردی تر و بهتره نسبت به سدان با همون قیمت.

      اگرم روزی خواستن از یه چاله معمولی رد بشن کف ماشینشون گیر نکنه! قرار نیست همه با ماشینشون صخره نوردی کنن که

      بیخودی نیست مردم میرن سمت این سگنمت، حتما دلیل خوبی دارن.

      موافقم 33
      مخالفم 9
      1. محمد

        ۲۹ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        استیشن واگن‌ها یا مینی ون‌ها برای همینه، ردیف سوم کراس اوورها برای کودکان اون هم به سختی قابل استفاده‌ست، هر چند همون کراس اوور سه ردیفه هم زیاد تولید نمیشه.

        موافقم 6
        مخالفم 4
        1. ferimia

          ۲۹ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (95 ديدگاه)

          کراس اوور سه ردیفه زیاد تولید نمیشه ولی استیشن واگن تولید میشه؟ دلیل جالبی نبود چون استیشن واگن منسوخ شده تقریبا
          ردیف سوم آپشنه ربطی به تولید نداره!

          چیزی که در حال انقراض هستن رو با جیزی که تو اوج مقایسه نمیکنن

          مینی ون ها هم یه سریاشون آپشن دو دف ندارن(هوندا اودیسه) و کلا ۴ ۵ نوع هستن که تولید میشن! حق انتخاب زیادی نداری
          این دسته هم به زودی منسوخ میشن
          قدرت مینی ون ها هم به شاسی بلند سه ردیفه هم قیمت خودش نمیرسه
          میدونی که مینی ون خیلی ارزون نیست! ۴۵ ۵۰ کا پولشه که با همین پول میتونی شاسی بلند سه ردیفه ای بخری که اتفاقا ردیف سومش فضای مناسبی داره

          موافقم 3
          مخالفم 2
      2. Hamid3x

        ۳۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (397 ديدگاه)

        نمیدونم شاید شرایط بازار ایران نگاه منو به کراس اور ها بد کرده، هایما، دیگنیتی، لاماری، جک، فیدیلیتی و… که تک محور هستن،

        ردیف سوم که اکثرا ندارند، فضای بار هم که تفاوت چندانی نداره مگه اینکه صندلی هارو بخوابونید، دو دف بودن هم که اکثرا فاقدش هستن،هزینه ساخت و معایب دیگه هم سر جای خودشون هست،

        اما در مورد طراحی یک محصول یکی از پارمترها نیاز و سلیقه مشتریه که وزن شاخص های مهندسی رو تعیین میکنه که مطمئنا وزن بیشتری داشته که شرکت ها بسمت توسعه محصولات کراس اور رفتن

        ولی برام هنوز سواله داخل شهر یا تو اتوبان چه نیازی به ابعاد بزرگ با ارتفاع بیشتر خودرو هست؟ سختی مسیر وجود داره مگه؟ یا اینکه چند روز برفی به چشم می بینیم که بخواهیم رانندگی کنیم؟ ماهی چندبار مردم میرن کویر و جنگل و کوه؟
        چرا سرعت و چابکی و راندمان بیشتر فدای جثه بزرگتر شده؟
        هرچی گنده تر باشه مگه پرواز میکنه🤔😅

        میگن طرف سیس عقاب برش میداره اینجاس🙄🤣

        موافقم 3
        مخالفم 2
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    مطمئناً با گذر زمان و تغییر قوانین شرایط به نوعی پیش میره که خودروها در اکثر قطعات و متریال بازیافتی و تجزیه‌پذیر شوند و این مشکل برطرف میگردد !

    امروز دنیا در آشفته‌ترین حالت خودش میگذرد که نیاز به کمی تنفس و آسایش میره تا با مرور زمان کالاها تغییر پیدا کنند !

    موافقم 22
    مخالفم 8
  3. حسن

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    مقاله ی در خور توجهی بود. بعضی خودرو ها به صورت سادیسماتیکی بزرگ شدن. انگار خیابان ها میدان جنگ هست. جالبه در مورد رنجرور نسل قبل هست. اینقدر بزرگ شده بود. که جای پارکینگ استاندارد براش خیلی کوچیک بوده. نکنه ای که هست ژاپنی ها در طراحی هاشون ابعاد رو خیلی گسترش ندادن.

    موافقم 26
    مخالفم 6
  4. DoctoR

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    درسته هامر H2 با اینهمه که میگفتن سنگینه و مصرفش بالاست و این داستانا 2.9 تن بود الان هامر الکتریکی پاک به قول خودشون 4 تن وزن داره !

    موافقم 23
    مخالفم 1
  5. R@min

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1675 ديدگاه)

    الان دو تا سوال اصلی راجب این مقاله انتقادی وجود داره:

    ۱- کسی حاضره سواره ماشین سبک و کم امکانات و کیفیت پایین بشه ؟
    ۲- ایمنی سرنشین و عابر مهم تره یا وزن ماشین و هزینه های جانبی مثل تعمیر آسفالت ؟

    در بحث مصرف سوخت هم که با پیشرفت های موتورهای احتراقی و هیبرید و الکتریکی معضلی وجود نداره.

    الان مشکل چیه ؟؟ هر کی ناراحته سوار مترو شه 😄😄

    موافقم 10
    مخالفم 21
  6. Amir

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    هیجان ماشین سبک‌تر بیشتر از ماشین قدرتمندتره به نظرم
    و سبک ساختن ماشین بیشتر حس و حال ماشین بازی داره و ساختن خودرو های قدرتمند بیشتر حس صنعتی داره

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. Just toyota

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    مخصوصا قضیه وزن در خودرو های الکتریکی که واقعا براشون تبدیل به یه معضل بزرگ شده ، مثلا تسلا مدل ۳ که یه سدان سایز متوسط هست حدود ۱۸۵۰ کیلو وزن داره در حالی که سدان های درونسوز هم سایز خودش حداقل ۳۰۰ کیلو ازش سبک تر هستن

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. برقیه جارو برقی

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    ای خدا

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. فرید

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (134 ديدگاه)

    یک زمان پیشرفت تکنولوژی مساوی با کوچکتر و ظریفتر شدن وسایل بود ولی دو دهه اخیر هر چی جلوتر میریم ابزارها بزرگتر میشن.
    جهان داره به سمت مصرف گرایی بیشتر پیش میره و این برای نسل بشر خطرناکه

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. genius

      ۲۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      فلسفه Bigger Is Better رو در دهه 70 میلادی هم داشتیم.غصه نخور رفیق تاریخ همیشه مثل یه موج سینوسی تکرارشدنی است

      موافقم 3
      مخالفم 1
  10. شاپور

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (296 ديدگاه)

    بله کاملا نکته در خور توجهیه، قراره بزودی تحویل سایبرتراک بدقواره اما شاخ هم شروع بشه و بیشتر خریداران مشکل پارکش تو پارکینگ خواهند داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سهراب صفری

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه پراید هاچبک کره ای دارم که زیر هزار کیلو وزنش لذت دنیا رو داره و با یه جارو برقی مثل تسلا عوضش نمیکنم.

    موافقم 3
    مخالفم 7
  12. genius

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    همونطور که بحران بنزین در دهه 70 میلادی کشتی های سواری امریکائی مثل کادیلاک دویل رو تبدیل کرد به سدان هایی همچون تاروس بالاخره یه روزی که شاید عمر ما هم بهش قد نده این تب کراس سواری فروکش میکنه چونکه مردم همین الآنش در شهرها با مشکل کمبود پارکینگ روبرو هستن و هر CUV لااقل بانداره دوتا هاچبک جمع و جور شهری فضا رو اشغال میکنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    هی این به استلا طبیعت دوستا اچ 2 گیر دادن اخرش الان ما ماشین هایی رو میبینیم که وزن بیشتر و مصرف سوخت بالاتری دانرد

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. محمد امین

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پس شما میگید ماشین های کوچیک سوار شیم؟
    شما میتونی mvm 110 سوار شی عزیزم!
    بزرگ اگه به معنای جادار تر و زیبا تر نیست پس به معنای چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا