متفرقه

موتور دیزلی ملی

از سال ۱۳۴۳ که بدستور نخست وزیر وقت واردات خودروهای سواری دیزلی به کشور ممنوع شد تا امروز که تصمیم گیران مملکت سوخت دیزل را بعنوان سوخت دوم یا سوم کشور پیشنهاد داده اند، بیش از چهار دهه می گذرد و تکنولوژی موتورهای دیزل نیز رشد و پیشرفت خوبی داشته است.

disel engin

بنظر ما این تصمیم دیرهنگام که بیشتر بواسطه عدم همراهی و خواست خودروسازان و در کنار آن کیفیت پایین سوخت گازوئیلی پالایشگاههای داخلی بود، بهترین سیاست و راهبرد درباره سوخت خودروهای کشور است. حال که سوخت بنزین به قیمت واقعی خود نزدیک می شود و خودروهای گاز سوز نیز مشکلات خاص خود را دارند، تنوع بخشیدن به سبد سوختی بهترین راه حل بود.

در حال حاضر میزان گوگرد موجود در گازوئیل تولید داخل حدود ۱۰۰۰ برابر تولیدات پالایشگاههای اروپاست. در عین حال با راه اندازی پالایشگاه اراک در سال ۱۳۹۱ حدود ۶۰ هزار بشکه گازوئیل مرغوب در کشور تولید خواهد شد که نیاز تنها ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو را تامین می نماید. با این وجود استقرار زیرساختهای مناسب تولید و پخش سوخت مرغوب اولین گام لازم و اساسی در این روند می باشد.

با این حال باید دید که رونمایی از یک موتور دیزل در ایران خودرو تنها یک نمایش بوده یا این راهبرد در آینده ای نزدیک تحقق خواهد یافت؟ گفته می شود که موتور رونمایی شده تنها ۴ دقیقه دوام آورده و کار کرده است (بنقل از جهان نیوز).

طراحی و ساخت این موتور با تخصیص ۲۰ میلیارد تومان که از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تامین شد، توسط یک شرکت آلمانی انجام گرفته است. و این همان شرکتی است که پیش از این موتور ملی ایران خودرو EF7 را طراحی کرده بود.

این موتور احتمالاً با کد EFD عرضه خواهد شد و گفته می شود استانداردهای یورو ۵ را پاس می کند. حداکثر توان آن ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور آن ۲۵۶ نیوتون متر است و در ساخت آن از تکنولوژی ریل سوخت پرفشار و توربوشارژ بهره گیری شده است. بعلاوه مصرف سوخت آن ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به مشابه بنزینی آن کمتر خواهد بود و حدود ۴۰ درصد نیز آلایندگی کمتری خواهد داشت. با این اوصاف علاوه بر قیمت کمتر سوخت دیزلی نسبت به بنزین و دوام بالا  و استهلاک بسیار پایین موتورهای دیزل، پیش بینی استقبال و موفقیت خودروهای دیزلی با لحاظ تامین سوخت مناسب، قابل تحقق خواهد بود.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال” نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. کیوان

    ۲ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (46 ديدگاه)

    به محض اینکه این موتور هم بیان ببندند گازویل گرون میکنن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. DRAGONBORN

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      چه موتوری چه کشکی

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. DRAGONBORN

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      بیشتر در حد یه طرح هست عملی نمیشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. حمید فرجامی قاین

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    از دست اندر کاران سایت پدال می خواهم که در این سایت در مورد خودرو های دیزلی داخل کشور هم و هم چنین موتور سیکلت های تولید داخل یک بخشی را قرار بدهید اوضاع خودرو های دیزلی یک ۳سالییه که خرابه قیمت خودروی اکسور که یه زمانی ۸۰میلیون بود الان ۲۰۰میلیون خرید و فروش میشه اف هاش ک یه زمانی ۹۰میلیون بود (۴ یا ۵ سال پیش)الان بالای ۲۰۰میلیون قیمت داره رسانه ها هم اصلا به این موضوع نپرداخته اند
    با تشکر حمید بچه ی قاین پایتخت طلا و یا قوت سرخ جهان(زعفران و زرشک)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. DRAGONBORN

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      ما ملت ایران نباید از این نامردها ماشین بگیریم.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. مهران

    ۹ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور ef7 سری اولش المانی بود و خیلی عالی ولی الان چی . تمامش ایرانیه و کلا روغن ریزیش خیلی زیاده اون هم در کنار هزینه های سرسام اورش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Zonda R

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1831 ديدگاه)

      بازم ملی
      ………..

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. DRAGONBORN

        ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        اصلا اطمینان ندارم به کاراشون

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. DRAGONBORN

        ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        زیاد بهش امیدوار نباشید.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  4. حسین

    ۲۲ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2313 ديدگاه)

    یه نفر از این سرمایه گذاری تشکر نمیکنه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. DRAGONBORN

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      نه چون واقعا بدبینیم به کاراشون

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. MORAD

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    cng آمد چند هزار نفرو کشت / lpg آمد چند هزار نفرو کشت / پراید . پژو . آردی . و تیبا آمد چند هزار نفر رو کشت ببینیم این موتور دیزیل ملی چند هزار نفرو میکشه . . . خودروی ملی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. DRAGONBORN

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      ایران خودرو درست بشو نیست.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. Zonda R

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1831 ديدگاه)

    شما حساب کت
    گازوییل با این کیفیت داریم
    موتور دیزلی هم میزنیم
    !!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. DRAGONBORN

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1887 ديدگاه)

      اینم میشه کارت سوختی؟؟؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. سپهر

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (175 ديدگاه)

    جالبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. سعید

    ۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    موتور خوبیه 😀

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا