متفرقه

تولید ۴۰ میلیونمین دستگاه فورد سری F، افسانه‌ای که پایان ندارد

فورد ساخت ۴۰ میلیونمین دستگاه از پیکاپ‌های افسانه‌ای سری F را جشن گرفته است. فورد این سری پیکاپ‌ها را برای اولین بار با مدل ۱۹۴۸ معرفی کرد و از آن زمان تاکنون بی‌وقفه به تولید آن‌ها مشغول بوده است. سری F همچنین طی ۴۰ سال گذشته پرفروش‌ترین خودروی بازار ایالات‌متحده بوده است. ۴۰ میلیونمین سری F یک F150 ترمور نقره‌ای‌رنگ است که به خریداری در تگزاس تحویل داده می‌شود.

اولین نسل از سری F با نام‌هایی از F-1 تا F-8 به بازار عرضه می‌شد که هر عدد در این نام‌ها وزن ناخالص پیکاپ را نشان می‌داد. این خانواده بسیار متنوع بود و از پیکاپ‌های نیم تنی برای کارهای سبک گرفته تا نسخه‌های سنگین برای کاربری‌های تجاری و حتی اتوبوس را شامل می‌شد. هم‌اکنون هم نسل چهاردهم F150 در بازار حضور دارد که برای مدل ۲۰۲۱ معرفی شد. بزرگ‌ترین تغییر در این نسل ارائهٔ نسخهٔ هیبریدی پاوربوست با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو است که به کمک موتور الکتریکی ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب این نسخه برخورداری از ژنراتور برق ۷.۲ کیلوواتی است که چهار خروجی ۱۲۰ ولت و یک خروجی ۲۴۰ ولت دارد.

اما علاوه بر این نسخهٔ هیبریدی، فورد در نسل چهاردهم F150 برای اولین بار نسخهٔ تمام الکتریکی را هم ارائه کرده که لایتنینگ نام دارد و اواخر امسال به بازار عرضه خواهد شد. این در حالی است که قبلاً از نام لایتنینگ برای نسخهٔ اسپرت خیابانی F150 استفاده می‌شد که به پیشرانهٔ سوپرشارژ مجهز بود. F150 لایتنینگ جدید اما به قوای محرکهٔ الکتریکی دو موتوره مجهز است که در دو نسخهٔ ۴۲۶ اسب بخاری و ۵۶۳ اسب بخاری ارائه می‌شود. این پیکاپ الکتریکی با باطری‌های استاندارد بردی در حدود ۳۷۰ کیلومتر را ارائه می‌کند درحالی‌که باطری‌های دوربرد این رقم را به حدود ۴۸۰ کیلومتر می‌رساند.

در طول این سال‌ها، رقبای اصلی فورد سری F یعنی دوج رم و شورلت سیلورادو همواره سعی در کسب سهم بیشتری از بازار داشته‌اند اما همیشه برای مقام دوم جنگیده‌اند و هیچ‌گاه نتوانسته‌اند تهدیدی جدی برای پادشاهی سری F در آمار فروش باشند. حتی در سال ۲۰۲۱ هم که فورد به‌طورجدی از مشکل جهانی کمبود چیپ لطمه دید و فروش سری F کاهش قابل‌توجهی داشت، این پیکاپ‌ محبوب هنوز هم با اختلاف عنوان پرفروش‌ترین خودروی آمریکا را حفظ کرد. حال اما باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا سری F در عصر الکتریکی هم می‌تواند همچنان برتری خود را حفظ کند یا نه.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6910 ديدگاه)

    تمام نسل‌هایش بینظیرند .
    نسل اولش هنوزم زیباست و میشه استفاده‌اَش کرد !
    خودرویی که مردم آمریکا با آن آمریکا‌ی امروز را ساختند ، چه خدمتی کرد این خودرو به آمریکا و کانادا .

    موافقم ۶۰
    مخالفم ۴
    1. ali(chevynova)

      ۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (5752 ديدگاه)

      سری اف فورد ماشین نیست
      یک اسطوره هست
      مقدار فروشش کافیه که نشون بده چه اسطوره ارزشمندیه
      تبریک به عاشقان امریکن کارز

      موافقم ۵۵
      مخالفم ۷
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6910 ديدگاه)

    باور کنید اگر یه وانت یا پیکاپ ژاپنی و آمریکایی را درست نگهداری کنید و حتی فشار هم به آن بیاورید ، تاریخ مصرف نداره و راحت به جرئت میگم تا ۵۰ سال به شما کار میده و از ۵۰ سال به بعد میشه میراث خانوادگی که باید به پاس زحمت‌هایش قدر دانش بود !

    هنوز پس از ۴۰ سال شورلت‌ها در ایران دارند آهن میکشند !
    هنوز نیسان جونیورها و وانت مزداهای ۱۶۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۲۰۰۰ و تویوتا هایلوکس‌ها در تمام مدل‌ها دارند به ایران و مردم ایران خدمت میکنند !

    حالا مثلاً پراید و آریسان و کارا ، این وسط چیکار میکنند و اینقدر گران‌قیمت هستند ، سر در نمی‌آورم !!!

    موافقم ۶۱
    مخالفم ۱۱
    1. ali(chevynova)

      ۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (5752 ديدگاه)

      شورولت کاستوم های اهن کش در ایران رکورد ۱۰ تن بار رو شکوندن البته در نمونه های ۶ چرخ
      فیلمش تو اینستا ترکونده بود
      ((اصالت خریدنی نیست))

      موافقم ۴۳
      مخالفم ۶
      1. Muty

        ۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        ول کن علی تورا خدا

        این بابا برای زدن حرفش که قبلا ژاپن ژاپن میکرد! میاد ژاپن رو با هر کی دک دستش میرسه در آمیخته میکنه… 🙂
        اوایل با آلمان و بنز شروع کرد
        به ایتالیا رسید
        بعد امریکا و
        الان کساد شده کارش رسیده به کره ای ها…
        با همین فرمون پیش بره به چین و ایرانخودرو هم میرسه
        و…

        موافقم ۸
        مخالفم ۸
      2. Muty

        ۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        کلا دوست مون تو کاره نرمش و چرخش قهرمانامه اس ….

        موافقم ۳
        مخالفم ۳
  3. B.A.E Systems

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1071 ديدگاه)

    تولید ۴۰ میلیون عشق

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۲
  4. ehsan.fa

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1555 ديدگاه)

    آمریکا یعنی دوام در عین سادگی ، پدرم میگفت تو دوران جنگ فقط خودروهای کاترپیلار به کار میومدند بخاطر سادگی طراحی و ژاپنی ها باید توسط متخصص تعمیر و نگهداری میشدند

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۸
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (6910 ديدگاه)

      پور شما نظم ژاپنی‌ها را هم به هم ریخته !
      از پدر محترم سوال کن در جنگ ایران عراق کدام خودرو یار هم رزم رزمندگان بود !
      یعنی استاد تحریف و تعاریف عجیب هستید !
      البته مشخصه با نیت قبلی چنین بگویی تا فقط بحث به را بیاندازید !

      تمام دنیا تویوتا را به تعمیرات ساده میشناسند و شما دم از تعمیرات تخصصی میزنید ، که یا اصلاً پدر شما جنگ را ندیده یا شما اصلاً سربازی نرفتی که بدانی نیروهای نظامی چرا فقط از تویوتا و ژاپنی‌ها استفاده میکنند !

      البته قبلاً گفته بودید که از ژاپنی‌ها خوشتان نمی‌آید اما نگفته بودید که تحریف هم میکنید !

      با احترام فراوان ، جواب کامنت شما را دادم و تگر نقدِ حقیقت دارید بفرمایید ؟!

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۲۲
      1. viper

        ۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (490 ديدگاه)

        داش نوید . دوستمون تا حدودی درست میگه ماشین های قدیمی ژاپنی منظورشون هست که واقعا نسبت به امریکایی ها یکم تعمیرات سخت تری دارن . چون که توی دهه هفتاد میلادی ژاپن تو اوج نبود از دهه ۸۰ تو اوج خودش رفت تا الان . مثلا شما برو زیر کاپوت یه بیوک رو بزن بالا . نیم متر فضای خالی داره که شما به راحتی میتونی یه اچار بدی دست یه بچه ۱۰ ساله تا برات دینام رو باز کنه . قشنگ نیم متر جا داره . ولی خب این به معنا نیست که ماشینای تویوتا پیچیده هستن یا بی دوام هستن .

        موافقم ۱۹
        مخالفم ۶
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (6910 ديدگاه)

          ایشون دارند از دوران جنگ ایران عراق و تویوتاهای سری ۴۰ و مدل فرماندهی صحبت میکنند ، یعنی دهه‌ی ۸۰ میلادی !

          حالب اینجاست که حتی خود آمریکایی‌ها هم در آن زمان تویوتا را میخریدند چون هم تعمیرات ساده‌ای داشت و هم اطمینان بیشتر از باقی خودروها و اصلاً دلیل معروفیتش همین بوده و شما دقیقاً در نقطه‌ی مقابلش کامنت میگذارید !

          حقیقت با تحریف تفاوت زیادی داره !

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۱۴
        2. مازیار

          ۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1071 ديدگاه)

          ایشون از مقایسه دستگاه های کترپیلار با نمونه های ژاپنی یعنی احتمالا کوماتسو سخن گفتن _ نقشی که ماشین آلات راه سازی در جنگ داره بر کسی پوشیده نیست _ و راجع به برتری کترپیلار کاملا هم درست گفتن اما حساسیت نسبت به ژاپن و ژاپنی اونقدر بالاست که فورا پای تویوتا وسط میاد!!

          موافقم ۱۴
          مخالفم ۴
        3. viper

          ۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (490 ديدگاه)

          بله نوید عزیز . درسته حواسم به دوره جنگ نبود . ولی در کل نمیتونیم بگیم ماشین امریکایی دوامش کمتر از ژاپنی هست یا ژاپنی کمتر امریکایی

          موافقم ۳
          مخالفم ۳
      2. Volvo fh

        ۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (225 ديدگاه)

        منظورش از کاترپیلار, دستگاه های راه سازی بود
        همین الان هم کوماتسو نسبت به کاتر پیچیدگی فنی زیادی داره

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۴
      3. ehsan.fa

        ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1555 ديدگاه)

        تویوتا ماشین سنگین نداره اگه مغز داشتی میفهمیدی کاترپیلار ماشین سنگینه بعدش هم نگفتم زود خراب میشن گفتم بعد از خراب شدن تعمیرش سخته

        موافقم ۴
        مخالفم ۲
  5. Aboalfazl demon

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (401 ديدگاه)

    الان سری F باید بخونه

    کَش زیاده عین حاتمی
    بالام از زمان هری ترومَن

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
  6. حسین

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (933 ديدگاه)

    فورد اف سری همیشه قشنگ بوده

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  7. Philipp

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    سری F فورد مشکلی با الکتریکی شدن نداره برعکس ۹۱۱ ویا SL
    ولی چیزی که هنوز نامعلومه عملکرد الکتریکی ها در آفروده و اینجا شاید به فروشش لطمه بخوره

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  8. مجید

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    MADEIN. USA

    موافقم ۸
    مخالفم ۷
  9. mm-yarlou

    ۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (218 ديدگاه)

    مردمی تر از این نداربم

    موافقم ۷
    مخالفم ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا