صنعت تیونینگ نسبت به یک یا دو دهه پیش کاملاً گسترش یافته است اما برخی تیونرها همچنان راههای جدیدی را برای شخصیسازی خودروهای خود پیدا میکنند. گاهی اوقات این تغییرات باعث تولید خودروهای جذابی میشوند اما گاهی اوقات اینگونه نبوده و محصول نهایی با انتقادات زیادی روبرو میشود. همین امر باعث شده سوالی به ذهن ما برسد: عصبیکنندهترین مد این روزهای دنیای تیونینگ چیست؟ حتی عصبیکنندهترین روند نباید از نظر عملکردی بیمعنی باشد. برای مثال تغییرات اگزوز در سراسر دنیا منتقدان زیادی دارد زیرا هم آزاردهنده و هم بیفایده است. در برخی کشورها این تغییرات غیرقانونی هستند و مالکان در واقع مواد داخلی مبدلهای کاتالیتیک خودروی خود را برای بهبود جریان گازها، افزایش صدای تولیدی و البته نقض قانون از بین میبرند.
از نظر ما تنها خودروهایی که شایسته تولید صدای زیاد هستند آنهایی خواهند بود که به حدی سرعت بالایی دارید که در واقع به مدت بسیار کمی میتوانید صدایشان را بشنوید. هیچکسی فکر نمیکند یک نیسان قشقایی با خروجی اگزوز بسیار بزرگ جذابیتهای زیادی داشته باشد. در کشور ما همین موضوع دیده میشود. اخیراً بر تعداد خودروهایی که از انبارهای اگزوز غیراستاندارد استفاده کردهاند افزوده شده است. هر روز پرایدها و پژوهایی را میبینیم که از این اگزوزهای غیراستاندارد استفاده میکنند و تنها چیزی که عاید راننده و دیگر افراد میشود صدای گوشخراش و آزاردهنده است.
دیگر روند ناراحت کننده را میتوان کمبر زیاد چرخ ها دانست. برخی از این خودروها به حدی کمبر دارند که در عبور از کوچکترین دستاندازها نیز مشکل خواهند داشت. البته نباید برخی از تیونینگ های بد را فراموش کرد، تیون هایی که کاملاً غیرعلمی هستند و هیچ هدفی در آنها دیده نمیشود. تعداد خودروهایی که دارای ورودیهای هوا، جلوپنجره و حتی اگزوزهای غیرواقعی هستند بیشتر شده است. البته هیچ قطعه غیرواقعیای همچون کالیپرهای ترمز قرمز رنگ تقلبی ما را عصبانی نمیکند. این کاورها نه تنها کار سازنده درجهیک نیستند بلکه به عنوان کاور هم بسیار غیرقابلاعتماد نشان میدهند. این کاورها حتی در برخی مواقع از روی خودرو میافتند. نظر شما دراینباره چیست؟ چه تغییراتی در خودروها شما را عصبانی میکند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید:
ممد ژانگولر
۲۷ خرداد ۱۴۰۱بدترینش ارتفاع خوابوندن و صدا اگزوز زیاد کردنه
قیافه طرف که با غرور تو اینجور ماشینا میشینه بعد از تیکه انداختن من و داداشام به اونا ((( ماشینه یا شهر فرنگ ))) 😂😂😂
طرف تو افق محو میشه
TML BN
۲۷ خرداد ۱۴۰۱عجیبه من بیشتر ۴۰۵ ها و پراید ها رو دیدم که صدای اگزوز رو زیاد کنن ولی دیروز یک سانتافه دیدم که صداش یک جوری بلند بود و از اون روز کلا نظرم عوض شد🙂
من^_^
۲۷ خرداد ۱۴۰۱انگار آدم بی جنبه نمیتونه پولدار باشه😂
فقط کاربرات هشت دهنه
۲۷ خرداد ۱۴۰۱من به ماشینایی که صدای اگزوز بلندی دارن میگم …. ((( نکره……… ))) البته واسه شنیدن اون صدا تا الان هزار تا کلیپ ماشینای تقویت شده نه شوتی باحال دان کردم
Erfan
۲۷ خرداد ۱۴۰۱عصبی کننده ترین بخش تیون کردن توی ایران اینه که یارو توی ایران یه پراید رو یه ریمپ مثلا میکنه با یه هدرز میندازه بعد فاز شوماخر برمیداره تو جاده همینطوری لایی کشی و کل انداختن با مرسدس و در نهایت خودش که هیچی به خاطر فاز برداشتن جون چند نفر دیگه رو هم نابود میکنه.
واقعا هموطنان با به ریمپ و هدرز نه ماشین تو ماشین فرمول وان میشه نه خودت شوماخر پس خودت که هیچی به جون مردم احترام بزار🙏
چندین بار هم شده خودم دیدم یه صدای اگزوز خیلی بلندی توی جاده میاد برگشتم دیدم یه پرایده داره با ۵۰تا سرعت را میره ولی چنان صدایی میده انگار یه موتور ۱۲سیلندر اون تو پنهان شده😅😂
viper2
۲۸ خرداد ۱۴۰۱🤣🤣🤦🏻♂️🤦🏻♂️ طرف یه پونتیاک ۴۰۰ داره یه کوچولو تقویتش کرده بود ازش میپرسیدی چند اسب داره میگفت نمیدونم والا داینو نرفته حدودا ۳۰۰ تا ۴۰۰ اسب بعد طرف میاد یه هدرز میذاره روی تی یو فایو چنان میگه ماشین من فلاااانننن اسسبببب بخار داره که فکر میکنی موتور فورمول یک گذاشته زیرش 🤣🤦🏻♂️
AMANTE
۲۷ خرداد ۱۴۰۱توی ایران که صدای اگزوز رو مخترین مورده، بدتر اینکه جوری گاز میدن که انگار الان سوار چی هستن و چه صدای تولید میکنه اگزوز شون.
این صدای بد اگزوز فقط مختص ماشین ها نیست و موتور ها هم توش نقش دارن که اتفاقا برای اونا خیلی بدتره.
Nima
۲۷ خرداد ۱۴۰۱بدترین صدا هوندا CG125 !!!
ارسلان
۲۷ خرداد ۱۴۰۱سی جی ۱۲۵
تفریح یه سریا با همین سی جی اینه که روی دنده ۱ و ۲ دور موتور رو بچسبونن روی اخر و در همین حالت از کنار خونه ها و ماشین های پارک شده رد شن تا بلکه صدای دزدگیر چند تاشون در بیاد و ساکنان خانه هم دل و جیگرشون از صدای سی جی ۱۲۵ حال بیاد
وگرنه سی جی رو مثله بچه ی آدم سوار شن صدای آزار دهنده ای نداره مگه اینکه خراب و اسقاط باشه
mahdi-es17
۲۸ خرداد ۱۴۰۱من خودم ۱۲۵ دارم زمانی که مثل ادم رانندگی کنی صداش از ماشین کم تره ولی امان از اون روزی که دور موتورش از ۷رد کنه🤦🤦🏻♂️
NAVID۰۰۹۸
۲۷ خرداد ۱۴۰۱به نظر من عصبیترینها برای بدسلیقهترینهاست !
شما اگر بهترین فنی را هم داشته باشید و سلیقهی جمع کردن کار را نداشته باشید ، کار عصبی به نظر میرسه و ارزش نداره !
دکتر استاپ
۲۷ خرداد ۱۴۰۱غیر از شیل طرح رنجرور روی تیگو۵ تیونیگ دیگه ای رو قبول ندارم😂
ارسلان
۲۷ خرداد ۱۴۰۱به نظر من تیونینگ هایی که صداهای ارتعاش دار تولید میکنن که باعث لرزش میشه روی مخ هست مثله خالی کردن اگزوز موتورسیکلت بنلی
اسفند سال قبل یه صدا با لرزش زیاد اونم نصفه شب از توی کوچه میومد بعد از چن شب متوالی یه شب مچش رو گرفتم بنلی ۱۸۰ تک سیلندر با گزوز خالی و برش خورده و کوتاه شده صداش خیلی رو مخ بود اینگار دارن با مته مخت رو سوراخ میکنن
ولی یه سری صداهایی هست که فقط صداس و لرزشی نداره و بیشتر شبیه سوت هست مثله صدای اگزوز یوشیمورا اونا به نظرم مشکلی ندارن مگه اینکه کلا صدا روی مخ تون باشه که در اون صورت باید از شهر کوچ کنید به روستا یا جاهای کم سروصدا چون ذات شهر یعنی صدا
Black Ferrari
۲۷ خرداد ۱۴۰۱وای فقط صدا اگزوز!! طرف سوار پراید شده ماشینش صدا تراکتور میده بعد فکر میکنه سوار bmw یا پورشه شده حال ادمو بهم میزنن
ولی خداروشکر هنوز کمبر هنوز تو ایران فراگیر نشده
javadhy
۲۷ خرداد ۱۴۰۱اکثر کامنت ها در مورد صدای گوش خراش این خودرو ها حرف زدن
که کاملا هم درست میگن چیزی که من روش قفلم اینه ، صدای یک ماشین زمانی که جذاب و گیرا باشه میتونه توی تجربه رانندگی تاثیر بذاره وگرنه یه صدای آزار دهنده که تو هر دور موتوری شنیده میشه چه جذابیتی برا اینا داره من نمیدونم
بعضیاهم انقدر صدای ماشینیشون بلنده که از فاصله های طولانی و بعد ازچند ثانیه خیلی واضح شنیده میشن
من فکر میکنم این افراد بیشتر جنبه خود نمایی دارن تا لذت بردن از خودرو در مواقع خاص
Hamid
۲۷ خرداد ۱۴۰۱جدیدا هم شوتی کردن ماشین مد شده. جلو ماشینو میچسبونن به آسفالت تهشم میدن سمت آسمون یجوری هم پشت فرمون سیس میگیرن انگار رییس مافیای سیسیل هستن. ن ر ی ن ی سلطان جاده
من^_^
۲۷ خرداد ۱۴۰۱تو جنوب که هنوزم ببینی باید بترسی چون احتمال اینکه واقعا شوتی یا به اصطلاح خودمون قاچاق کش باشن زیاده و خب پلیس میبینن جدا میزنن به در و دیوار در میرن
بهنام
۲۷ خرداد ۱۴۰۱والا من بچه جنوبم و اینجا شوتی زیاده
حرفی که میزنم بحث دفاع کردن نیست
ولی اونایی که شوتی کار میکنن از سر ناچاری و بی کاریه چون نه درآمدی داره نه آسایش و امنیت شغلی هیچ کس برای تفریح نمیره شوتی
ولی یه سری ها هستن (امثال همین پیج های شوتی) یا بچه های کم سن و سال اینا شوتی نما هستن و فقط از شوتی بودن سرعت و لایی کشی و ارتفاع رو برداشتن انجام میدن جون خودشون و بقیه رو هم به خطر میندازن
meysam
۲۷ خرداد ۱۴۰۱یه زمانی چراغهای زنون خیلی رو مخ بودن
من با چند تاشون بدجور درگیر شدم
یاسین
۲۷ خرداد ۱۴۰۱خدا اونی که لامپ زنون مزاره به دادش برسه اژداد پدری مادری اون دنیا صف شکایت کشیدن 😂🤣😂🤣😂
امیررضا
۲۷ خرداد ۱۴۰۱زیادن از این چیزا.
یارو پنوماتیک میبنده، کف رو میچسبونه رو زمین سیس لامبورگینی سوار برمیداره، منبع گنده میبندن رو موتور پراید خرکیف میشن میرن دور دور صدا تراکتور میده ماشین. سیستم صوتی غول میبندن صداش یه شهر رو برمیداره، چراغ میبندن در انواع و اقسام طرح ها و رنگ ها که به دو هفته نکشیده میسوزن قیافه ماشین داغون میشه. مخصوصاً اون نفهمهایی که زنون میبندن آبی یخی درست تو چشم آدم میندازن نور بالا ممتد. شوتی دیگه نگو داغون میکنن هم ماشینو هم اونی که تو ماشین میشینه رو.
JDM lover
۲۷ خرداد ۱۴۰۱این اگزوزا دیگه اعصاب واس ما نذاشتن
طرف یه اگزوز گذاشته رو پراید وقتی گاز میده صدای تراکتور میده ، پنوماتیک میکنن ماشینو جوری کف خواب میکنن یه نخود تو جاده باشه کلا زیر ماشین به فنا میره ، سیستم صوتی میذارن صداشم تا ته زیاد میکنن وقتی رد میشن انگار زلزه اومده
اینا بنظرم بدترین ها تو ایران هستن
ارشک
۲۷ خرداد ۱۴۰۱بدترین موردهای که خودم دیدم خوابوندن سانتافه و جک اس پنج بود . اخه چرا باید ماشین شاسی بلند رو بخوابونید ؟
...
۲۷ خرداد ۱۴۰۱بدترین چیزی که من تو تیونینگ دیدم این بود بود که روی ۴۰۵ مدل ۱۳۹۹ در حد صفر قالپاق اسپرت بندازی ، ۱۲۰ تا سرعت داشته باشی و یه نیسانی پشت سرت باشه اونموقعه که وقتی جاده پیچ داره یکم فرمون رو اون طرف میدی هر چهار تا قالپاق در میارن و میره تو جلو پنجره نیسانیه و …. 😐 (این قالپاق فقط توی ایران تیونینگ محسوب میشه )
حافظ
۲۷ خرداد ۱۴۰۱وقتی ایران خودرو اسپورت نمیسازه جوون بیچاره میگه کاچی بعض هیچی دولتمردان که صاحب کل صنایع خودروسازی هستید نسخه های اسپورت مخصوص جوانان قانونی و بدون آلایندگی درست کنید تا جوون بیچاره ماشینشو غیر استاندارد تیون نکنه چطور ایران ناسیونال ببخشید خودرو سال ۵۶ فهمید یه نمونش پیکان جوانان تازه میخاستند تیونینگ حرفه ای تو ایران جا بندازند هر وقت ماهی را از آب بگیری نهنگ عنبر از فردا صبح شما شروع کنید قدم اول آبی ها و نارنجی های جاده مخصوص
Ali
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ضایع ترینشون به نظرم تغییر آرم خودرو
با یه لوگو انگار ماشینش واقعا میشه یه چیز دیگه همون فیسم میگیره
خوب استاد اونی که ماشین میشناسه از ۲ کیلومتری میفهمه ماشینت چیه
اونم که نمیشناسه که فرق آرم مک لارن و بنتلی رو نمیدونه چه فرقی داره آرم شبکه سه جلو ماشینت باشه یا چهارتا حلقه آئودی
حالا گیرم یکیم گول زدی ماشالا بهت آفرین رب ساعت ایسلندی ایستاده تشویقت کنیم؟
طرف لیوان ۶۲۰ داره
جلوپنجرشو میکنه دوتایی آرم بی ام و رو میزنه روش که بشه ۳۲۰
یا لیوان ۸۲۰ داره آرم فورد دیدم میزنه
یا آرم آئودی رو گل برزیلی
یا گک گونو با آرم تویوتا
چه سمیه این
چه سمی
فرشید
۲۸ خرداد ۱۴۰۱بعد از سالها رانندگی به این نتیجه رسیدم هر نوع صدا از اگزوز نه تنها جذاب نیست که بعد از یه مدت به شدت روی مخه. لذت بخش ترین تجربه، همراه با سکوت و موسیقی و آپشن های رفاهیه (سانروف، کابین چشم نواز، متریال خوب، تهویه مطبوع، گرم کن و سرد کن صندلی و برای خارجیا ماساژور و…)
SS
۲۸ خرداد ۱۴۰۱البته تیون اصولی هم صدای خوب و جذابی داره ولی نه برای خیابون های شهر و مردم آزاری
ماشین تیون شده رو باید ببری یه جای خلوت و دور از شهر ازش لذت ببری
ولی اگزوز های پرایدی هم واقعا پدیده ای هستن. داخل ماشین با موتور ۴ لیتری نشستی پراید گاز میده کلا صدای موتورت محو میشه 😂😂
Regra loaded
۲۸ خرداد ۱۴۰۱رفیق من پرایدش صدا یه فراری v12 میده