متفرقه

عقب‌نشینی ترامپ، معافیت خودروهای آمریکایی و بازپرداخت محدود تعرفه‌ها

در حالی‌که تنها یک ماه از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی جدید بر خودروها و قطعات خارجی می‌گذرد، دولت ترامپ با عقب‌نشینی جزئی، تسهیلاتی را برای خودروسازان آمریکایی در نظر گرفته است؛ از جمله قانون ۸۵ درصدی، حذف تجمیع تعرفه‌ها و بازپرداخت بخشی از هزینه‌ها.

مهم‌ترین نکات فرمان اجرایی ترامپ درباره تعرفه خودرو:

موضوع جزئیات اجرایی
تعرفه ثابت خودروهای وارداتی تعرفه ۲۵٪ پابرجاست
تعرفه قطعات وارداتی از ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ (۳ مه ۲۰۲۵) اجرا می‌شود، اما با تخفیف‌های موقت
حذف “تجمیع تعرفه‌ها” خودروها و قطعاتی که چند بار از مرز عبور می‌کنند، دیگر مشمول تعرفه مضاعف نمی‌شوند (مثل فولاد، آلومینیوم و…)
بازپرداخت (rebate) تعرفه قطعات تا ۳٫۷۵٪ از ارزش خودرو در سال اول و ۲٫۵٪ در سال دوم، پس از آن حذف می‌شود؛ خودروساز باید برای آن درخواست دهد
بازپرداخت به‌صورت بازگشت‌پذیر شامل تعرفه‌های پرداخت‌شده قبلی نیز می‌شود (اثر retroactive دارد)
قانون ۸۵ درصدی برای معافیت کامل اگر خودرویی حداقل ۸۵٪ محتوای ساخت آمریکا یا کشورهای USMCA داشته باشد و در آمریکا مونتاژ شود، معاف از تعرفه است
مثال کاربردی خودروی ۵۰٬۰۰۰ دلاری با حداکثر ۷٬۵۰۰ دلار قطعه وارداتی، در صورت داشتن ۸۵٪ محتوای داخلی، تعرفه نمی‌پردازد
در حالت ۵۰٪ وارداتی/۵۰٪ داخلی فقط ۳۵٪ از ارزش خودرو مشمول تعرفه می‌شود (در سال اول)

واکنش‌های خودروسازان بزرگ آمریکا:

فورد – جیم فیرلی (مدیرعامل):

فورد از این تصمیمات استقبال می‌کند. این اقدامات می‌تواند اثر تعرفه‌ها بر خودروسازان، تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را کاهش دهد. سیاست‌هایی که زنجیره تأمین مقرون‌به‌صرفه و صادرات را تشویق می‌کنند، برای رشد تولید داخلی ضروری هستند.

او همچنین افزود اگر تمام شرکت‌ها نسبت ساخت داخل مشابه فورد داشته باشند، سالانه ۴ میلیون خودرو بیشتر در آمریکا تولید می‌شود و صدها هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

جنرال موتورز – مری بارا (مدیرعامل):

از رئیس‌جمهور ترامپ برای حمایت از صنعت خودروی آمریکا و میلیون‌ها شاغل در آن سپاسگزاریم. این سیاست‌ها زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری بیشتر ما در ایالات متحده فراهم می‌کند و فضای رقابتی‌تری ایجاد خواهد کرد.

استلانتیس – جان الکان (رئیس هیئت‌مدیره):

اقدامات جدید رئیس‌جمهور در کاهش فشار تعرفه‌ای قابل‌تقدیر است. در حال بررسی تأثیر این سیاست‌ها بر عملیات آمریکای شمالی خود هستیم، اما مشتاق همکاری بیشتر با دولت آمریکا برای تقویت صنعت خودروی رقابتی و صادرات‌محور هستیم.

نتیجه‌گیری:

گرچه تعرفه ۲۵ درصدی همچنان پابرجاست و قیمت خودروها طبق پیش‌بینی تحلیل‌گران تا ۳۶۰۰ دلار افزایش خواهد یافت، اما سیاست‌های تازه ترامپ، شامل تخفیف مشروط تعرفه‌ها، معافیت با قانون ۸۵ درصدی و حذف تجمیع تعرفه‌ها، فشار وارده بر خودروسازان را کاهش می‌دهد. با این حال، هنوز فضای عدم‌قطعیت در سیاست‌گذاری تجاری باقی است و خودروسازان و مصرف‌کنندگان هر دو به دقت مسیر آینده را زیر نظر دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Hamidrez

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    چرا عاقل کند کاری که باز اید به کنعان !

    موافقم 17
    مخالفم 8
    1. Ehsan

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (37 ديدگاه)

      از همه گنده گویی هایی که کرد داره یکی عقب نشینی میکنه،بخصوص سر جنگ تعرفه با چین،کلا طرز رفتار با آدم هایی که ادعای قلدری دارن همینه که چین رفتار کرد باهاش،بلافاصله بعد از هر قلدری بدترش رو سرش بیاری و کوتاه نیای مقابلش
      این همه تعرفه الکی گذاشت حالا که محبوبیتش به شدت کاهش پیدا کرد فهمید ضررش اول از همه به خود مصرف کننده های آمریکایی میرسه

      موافقم 20
      مخالفم 20
      1. ارسلان

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (122 ديدگاه)

        مثل اینکه یا متن و درست نخوندی، یا چیزی نفهمیدی !!

        موافقم 3
        مخالفم 3
    2. شهروند ایرانی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (936 ديدگاه)

      عاقل خوب اومدی این مرتیکه فقط ضعف دیده شدن داره ادعا بزرگ که جنجالی باش ولی در عمل هیچی اول میگفت کانادا و گریلند مال امریکا زورش فقط به کشورهای با نظام سیاسی ضعیف میرسه و قصدش از اول این بود که به مرگ بگیر به تب راضی کنه در مورد اوکراین خودشون اوکراین هل دادن وسط معرکه حالا باج میخان ازش سلاح هسته داشت خلع سلاح شد توسط همین غربی ها در مورد ایرانم اصلا مردم ایران براش اهمیت حقوق بشر اینا براش کشک

      موافقم 20
      مخالفم 13
  2. JDM سابق

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (971 ديدگاه)

    اقتصاد آمریکا متعادل بین صادرات و خدمات
    اقتصاد چینه که بخش عمده اش صادرات محوره
    اقتصاد صادرات محور بخش عمده اش به خارج از مرز ها و صادرات منتهی میشه
    هر کدوم از اینا مزایا و معایب خودشونو دارن که توضیحاتش مفصله
    این بابا اگر عقلش بیاد سره جاش چپ و راست از دره قلدر بازی وارد نشه می‌تونه چین رو عقب بشونه با یه توافق و تعرفه معقول سره واردات خودرو و صادرات انرژی بتونه با اروپا کنار بیاد کانادا هم کنار خودش نگه داره می‌تونه از پس این کار بربیاد

    موافقم 6
    مخالفم 8
  3. (Ali(chevynova

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7766 ديدگاه)

    ممنون از ترامپ جهت حمایت از خودروسازان امریکایی که تو دهه ۶۰ ایمپالای ۴۱۰ اسبی میساختن و تاندربولت ۴۲۵ اسبی

    خودروسازی امریکا همه جوره باید ازش حمایت بشه حتی اگه شده بودجه هاروارد رو بگیرن و بدن به خودروسازی امریکا تا موتور ۸ سیلندر بسازه و طرفدارها رو خوشحال نگه داره

    موافقم 12
    مخالفم 33
    1. B

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      هاروارد خصوصیه

      موافقم 2
      مخالفم 6
      1. (Ali(chevynova

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (7766 ديدگاه)

        خصوصیها بودجه ندارن؟
        صلواتی کار میکنن؟

        موافقم 8
        مخالفم 4
  4. حسین

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    کله زرد ترسو! ذات امریکایی.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  5. ارمین مکانیک

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    🤣🤣🤣 کامنتا خنده داره خدایی
    یارو آنقدر گندست که یه تویتش دلارو بالا پایین می‌کنه بعد بهش میگن طبل تو خالی🤣🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا