در این مقاله نمادینترین و مشهورترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
وقتی که بخواهید از واژه “نمادین” درباره خودروها استفاده کنید کار سختی خواهید داشت. وقتی هم واژه “روزمره” را به آن اضافه کنید کار شما سختتر خواهد شد اما درهرصورت ما لیستی از این خودروها را آماده کردهایم. در ادامه خودروهایی را خواهید دید که نمادهای روزمره هستند، خودروهایی که شاید بهترین محصول یک برند نباشند اما بنا به دلایلی در بین عموم مردم محبوبیت زیادی پیدا کردهاند.
همچنین بخوانید: معرفی نمادینترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا (قسمت اول)
نمادینترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا
لوتوس سِوِن
اولین نسخه سون از پیشرانه ۱.۲ لیتری فورد استفاده میکرد، پیشرانهای که قدرت چندانی نداشت اما سون خودروی بسیار سبکوزنی بود و به خاطر هندلینگ خود در بین افرادی که خواهان محصولی برای جاده و پیست بودند بسیار محبوب شد. پس از تغییرات زیاد که شامل افزایش قدرت پیشرانه بود، لوتوس تولید سون را پس از چهار نسل متوقف کرد. کاترهام در سال ۱۹۷۳ حق تولید این خودرو را خریداری کرد و امروز نیز نسخههای شبیه آن را میسازد. پس از حدود ۶۰ سال، سون همچنان نماد یک خودروی پرفورمنس به شمار میرود و تجربه رانندگی لذت بخشی را با هزینهای کم ارائه میکند.
مزدا MX-5
تا اواسط دهه ۸۰ میلادی رودسترهای کوچک ظهور چندانی نداشتند اما مزدا به خوبی حدس زد که MX-5 میاتا میتواند فروش بسیار خوبی را تجربه کند و نسل اول این خودرو را در سال ۱۹۸۹ راهی بازار کرد. چهار نسل گذشته و این خودرو جزو بهترینهای کلاس خود هستند. مردم از همان ابتدا میاتا را دوست داشتند و تولید آن در سال ۲۰۱۶ به ۱ میلیون دستگاه رسید، رقمی که هیچ برند دیگری نمیتواند به آن برسد.
مرسدس بنز ۱۹۰
۱۹۰ که با کد W201 شناخته میشود اولین محصول کامپکت و مدرن مرسدس بنز بود و به همین خاطر مشتریان رده میانی را به خود جذب کرد. اگرچه ۱۹۰ فقط بهصورت سدان عرضه شد اما پیشرانههای مختلف بنزینی و دیزلی با حجم ۱.۷ تا ۲.۵ لیتر برای آن قابل سفارش بودند. این خودرو به خاطر فضای کابین جادار و قابلیت اطمینان بالا به عنوان تاکسی هم بکار گرفته شد. گل سرسبد این خانواده مدل اوولوشن II با ۲۳۲ اسب بخار قدرت بود که در اوایل دهه ۹۰ میلادی قدرت قابلتوجهی به حساب میآمد.
میتسوبیشی لنسر
لنسر یک خودروی سرراست دیگر بود که از طریق موفقیت در موتور اسپرت به محبوبیت زیادی بین عموم دست یافت. اندرو کووان با اولین نسل این خودرو توانست عنوان قهرمانی رالی کراس استرالیا در سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ را به دست آورد. تامی ماکینن هم با لنسر موفقیتهای زیادی را در رالی جهان کسب کرد. نسخههای جادهای لنسر از سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه توربو سود میبردند و جزو جذابترین سدان های پرفورمنس زمان خود بودند هرچند قیمت بالایی نیز داشتند.
نیسان میکرا
میکرا یکی از موفقترین محصولات نیسان در بیش از ۴ دهه تولید بوده است. اولین نسل این خودرو موفقیت خاصی به دست آورد زیرا سواری راحتی داشت و افراد تازهکار و حتی باتجربه که به دنبال یک وسیله نقلیه ساده بودند میکرا را انتخاب میکردند. البته خریدارانی که بیشتر به دنبال رانندگی هیجانانگیز بودند به طرف میکرا نمیرفتند.
اوپل کادت
اوپل قبلاً چندین نسل از کادت را تا قبل از سال ۱۹۷۳ تولید کرده بود اما این نسخه از کادت به موفقیت قابلتوجهی دست یافت. کادت موردبحث نسخهای آلمانی از جنرال موتورز تی کار بود و بهصورت سدان، استیشن، کوپه و هاچبک عرضه میشد. تمامی این مدلها جایگاه ویژهای در بازار داشتند اما بیشک موفقترین مدل از نوع کوپه GTE با پیشرانه ۲ لیتری بود که در مسابقات رالی بسیار رقابتی ظاهر شد هرچند نتوانست در برابر فورد اسکورت پرقدرت خودی نشان دهد.
پژو ۲۰۵
پژو به خاطر تولید خودروهای قابلاعتنا اما نه چندان جالب شناخته میشود. عرضه مدل ۲۰۵ در سال ۱۹۹۳ همهچیز را تغییر داد چراکه به عنوان یکی از بهترین هاچبک های اروپایی شناخته شد. مدل پیشرانه وسط T16 نیز در مسابقات رالی درخشید و بر شهرت این خودرو افزود. نسخه GTI پژو ۲۰۵ برای مدتها جزو بهترین هاچبک های اسپرت بازار بود و حتی پس از چندین دهه توقف تولید نیز درباره آن صحبت میشود. البته نسخههای عادی ۲۰۵ هم مدلهایی جادار، زیبا و هیجانانگیز بودهاند.
پونتیاک فیرو
اکثر افراد معتقدند فیرو خودروی فوقالعادهای نبود و در اواخر تولید آن خود ظرفیتهای واقعیاش را نشان داد اما در آن زمان مشتریان علاقه خود به خودروی پونتیاک را از دست داده بودند. آتشسوزی برخی مدلهای اولیه هم باعث بدتر شدن وضعیت شده بود؛ اما فیرو یک خودروی اسپرت دو نفره و پیشرانه وسط بود که رقیب چندانی نداشت و از ظاهری جذاب و هزینههای خرید و نگهداری کم بهره میبرد. تولید فیرو در سال ۱۹۸۸ متوقف شد.
پورشه باکستر
اولین نسل باکستر اولین پورشه از زمان ۹۱۴ دهه ۷۰ میلادی با طراحی پیشرانه وسط محسوب میشود. این خودرو همانند نسخه فعلی ارزانتر از ۹۱۱ پیشرانه عقب است و به همین خاطر افراد بیشتری میتوانند آن را خریداری کنند. تقاضا برای باکستر به حدی زیاد بود که پورشه در ابتدا با مشکل پاسخگویی به خریداران مواجه شد. در روزهای اولیه تولید، نسخههای کم کارکرد این خودرو با قیمتی بسیار بالاتر فروخته میشدند.
رنو ۴
رنو ۴ در اوایل دهه ۶۰ میلادی و زمانی که فرانسویها در آستانه ورشکستی بودند معرفی شد. ۴ خودرویی ساده و کمتوان به حساب میآمد اما بسیار کاربردی بود و مشتریان فرانسوی بسیار دلبسته آن شدند. رنو ۳ که حتی سادهتر و کمتوانتر بود با استقبال چندانی مواجه نشد اما داستان ۴ فرق میکرد و رنو رکورد تولید جدیدی را برای این خودرو ثبت کرد. فرانسویها در عرض ۴.۵ سال یک میلیون دستگاه از این خودرو را تولید کردند و از طوفانهای اقتصادی به سلامت رهایی یافتند.
رولزرویس ۲۰hp
این خودرو را میتوان اولین محصول پایه رولزرویس دانست. برخلاف مدل ۴۰/۵۰ که با نام سیلور گوست نیز شناخته میشود، ۲۰hp مخصوص افرادی بود که خودشان رانندگی میکردند. البته خریداران باید قیمت بالایی را برای آن میپرداختند و پس از خرید میتوانستید از شرکتی دیگر سفارش ساخت بدنه را بدهید. همانند برخی محصولات دیگر در این لیست، ۲۰hp در مقایسه با دیگر خودروهای رولزرویس به عنوان خودرویی روزمره و ارزانقیمت تلقی میشود.
سوبارو ایمپرزا
ایمپرزا با رونمایی در سال ۱۹۹۲ به موفقیت زیادی دست یافت که علت آن را میتوان پیشرانه ۴ سیلندر تخت و سیستم چهار چرخ محرک دانست. سوبارو تا چندین سال نسخه هاچبک ایمپرزا را تولید نکرد اما نسخههای سدان و استیشن آن از همان ابتدا در دسترس بودند. مدلهای توربوی ایمپرزا را میتوان جزو محبوبترینهای زمان خود دانست که در رالی نیز موفقیت زیادی کسب کرد. البته نسخه تنفس طبیعی این خودرو هم جذابیتهای سواری زیادی داشته است.
سوزوکی جیمنی
سومین نسل جیمنی در سال ۱۹۹۸ تولید شد و تا مدت ۲۰ سال تغییر خاصی نکرد. ابعاد بدنه کوچک، ظاهر عجیب و سادگی سواری باعث شده بودند جیمنی گزینهای ایده آل برای خریداران باشد. ارتفاع زیاد خودرو نیز باعث میشد ورود و خروج به کابین راحتتر باشد. میدان دید خودرو نیز خوب بود و اگر میخواستید راهی آفرود شوید مشکل خاصی وجود نداشت. افراد زیادی خواهان چنین خودرویی برای ترددهای روزمره نیستند اما افرادی که آن را انتخاب کردهاند کاملاً رضایت دارند.
تویوتا کرولا
با فروش بیش از ۵۰ میلیون دستگاهی از سال ۱۹۶۶ تاکنون، تویوتا کرولا موفقترین نام در دنیای خودروست. نسلهای مختلف کرولا تقریباً ارتباطی با یکدیگر ندارند اما از میزان فروش یاد شده مشخص است که تویوتا هدف خود را به خوبی شناخته است. کرولاهای جذاب به ندرت پیدا میشوند هرچند دو مدل GT در دهه ۸۰ میلادی تولید شدند و جزو استثناها هستند. اکثر نسخههای این خودرو جادار، خوشساخت و مطمئن هستند و به همین خاطر هم خریداران زیادی دارند.
فولکسواگن بیتل
اولین نسل بیتل که البته هرگز بهصورت رسمی با این نام شناخته نشد گزینه حملونقل ساده و ارزان برای ژرمنهای طبقه متوسط بود. البته این برنامه در دوران هیتلر عملیاتی نشد اما پس از جنگ جهانی دوم بود که ارتباط بیتل با نازیها سریعاً به فراموشی سپرده شد و خودروی موردبحث به عنوان یک نماد راهی بازار گردید. تا دهه ۷۰ میلادی از بیتل به عنوان خودرویی کند، پر سروصدا و ناراحت یاد میشد اما تولید آن تا سال ۲۰۰۳ ادامه یافت که دستاوردی قابلتوجه برای خودرویی محسوب میشود که اولین بار در سال ۱۹۳۸ عرضه شده بود.
ولوو سری ۲۰۰
هرگز یک خودروی تکی با نام ولوو ۲۰۰ وجود نداشته و نسخههای متنوعی همچون ۲۴۵ و ۲۶۲ تحت این مجموعه تولید شدهاند. عدد دوم نشان دهنده تعداد سیلندرهای پیشرانه و عدم سوم هم تعداد درها را نشان میدهد. طراحی سری ۲۰۰ به سختی عبارتی همچون ظریف را به ذهن میآورد اما مشتریان میدانستند که با انتخاب آن مالک خودرویی جادار و ایمن میشوند. سری ۲۰۰ از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۳ تولید شد.
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۲از اونجایی که مقاله ترجمه شده است قاعدتا با هیچکدوم اینا خاطره نداریم و ویژگی هایی که گفته میشه هم ما با این ماشینا تجربه نکردیم
اسد
۱۵ بهمن ۱۴۰۲فقط تویوتا کرولا . درضمن جای فیات ۵۰۰ خالی بود
آرش
۱۵ بهمن ۱۴۰۲پژو ۲۰۵ و بنز ۱۹۰ و فولکس بیتل و ولوو ۲۰۰ تو ایران به تعداد زیاد بودن
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۲رنو 4 خیلی خوبه😂
BMW
۱۴ بهمن ۱۴۰۲پورشه باکستر برام خیلی خاصه لعنتی👍🥲
جومونگ
۱۴ بهمن ۱۴۰۲یه سوال فنی ؛ چرا تو لیست خودروسازان مشهور دنیا و محصولاتشون خبری از کیا و هیوندای نبود ؟ 🤔😂
p
۱۴ بهمن ۱۴۰۲اقا این حرفا دیگه نخ نما شده .امیدوارم طرفداران و مخالفان کره ای از هم بکشن بیرون
BMW
۱۵ بهمن ۱۴۰۲دیگه لوسش نکن قضیه رو جومونگ😂
amir
۱۴ بهمن ۱۴۰۲من از این لیست پورشه کیمن بنز ۱۹۰ و میاتا رو انتخاب میکنم
Arshia m3csl
۱۴ بهمن ۱۴۰۲فقط بیتل و باکستر😍🔥
علی جردن
۱۴ بهمن ۱۴۰۲نمادی ترینشون فقط لنسر و بیتل بود مردم سراسر جهان آشنایی دارن با این دوتا
علی یوسفی
۱۴ بهمن ۱۴۰۲کاربر عزیز علی جردن بنظرم بیتل و لنسر کنار هم قرار گرفتنشون کم توجهی به بیتله چون بیتل از نظر نمادین بودن و البته شهرت و جهانی و محبوب بودنش خیلی با لنسر فاصله داره درسته لنسر هم خوبه و نمادین ولی هیچ خودرویی همه جنبه های نمادین بودنو مث بیتل نداره و بجای نمادین ترین خودروها و مدلهای جهان میشه گفت بیتلی ترین خودروهای جهان.
فقط انگلستان
۱۴ بهمن ۱۴۰۲به نظر من نمادین ترین خودرو جهان که یه جوری توی ذهن همه مردم جهان نقش بسته و همه دوسش دارن خانواده لندروور و رنجرووره.
ARMAN سابق
۱۴ بهمن ۱۴۰۲با مدل منطق تو جیپ هم همچین جایگاهی داره تازه قدیمی ترم هست.
ولی در کل اشتباهه تفسیرت ( حتی جیپ )
yaghoub
۱۴ بهمن ۱۴۰۲من چند مدل از این ولوو رو از نزدیک دیدم.
به نظر کیفیت ساخت خیلی بالایی داره .
حسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۲متاسفانه هیوندا به دلیل نداشتن اصالت و برند معتبر نبودن تو این جور لیستایی جایگاه نداره
جومونگ
۱۴ بهمن ۱۴۰۲تیتر نوشته معرفی نمادینترین محصولات روزمره خودروسازان مشهور دنیا .
چند تا فرض مطرحه :
۱ – نمادین : اصلا محصول نمادین ندارن طفلکیا
۲ – روزمره : محصولاتشون روزمره نیست چون بخش مهمی از روز رو در صف تعمیر سپری میکنه .
۳ – خودروساز : شاید اصلا در مقام یه خودروساز به حساب نمیان در مقایسه با بقیه
۴ – مشهور : اصلا شهرتی ندارن . منفور کلمه بهتریه
۵ – همه موارد
من خودم با ۵ موافقم .
ARMAN سابق
۱۴ بهمن ۱۴۰۲کجایی لنسر؟؟؟ 😭😭😭😭
Piero Ferrari
۱۵ بهمن ۱۴۰۲زیبایی و سادگی قالپاق بنز 190
الف.ی
۱۵ بهمن ۱۴۰۲اون باکستر عجب ابهتی داره
حمیدرضا
۱۵ بهمن ۱۴۰۲البته پژو ۲۰۵ سال ۱۹۸۳ به بازار اومد
رامتین
۱۵ بهمن ۱۴۰۲پورشه کیمن و باکستر از ابتدا جذاب بودند.
DODGE
۱۵ بهمن ۱۴۰۲اون نیسان میکرا چقدر شبیه پرایده یا در واقع شبیه مزدا ۱۲۱ هست.
محمد
۱۶ بهمن ۱۴۰۲نسل جدید خودروهای رنو ۵، رنو ۴ و رنو توئینگو قراره با الهام از طراحیه نسلهای قدیمیشون دوباره تولید بشن