با پدال همراه شوید تا سفری به دههٔ ۹۰ میلادی داشته باشیم و با سریعترین خودروهای جهان در دوران پیشرفت بزرگ تکنولوژی آشنا شویم.
خیلیها دههٔ ۹۰ را عصر طلایی توسعهٔ خودرو میدانند زیرا این دهه دوران شکلگیری نوآوریهای عظیمی در تکنولوژی بود و پیشرفتهای زیادی در زمینهٔ فناوری پیشرانه، آیرودینامیک و متریال سبکوزن صورت گرفت. این جهش تکنولوژیک باعث شد سوپراسپرتها سریعتر و قویتر از همیشه شوند. درنتیجه، در دههٔ ۹۰ سوپراسپرتهایی ساخته شدند که میتوانستند به سرعتهایی دست پیدا کنند که همتایان دهه ۷۰ و ۸۰ فقط میتوانستند رؤیای آن را داشته باشند. خودروهایی که در ادامه خواهید دید، همگی جادهای و تولیدی هستند و مدلهای تک ساخت یا مخصوص پیست در لیست ما جایی نخواهند داشت.
۱۰-پورشه ۹۱۱ GT1
حداکثر سرعت: ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۲ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۵۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
پورشه ۹۱۱ GT1 برای حضور در کلاس جدیدی از مسابقات طراحی شده بود ولی به خاطر قوانین سری GT1، باید حداقل ۲۵ نمونهٔ جادهای هم از آن ساخته میشد. درنتیجه، پورشه نسخهٔ جادهای ۹۱۱ GT1 را با پسوند Strassenversion تولید کرد. این درواقع یک خودروی مسابقهای برای جاده بود که قطعات زیادی را از همتای لمان خود گرفته بود. ۹۱۱ GT1 در آزمایش نشریات مستقل توانست به سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
۹-آستونمارتین ونتیج V600 لمان
حداکثر سرعت: ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۵.۳ لیتری V8 دو سوپرشارژ |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۱۳ نیوتن متر |
آستونمارتین در سال ۱۹۹۹، برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی در مسابقهٔ لمان ۱۹۵۹، نسخهٔ ویژهای از ونتیج را با نام V600 لمان معرفی کرد که تنها در ۴۰ دستگاه ساخته شد. این نسخه هرچند از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 دو سوپرشارژ ونتیج معمولی استفاده میکرد ولی خروجی موتور حالا از ۵۵۰ به ۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود تا V600 لمان بتواند به سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
۸-فراری F50
حداکثر سرعت: ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۴.۷ لیتری V12 |
قدرت | ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۰ نیوتن متر |
F50 هرچند شاید شهرت F40 یا انزو را نداشته باشد ولی یکی از افسانهایترین ساختههای فراری محسوب میشود. ظاهر این ماشین هنوز هم پس از سه دهه چشمگیر است و غرش نیروگاه V12 تنفس طبیعی آن هوش از سر میبرد. F50 همچنین از پرفورمنس فوقالعادهای هم برای زمان خود برخوردار بود و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد تا یکی از سریعترین خودروهای دههٔ ۹۰ لقب گیرد.
۷-سیزتا V16T
حداکثر سرعت: ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V16 |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
سیزتا V16T یکی از جالبترین سوپرکارهای دههٔ ۹۰ محسوب میشود. این خودرو از طریق همکاری مهندس سابق لامبورگینی «کلودیو زامپلی» و سازندهٔ موسیقی «جورجیو مورودر» طراحی و ساخته شد. جذابترین ویژگی سیزتا پیشرانهٔ آن بود. این سوپرکار ایتالیایی تا قبل از معرفی بوگاتی توربیون، تنها خودروی تولیدی جهان با پیشرانهٔ V16 محسوب میشد. این موتور که از طریق اتصال دو پیشرانهٔ V8 لامبورگینی اوراکو ساخته شده بود، حداکثر سرعت فوقالعادهای را برای V16T فراهم میکرد.
۶-لامبورگینی دیابلو GT
حداکثر سرعت: ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V12 |
قدرت | ۵۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر |
دیابلو GT که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد، قویترین و سریعترین نسخهٔ جادهای سوپرکار پرچمدار دههٔ ۹۰ لامبورگینی محسوب میشد. هرچند این نسخه عضوی از خانوادهٔ سری فیسلیفت دیابلو بود که چراغهای جلوی مخفی جذاب را حذف کرد ولی پرفورمنس چشمگیری داشت. دیابلو GT با حداکثر سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریعترین خودروهای تولیدی جهان در سال ۱۹۹۹ بهحساب میآمد.
۵-جگوار XJ220
حداکثر سرعت: ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۴۵ نیوتن متر |
جگوار XJ220 داستان پرماجرایی داشت. این خودرو در ابتدا قرار بود به پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز باشد اما نهایتاً با موتور V6 توئین توربو و محرک عقب تولید شد. این تغییر اما لطمهای به پرفورمنس XJ220 نزد و این سوپرکار بریتانیایی با دستیابی به سرعت ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت، برای مدتی رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار گرفت.
۴-مرسدس بنز CLK GTR
حداکثر سرعت: ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۹ لیتری V12 |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر |
مرسدس CLK GTR هم یکی دیگر از خودروهایی است به خاطر قوانین مسابقات GT1 ساخته شد. بسیاری از قطعات این خودرو مثل شاسی مونوکوک فیبر کربنی و گیربکس شش سرعته دستی سکوئنشال از نسخهٔ مسابقهای گرفته شد ولی از پیشرانهٔ V12 بزرگتری نسبت به همتای مسابقهای خود استفاده میکرد. ترکیبی از قطعات سبکوزن نسخهٔ مسابقهای و پیشرانهٔ V12 قدرتمند باعث شد CLK GTR بتواند به سرعت ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
۳-بوگاتی EB110 SS
حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو |
قدرت | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
هرچند بوگاتی بیشتر به خاطر رکوردشکنیهای ویرون و شیرون شهرت پیدا کرده ولی این برند فرانسوی حتی پیش از ویرون هم هیولایی خلق کرده بود. این خودرو EB110 نام داشت که در زمان خود بهاندازهٔ ویرون خارقالعاده به نظر میرسید. در سینهٔ EB110 یک نیروگاه V12 چهار توربو قرار گرفته بود که در نسخهٔ قویتر SS، خروجی فوقالعادهٔ ۶۱۲ اسب بخاری داشت. این بوگاتی توانست به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد و برای چند سال سریعترین خودروی تولیدی جهان لقب گرفت.
۲-راف CTR2
حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۸۵ نیوتن متر |
راف برای پورشه مثل برابوس برای مرسدس است. این شرکت قدرت و پرفورمنس پورشههای استاندارد کارخانهای را به سطحی چشمگیر افزایش میدهد. یکی از بهترین ساختههای راف، CTR2 است. این مدل، پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ را به چیزی تبدیل کرد که از اکثر سوپرکارهای زمان خود سریعتر بود. درواقع، CTR2 برای مقطعی رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار داشت.
۱-مکلارن F1
حداکثر سرعت: ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۱ لیتری V12 |
قدرت | ۶۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
مکلارن F1 یکی از افسانهایترین خودروهای تاریخ محسوب میشود. این اولین خودروی تولیدی بود که از شاسی مونوکوک فیبر کربنی استفاده کرد و استانداردی را بنیان گذاشت که سوپرکارهای بعدی از آن بهره بردند. علاوه بر این، برای آیرودینامیک F1 هم اقدامات هوشمندانهای صورت گرفته بود. اینها در کنار پیشرانهٔ V12 ساخت بامو، باعث شد F1 بتواند به حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را بشکند. این رکورد تا زمانی که توسط بوگاتی ویرون شکسته شد همچنان پابرجا بود. بااینوجود، F1 هنوز هم سریعترین خودروی تنفس طبیعی جهان محسوب میشود.
Yazdan
۱۵ بهمن ۱۴۰۳یکی از یکی جذاب تر🔥
چه حیف که از اون دوره عبور کردیم.
داریوش
۱۵ بهمن ۱۴۰۳مرسدس بنز CLK GTR 🔥
این ماشین تو پیست از یه سرعتی به بعد پرواز میکرد از پیست خارج میشد، ویدئو هاشو از یوتیوب ببینید 😂
Amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۳البته اون Mercedes CLR بود نه CLK
علی Shelby
۱۵ بهمن ۱۴۰۳😈♥️سلاطین خودرو♥️😈
مازیار
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اون کاربر حق داشت بزنه فقط آلمان ایتالیا انگلستان😄
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اون کاربر در جمع ما حضور ندارد
miladzm
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اقا مازیار اینجا دهه ۹۰ هستش یعنی دوران سخت خودروسازی امریکا بخاطر اثرات باقی مونده بحران مسخره انرژی
دوس دارم این مقاله در مورد دهه ۵۰،۶۰ و ۷۰ میبود
اون موقع متوجه میشیم ک حق خیلی هم با اون کاربر نبود
البته تو حوالی همین دوران افول هم بیوک گرند نشنال بود که حال خیلی از به اصطلاح سوپر کار ها رو میگرفت
amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۳افسانه بی پایان فقط مکلارن اف ۱ یادمه تو ماست وانتد ۲۰۱۲ تازه شروع کرده بودم اینو گرفتم به قدری سریع و پرشتاب بود اوایل نمیتونستم کنترلش کنم بعدا یاد گرفتم شد اون بوگاتی هم عجیب غریبه تقریبا با موتور ۳.۵ لیتری فقط از پورشه حجمش بیشتره از همه کمتره عجیب ترش ماله جگواره که سیلندراشم نصفه بوگاتیه با همین حجم
۱۵ بهمن ۱۴۰۳یعنی چی نمیتونستی کنترلش کنی ؟
داش من ماست وانتد ۲۰۰۵ دارم تفاوتش با ۲۰۱۲ چیه
amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۳سرعتش برام زیاد بود نمیدیدم کجا میره تصادف میکردم بعد چشمش به مواتنع عادت کرد اوکی شد اره خیلی فرق دارن ۲۰۰۵ اش بهتره به نظرم ریوالز آخرین نید فور اسپید خوب بود پی بک ریختم یه حالت سبکی بیش از حدی داشت گیم پلیش انگار بازی موبایلیه…. از این نکته هم نگذریم که گیمرای لجند آندرگرند ۲ رو هم بازی کردن
پدرام
۱۵ بهمن ۱۴۰۳توی نید فور اسپید ۲
باهاش بازی میکردیم
عجیب دورانی بود
abbasjohnson
۱۶ بهمن ۱۴۰۳بهترین بازی هایی که تو عمرم بازی کرده بودم یکی هاتپرسویت ۲۰۱۰ بود یکی هم موست وانتد ۲۰۱۲.
تو ی هاتپرسویت همیشه f1 رو انتخاب میکردم. تو قسمت هایپر بود.
Archi KHAN
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بخاطره اینِ که میگم ؛
” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “
آرش
۱۵ بهمن ۱۴۰۳فراری پورشه مرسدس
ممد ژانگولر
۱۵ بهمن ۱۴۰۳پورشه ۹۱۱ GT1 عجب دلبری میکنه لامصب.
هر چی نگاش میکنم سیر نمیشم
بازی با روح و روانه
الف.ی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳یعنی پورشه و مرسدس
قهرمانان اصلی و تاریخی فرمول یک و لمانز و خودروهای خیابانی
محمدهادی
۱۸ بهمن ۱۴۰۳اینا الهه های دهه ۹۰ ن
اون راف سی تی آر ۲ رو ببین
اون بوگاتی ۱۱۰ نسخه نهایی رو
اصن دنیا اونموقه ها خیلی جذاب تر بود
ابرخودروها خیلی ابهت داشتن
الان دیگه بچه بازی شده همه چی
XYZ
۲۶ بهمن ۱۴۰۳خودروسازی یعنی مرسدس بنز و کادیلاک
بیش از نیمی از اختراعات را در صنعت خودروسازی همین دوتا انجام دادن ، اون موقع که مرسدس و کادیلاک ماشین میزدن فراری و پورشه اصلا نبودن
مهران
۱۵ بهمن ۱۴۰۳F1
CLK
عالی بودن وهنوزم هستن👌🔥
Khosrow
۱۵ بهمن ۱۴۰۳CLK GTR / تاریخ نخـواهد دیـد ترسناکــــــــ / بیشتـر بهـ توهمـــ شبیهـ تا چیـز دیگهـ ای ..
محمدهادی
۱۸ بهمن ۱۴۰۳هیشکی اون پرواز ترسناک شو توی لمان ۹۸ فراموش نمیکنه
ینی قشنگ پرواز کرد توی خط مستقیم پیست سارس
بعد ها مشخص شد علتش تنظیمات اشتباهی آئرودینامیک ماشین بوده
Yaghoob
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دهه نود رو خیلی دوست دارم
یه عالمه خودرو نوستالژیک داره
Bentley
۱۵ بهمن ۱۴۰۳چرا هیچ وقت از برخی ماشین های سریع دهه ۹۰ مثل لوتوس الیس gt1 و tvr speed12 مطلبی نمیزارین در جالی که کانسپتم نزودن و فقط تولید محدودی داشتن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ بهمن ۱۴۰۳لوتوس الیزه
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بی ام و فوق العاده توانایی بالایی در ساخت و تولید پیشرانه داره و این رو در طول تاریخ ثابت کرده پیشرانههایی که هم استهلاک فوق العاده پایین و هم قدرت فوق العاده زیادی داشتند و دارند و خواهند داشت در حال حاضر هم پیشرانه خودروسازانی مانند رولز رویس و مینی و لندرور و رنجروور و اینیوس و … رو تامین میکنه و در آخر باید بگم که بیامو توانایی فوق العاده بالایی در ساخت پیشرانههایی که مناسب و مخصوص آفرود باشند رو داره
Siyavash
۱۵ بهمن ۱۴۰۳F1 و f50بینهایت عالی و زیباه…
یوسف
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ای کاش bmw علاوه بر موتور سازی اطاق سازی رو هم یاد میگرفت
مهدی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳F50 با استانداردهای الان هم زیبا و مدرن به نظر میرسه
𝓢𝓱𝓪𝓱𝓻𝓸𝓴𝓱_𝓰
۱۵ بهمن ۱۴۰۳و منی که با خوندن این مقاله یاد مقایسه جگوار با بوگاتی توسط جرمی کلارکسون افتادم…!
.اما.من چند سال پیش که خوندم یک مدل مازراتی هم توی دهه ۹۰ رکورد دار بود که با انزو اشتراک های زیادی داشت و اینکه اون موقع پاگانی نبود؟؟
و ایا موتور 𝐟1 همون موتوری هست که تا الان روی سری ۷ و انواع رولزرویس پیاده میشه؟؟
در کل سایت خوبی هست.
ممنون از نویسنده
خواهشمندم ی مقاله جذاب درباره 𝐄38.𝐖124.𝐄39.𝐖211.
و پونتیاک 𝐆𝐓𝐎 2006
بزارید.
مزدک
۱۶ بهمن ۱۴۰۳اولین انزو در سال ۲۰۰۲ و اولین پروتوتایپ مازراتی MC12 در سال ۲۰۰۴ تولید شدن. این مقاله در مورد سوپر اسپورت های دهه ی نود میلادی هست!
انجین اف وان رو بی ام و اختصاصا برای مکلارن طراحی کرد و ساخت، اما از تکنولوژی هایی که در اون استفاده کرد، بعدا در موتورهای V12 مورد استفاده در سایر محصولاتش بهره برد.
مهردادکمال
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بی دلیل نیست هر مکلارن الان بالای بیست میلیون دلار قیمت داره.
امین
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اکنون سریع تمرین خودروی تنفس طبیعی جهان ، استون مارتین والکری هست. با بیش از 400 کیلوتر درساعت
مزدک
۱۵ بهمن ۱۴۰۳وقتی هول می کنی و توی دو خط مطلب، از هجده کلمه ای که نوشتی، دو تا شم اشتباه تایپ می کنی، طبیعیه که فراموش کنی والکری هایبریده. اف وان برای رسیدن به اون حد اعجابانگیز از پرفورمنس، تنها به همون انجین وی ۱۲ نازنین ش وابسته بود.
بله! منظور شما این بود که در حال حاضر قوی ترین انجین تنفس طبیعی جهان، همون موتور کازورث والکری هستش، که درسته!
امین
۱۶ بهمن ۱۴۰۳حاجی، هول نکردم ،تو هول کردی که زود جواب بدی.سریعترین خودروی تنفس طبیعی جهان که توربو نباشه .حرفی از هایبرید نبود. به جملات دقت کن
مزدک
۱۶ بهمن ۱۴۰۳ماشین هایبرید، تنفس طبیعی نیست، پرخوران هم نیست، هایبریده! قدرت اضافی ای هست که داره نیروی انجین اصلی رو افزایش میده، پس هیچ ارتباطی به خودرویی مثل اف وان نداره، که پرفورمنسش مطلقا وابسته به نیروی تک موتورش هست!
یکم مطالعات رو افزایش بده، که به واسطه ی تصور اشتباهت هول نکنی؛ و جمله های بدون فعل بنویسی…
حمیدرضا
۱۵ بهمن ۱۴۰۳الان دیگه دوره ی خودرو های تمام برقیه. دوره ی بدی هم نیست. همه چیز که هیجان نیست. فکرش رو بکنید، ۷۰ سال بعد دنیا میومدید. دیگه موتورسیکلت های پر سر و صدا تو خیابون ها نبودند. جوون ها دیگه نمی تونستند اگزوز اتوموبیل رو دستکاری کنن تا صدای نابه هنجار تولید کنه و کلا خوب می شه.
حمید
۱۵ بهمن ۱۴۰۳الان دیگه دوره ی خودرو های تمام برقیه. دوره ی بدی هم نیست. همه چیز که هیجان نیست. فکرش رو بکنید، ۷۰ سال بعد دنیا میومدید. دیگه موتورسیکلت های پر سر و صدا تو خیابون ها نبودند. جوون ها دیگه نمی تونستند اگزوز اتوموبیل رو دستکاری کنن تا صدای نابه هنجار تولید کنه و کلا خوب می شه.
Roody
۱۵ بهمن ۱۴۰۳یادمه تو اواسط دهه۹۰میلادی یه تست بین سوپراسپرتای اون دوره توسط یه نشریه تخصصی خودرو برگزارشد.خیلی جالب بود.همین جگوار وبوگاتی ولامبورگینی دیابلو وراف پورشه هم توشون بود. قرار بود از فراری ومک لارن هم ماشین بفرستن که فراری ومک لارن از ارسال ماشین خودداری کردن.حالا دلیلش رونمیدونم.نکته جالب درمورد بوگاتی EB110 این بود که این خودرو دوگانه سوز بود!شرکت بوگاتی دلیل این کار رو این عنوان کرده بودکه خریدار شاید تمام پولشو برای خرید این ماشین صرف کرده باشه وپول کافی برای بنزین نداشته باشه که این بیشتر شبیه یه جوک بود تا واقعیت.به هر حال تست رو انجام دادن ونتایج شگفت انگیز بود.لامبو که اصلا به سرعت۳۰۰ نتونست برسه.جگوار وبوگاتی هم به بالای ۳۲۰ نتونستن برسن.ولی راف….
نه تنها توشرایط مساوی به بالاترین سرعت یعنی نزدیک۳۵۰کیلومتر رسید بلکه با۴سرنشین هم رکورد سرعت رو زد.بدون اینکه ازشاسی مونکوک فیبرکربنی استفاده کنه .شاسیش از ورقای پرس شده فولادیه. سیستم تعلیقشم درجلو مک فرسونه درعقب فک کنم مولتی لینک.موتورشم که یهH6توربو تازه اونم هواخنک بود.شاهکار مهندسی یعنی این.بایه ترکیب خیلی ساده به جنگ هیولاها بری وشکستشون بدی.واقعا پورشه های دهه نود که هواخنک بودن شاهکار وهوشمندانه طراحی میشدن.ازوقتی که موتوراشونو آب خنک کردن بااینکه پرفورمنس شون بالا رفت ولی روحشونو از دست دادن.
BMW
۱۵ بهمن ۱۴۰۳مک لارن F1 فوق العاده بود، هست و خواهد بود🥲🔥
علی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اول یه تشکر بکنم بابت مقاله جذاب تون
و یه نکته بگم
در مورد آستون مارتین اشتباه تایپی داره مقاله
تو جدول حجم موتورش یه چیز نوشته شده
تو متن توضیحاتش به چیز دیگه
فردین
۱۶ بهمن ۱۴۰۳ford gt40 چرا تو لیست نیست
Mity
۱۶ بهمن ۱۴۰۳F1 واقعا فوق العاده است
Shelby Bimmer
۱۶ بهمن ۱۴۰۳از این لیست دوتا از اونها از شاهکار های گوردون موری هستش
یعنی چه قدر یک فرد میتونسته توی دوره ی خودش انقدر تاثیر گذار باشه….
پوریا svj
۱۶ بهمن ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/Supercars-4.jpgدیابلوه که ایم چ سمیه 🤣
pouyan-h808
۲۲ بهمن ۱۴۰۳بنظرم همون موتورf1 رو توربو کنید دوباره رکورد بزنه🗿