چشم اندازهفته نامه

سریع‌ترین خودروهای جهان در دهه 90 میلادی، از فراری F50 تا مک‌لارن F1

با پدال همراه شوید تا سفری به دههٔ ۹۰ میلادی داشته باشیم و با سریع‌ترین خودروهای جهان در دوران پیشرفت بزرگ تکنولوژی آشنا شویم.

خیلی‌ها دههٔ ۹۰ را عصر طلایی توسعهٔ خودرو می‌دانند زیرا این دهه دوران شکل‌گیری نوآوری‌های عظیمی در تکنولوژی بود و پیشرفت‌های زیادی در زمینهٔ فناوری پیشرانه، آیرودینامیک و متریال سبک‌وزن صورت گرفت. این جهش تکنولوژیک باعث شد سوپراسپرت‌ها سریع‌تر و قوی‌تر از همیشه شوند. درنتیجه، در دههٔ ۹۰ سوپراسپرت‌هایی ساخته شدند که می‌توانستند به سرعت‌هایی دست پیدا کنند که همتایان دهه ۷۰ و ۸۰ فقط می‌توانستند رؤیای آن را داشته باشند. خودروهایی که در ادامه خواهید دید، همگی جاده‌ای و تولیدی هستند و مدل‌های تک ساخت یا مخصوص پیست در لیست ما جایی نخواهند داشت.

۱۰-پورشه ۹۱۱ GT1

حداکثر سرعت: ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۳.۲ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۵۴۴ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر

پورشه ۹۱۱ GT1 برای حضور در کلاس جدیدی از مسابقات طراحی شده بود ولی به خاطر قوانین سری GT1، باید حداقل ۲۵ نمونهٔ جاده‌ای هم از آن ساخته می‌شد. درنتیجه، پورشه نسخهٔ جاده‌ای ۹۱۱ GT1 را با پسوند Strassenversion تولید کرد. این درواقع یک خودروی مسابقه‌ای برای جاده بود که قطعات زیادی را از همتای لمان خود گرفته بود. ۹۱۱ GT1 در آزمایش نشریات مستقل توانست به سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

۹-آستون‌مارتین ونتیج V600 لمان

حداکثر سرعت: ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۵.۳ لیتری V8 دو سوپرشارژ
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۱۳ نیوتن متر

آستون‌مارتین در سال ۱۹۹۹، برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی در مسابقهٔ لمان ۱۹۵۹، نسخهٔ ویژه‌ای از ونتیج را با نام V600 لمان معرفی کرد که تنها در ۴۰ دستگاه ساخته شد. این نسخه هرچند از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 دو سوپرشارژ ونتیج معمولی استفاده می‌کرد ولی خروجی موتور حالا از ۵۵۰ به ۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود تا V600 لمان بتواند به سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

۸-فراری F50

حداکثر سرعت: ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۴.۷ لیتری V12
قدرت ۵۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۰ نیوتن متر

F50 هرچند شاید شهرت F40 یا انزو را نداشته باشد ولی یکی از افسانه‌ای‌ترین ساخته‌های فراری محسوب می‌شود. ظاهر این ماشین هنوز هم پس از سه دهه چشمگیر است و غرش نیروگاه V12 تنفس طبیعی آن هوش از سر می‌برد. F50 همچنین از پرفورمنس فوق‌العاده‌ای هم برای زمان خود برخوردار بود و می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد تا یکی از سریع‌ترین خودروهای دههٔ ۹۰ لقب گیرد.

۷-سیزتا V16T

حداکثر سرعت: ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۰ لیتری V16
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر

سیزتا V16T یکی از جالب‌ترین سوپرکارهای دههٔ ۹۰ محسوب می‌شود. این خودرو از طریق همکاری مهندس سابق لامبورگینی «کلودیو زامپلی» و سازندهٔ موسیقی «جورجیو مورودر» طراحی و ساخته شد. جذاب‌ترین ویژگی سیزتا پیشرانهٔ آن بود. این سوپرکار ایتالیایی تا قبل از معرفی بوگاتی توربیون، تنها خودروی تولیدی جهان با پیشرانهٔ V16 محسوب می‌شد. این موتور که از طریق اتصال دو پیشرانهٔ V8 لامبورگینی اوراکو ساخته شده بود، حداکثر سرعت فوق‌العاده‌ای را برای V16T فراهم می‌کرد.

۶-لامبورگینی دیابلو GT

حداکثر سرعت: ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۰ لیتری V12
قدرت ۵۷۵ اسب بخار
گشتاور ۶۳۰ نیوتن متر

دیابلو GT که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد، قوی‌ترین و سریع‌ترین نسخهٔ جاده‌ای سوپرکار پرچم‌دار دههٔ ۹۰ لامبورگینی محسوب می‌شد. هرچند این نسخه عضوی از خانوادهٔ سری فیس‌لیفت دیابلو بود که چراغ‌های جلوی مخفی جذاب را حذف کرد ولی پرفورمنس چشمگیری داشت. دیابلو GT با حداکثر سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریع‌ترین خودروهای تولیدی جهان در سال ۱۹۹۹ به‌حساب می‌آمد.

۵-جگوار XJ220

حداکثر سرعت: ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۴۵ نیوتن متر

جگوار XJ220 داستان پرماجرایی داشت. این خودرو در ابتدا قرار بود به پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز باشد اما نهایتاً با موتور V6 توئین توربو و محرک عقب تولید شد. این تغییر اما لطمه‌ای به پرفورمنس XJ220 نزد و این سوپرکار بریتانیایی با دستیابی به سرعت ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت، برای مدتی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار گرفت.

۴-مرسدس بنز CLK GTR

حداکثر سرعت: ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۹ لیتری V12
قدرت ۶۳۰ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر

مرسدس CLK GTR هم یکی دیگر از خودروهایی است به خاطر قوانین مسابقات GT1 ساخته شد. بسیاری از قطعات این خودرو مثل شاسی مونوکوک فیبر کربنی و گیربکس شش سرعته دستی سکوئنشال از نسخهٔ مسابقه‌ای گرفته شد ولی از پیشرانهٔ V12 بزرگ‌تری نسبت به همتای مسابقه‌ای خود استفاده می‌کرد. ترکیبی از قطعات سبک‌وزن نسخهٔ مسابقه‌ای و پیشرانهٔ V12 قدرتمند باعث شد CLK GTR بتواند به سرعت ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

۳-بوگاتی EB110 SS

حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو
قدرت ۶۱۲ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر

هرچند بوگاتی بیشتر به خاطر رکوردشکنی‌های ویرون و شیرون شهرت پیدا کرده ولی این برند فرانسوی حتی پیش از ویرون هم هیولایی خلق کرده بود. این خودرو EB110 نام داشت که در زمان خود به‌اندازهٔ ویرون خارق‌العاده به نظر می‌رسید. در سینهٔ EB110 یک نیروگاه V12 چهار توربو قرار گرفته بود که در نسخهٔ قوی‌تر SS، خروجی فوق‌العادهٔ ۶۱۲ اسب بخاری داشت. این بوگاتی توانست به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد و برای چند سال سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان لقب گرفت.

۲-راف CTR2

حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۳ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۵۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۵ نیوتن متر

راف برای پورشه مثل برابوس برای مرسدس است. این شرکت قدرت و پرفورمنس پورشه‌های استاندارد کارخانه‌ای را به سطحی چشمگیر افزایش می‌دهد. یکی از بهترین ساخته‌های راف، CTR2 است. این مدل، پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ را به چیزی تبدیل کرد که از اکثر سوپرکارهای زمان خود سریع‌تر بود. درواقع، CTR2 برای مقطعی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار داشت.

۱-مک‌لارن F1

حداکثر سرعت: ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۱ لیتری V12
قدرت ۶۲۷ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر

مک‌لارن F1 یکی از افسانه‌ای‌ترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. این اولین خودروی تولیدی بود که از شاسی مونوکوک فیبر کربنی استفاده کرد و استانداردی را بنیان گذاشت که سوپرکارهای بعدی از آن بهره بردند. علاوه بر این، برای آیرودینامیک F1 هم اقدامات هوشمندانه‌ای صورت گرفته بود. این‌ها در کنار پیشرانهٔ V12 ساخت ب‌ام‌و، باعث شد F1 بتواند به حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را بشکند. این رکورد تا زمانی که توسط بوگاتی ویرون شکسته شد همچنان پابرجا بود. بااین‌وجود، F1 هنوز هم سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی جهان محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۸ رای
منبع
HotCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. Yazdan

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    یکی از یکی جذاب تر🔥
    چه حیف که از اون دوره عبور کردیم.

    موافقم 69
    مخالفم 3
    1. داریوش

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      مرسدس بنز CLK GTR 🔥
      این ماشین تو پیست از یه سرعتی به بعد پرواز میکرد از پیست خارج میشد، ویدئو هاشو از یوتیوب ببینید 😂

      موافقم 54
      مخالفم 9
      1. Amir

        ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        البته اون Mercedes CLR بود نه CLK

        موافقم 8
        مخالفم 12
    2. علی Shelby

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (642 ديدگاه)

      😈♥️سلاطین خودرو♥️😈

      موافقم 22
      مخالفم 3
  2. مازیار

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1240 ديدگاه)

    اون کاربر حق داشت بزنه فقط آلمان ایتالیا انگلستان😄

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5595 ديدگاه)

      اون کاربر در جمع ما حضور ندارد

      موافقم 5
      مخالفم 5
    2. miladzm

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      اقا مازیار اینجا دهه ۹۰ هستش یعنی دوران سخت خودروسازی امریکا بخاطر اثرات باقی مونده بحران مسخره انرژی
      دوس دارم این مقاله در مورد دهه ۵۰،۶۰ و ۷۰ میبود
      اون موقع متوجه میشیم ک حق خیلی هم با اون کاربر نبود
      البته تو حوالی همین دوران افول هم بیوک گرند نشنال بود که حال خیلی از به اصطلاح سوپر کار ها رو میگرفت

      موافقم 14
      مخالفم 22
  3. amir

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3818 ديدگاه)

    افسانه بی پایان فقط مکلارن اف ۱ یادمه تو ماست وانتد ۲۰۱۲ تازه شروع کرده بودم اینو گرفتم به قدری سریع و پرشتاب بود اوایل نمیتونستم کنترلش کنم بعدا یاد گرفتم شد اون بوگاتی هم عجیب غریبه تقریبا با موتور ۳.۵ لیتری فقط از پورشه حجمش بیشتره از همه کمتره عجیب ترش ماله جگواره که سیلندراشم نصفه بوگاتیه با همین حجم

    موافقم 38
    مخالفم 5
    1. ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5595 ديدگاه)

      یعنی چی نمیتونستی کنترلش کنی ؟
      داش من ماست وانتد ۲۰۰۵ دارم تفاوتش با ۲۰۱۲ چیه

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. amir

        ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3818 ديدگاه)

        سرعتش برام زیاد بود نمیدیدم کجا میره تصادف میکردم بعد چشمش به مواتنع عادت کرد اوکی شد اره خیلی فرق دارن ۲۰۰۵ اش بهتره به نظرم ریوالز آخرین نید فور اسپید خوب بود پی بک ریختم یه حالت سبکی بیش از حدی داشت گیم پلیش انگار بازی موبایلیه…. از این نکته هم نگذریم که گیمرای لجند آندرگرند ۲ رو هم بازی کردن

        موافقم 17
        مخالفم 1
    2. پدرام

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      توی نید فور اسپید ۲
      باهاش بازی میکردیم
      عجیب دورانی بود

      موافقم 7
      مخالفم 1
    3. abbasjohnson

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (36 ديدگاه)

      بهترین بازی هایی که تو عمرم بازی کرده بودم یکی هاتپرسویت ۲۰۱۰ بود یکی هم موست وانتد ۲۰۱۲.
      تو ی هاتپرسویت همیشه f1 رو انتخاب میکردم. تو قسمت هایپر بود.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. Archi KHAN

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2215 ديدگاه)

    بخاطره اینِ که میگم ؛
    ” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “

    موافقم 19
    مخالفم 25
    1. آرش

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      فراری پورشه مرسدس

      موافقم 25
      مخالفم 5
    2. ممد ژانگولر

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4353 ديدگاه)

      پورشه ۹۱۱ GT1 عجب دلبری میکنه لامصب.
      هر چی نگاش میکنم سیر نمیشم
      بازی با روح و روانه

      موافقم 17
      مخالفم 9
    3. الف.ی

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1806 ديدگاه)

      یعنی پورشه و مرسدس
      قهرمانان اصلی و تاریخی فرمول یک و لمانز و خودروهای خیابانی

      موافقم 6
      مخالفم 7
    4. محمدهادی

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2518 ديدگاه)

      اینا الهه های دهه ۹۰ ن
      اون راف سی تی آر ۲ رو ببین
      اون بوگاتی ۱۱۰ نسخه نهایی رو
      اصن دنیا اونموقه ها خیلی جذاب تر بود
      ابرخودروها خیلی ابهت داشتن
      الان دیگه بچه بازی شده همه چی

    5. XYZ

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      خودروسازی یعنی مرسدس بنز و کادیلاک
      بیش از نیمی از اختراعات را در صنعت خودروسازی همین دوتا انجام دادن ، اون موقع که مرسدس و کادیلاک ماشین میزدن فراری و پورشه اصلا نبودن

  5. مهران

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    F1
    CLK
    عالی بودن وهنوزم هستن👌🔥

    موافقم 25
    مخالفم 3
  6. Khosrow

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2336 ديدگاه)

    CLK GTR / تاریخ نخـواهد دیـد ترسناکــــــــ / بیشتـر بهـ توهمـــ شبیهـ تا چیـز دیگهـ ای ..

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. محمدهادی

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2518 ديدگاه)

      هیشکی اون پرواز ترسناک شو توی لمان ۹۸ فراموش نمیکنه
      ینی قشنگ پرواز کرد توی خط مستقیم پیست سارس
      بعد ها مشخص شد علتش تنظیمات اشتباهی آئرودینامیک ماشین بوده

  7. Yaghoob

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (388 ديدگاه)

    دهه نود رو خیلی دوست دارم
    یه عالمه خودرو نوستالژیک داره

    موافقم 20
    مخالفم 1
  8. Bentley

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (583 ديدگاه)

    چرا هیچ وقت از برخی ماشین های سریع دهه ۹۰ مثل لوتوس الیس gt1 و tvr speed12 مطلبی نمیزارین در جالی که کانسپتم نزودن و فقط تولید محدودی داشتن.

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3123 ديدگاه)

      لوتوس الیزه

      موافقم 13
      مخالفم 4
  9. BMW is GOD

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    بی ام و فوق العاده توانایی بالایی در ساخت و تولید پیشرانه داره و این رو در طول تاریخ ثابت کرده پیشرانه‌هایی که هم استهلاک فوق العاده پایین و هم قدرت فوق العاده زیادی داشتند و دارند و خواهند داشت در حال حاضر هم پیشرانه خودروسازانی مانند رولز رویس و مینی و لندرور و رنجروور و اینیوس و … رو تامین می‌کنه و در آخر باید بگم که بی‌ام‌و توانایی فوق العاده بالایی در ساخت پیشرانه‌هایی که مناسب و مخصوص آفرود باشند رو داره

    موافقم 16
    مخالفم 10
  10. Siyavash

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1016 ديدگاه)

    F1 و f50بینهایت عالی و زیباه…

    موافقم 12
    مخالفم 1
  11. یوسف

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1091 ديدگاه)

    ای کاش bmw علاوه بر موتور سازی اطاق سازی رو هم یاد میگرفت

    موافقم 10
    مخالفم 5
  12. مهدی

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1790 ديدگاه)

    F50 با استانداردهای الان هم زیبا و مدرن به نظر میرسه

    موافقم 17
    مخالفم 1
  13. 𝓢𝓱𝓪𝓱𝓻𝓸𝓴𝓱_𝓰

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    و منی که با خوندن این مقاله یاد مقایسه جگوار با بوگاتی توسط جرمی کلارکسون افتادم…!
    .اما.من چند سال پیش که خوندم یک مدل مازراتی هم توی دهه ۹۰ رکورد دار بود که با انزو اشتراک های زیادی داشت و اینکه اون موقع پاگانی نبود؟؟
    و ایا موتور 𝐟1 همون موتوری هست که تا الان روی سری ۷ و انواع رولزرویس پیاده میشه؟؟
    در کل سایت خوبی هست.
    ممنون از نویسنده
    خواهشمندم ی مقاله جذاب درباره 𝐄38.𝐖124.𝐄39.𝐖211.
    و پونتیاک 𝐆𝐓𝐎 2006
    بزارید.

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. مزدک

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (115 ديدگاه)

      اولین انزو در سال ۲۰۰۲ و اولین پروتوتایپ مازراتی MC12 در سال ۲۰۰۴ تولید شدن. این مقاله در مورد سوپر اسپورت های دهه ی نود میلادی هست!
      انجین اف وان رو بی ام و اختصاصا برای مک‌لارن طراحی کرد و ساخت، اما از تکنولوژی هایی که در اون استفاده کرد، بعدا در موتورهای V12 مورد استفاده در سایر محصولاتش بهره برد.

      موافقم 5
      مخالفم 1
  14. مهردادکمال

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2038 ديدگاه)

    بی دلیل نیست هر مکلارن الان بالای بیست میلیون دلار قیمت داره.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  15. امین

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    اکنون سریع تمرین خودروی تنفس طبیعی جهان ، استون مارتین والکری هست. با بیش از 400 کیلوتر درساعت

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. مزدک

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (115 ديدگاه)

      وقتی هول می کنی و توی دو خط مطلب، از هجده کلمه ای که نوشتی، دو تا شم اشتباه تایپ می کنی، طبیعیه که فراموش کنی والکری هایبریده. اف وان برای رسیدن به اون حد اعجاب‌انگیز از پرفورمنس، تنها به همون انجین وی ۱۲ نازنین ش وابسته بود.
      بله! منظور شما این بود که در حال حاضر قوی ترین انجین تنفس طبیعی جهان، همون موتور کازورث والکری هستش، که درسته!

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. امین

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (467 ديدگاه)

        حاجی، هول نکردم ،تو هول کردی که زود جواب بدی.سریعترین خودروی تنفس طبیعی جهان که توربو نباشه .حرفی از هایبرید نبود. به جملات دقت کن

        1. مزدک

          ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (115 ديدگاه)

          ماشین هایبرید، تنفس طبیعی نیست، پرخوران هم نیست، هایبریده! قدرت اضافی ای هست که داره نیروی انجین اصلی رو افزایش میده، پس هیچ ارتباطی به خودرویی مثل اف وان نداره، که پرفورمنسش مطلقا وابسته به نیروی تک موتورش هست!
          یکم مطالعات رو افزایش بده، که به واسطه ی تصور اشتباهت هول نکنی؛ و جمله های بدون فعل بنویسی…

          موافقم 6
          مخالفم 1
  16. حمیدرضا

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    الان دیگه دوره ی خودرو های تمام برقیه. دوره ی بدی هم نیست. همه چیز که هیجان نیست. فکرش رو بکنید، ۷۰ سال بعد دنیا میومدید. دیگه موتورسیکلت های پر سر و صدا تو خیابون ها نبودند. جوون ها دیگه نمی تونستند اگزوز اتوموبیل رو دستکاری کنن تا صدای نابه هنجار تولید کنه و کلا خوب می شه.

  17. حمید

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    الان دیگه دوره ی خودرو های تمام برقیه. دوره ی بدی هم نیست. همه چیز که هیجان نیست. فکرش رو بکنید، ۷۰ سال بعد دنیا میومدید. دیگه موتورسیکلت های پر سر و صدا تو خیابون ها نبودند. جوون ها دیگه نمی تونستند اگزوز اتوموبیل رو دستکاری کنن تا صدای نابه هنجار تولید کنه و کلا خوب می شه.

    موافقم 1
    مخالفم 6
  18. Roody

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    یادمه تو اواسط دهه۹۰میلادی یه تست بین سوپراسپرتای اون دوره توسط یه نشریه تخصصی خودرو برگزارشد.خیلی جالب بود.همین جگوار وبوگاتی ولامبورگینی دیابلو وراف پورشه هم توشون بود. قرار بود از فراری ومک لارن هم ماشین بفرستن که فراری ومک لارن از ارسال ماشین خودداری کردن.حالا دلیلش رونمیدونم.نکته جالب درمورد بوگاتی EB110 این بود که این خودرو دوگانه‌ سوز بود!شرکت بوگاتی دلیل این کار رو این عنوان کرده بودکه خریدار شاید تمام پولشو برای خرید این ماشین صرف کرده باشه وپول کافی برای بنزین نداشته باشه که این بیشتر شبیه یه جوک بود تا واقعیت.به هر حال تست رو انجام دادن ونتایج شگفت انگیز بود.لامبو که اصلا به سرعت۳۰۰ نتونست برسه.جگوار وبوگاتی هم به بالای ۳۲۰ نتونستن برسن.ولی راف….
    نه تنها توشرایط مساوی به بالاترین سرعت یعنی نزدیک۳۵۰کیلومتر رسید بلکه با۴سرنشین هم رکورد سرعت رو زد.بدون اینکه ازشاسی مونکوک فیبرکربنی استفاده کنه .شاسیش از ورقای پرس شده فولادیه. سیستم تعلیقشم درجلو مک فرسونه درعقب فک کنم مولتی لینک.موتورشم که یهH6توربو تازه اونم هواخنک بود.شاهکار مهندسی یعنی این.بایه ترکیب خیلی ساده به جنگ هیولاها بری وشکستشون بدی.واقعا پورشه های دهه نود که هواخنک بودن شاهکار وهوشمندانه طراحی میشدن.ازوقتی که موتوراشونو آب خنک کردن بااینکه پرفورمنس شون بالا رفت ولی روحشونو از دست دادن.

  19. BMW

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    مک لارن F1 فوق العاده بود، هست و خواهد بود🥲🔥

  20. علی

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اول یه تشکر بکنم بابت مقاله جذاب تون
    و یه نکته بگم
    در مورد آستون مارتین اشتباه تایپی داره مقاله
    تو جدول حجم موتورش یه چیز نوشته شده
    تو متن توضیحاتش به چیز دیگه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  21. فردین

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ford gt40 چرا تو لیست نیست

  22. Mity

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    F1 واقعا فوق العاده است

  23. Shelby Bimmer

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از این لیست دوتا از اونها از شاهکار های گوردون موری هستش
    یعنی چه قدر یک فرد میتونسته توی دوره ی خودش انقدر تاثیر گذار باشه….

  24. پوریا svj

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (360 ديدگاه)
  25. pouyan-h808

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    بنظرم همون موتورf1 رو توربو کنید دوباره رکورد بزنه🗿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا