چشم اندازهفته نامه

مشهورترین خودروسازان آلمانی که تعطیل شدند؛ از هورش تا DKW و بورگوارد

در عرصهٔ خودروسازی، برندهای آلمانی جزء موفق‌ترین‌ها هستند اما همهٔ خودروسازان این کشور نتوانستند تا به امروز به فعالیت خود ادامه دهند.

خودروسازان آلمانی از جذاب‌ترین برندهای خودرویی جهان محسوب می‌شوند. نام خودروهای ساخت این کشور مترادف با کیفیت است. بااین‌حال، در تاریخ خودروسازی آلمان، شرکت‌های زیادی وجود داشته‌اند که شکست خوردند و نتوانستند دوام بیاورند. در ادامه با تعدادی از مشهورترین خودروسازان آلمانی که از بین رفتند آشنا خواهیم شد.

بورگوارد سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۶۱

کارل بورگوارد در سال ۱۹۲۴ شرکتی به نام خودش برای ساخت خودرو تأسیس کرد و تا قبل از جنگ برندهای لوید، هانسا و گولایت را هم یا ایجاد کرد و یا خرید. پس از جنگ جهانی دوم، وی این شرکت‌ها را به‌طور جداگانه اداره می‌کرد که هزینه‌های بالایی را به دنبال داشت و به همین دلیل هرگز نمی‌توانست با برندهایی مثل اوپل یا فولکس‌واگن رقابت کند. این شرکت در سال ۱۹۶۱ تعطیل شد و کارل بورگوارد دو سال بعد درگذشت. سپس در سال ۲۰۰۸، نوهٔ او، کریستین، با سرمایهٔ چینی‌ها این برند را احیا کرد اما بورگوارد این بار هم نتوانست موفق عمل کند و ورشکست شد.

دکاو سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۶

دکاو (DKW) در دههٔ ۲۰ بزرگ‌ترین سازندهٔ موتورسیکلت در جهان محسوب می‌شد و در سال ۱۹۲۸ اولین خودروی خود را با پیشرانهٔ دو زمانه ساخت. در سال ۱۹۳۲ از طریق ادغام دکاو با سه شرکت آئودی، هورش و واندرر، شرکتی بنام اوتو یونیون شکل گرفت. دکاو تا زمان وقوع جنگ جهانی دوم، روی فروش خودروهای کوچک و ارزان تمرکز داشت و پس از جنگ، به اولین شرکتی تبدیل شد که خودروی دیفرانسیل جلو در اروپا عرضه کرد. سپس در سال ۱۹۵۸، مرسدس بنز اتو یونیون را خرید و در سال ۱۹۶۴ آن را به فولکس‌واگن فروخت. در سال ۱۹۶۶ فولکس‌واگن برند دکاو را کنار گذاشت و روی خودروهای آیندهٔ آن نام آئودی را گذاشت.

 EMW سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۶

کارخانهٔ اصلی ب‌ام‌و قبل از جنگ جهانی دوم در آلمان شرقی قرار داشت. پس از جنگ، این کارخانه به تملک دولت شوروی درآمد اما همچنان به تولید خودروهای ب‌ام‌و ادامه می‌داد اما نام برند به EMW تغییر داده شد. در سال ۱۹۵۲ ب‌ام‌و برای بازپس‌گیری کارخانهٔ خود اقدام قانونی کرد و نهایتاً این کارخانه در سال ۱۹۵۶ به واتربورگ واگذار شد. خودروهای EMW تا زمانی که این شرکت منحل شد بدون تغییر بزرگی نسبت به قبل از جنگ تولید می‌شدند.

هورش سال‌های ۱۸۹۹ تا ۱۹۳۹

آگوست هورش که بین سال‌های ۱۸۹۶ تا ۱۸۹۹ مدیر کارخانهٔ کارل بنز بود، تصمیم گرفت خودروسازی خودش را راه‌اندازی کند. وی اولین خودروی خود را در سال ۱۹۰۱ تولید کرد اما شرایط دشوار بود و در سال ۱۹۰۹ هورش توسط هیئت‌مدیره از شرکت خودش اخراج شد. وی اما پا پس نکشید و شرکت جدیدی بنام آئودی را تأسیس کرد که در سال ۱۹۳۲ همراه با هورش به اتو یونیون تبدیل شد. هورش تا سال ۱۹۳۹ به تولید خودرو با برند خودش ادامه می‌داد اما پس از جنگ جهانی دوم، کارخانهٔ این شرکت که در آلمان شرقی بود، در اختیار شوروی قرار گرفت و به تولید کامیون پرداخت. برند هورش که بخشی از اتو یونیون بود، هم‌اکنون متعلق به فولکس‌واگن است و آئودی اخیراً از این نام برای نسخۀ لوکس‌تری از سدان A8 برای بازار چین استفاده کرده است.

IFA سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۶

IFA که مخفف انجمن صنعتی برای ساخت وسایل نقلیه بود، اتحادیه‌ای از شرکت‌های آلمان شرقی بود که همه نوع وسیلهٔ نقلیه‌ای از دوچرخه و موتورسیکلت گرفته تا خودرو و کامیون می‌ساخت. خودروهای IFA که بر اساس طرح‌های قبل از جنگ دکاو ساخته می‌شدند، قدیمی بودند اما در آلمان شرقی کمونیستی خرید خودرو بسیار سخت بود و بنابراین، بازار آماده‌ای برای مدل‌هایی مثل F8 و F9 وجود داشت که تا سال ۱۹۵۶ تولید می‌شدند. در این سال اما برند IFA از بین رفت و واتربورگ جای آن را گرفت.

لوید سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۶۳

در سال ۱۹۰۸، شرکت کشتی‌رانی لوید شرکتی خودروسازی بنام «خودرو و پیشرانهٔ آلمان شمالی» را تأسیس کرد. اکثر خودروهای این شرکت با نام لوید عرضه می‌شدند. این شرکت در سال ۱۹۲۹ به تملک امپراطوری بورگوارد درآمد برای چندین سال ناپدید شد تا اینکه کارل بورگوارد در سال ۱۹۵۰ برند لوید را برای تولید خودروهای اقتصادی با پیشرانه‌های کوچک ۲۵۰ تا ۶۰۰ سی‌سی احیا کرد. در سال ۱۹۶۱ اما که بورگوارد به آخر خط رسید، عمر لوید هم پایان یافت و در سال ۱۹۶۳ برای همیشه تعطیل شد.

مرکور سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹

برای چندین دهه، خودروسازان آمریکایی بر بازار ایالات‌متحده سلطه داشتند اما در دههٔ ۸۰ شرایط تغییر کرد و برندهای اروپایی نظر خریداران آمریکایی را جلب کردند. پاسخ فورد به این شرایط ایجاد برندی بنام مرکور بود. این برند خودروهای تولید فورد آلمان را برای رقابت با مرسدس و ب‌ام‌و در آمریکا عرضه می‌کرد. مرکور ابتدا مدلی بنام XR4Ti را به بازار فرستاد که همان فورد سی‌یرا XR4i بازار اروپا بود. خریداران آمریکایی اما علاقه‌ای به فوردهای اروپایی نداشتند و در سال ۱۹۸۹ برند مرکور تعطیل شد.

NSU سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۷۷

کریستین اشمیت در سال ۱۸۷۳ شرکتی که NSU نام گرفت را برای ساخت ماشین‌های بافندگی تأسیس کرد. این شرکت اما در سال ۱۸۸۶ تولید دوچرخه، در سال ۱۹۰۱ تولید موتورسیکلت و نهایتاً در سال ۱۹۰۵ تولید خودرو را آغاز کرد. NSU که شرایط مالی سختی داشت، در سال ۱۹۲۹ کارخانهٔ خود را به فیات فروخت اما به تولید موتورسیکلت ادامه داد و در سال ۱۹۵۷ دوباره تولید خودرو را از سر گرفت. هفت سال بعد، NSU اولین خودروی جهان با پیشرانهٔ وانکل را معرفی کرد. سدان Ro80 سال ۱۹۶۷ که از پیشرانهٔ وانکل استفاده می‌کرد، NSU را به شهرت بیشتری رساند اما به دلیل مشکلاتی که داشت، نهایتاً این شرکت را ورشکست کرد. فولکس‌واگن در سال ۱۹۶۹ این شرکت را خرید و با اتو یونیون ادغام کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۷ نام NSU برای همیشه کنار گذاشته شد.

ترابانت سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۱

از بین تمام برندهایی که در اینجا می‌بینیم، احتمالاً ترابانت از همه شناخته‌شده‌تر است. این خودرو نماد بلوک شرق و فروریختن دیوار برلین بود. اولین محصول ترابانت خودرویی بنام P50 یا ۵۰۰ بود که در سال ۱۹۵۷ به بازار آمد. یک سال بعد ترابانت ۶۰۰ معرفی شد و در سال ۱۹۶۳ با فیس‌لیفت به ۶۰۱ تبدیل شد. ترابانت تا زمان خاتمهٔ تولید در سال ۱۹۹۱ تغییرات اندکی داشت تا اینکه با فروریختن دیوار برلین، مردمان آلمان شرقی توانستند خودروهای مدرنی مثل فولکس‌واگن گلف را بخرند. به دلیل همین بازار انحصاری، مجموعاً حدود ۳.۷ میلیون دستگاه ترابانت فروخته شد.

واتربورگ سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۹۰

واتربورگ هم یکی دیگر از خودروسازان آلمان شرقی بود. این برند اولین بار بین سال‌های ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۴ مورداستفاده قرار می‌گرفت و در سال ۱۹۵۵ برای عرضهٔ خودروی جایگزین مدل قدیمی IFA F9 احیا شد. هرچند این خودرو از همان پیشرانهٔ ۹۰۰ سی‌سی دو زمانهٔ F9 استفاده می‌کرد اما بدنهٔ کاملاً جدیدی داشت که در نسخه‌های سدان، استیشن و کانورتیبل تولید می‌شد. این خودرو بسته به سال تولید و نوع بدنه، با نام‌های ۳۱۱، ۳۱۲ و ۳۱۳ شناخته می‌شود. این محصول واتربورگ در سال ۱۹۶۶ جای خود را به مدل جدید ۳۵۳ داد. هرچند رقبای غربی بشدت از واتربورگ ۳۵۳ مدرن‌تر بودند و این خودرو در غرب اروپا تصویر وحشتناکی پیدا کرده بود اما در بازار آلمان شرقی همچنان تا زمان فروریختن دیوار برلین زنده ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (250 ديدگاه)

    همینها هم شاهکار بودند👑🥇🏆
    از سلطان آلمان اروپایی عشق خدایی همیشگی مثل آمریکایی ها برو تا بی‌نهایت‌هاااا!!!
    این ماشینها عشقِ هستن عشق 👑❤
    جونم آلمان که سلطان یکی هست خدایی داره ماشاالله
    یک به یک مَحشر به پا میکنند اروپا و آمریکا
    دل میلیاردها انسان رو آب میکنند خدایی👑🥇🏆

    موافقم 43
    مخالفم 32
    1. Taha Ayoobi

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1077 ديدگاه)

      ژاپنم بذار

      موافقم 19
      مخالفم 29
      1. جومونگ

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (196 ديدگاه)

        ایشونم یکی از کساییه که خاطره خوبی از ژاپن نداره . کلا فقط بلده بگه اروپا و امریکا و یه ردیف ایموجی بچینه و متنای طولانی و کپی شده بزاره . حتی زیر پستی که تویوتا و لکسوس بالاترین قابلیت اطمینان رو بدست آوردن اومد از اروپا و امریکا تعریف کرد و جرئت نکرد اسمی از ژاپن بیاره😂
        کلا ماشالا کاربرای سمی کم نداریم .

        موافقم 21
        مخالفم 14
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (10156 ديدگاه)

      دو خودروساز آخری رو نگاه کنید !!!
      یاد چی میوفتید ؟
      درسته !!!
      یکیش منو یاد سایپا میندازه و اون‌یکیشم یاد ایرانخودرو !!!
      ببینید انحصار با مردم چه میکنه !
      ببینید شکشتن دیوار با زندگی مردم چه میکنه !
      با فرو ریختن یه دیوار بِتُنی ، وارد عصر مدرنیته شدن و مردمشون طعم خوشی را چشیدن !

      مثلاً فکر کنید از دیروز تا امروز پراید پُکیده سوار میشید ولی به یکباره از فرداش میبینید تمام برندهای حسابی تو خیابون ولی‌عصر و شریعنی شعبه زدن که کمترینش کرولا گلف الانترا هستش !

      این رسم زمانه و روزگاره که هیچگاه حتی بهترین و بدترین هم باشی ، پایداری نداری و تغییر اتفاق میوفتد !
      یه جایی از دنیا ویرانی صورت میگیرد و جایی دیگر آبادانی و برعکس!!!

      موافقم 57
      مخالفم 22
  2. fordgt

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Melkus_RS_1000

    🇩🇪☭ اینم می‌تونست باشه ☭🇩🇪

    موافقم 13
    مخالفم 6
    1. ممد سوناتا

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      سم خاص معروف به فراری بلوک شرق با موتور سه سیلندر واتربورگ ☣️

      موافقم 11
      مخالفم 7
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (921 ديدگاه)

    یجا دیده بودم که نوشته بود جنس بدنه ترابانت انقدر بد بود که بهش ماشین کاغذی میگفتن

    موافقم 11
    مخالفم 9
    1. ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2982 ديدگاه)

      به پارس نمی‌رسید

      موافقم 2
      مخالفم 3
  4. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    الکی حس نوستالژی پرستی تان گل نکند خودروسازی آلمان شرقی به تف نمیارزید

    موافقم 46
    مخالفم 12
  5. Taha Ayoobi

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1077 ديدگاه)

    به‌به
    چه تاریخچه جالبی

    موافقم 15
    مخالفم 3
  6. JaMsHiD

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (868 ديدگاه)

    دم آگوست هورش گرم که تونست با جاه طلبی ارباب حلقه هارو وارد میدان کنه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. javad-bmw

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (122 ديدگاه)

    کُل متن این بود : فولکس واگن این برند را نیز خرید.
    لامصب همه را خرید.
    زیر مجموعههای حال حاضر فولکس واگن:
    پورشه
    آئودی
    لامبورگینی
    بنتلی
    دوکاتی
    بوگاتی
    اشکودا
    هارلی دیویدسون
    اگرم چیزی رو از قلم انداختم دوستان اضافه کنن لطفاً

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (921 ديدگاه)

      سئات و ایتال دیزاین

      موافقم 12
      مخالفم 1
    2. JaMsHiD

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (868 ديدگاه)

      اسکانیا و یه برند اتوبوس مدرسه سازی آمریکایی

      موافقم 6
      مخالفم 1
  8. مجتبی .

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1153 ديدگاه)

    جالبه که اکثرا درآلمان شرقی بودن وهمین برای تعریف تولید دولتی کافیه حتی همونیکه کارخونه بی ام و روتصاحب کرده فقط همون محصولات سال اول رو بدون تغیر وبهبود تولید کرده.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  9. رامتین

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3038 ديدگاه)

    یک کشور نهایت 4-5 شرکت برجسته داشته باشه کافیه. بهرحال این میتونه استراتژی دولت هم باشه که بنظرم منطقی میاد.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  10. مهردادکمال

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1805 ديدگاه)

    مرسی از پدال بابت این مقاله جذاب

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. BMW

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1181 ديدگاه)

    بیشتری هاشون تو زمان خودشون شاهکار بودند🥲🥰

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. جمشیدی

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    چرا جای جای مقاله نوشتید واتربورگ؟ منظورتون وارتبورگ هست؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. ماسل کار

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    ماشینای آلمانی همه شون اشغالن فقط امریکایی و تا حدودی ژاپنی

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا