چشم اندازهفته نامه

کم‌مصرف‌ترین خودروهای تمام بنزینی در بازار جهانی

با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر، قیمت نفت و سوخت‌های مرتبط به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته، استفاده حداکثری از قطره‌قطره سوخت داخل باک از همیشه مهم‌تر شده است. خودروهای هیبریدی در هر صد کیلومتر کمترین بنزین را مصرف می‌کنند و خودروهای الکتریکی هم به‌طور کامل از بنزین بی‌نیاز هستند اما همه مایل به جابجا کردن چند صد کیلوگرم باطری در رانندگی‌های روزانه خود نیستند.

افرادی که می‌خواهند بدون نیروی کمکی الکتریکی مصرف سوخت پایینی داشته باشند می‌توانند سراغ خودروهای بنزینی کم‌مصرفی بروند که در این لیست گردآوری شده‌اند. مصرف سوخت ترکیبی همه این خودروها به‌جز یکی زیر ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. البته برای چنین مصرف پایینی باید قید شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها را زد اما انتخاب‌ها صرفاً به جعبه‌های کوچک و کم‌توان محدود نمی‌شود. با این مقدمه سراغ معرفی کم‌مصرف‌ترین خودروهای بنزینی بازار در سال ۲۰۲۲ می‌رویم.

شورلت اسپارک

مصرف شهر ۷.۸ لیتر
مصرف جاده ۶.۲ لیتر
مصرف ترکیبی ۷.۱ لیتر

شورلت اسپارک با قیمت پایه ۱۴,۵۹۵ دلار ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتری است که می‌توان در آمریکا خرید. پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر این خودرو نیز با ۹۸ اسب بخار قدرت مصرف بسیار مناسبی دارد اما کسانی که قصد خرید اسپارک را دارند باید عجله کنند زیرا ۲۰۲۲ آخرین سال تولید و عرضه این هاچ‌بک کوچک خواهد بود.

فولکس‌واگن جتا

مصرف شهر ۷.۶ لیتر
مصرف جاده ۵.۷ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۷ لیتر

قیمت سدان کامپکت فولکس‌واگن در تیپ S با گیربکس اتوماتیک از ۲۱,۹۹۰ دلار شروع می‌شود. البته گیربکس استاندارد این ماشین یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی است. جتا از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند که ۱۵۸ اسب بخار قدرت دارد.

کیا سراتو/ فورته

مصرف شهر ۷.۶ لیتر
مصرف جاده ۵.۷ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۷ لیتر

سدان کامپکت کیا برای مدل ۲۰۲۲ به‌روزرسانی ظاهری بزرگی را تجربه کرده است. ارزان‌ترین نسخه این خودرو تیپ FE با قیمت ۲۰,۱۱۵ دلار است. فورته به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

نیسان ورسا

مصرف شهر ۷.۳ لیتر
مصرف جاده ۵.۹ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۷ لیتر

قیمت تیپ پایه نیسان ورسا S با گیربکس CVT از ۱۷,۸۷۵ دلار شروع می‌شود. البته همین تیپ با گیربکس دستی قیمت ارزان‌تری دارد اما مصرف سوخت نسخه اتوماتیک CVT کمتر است. ورسا با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با تنها ۱۲۲ اسب بخار قدرت مطمئناً سریع‌ترین خودروی این لیست اما در بزرگراه در هر صد کیلومتر تنها لیتر ۵.۹ بنزین مصرف می‌کند.

تویوتا کرولا هاچ‌بک

مصرف شهر ۷.۳ لیتر
مصرف جاده ۵.۷ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۷ لیتر

قیمت تویوتا کرولا هاچ‌بک با طراحی هوشمندانه و گیربکس CVT از ۲۳,۰۴۰ دلار شروع می‌شود. با این مبلغ می‌توان از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶۸ اسب بخاری، رینگ‌های آلومینیومی استاندارد، پکیج ایمنی Safety Sense تویوتا و… بهره‌مند شد.

کیا ریو

مصرف شهر ۷.۱ لیتر
مصرف جاده ۵.۷ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۵ لیتر

دومین خودروی کم‌مصرف کیا در این لیست، قیمت ارزان‌تری دارد. قیمت ریو در تیپ LX از ۱۷,۲۷۵ دلار شروع می‌شود. زیر کاپوت این سدان ساب‌کامپکت یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با تنها ۱۲۰ اسب بخار قدرت قرار دارد که به یک گیربکس CVT متصل است. هرچند ریو قدرت پایینی دارد اما تجهیزات استاندارد زیادی مثل نمایشگر ۸ اینچی لمسی و دوربین دید عقب را ارائه می‌کند.

هیوندای اکسنت

مصرف شهر ۷.۱ لیتر
مصرف جاده ۵.۷ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۵ لیتر

کسانی که ظاهر کیا ریو را نمی‌پسندند می‌توانند سراغ پسرعموی آن یعنی هیوندای اکسنت بروند. پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری، گیربکس CVT و مصرف سوخت اکسنت با ریو یکسان است و قیمت پایه آن‌هم که از ۱۷,۶۹۰ دلار آغاز می‌شود، کمتر از ۵۰۰ دلار گران‌تر است.

هوندا سیویک

مصرف شهر ۷.۱ لیتر
مصرف جاده ۵.۶ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۵ لیتر

نسل یازدهم هوندا سیویک سال گذشته با ظاهری ساده و داخلی زیبا به بازار آمد. پیشرانهٔ استاندارد این خودرو یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است اما مصرف سوخت پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۱۸۰ اسب بخاری آن کمتر است. البته برای داشتن این موتور باید سراغ تیپ EX با قیمت پایهٔ ۲۶,۳۶۵ دلار رفت.

هیوندای الانترا

مصرف شهر ۷.۱ لیتر
مصرف جاده ۵.۴ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۳ لیتر

الانترا ظاهری متمایز با کابینی چشمگیر و تجهیزات استاندارد متعدد مثل نمایشگر لمسی ۸ اینچی را در کنار مصرف سوخت مناسب ارائه می‌کند. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۴۷ اسب بخاری و گیربکس CVT این خودرو با کیا فورته مشترک است و قیمت آن در تیپ پایه SE از ۲۰,۹۹۵ دلار شروع می‌شود.

میتسوبیشی میراژ

مصرف شهر ۶.۵ لیتر
مصرف جاده ۵.۴ لیتر
مصرف ترکیبی ۶.۰ لیتر

کم‌مصرف‌ترین خودروی حال حاضر بازار میتسوبیشی میراژ است. البته پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر است که تنها ۷۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین مثل دیگر خودروهای این لیست، این مصرف متعلق به نسخهٔ CVT و است نمونهٔ دستی مصرف بیشتری دارد. قیمت ارزان‌ترین نوع میراژ CVT در تیپ ES بدون هیچ آپشنی از ۱۶,۹۹۰ دلار آغاز می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3502 ديدگاه)

    جدایی از کسل کننده بودن گیربکس cvt تاثیر زیادی روی مصرف سوخت پایین داره

    موافقم 50
    مخالفم 4
  2. زیزیگولو

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4904 ديدگاه)

    جالبه که تو این لیست به غیر از دوتا از ماشینا بقیه شون ژاپنی و کره ای بودن

    موافقم 32
    مخالفم 5
  3. ارین صاحب جمعی

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    چیزی غیر از این انتظار نمی‌رفت

    موافقم 22
    مخالفم 3
  4. dian-yoshani

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    چرا بجای چینی های بی کیفیت ، اینارو نمیارن؟ قیمتشونم اکثرا دورور ۲۰ هزار دلارن ، تفاوت چندانی با چینی ها ندارن

    موافقم 32
    مخالفم 14
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      با این قیمت (ماشینای توی لیست)
      کیا سراتو و ریو
      هیوندای الانترا اکسنت
      نیسان ورسا
      میتسوبیشی میراژ
      فولوکس واگن جتا
      و شورلت اسپارک میشه آورد
      بعد به نظرتون اینا خوبن یا یه مشت بنجل بی کیفیت چینی؟ کیفیت ژاپن بالاتره یا چین؟ کیفیت کره بالاتره یا چین؟
      ولله اگه سراتو رو وارد ایران بکنن یا هرکدوم از اینا انقد فروش عالی خواهند داشت و ملت لذت می برن از ماشینشون، تکنولوژی روز ، مصرف عالی، کیفیت، آپشن و زیبایی و و و و یه اصل و نسبی!!!!!!!!!!
      این ماشینا رم میتونیم بخریم
      شورلت تریلبلیزر
      سوبارو ایمپرزا
      هیوندای ونیو
      کیا سئول
      تویتا کرولا
      هیوندای ولستر
      فورد ماوریک (!)
      یعنی واقعا برگام
      بنجل چینی به جای اینا…. خدایا بسههههههه

      موافقم 37
      مخالفم 8
      1. dian-yoshani

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (605 ديدگاه)

        الحق که اینا به چینیا های بی نام و صیت شرف دارن
        فقط بنده زیاد اطلاعاتی احوال سیاست ندارم
        (به قول معروف اطلاعات سیاسیم زیر خط فقره)
        ولی شایق هستم بدونم چرا شرکت های مثل بهمن همچین ماشین هایی رو نادیده میگیرن چینی های نامرغوب رو وارد میکنن

        موافقم 16
        مخالفم 2
    2. Muty

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      1دلایلش :
      – اینا نمی خوان
      2- اونا نمیدن

      و از همه مهتر ” ارباب اینطور نمی خواد “

      موافقم 21
      مخالفم 2
    3. علیرضا

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کی بخوره اونوقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 11
      مخالفم 0
  5. ماشین باز

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    توی این لیست جای پژو پارس TU5خالی بود
    تو هر صد کیلومتر6لیتر میسوزنه اونم داخل شهر
    توی جاده صدی 5لیتر

    موافقم 13
    مخالفم 65
    1. datsun

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (3502 ديدگاه)

      خود ویران خودرو داخل شهر رو ۱۰ اعلام کرد که بیشتر هم هست، عجب، این موتورهای ایران خودرو یه مدت کار کنن زوارشون در میره و خیلی بیشتر هم میسوزونن

      موافقم 32
      مخالفم 1
      1. ماشین باز

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (115 ديدگاه)

        داداشم ما پارس TU5داریم صدی 6تا میسوزونه

        موافقم 0
        مخالفم 15
  6. آرش+وان

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (307 ديدگاه)

    یاد داچیا ساندرو تو برنامه ی تاپ گیر فصل ۲۱ سری ۳ ، قسمتی که باید میرفتن نیروگاه چرنوبیل اوکراین ، افتادم ،

    ساندروی لعنتی به رانندگی کاپیتان کندرو ، جیمز می ، مگه بنزینش تموم میشد! چون فقط ساندرو بود که با کم مصرف بودن داشت به منطقه ی ممنوع چرنوبیل با دوز اشعه ی بالا می رسید در حالیکه ماشینای دیگه که فولکس واگن آپ و فورد فیستا بودن زودتر بنزین تموم کرده بودن و هموند و کلارکسون خیلی خوشحال بودن😁 که باختن ولی نزدیک چرنوبیل نشده بودن 😉

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. آرش+وان

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (307 ديدگاه)
  7. Clean energy (صیانت!)

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    همه عالی واسه شهر و استفاده عادی
    ماشینی که کم مصرف نباشه یه خیانتکاره

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. viper2

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      پس همه ماشینای اسپورت خیانت کارن .

      موافقم 12
      مخالفم 7
      1. Clean energy (صیانت!)

        ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1333 ديدگاه)

        بلی
        به من و شما…

        موافقم 8
        مخالفم 5
        1. arya

          ۲۶ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ن اونا لیاقت می خوان😊

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. Jdm باز

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    تقریبا همه گزینه های لیست خیلی خوبن برای استفاده های شهری و عادی
    چیزی که برام جالب بود تاثیر گیربکس cvt روی مصرف سوخت هست که فک کنم تقریبا همه مدلای داخل لیست گیربکس cvt داشتن

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. نمردیم از ناخوشی

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    سلام اقای دهقان اگه میشه کم مصرفت ترین های موجود در داخل ایران رو معرفی کنید

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (695 ديدگاه)

      سلام
      حدود دو سه ماه پیش چنین مطلبی رو کار کردیم
      https://www.pedal.ir/station/most-fuel-efficient-iranian-car/

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. نمردیم از ناخوشی

        ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (301 ديدگاه)

        ممنون 🙏

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. Behzad

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اگه منظورت تولید ایران باشه همچین چیزی وجود خارجی نداره، ولی اگه منظورت همون پراید کره ای یا پژوی فرانسه باشه که دم و سرشو کج کردن و به اسم خودشون زدن اره میشه گفت پراید، ولی بازم با این قیمت و فقر آپشن هاش باید مصرف ترکیبیش ۱ در صد باشه،( کاری به سمند و اس دی. و اینا ندارم که همه میدونن از چه طریقی مهندسی شدن و چندین هزار میلیارد به خارجیا دادن تا واسه ۲۰۶ یدونه کاپوت وصل کنن،)

      موافقم 1
      مخالفم 1
  10. حمید

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (370 ديدگاه)

    میراژ من یکساله دارم البته اینجا اسمش اسپیس استار ، تو اتوبان ۹۰ تا بری مصرفش میاد روی ۴ ، تو شهر ولی ۵,۵ تا ۶

    موافقم 7
    مخالفم 3
  11. احسان

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    با سلام
    بنظر میرسه این مقاله کم‌مصرف‌ترین خودروهای بنزینی در بازار آمریکای شمالی باشه نه بازارجهانی
    در اروپا آخرین مدل ساندرو با موتور سه سیلندر بنزینی در دو مدل طبیعی و توربو شارژر و مصرف سوخت در حدود 5 لیتر در 100 کیلومتر عرضه میشه.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا