اگر قصد خرید یک خودروی ایرانی دارید و به دنبال بیشترین امکانات و آپشنهای ممکن هستید، این مطلب پدال را تا انتها دنبال کنید.
امکانات و تجهیزات خودرو یا اصطلاحاً آپشن برای خریداران ایرانی اهمیت زیادی دارد تا جایی که مثلاً اگر خودرویی سانروف نداشته باشد با اقبال مواجه نمیشود! البته خودروسازان داخلی به دلیل بازار انحصاری و بدون رقیب، دههها به این موضوع بیتوجه بودند و مهمترین آپشنهایی که در محصولات خود ارائه میکردند صرفاً شیشهبالابر برقی و کولر بود! بااینحال، وقتی پای خودروهای چینی با آپشنهای رنگارنگ به کشورمان باز شد، خودروسازان ایرانی مجبور شدند محصولات خود را به امکانات مدرنتر و بیشتری مجهز کنند. علاوه بر این، برخی امکانات ایمنی مثل ایربگ و کنترل پایداری هم بهاجبار قانون در خودروهای داخلی نصب شدند. ازاینرو، امروز در برخی خودروهای ایرانی و خصوصاً مدلهای گرانقیمت میتوانیم لیست آپشنهای نسبتاً قابلقبولی را ببینیم. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم با پرآپشنترین خودروهای ایرانی آشنا شویم.
همچنین بخوانید:
قویترین خودروهای ایرانی؛ از ریرا تا دنا جوانان با ۱۶۰ اسب بخار!
کممصرفترین خودروهای ایرانی، از تارا و رانا تا پژو ۲۰۷ و وانت پراید
۷-سورن پلاس XU7P
هرچند سورن پلاس یکی از ارزانترین سدانهای ایرانخودرو محسوب میشود اما از امکانات نسبتاً قابلقبولی برای خودرویی با این قیمت بهره میبرد. این خودرو که مدتی است به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری XU7P مجهز شده، ۴۷۰ میلیون تومان قیمت دارد که این رقم در بازار به حدود ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. البته در سورن پلاس نباید انتظار دیدن امکانات عجیبی را داشته باشید ولی با توجه به قیمت، خودروی نسبتاً مجهزی محسوب میشود. لیست امکانات و آپشنهای سورن پلاس عبارت است از:
- ترمز ABS و EBD
- سیستم ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کنترل پایداری
- کنترل کشش
- دو ایربگ
- فرمان هیدرولیک با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب
- نمایشگر لمسی
- دیلایت
- آینههای جانبی تاشو برقی
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- صندلیهای پارچهای
- سنسور و دوربین دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو
- نمایشگر MFD بالای داشبورد با کامپیوتر سفری
- راهنمای تعویض دنده
۶-پژو ۲۰۷ اتوماتیک
پژو ۲۰۷ از سال ۱۳۸۹ در کشورمان حضور دارد و طی این سالها ایرانخودرو رفتهرفته به لیست امکانات آن مواردی را اضافه کرده است. البته این خودرو در نسخههای مختلفی تولید میشود که در اکثر آنها امکانات کامل ارائه میشود ولی دراینبین، تیپ ۵ که از داشبورد ۲۰۶ استفاده میکند، از برخی امکانات مثل نمایشگر لمسی و کروز کنترل بیبهره است درحالیکه در نسخهٔ TU3 هم ترمزهای عقب کاسهای و رینگها فولادی هستند. لیست امکانات و آپشنهای پژو ۲۰۷ در کاملترین نسخهها عبارت است از:
- ترمز ABS و EBD
- سیستم ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کنترل پایداری
- کنترل کشش
- دو ایربگ
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- فرمان برقی با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی
- دیلایت
- تنظیم برقی آینههای جانبی
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- روکش صندلی چرم و پارچهای
- سنسور و دوربین دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- راهنمای تعویض دنده
- کروز کنترل
- سقف شیشهای
- رینگ آلومینیومی
۵-سایپا اطلس G
اطلس نسخهٔ فیسلیفت کوییک محسوب میشود که چند ماه بیشتر از عرضهٔ آن به بازار نمیگذرد. سایپا قصد دارد این خودرو را در سه تیپ مختلف به بازار عرضه کند که شامل تیپ پایه S با کمترین امکانات، تیپ میانی G و تیپ بالایی E اتوماتیک با بیشترین امکانات میشود. بااینحال، فعلاً فقط تیپ G برای فروش ارائه شده و هنوز خبری از دو تیپ دیگر نیست. اطلس G اما از لیست امکانات قابلتوجهی برای خودرویی در این کلاس بهره میبرد که آن را در جایگاهی بالاتر از کوییک قرار میدهد. لیست امکانات و آپشنهای اطلس G عبارت است از:
- ترمز ABS و EBD
- سیستم ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کنترل پایداری
- کنترل کشش
- دو ایربگ
- فرمان هیدرولیک D شکل با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی
- دیلایت
- تنظیم برقی آینههای جانبی
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- صندلیهای چرمی
- سنسور و دوربین دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- راهنمای تعویض دنده
- کروز کنترل
- سانروف
- شیشه دودی عقب
- چراغهای خودکار
- پورت USB شارژ موبایل
۴-شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین پلاس در حال حاضر گرانترین و مجهزترین محصول سایپا بهحساب میآید. نسخهٔ اولیهٔ شاهین که با پیشرانه M15 توربو و گیربکس دستی عرضه شد، هرچند امکانات نسبتاً قابلقبولی داشت اما از موارد مهمی مثل کروز کنترل بیبهره بود. سپس سایپا در نسخهٔ اتوماتیک CVT، این کاستیها را برطرف کرد و در جدیدترین نسخهٔ سدان پرچمدار خود یعنی شاهین پلاس که به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز است، سه آپشن جدید شامل تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو و شیشههای دودی عقب هم اضافه کرده است. لیست امکانات و آپشنهای شاهین پلاس عبارت است از:
- ترمز ABS و EBD
- سیستم ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کنترل پایداری
- کنترل کشش
- دو ایربگ
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- فرمان برقی چرمی با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی
- دیلایت
- چراغهای خودکار
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- صندلیهای چرمی
- تنظیم صندلی راننده ۶ جهته برقی
- گرمکن صندلیهای جلو
- سیستم پایش باد تایرها
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- راهنمای تعویض دنده
- رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی
- سانروف
- کروز کنترل
- شیشه دودی عقب
۳-دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال
دنا پلاس یکی از لوکسترین و گرانترین سدانهای ایرانخودرو محسوب میشود. این خودرو در نسخههای مختلفی مثل تنفس طبیعی، توربو و توربو اتوماتیک تولید میشود که بیشترین امکانات در نسخهٔ توربو اتوماتیک ارائه میشود. همچنین مدتی است ایرانخودرو نسخهٔ آپشنال دنا پلاس توربو اتوماتیک را با چند آپشن بیشتر مثل سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای به بازار فرستاده است. همین امکانات قرار است در دنا جوانان هم ارائه شود. لیست امکانات و آپشنهای دنا پلاس در کاملترین نسخه عبارت است از:
- ترمز ABS و EBD
- سیستم ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کنترل پایداری
- کنترل کشش
- چهار ایربگ
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- فرمان برقی D شکل با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب
- نمایشگر لمسی
- دیلایت
- چراغ خوشامدگویی
- آینههای جانبی تاشو برقی
- آینه داخلی الکتروکرومیک
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- صندلیهای پارچهای
- دسته دنده و غربیلک فرمان چرمی
- سنسور و دوربین دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور نور و باران
- تنظیم برقی ۸ جهته صندلیهای جلو
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- راهنمای تعویض دنده
- رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
- سانروف
- کروز کنترل
۲-تارا V4 LX
تارا هم در کنار دنا مجهزترین سدان ایرانخودرو محسوب میشود. این خودرو هم مثل دنا، در نسخههای مختلفی شامل V1 دستی، V1P دستی، V2 اتوماتیک و V4 LX اتوماتیک عرضه میشود که طبق رسم ناخوشایند خودروسازان داخلی، نسخههای اتوماتیک از آپشنهای بیشتری برخوردار هستند. دراینبین، تیپ V4 LX علاوه بر برخورداری از آپشنهای بیشتری مثل سنسور پایی در صندوق و گرمکن صندلیهای جلو، در طراحی داخلی هم تغییراتی را تجربه کرده و دکمههای شیشهبالابر از روی کنسول به روی درها منتقل شدهاند. لیست امکانات و آپشنهای تارا در کاملترین نسخه عبارت است از:
- ترمز ABS و EBD
- سیستم ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کنترل پایداری
- کنترل کشش
- چهار ایربگ
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- فرمان برقی با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی
- دیلایت
- چراغ خوشامدگویی
- آینههای جانبی تاشو برقی
- آینه داخلی الکتروکرومیک
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- صندلیهای پارچهای
- دسته دنده و غربیلک فرمان چرمی
- سنسور و دوربین دنده عقب یا خطوط داینامیک
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور نور و باران
- تنظیم برقی ۶ جهته صندلیهای جلو
- گرمکن صندلیهای جلو
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- راهنمای تعویض دنده
- رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
- سانروف
- کروز کنترل
- باز شدن در صندوق با سنسور پا
۱-ریرا
و درنهایت به مجهزترین و پرآپشنترین خودروی داخلی حال حاضر کشورمان میرسیم. ریرا که عنوان اولین کراساوور ملی را یدک میکشد، بهتازگی برای فروش عرضه شده است و با قیمت یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان، گرانترین خودروی ایرانی محسوب میشود. ریرا از امکانات فراوانی بهره میبرد که بسیاری از آنها را اولین بار است که در یک خودروی ایرانی میبینیم. ریرا با این لیست کامل امکانات، میتواند در برابر رقبای چینی پرشمار خود حرفهایی برای گفتن داشته باشد. لیست امکانات و آپشنهای ریرا عبارت است از:
- ترمز ABS و EBD
- سیستم ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- کنترل پایداری
- کنترل کشش
- چهار ایربگ
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- فرمان برقی چرمی با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی
- نورپردازی داخلی
- دیلایت
- چراغ خوشامدگویی
- آینههای جانبی تاشو برقی
- آینه داخلی الکتروکرومیک
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- صندلیهای پارچهای
- دسته دنده و غربیلک فرمان چرمی
- سنسور و دوربین دنده عقب یا خطوط داینامیک
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسور پارک جلو
- سیستم تشخیص نقاط کور
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور نور و باران
- سیستم صوتی با ۹ بلندگو
- تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده و ۴ جهته صندلی سرنشین جلو
- گرمکن صندلیهای جلو
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- راهنمای تعویض دنده
- رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی دورنگ
- سانروف
- کروز کنترل
- در صندوق برقی با سنسور پا
- شارژر بیسیم گوشی
- پدالهای تعویض دنده پشت فرمان
- شیشههای عقب دودی
car lover
۲۳ شهریور ۱۴۰۳چیزهای که رو خودروهای دیگه طبیعیه اینجا اپشن محسوب میشه
eternal
۲۳ شهریور ۱۴۰۳آره حرفت درسته ولی برای کشوری که بیشتر مردمش پراید سوار میشن یا یه ماشینی که فقط فرمون و بخاری و کلر داره آره این ها اپشن حساب می شن
SMS
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ای رووووزگار همین ریرا کم آپشن ترین تو جهانه اونوقت با این قیمت می کنن تو پاچه ما ،صفحه آمپرشم که مثلا دیجیتالیه ولی از آنالوگ هم زشت تره
سهیل
۲۴ شهریور ۱۴۰۳یه چرخ خودروی چینی می ارزه به این فرغون خای ایرانی. ریرا بیاد بازار قیمتش میشه ۱/۵ – یه سری ایرانی هم همیشه هستن که سر و دست میشکنن براش
اشکان
۲۴ شهریور ۱۴۰۳فرغون نیازی به آپشن نداره
90% آپشن هوایی هم که رو ماشینا هست کار نمیکنند.
دقیقا مثل ایربگ های نمایشی ماشین های ایرانی که فقط روش نوشته شده ایربگ.
۲۳ شهریور ۱۴۰۳حاجی این داشمون تو پست نوشت سورن پلاس xu7p از فول آپشن ترین ماشینای ایرانیه ولی چرا xu7?
اپشناش از ef7 بیشتره؟؟
amirkhanzadeh
۲۳ شهریور ۱۴۰۳اولش تیترو خوندم فکر کردم اشتباه دیدم
جرمی کلارکسون
۲۳ شهریور ۱۴۰۳حلب آپشن نمیخاد
Sadegh
۲۴ شهریور ۱۴۰۳یجوری میگید ماشین ایرانی اپشن نداره، انگار این وارداتی های جدید رو ندیدید، همین شاهین، دو برابر النترا وارداتی آپشن داره، اصلا قصدم دفاع از ماشین ایرانی نیست، مشکلم با غرق شدن مردم تو آپشنه، اصلا غیر از آپشن های ایمنی، بنظرم هرچیزی غیر از کولر و سیستم صوتی تو ماشین بیهوده هست
فريد
۲۳ شهریور ۱۴۰۳اشک تو چشام جمع شد به همین برکت قسم 🥲
تو سال ٢٠٢۴ ترمز دیسکی رو اپشن حساب میکنن
صندلی پارچهی ای اپشنه یعنی این اپشنو کسی نخواد مقوا میدن بهش؟
حسن
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فرمان برقی با دکمههای کنترلی
یعنی منظورش از دکمه های کنترلی چی هست خیلی عجیبه
Mr wrong
۲۳ شهریور ۱۴۰۳وای به ایرن
boost10
۲۳ شهریور ۱۴۰۳سوال : آپشن از نظر ایرانی ها چیست ؟
1 _ ایربگ
2 _ مانیتور
3 _ شیشه بالابر برقی
4 _ ترمز ABS
5 _ سانروف
چیز دیگه ای یادم نمیاد اگه بیشتر بلدید بنویسید
علی Shelby
۲۳ شهریور ۱۴۰۳کولر و بخاری ترمز دیسکی هم هست
Mr wrong
۲۴ شهریور ۱۴۰۳فرمون دنده کلاج گاز صندوق عقب
ALI.A.NLANSR
۲۳ شهریور ۱۴۰۳خدایی شیشه دودی هم آپشن حساب میشه؟
۲۳ شهریور ۱۴۰۳واکنش ون 7x : من بالاتر از میباخم😈🤘
GRT
۲۳ شهریور ۱۴۰۳واکنش میباخ : باشه فرزندم . حالا بیا بخورش 🍼
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۳ شهریور ۱۴۰۳منظورت لوگوی مایباخ جلوی ماشیناس؟؟
۲۴ شهریور ۱۴۰۳واکنش 7x : نه ممنون پسرم
اشکان
۲۴ شهریور ۱۴۰۳فکر کنم منظورت لاستیکه میباخه
PARSA
۲۳ شهریور ۱۴۰۳امکاناتی که از ۵۰ سال پیش در خودروهای سراسر دنیا نصبشون اجباری بوده تو ایران منت سرش میزارن و قیمت اضافه میگیرن
علی جردن
۲۳ شهریور ۱۴۰۳چرا پر آپشنالمون یدونه ماساژور صندلی راننده ندارن؟ بقیه صندلی ها پیش کش
لاقل یکی از این فرغون هارو واقعا آپشنال میساختین
AMIR GERMAN
۲۳ شهریور ۱۴۰۳جالبه تو بعضی از پارس های ELX گرم کن و سرد کن صندلی بود اما الان ریرا که آپشنال ترین هست سرد کن وجود نداره
AMIR GERMAN
۲۳ شهریور ۱۴۰۳بعضی از پارس های ELX تو سال 88 89 سرد کن صندلی داشتن اما الان ریرا سرد کن نداره
گاس فرینگ
۲۵ شهریور ۱۴۰۳چون صندلی هاش ساخت شرکت ریکارو بود و به طور تمام وارداتی وارد ایران میشد
𝐀𝐥𝐢
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فول اپشن ما لو اپشن اوناست🥲
Scuderia Ferrari
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فرغون سازان وطنی وقاحت رو به نهایت رسوندن
هرچی که دنا و تارا در فول ترین نسخه های خودشون دارن ، نیسان در ارزان ترین مدل خودش یعنی “ورسا” داره اونم نسخه پایه
به نظرم اینا باید بازخواست و مجازات بشن و قطع به یقین لایق هیچ تبلیغ و تعریف و تمجیدی نیستن
نویدی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳نصف این آپشن ها و سنسورها یک بار مصرف و جنس درجه سه چینی هستن.سیستم کنترل پایداری esp هم که توی این ماشینا فقط یه اسمه و اصلا کارایی نداره فقط یه چراغ توی صفحه روشن میشه.
B
۲۳ شهریور ۱۴۰۳هر جور حساب کنی با مسخره ترین برنامه های ممکن برای پشرفت تا الان باید ماشینای مثلا پرچمدارمون در حد الانترا ۲۰۱۶ و گرنجور ۲۰۱۸ میشدن
یعنی ول کنن همه رو سرعت پیشرفت بیشتر میشه تا این برنامه های گشایش اقتصادی و …
boost10
۲۳ شهریور ۱۴۰۳بازم خدارو شکر که ریرا رو با قالپاق و رینگ فولادی تولید نمی کنن
امیررضا
۲۳ شهریور ۱۴۰۳چیزی که تو کل دنیا استاندارد محسوب میشه تو ماشین ایرانی آپشن میگن بهش!! یعنی ببین چقدر تباه شدیم که دیلایت و ترمز ABS و کنترل کشش و پایداری و رینگ آلومینیومی و ایربگ و سنسور پارک و فرمون دیکات برامون شده آپشن!!! همین فرمون بریم فردا پس فردا روکش صندلی و آینه بغل میشه آپشن…
Galant.VR4(JDM)
۲۴ شهریور ۱۴۰۳الان مسخره میکنن فردا ثبت نام
ترمز دیسکی و رینگ و صندلی برقی آپشن محسوب میشه توی سال 2024
Reza
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ساینا فول هم خوبه
احسان
۲۴ شهریور ۱۴۰۳متاسفم که هنوز ما به جای ایمنی و طراحی موتور و بهسوز بودن مصرف دنبال آپشن های بیخودی چون سقف پانوراما، سانروف، صندلی برقی، پشت آمپر دیجیتال و این چرندیات هستیم. عوضش برامون موتور و ایمنی خودرو، تعداد ایربگها، ترمز اضطراری خودکار و سیستم کمربندهای پیش کشنده و پشت سری فعال مهم باشه. آپشن هیچ چیزی جز دردسر نداره. فقط تا یک ماه اول برای آدم تازگی داره. بعد از اون فقط کیفیت رنگ، ایمنی، کیفیت و تکنولوژی موتور و … مهمه
سعید
۲۵ شهریور ۱۴۰۳خدایش من همیشه میخواستم بدونم بقیه دنیا از حال روز ما ایرانیا از ماشینمون بگیر تا هر چیز دیگه مثلا ژاپن این لیستو ببینه چه فکری درمورد ما میکنه خدا بسه دیگه ما چه گناهی کردیم گیر کردیم تو این مملکت