چشم انداز

خودروهای قابل‌توجه و جذابی که مورد بی‌مهری قرار گرفتند (قسمت دوم)

در قسمت قبلی این مطلب با دوازده خودرویی آشنا شدیم که مورد بی‌مهری قرار گرفتند و حالا در دومین قسمت به تعداد دیگری از این خودروها خواهیم پرداخت.

کادیلاک آلانته

در مورد کادیلاک آلانته فرایند ساخت جالب‌تر از خود خودرو است. بدنهٔ این ماشین توسط پینین‌فارینا در ایتالیا ساخته و با بوئینگ ۷۴۷ به میشیگان برای جنرال موتورز فرستاده می‌شد تا تکمیل شود. آلانته خیلی گران بود، از مشکلات کیفی رنج می‌برد و رانندگی خوبی نداشت ولی با همهٔ این‌ها جالب‌تر از مرسدس بنز SL بود یعنی خودرویی که نتوانست با آن رقابت کند.

مرسدس بنز A کلاس

مرسدس بنز A کلاس W168 یکی از خلاقانه‌ترین و جالب‌ترین خودروهای قرن بیستم بود. این ماشین به دلیل ساختار هوشمندانه، نوآوری فنی و جانمایی عالی قطعات، شایستهٔ قرار گرفتن در کنار خودروهایی مثل مینی و سیتروئن DS است. به همین دلیل، عجیب است که هیچ‌گاه A کلاس را در لیست بهترین خودروها نمی‌بینیم. البته این ماشین چندان زیبا نیست و کیفیتی پایین‌تر از استاندارد مرسدس دارد اما بااین‌حال، نسل اول A کلاس یکی از دست‌کم گرفته‌شده‌ترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود.

ولوو C30

ولوو C30 که چیزی بین کوپه و هاچ‌بک بود، شبیه یک کانسپت برای جاده به نظر می‌رسید. ولوو به خاطر وفاداری به کانسپت SCC سال ۲۰۰۱ در طراحی C30 لایق تحسین است. این خودرو همچنین در نسخهٔ T5 با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر، پرفورمنس قابل‌توجهی را هم ارائه می‌کرد.

جنسن FF

تأثیر جنسن FF بر صنعت خودروسازی را نباید نادیده گرفت. این یک کوپهٔ چهارچرخ محرک بود که یک دهه پیش از آئودی کواترو ساخته شد. در این ماشین سیستم ترمز ضد قفل هم سال‌ها پیش از آنکه مرسدس و بوش ترمز ABS را به کار گیرند ارائه شد. به لطف پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 تمام آمریکایی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، جنسن FF پرفورمنس مسافرتی تقریباً بی‌رقیبی را در هر شرایط آب و هوایی ارائه می‌کرد.

پژو ۶۰۴

شاید باور نکنید که زمانی فرانسوی‌ها سدان‌های لوکس بزرگی می‌ساختند و این خودروها آن‌قدر خوب بودند که آلمانی‌ها را به دردسر می‌انداختند. پژو ۶۰۴ نه‌تنها با خودروهایی مثل ب‌ام‌و سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس رقابت می‌کرد بلکه آن‌ها را در بسیاری از زمینه‌های مهم مغلوب کرد. اگر پژو به فعالیت خود در بخش لوکس بازار ادامه می‌داد، شاید امروز شرایط بسیار متفاوتی داشت.

فیات ۵۰۰L

چند سال پیش فیات تصمیم گرفت مدل ۵۰۰ را به یک خانواده تبدیل کند و این باعث خلق ۵۰۰L شد. هرچند این خودرو در ظاهر آن جذابیت منحصربه‌فرد ۵۰۰ را نداشت و رانندگی ضعیف‌تری را هم به نمایش گذاشت ولی بسیار کاربردی و جادار بود.

هیلمن ایمپ

هیلمن ایمپ می‌توانست دنیا را فتح کند اگر آن مینی مشهور نبود. مینی خودروهای کوچک موتور عقب را منسوخ کرد اما گروه روتس سرمایه‌گذاری زیادی در این پروژه کرده بود و نمی‌توانست قید ایمپ را بزند. به همین دلیل، ایمپ در انزوا راهی بازار شد ولی یک خودروی کوچک افسانه‌ای بود.

اوپل اینسیگنیا

تعداد کمی از خودروهای خانوادگی ترکیب منحصربه‌فرد راحت، کارایی، تجهیزات و ارزش اوپل اینسیگنیا را ارائه می‌کنند و به همین دلیل، این سدان اوپل را یکی از دست‌کم گرفته‌شده‌ترین خودروهای اروپایی میدانیم. در خانوادهٔ این خودرو نسخه‌ای بنام کانتری تورر هم وجود داشت که جایگزین مناسبی برای آئودی آلرود بود ولی هیچکس به آن توجه نکرد.

فورد کاپری نسل دوم

نسل دوم فورد کاپری از سندرم فرزند وسط خانواده رنج می‌برد. این نسل که در سال ۱۹۷۴ عرضه شد، کاربردی‌تر از همیشه بود اما زرق‌وبرق ظاهری نسل اول را نداشت. از سوی دیگر، تنها چهار سال بعد نسل سوم با ظاهر مدرن‌تر و پیشرانه‌های ۲.۸ لیتری و ۳ لیتری به بازار آمد و باعث شد همه نسل دوم کاپری را فراموش کنند.

رنو ۲۱ توربو

رنو ۲۱ توربو سدان واقعاً قابل‌توجهی بود. این ماشین در بین سدان‌های غیرلوکس پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کرد و با قدرتی نرم و روان، حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده قرار می‌داد. به همین دلیل، رنو ۲۱ توربو را باید بدون تردید یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس دهه‌های ۸۰ و ۹۰ دانست.

سوزوکی کیزاشی

سامانهٔ چهارچرخ محرک، پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری بنزینی و طراحی شیک سه دلیلی هستند که سوزوکی کیزاشی را به سدانی دوست‌داشتنی برای ما تبدیل کردند. بااین‌حال، در حالی که این خودرو در سایر بازارها با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه می‌شد، در بریتانیا با گیربکس خسته‌کنندهٔ CVT به فروش رسید و نادیده گرفته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2503 ديدگاه)

    جنسن چقدر خوبه!

    موافقم 49
    مخالفم 2
    1. mmz2008

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      آره اصلا بهش نمیاد

      موافقم 11
      مخالفم 4
  2. محمد

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    کیزاشی واقعا حیف شد

    موافقم 75
    مخالفم 11
    1. Python

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      سوزوکی بهتره روی همون بازار هند تمرکز‌ کنه
      کادیلاک آلانته اسطوره تموم نشدنی
      ورنو۲۱توربو واقعا عالی بود

      موافقم 21
      مخالفم 44
  3. Rerace777

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    دستمون از ماشین های با کیفیتی که مورد توجه نبودن هم کوتاهه…
    هی زندگی

    موافقم 50
    مخالفم 2
  4. mahan

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    حیف کیزاشی. تو خیابون که میبینم خیل لذت میبرم هم خوشگله هم خوش قدرت. حیف

    موافقم 72
    مخالفم 6
  5. R/T

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/Cars-10-19.jpg
    داخل فیلم گلوله گمشده بود فک کنم

    موافقم 12
    مخالفم 2
  6. R/T

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    سوزوکی کیزاشی واقعا حیف شد ظاهرش رو دوست دارم

    موافقم 46
    مخالفم 2
    1. mmz2008

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      کیزاشی خیلی ماشین خوبیه ولی من نمی تونم باهاش ارتباط بگیرم و باهاش حال نمی کنم

      موافقم 5
      مخالفم 18
  7. MR.JD

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (326 ديدگاه)

    بنظر من یکی از این ها نیز میتوبیشی پاجیرو میتوانست باشد .
    خودرویی که هیچ کم و کاستی نداشت و برخلاف خودروهای این لیست که اغلب واقعا آش دهانسوزی نبودند هیچ عیب و ایرادی نداشت .
    اخیرا فرصتی مهیا شد با یک دستگاه پاجیرو مدل 2019 رانندگی کنم واقعا بینظیر بود .
    مهم ترین فرقش با امثال پرادو و لندکروز شیشه های پایین ترش بود که تقریبا میشد گفت پینجره ها از زانوی شما 4 انگشت بالاتر بود و قشنگ کل منظره بیرون در دید بود و راننده هم موقعیتی برتر از پرادو داشت !
    از توان موتورش هم همینقدر که در حد پرادو های شش سیلندر بود ولی رانندگی با این به قدری دلچسب و ساده بود که فرقی با اون هاچبک نداشت از نظر مسلط و زیردست بودن ( نه کیفیت و کارایی ) منتها با این فرق که آرم باشکوه میتسوبیشی جلوی کاپوت مثل آرم مرسدس راه را نشانه میگرفت و باز میکرد . واقعا تجربه خوبی بود . حیف که واردات منظم نداشت و قطعات و نگهداریش مثل تویوتا نیست …
    ولی برام سوال شد چطور ممکنه پایجرو 3800 سی سی مدل 2019 پلاک ملی باشد ؟ اصلا مگر ممنوع نبودند بالای 2500 سی سی ؟

    موافقم 38
    مخالفم 0
    1. mmz2008

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      عموما اینجور ماشینا یا با پارتی بازی پلاک شدن که البته کم هست یا ماشین سفارت ها هست که بعد دو سه سال تو مزایده می فروشنش و پلاک ملی میگیره

      موافقم 17
      مخالفم 0
  8. فورد

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (856 ديدگاه)

    604 خیلی خوش ترکیب بوده

    موافقم 29
    مخالفم 6
  9. ای روزگار تلخه تلخه تلخ

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ولوو و مخصوصا اوپل عالی بودن
    چ ماشین بی نظیری بود اینسیگنیا

    موافقم 26
    مخالفم 3
  10. محمد

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    بازار سالم کشور های غربی خوب و جذاب بودن یک خودرو رو مشخص میکنه وقتی اونجا از اینا استقبال نشده یعنی بدرد نمیخوردن دیگه

    موافقم 7
    مخالفم 24
  11. کاوه

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    وای من کیزاشی رو خییییییییییلی دوست دارم خیلی با طراحی وحتی اسمش حال میکنم.خیلی زود یه دونه خیلی تمیزشو میخرم به همراه سبتروئن سی ۳

    موافقم 23
    مخالفم 3
  12. حسن

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    هیلمن رو کی گفته مورد بی مهری قرار گرفته؟؟؟ !!!! متاسفانه نویسنده هیچ اطلاعاتی از سابقه ی خودرو ها نداره !!!!! جسارت نباشه بسیار کم سواد و چیپ مقاله رو نوشته و منتشر کرده!!!!!

    موافقم 5
    مخالفم 10
  13. A.M.A

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این کادیلاک الانته هم که تو همه این مقاله ها هست
    رنو 21 عجب چیزیه

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. علی ریحانی

      ۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (45 ديدگاه)

      یادش بخیر رنو ۲۱ تقریبا همزمان با عرضه جهانیش تو ایران هم وارد شد و اکثرا هم تاکسی بودن!
      lلبته با موتور ساده نه توربو

      موافقم 8
      مخالفم 0
  14. R

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    همشون زشتن چه بهتر که این اتفاق افتاد

    موافقم 3
    مخالفم 32
  15. Moh.86

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    فرانسوی ها همیشه دسته کم گرفته شدن متاسفانه

    موافقم 23
    مخالفم 5
    1. Reza-a

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (427 ديدگاه)

      ولی بازار ایران براشون جبران کرده. توفیق اجباری بازار ما!

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. Moh.86

        ۶ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (38 ديدگاه)

        به این اسباب بازی های ایرانخودرو نباید گفت فرانسوی البته

        موافقم 10
        مخالفم 2
    2. علیرضا

      ۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (116 ديدگاه)

      فعلان که بازار اروپا دستشونه

      موافقم 5
      مخالفم 1
    3. Royal Driver

      ۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      ماشینایی مثل پژو ۴۰۶, ۶۰۵ در زمان خودشون توی کلاس خودشون ماشینای خیلی خوبی بودن.

      موافقم 8
      مخالفم 0
  16. حسین

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (376 ديدگاه)

    این ماشینها اگه خوب بودن در بازار موفق میشدن. مطمئن باشین هر کدوم یک دلیل محکم برای شکست دارن، مثلا قیمت بالا، قابلیت اطمینان پایین، عرضه دیرهنگام و …

    موافقم 6
    مخالفم 12
  17. یوسف

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    عجب چیزیه این جنسن…. به به

    موافقم 13
    مخالفم 2
  18. Royal Driver

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    چقدر این پژو ۶۰۴ باحاله. فرانسویا یک زمان چه ماشینایی میساختن. سیتروئن و پژو های کلاسیک از دهه ۶۰ تا اواخر ۹۰ خیلی دوست داشتنی هستن برام.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  19. Reza-a

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (427 ديدگاه)

    این مطلب به قدری برام جالبه که دوست دارم در مورد بیشتر موارد ذکر شده نظرم رو بنویسم
    نسل اول A کلاس همون ماشین شهری که از بنز انتظار میره هست یعنی مهندسی زیادی روش انجام شده و عملکرد اولویت به ظاهر داشته البته به جز تست موس معروف این مدل
    ولوو C30 هم یکی از جذاب ترین هاچبک های دو دره یه مدتی به ایران هم وارد میشد تو تاپگیر هم ازش تعریف می‌کردن
    جنسن اینترسپتور هم هنوز ازش تو ایران هست، بدنه انگلیسی با موتور آمریکایی ترکیب جالبیه
    در مورد پژو نمی‌دونستم اینقدر بالا می‌پریده، رقابت با بنز اس کلاس! اما طراحیش چشمگیره احتمالا کار پینین‌فارینا باشه
    هیلمن ایمپ میشه نسل قدیمی‌تر آرو یا همون پیکان خودمون
    اوپل اینسیگنیا هم یه تعدادی وارد شد که استقبال خوبی تو بازار ازش نشد اما با ارزش ترین مدل تو کلاس خوش بود
    در مورد رنو ۲۱ از مدل‌ها لو آپشن موجود تو ایران که بگذریم این نسخه توربو تو یک فیلم فرانسوی صحنه های اکشن جالبی داشت که اسم فیلم رو یادم نیست اگر دوستان اسمش رو می‌دونن بگن فیلم جالبیه
    مدل دو دیفرانسیل سوزوکی کیزاشی رو ایران‌خودرو به تعداد کمی به اسم تیپ فول وارد کرد و از نزدیک هم طراحی جالبی داره ولی تو بازار ازش استقبالی نشد
    مقاله جذابیه و خوب نوشته و ترجمه شده ممنون از اتوکار و پدال

    موافقم 10
    مخالفم 1
  20. امپراتوری خورشید

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    سوزوکی کیزاشی من عاشقشم یکی از بهترین سدان های بازار ایران هستش من قصد دارم انشاالله یا نیسان تینا یا تویوتا کمری 2007 SE یا کیزاشی بگیرم . پاینده باشید

    موافقم 10
    مخالفم 1
  21. محمد

    ۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (209 ديدگاه)

    از نظر من طراحی رنو ۲۱ جذاب تر از پژو ۴۰۵ بوده…

    موافقم 5
    مخالفم 2
  22. m-i-l-i

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    پژو ۶۰۴ برای افراد گنگ

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا