چشم انداز

ابرخودروهایی با دور موتور فراتر از 10 هزار دور در دقیقه

درحالی‌که پیشرانه‌های توربوشارژ و الکتریکی قدرت‌های عظیم را در حجم‌های کم ارائه می‌دهند، هنوز هم ابرخودروهایی هستند که با دور موتورهای بالای ۱۰ هزار rpm، عملکرد و صدایی بی‌نظیر ارائه می‌کنند.

در گذشته، حجم پیشرانه معیاری برای عملکرد خودرو بود، اما با پیشرفت توربوشارژرها و سیستم‌های الکتریکی، پیشرانه‌های کوچک‌تر نیز قدرت‌های عظیمی تولید می‌کنند. بااین‌حال، دور موتور بالا همچنان نشانه‌ای از مهندسی پیشرفته و تجربه رانندگی هیجان‌انگیز است. صدای غرش پیشرانه‌های فرمول یک با دور موتور ۲۰ هزار rpm در دهه ۲۰۰۰، جذابیتی وصف‌ناشدنی داشت. در این مقاله، به بررسی شش ابرخودرو می‌پردازیم که با دور موتورهای بالای ۱۰ هزار rpm، تجربه‌ای نزدیک به فرمول یک ارائه می‌دهند.

۶-لامبورگینی تمراریو

ردلاین: ۱۰,۰۰۰ rpm

لامبورگینی تمراریو سال گذشته به‌عنوان جانشین هوراکان محبوب معرفی شد اما به‌جای پیشرفتی تدریجی که خودروسازان معمولاً در نسل جدید ارائه می‌دهند، لامبورگینی همه‌چیز را تغییر داد. نتیجه سوپراسپرتی است با عملکردی که چند سال پیش تنها هایپرکارهایی مانند مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸ اسپایدر ارائه می‌دادند. کلید عملکرد تمراریو، پیشرانه جدید ۴ لیتری V8 توئین توربو است که ۸۰۰ اسب بخار قدرت در ۱۰ هزار rpm تولید می‌کند. طبق ادعای لامبورگینی، این پیشرانه از نظر فنی توانایی رسیدن به ۱۱ هزار rpm را دارد. سه موتور الکتریکی (دو موتور در جلو و یکی در عقب) با سیستم پلاگین‌هیبریدی، قدرت کل را به ۹۲۰ اسب بخار می‌رسانند.

۵-زینگر 21C

ردلاین: ۱۱,۰۰۰ rpm

زینگر با اولین مدل خود، ابرخودروی 21C، پیشرانه‌ای V8 اختصاصی ارائه کرده که تا ۱۱ هزار rpm دور می‌گیرد و یکی از بالاترین نسبت‌های قدرت به حجم را در بین همهٔ پیشرانه‌های تولیدی تاریخ داد. این پیشرانه ۲.۹ لیتری با میل‌لنگ تخت، ۹۵۰ اسب بخار تولید می‌کند و با دو موتور الکتریکی (یکی برای هر چرخ جلو)، قدرت کل به ۱۲۵۰ اسب بخار می‌رسد. کوین زینگر، بنیان‌گذار شرکت، مغز متفکر شرکت دایورجنت است که در ساخت قطعات پیچیده با چاپ سه‌بعدی تخصص دارد. در 21C، او این مفهوم را به کل خودرو، ازجمله پیشرانه، گسترش داد. قطعات به‌صورت جداگانه با چاپ سه‌بعدی ساخته شده و طی فرآیندی به هم متصل می‌شوند. زینگر تنها ۸۰ دستگاه از 21C تولید می‌کند.

۴-مرسدس AMG One

ردلاین: ۱۱,۰۰۰ rpm

بسیاری از خودروسازان از فناوری فرمول یک در خودروهای خود صحبت کرده‌اند اما مرسدس AMG با نصب پیشرانه واقعی فرمول یک در ابرخودروی One، گامی بی‌سابقه برداشت. این پیشرانه ۱.۶ لیتری V6 توربوشارژ، همانی است که لوئیس همیلتون را در سال ۲۰۱۵ به قهرمانی جهان رساند. این پیشرانه ۵۷۴ اسب بخار قدرت در ۹ هزار rpm تولید می‌کند و با سه موتور الکتریکی (یکی برای در عقب و دو تا روی محور جلو)، قدرت کل به ۱۰۶۳ اسب بخار می‌رسد. درحالی‌که پیشرانه‌های فرمول یک فراتر از ۱۵ هزار rpm دور می‌گیرند، در One برای دوام و رعایت قوانین آلایندگی به ۱۱ هزار rpm محدود شده است. سخت‌ترین چالش توسعه، سازگاری این پیشرانه با قوانین جاده‌ای بود و تغییر قوانین آلایندگی اتحادیه اروپا در میانه توسعه، عرضه را به تأخیر انداخت.

۳-استون مارتین والکری

ردلاین: ۱۱,۱۰۰ rpm

آستون‌مارتین والکری پروژه شخصی آدریان نیوی، طراح برجسته فرمول یک بود. این خودرو با همکاری ردبول ریسینگ توسعه یافت که آستون‌مارتین در مراحل اولیه اسپانسر آن بود، هرچند این همکاری پیش از تکمیل توسعه پایان یافت، زیرا استون مارتین تیم فرمول یک خود را تشکیل داد. پیشرانه والکری توسط کاسورث ساخته شده است. این پیشرانه یک V12 تنفس طبیعی با زاویه ۶۵ درجه بین سیلندرها است که امکان جای‌گیری در بدنه پایین و کشیده والکری را فراهم می‌کند. پیشرانه به‌تنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار در ۱۰,۵۰۰ rpm و حداکثر گشتاور ۷۳۸ نیوتن متر در ۷ هزار rpm تولید می‌کند. استفاده گسترده از مواد سبک مانند تیتانیوم، وزن پیشرانه را به تنها ۲۰۶ کیلوگرم رسانده است.

۲-گوردون موری T.50

ردلاین: ۱۲,۱۰۰ rpm

گوردون موری، طراح F1 افسانه‌ای، برای ساخت جدیدترین ابرخودروی خود، شرکت گوردون موری اتوموتیو را تأسیس کرد. مشخصات T.50 نشان می‌دهد که جانشین واقعی F1 است. شباهت‌ها شامل موقعیت رانندگی مرکزی، بدنه فیبر کربنی سبک، گیربکس دستی شش سرعته و پیشرانه V12 تنفس طبیعی با ردلاین ۱۲, ۱۰۰ rpm است. موری برای پیشرانه سراغ کاسورث رفت و یک موتور ۳.۹ لیتری با شاتون‌های تیتانیومی، سیستم روغن‌کاری کارتل خشک و سیستم القایی رم‌ایر با چهار دریچه گاز دریافت کرد. این پیشرانه ۶۵۴ اسب بخار تولید می‌کند سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی هم فن عقب خودرو را برای تنظیم خواص آیرودینامیکی تغذیه می‌کند. T.50 در حال تولید است و تمام ظرفیت تولید آن و مدل بعدی T.33 (با همان پیشرانه اما محدود به ۱۱,۱۰۰ rpm) فروخته شده است.

۱-ردبول RB17

ردلاین: ۱۵,۰۰۰ rpm

تیم فرمول یک ردبول سال گذشته اولین خودروی خود برای فروش عمومی را معرفی کرد؛ یک هایپرکار مخصوص پیست افراطی به نام RB17 که توسط آدریان نیوی طراحی شده و از پیشرانه V10 کاسورث بهره می‌برد. این نام از خودروی مسابقه‌ای لغو شده ردبول برای فصل ۲۰۲۱ فرمول یک (به دلیل شیوع کرونا) گرفته شده و توسعه آن برای تحویل در سال ۲۰۲۶ ادامه دارد. هدف، خلق تجربه رانندگی واقعی فرمول یک است. موتور V10 این خودرو ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با کمک سیستم هیبریدی، قدرت کل به ۱۲۰۰ اسب بخار می‌رسد. موتور الکتریکی علاوه بر افزایش قدرت، برای پر کردن گشتاور در تعویض دنده‌ها و دنده‌های یک و عقب استفاده می‌شود تا وزن گیربکس کاهش یابد. گازهای اگزوز نیز برای تقویت دیفیوزر دمنده هدایت می‌شوند، ویژگی‌ای از فرمول یک که داون‌فورس را افزایش می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Hamidrez

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    دور بالا و ارزون :
    وی-تِک های هوندا
    4g63 میتسو
    با قیمت پایین،و تیونینگ اصولی ،کم اصطحلاک تا ۱۰هزارم دور میخوره

    موافقم 24
    مخالفم 3
    1. ممد ژانگولر

      ۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (4505 ديدگاه)

      رد بول چی میگه !
      مگه داریم مگه میشه
      ماشال داره خداوکیلی
      من یبار با ماشین قبلی برای کنجکاویم گفتم بذار رد لاینو ی امتحانی کنم تا رسید به رد لاین ی دودی زد تو ماشین .خیلی گرخیدم
      ماشین گذاشتم تو پارکینگ یک هفته بعد فروختم زیر قیمت . جالبه طرف هنوز که هنوزه ازم تشکر میکنه بابت ماشینه . خلاصه که زود نفروشیم

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. JaMsHiD-B

      ۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3232 ديدگاه)

      سری B موتور هوندا با تکنولوژی ویتک دور بالای خیلی بالایی داره
      یه موتور مکعبی هم هست
      ۸۶ سانتیمتر بور و استروکش هست
      صد اسب هم به ازای هر لیتر میده
      خیلیا میگن برترین موتور ۴ سیلندر دنیا
      تازه تنفس طبیعیش اینه
      فکر کن توربوش کنی☠️

      موافقم 13
      مخالفم 2
    3. همایون

      ۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1108 ديدگاه)

      داداش این دوتا تو ایرانم هست؟حالت رو ماشین تولیدی یا قاچاقی روی ماشین گذاشته باشند؟بعد ردلاین اصلیش همینه یا احتیاج به تغییرات داره واسه اینکه تا این مقدار دور بگیره؟
      در مورد ردبول که اول شده لطفا به این مسئله دقت کنید که این خودرو فقط مخصوص پیست هستش پس نیازی به رعایت قوانین آلایندگی و یا افزایش دوام برای استفاده شهری نداره وگرنه همونطور که تو متن گفته موتور مرسدس وان قرار بود همین قدر دور بگیره ولی بخاطر دوام و رعایت قوانین آلایندگی محدودش کردن که قدرتشم کمتر شد اما در مورد t50 و والکری مطمئن نیستم چون گوردون موری که تو نسخه پیست هم همین ردلاین رو داره و والکری هم همینجوری موتورش آنچنان دوامی نداره

      1. JaMsHiD-B

        ۲ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (3232 ديدگاه)

        موتور فور جی میتسوبیشی و کلا ویتک های هوندا هم توی ایران هستن
        بعدش موتور سری بی هوندا کلا فابریک دور بالایی داره و صد اسب به ازای هر لیتر میده
        بدون لوازم
        تازه توی دور بالا بهتر از بقیه موتور های مکعبی کار می‌کنه چون ویتک لیفت سوپاپ رو بالاتر می‌بره و موتور توی مکش هوا کم نمیاره و قدرت کم نمیکنه

      2. Taha Ayoobi

        ۲ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6208 ديدگاه)

        ولی مرسدس دوام رو نداره

  2. مازیار

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1638 ديدگاه)

    بلاخره هشت سیلندر جدید لامبورگینی رو کی ساخته؟
    آلمانی‌ها؟ یا ایتالیایی‌ها؟

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. BlackWing

      ۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      بیشترش رو ایتالیا خودش طراحی و تنظیم کرده
      لامبورگینی هم گفته بود این موتور دیگه با محصولات VW یکی نیست و توسط خود لامبورگینی ساخته میشه

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2251 ديدگاه)

        جزو خانواده TFSI فولکس هست و بلوک ریبیلد شده با آلومینیوم A357+Cu که برای مصارف موتوراسپرته ! بلوک TFSI معمول از آلومینیوم ALSi9Cu3 استفاده می کنن.

        کلا موتورهای TFSI ساختار ماژولار داره و کل خانواده فولکس ازش استفاده می کنن.

        موافقم 9
        مخالفم 1
      2. مازیار

        ۲ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1638 ديدگاه)

        ممنون

        موافقم 4
        مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (157 ديدگاه)

      این موتور توسط خود لامبورگینی طراحی شده و ربطی به آلمانی ها نداره موتور ۱۲ سیلندر اونتادور و موتور r8 هم توسط لامبو طراحی شده بود ولی موتور اوروس توسط پورشه و آئودی طراحی شده

      موافقم 2
      مخالفم 6
  3. yektachafi

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (105 ديدگاه)

    کاسورث🔥🔥

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. علی Shelby

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (753 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتر

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. ابوالفضل

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (44 ديدگاه)

    بقیه شرکت ها انجین میسازن اما کاسورث اثر هنری می‌سازه !
    این انجین گوردون موری تی ۵۰ قشنگ حکم مونالیزا داره 🤤🤤 و البته انجین والکری هم شاهکاره ولی t50 یه چیز دیگست

    موافقم 15
    مخالفم 1
  6. amir-mr

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (434 ديدگاه)

    انجین زینگر ساخت کدوم شرکت هستش؟

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. سوشیانت

      ۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (157 ديدگاه)

      هم موتور برقی هم موتور بنزینیش توسط خود زینگر طراحی شده

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. amir-mr

        ۲ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (434 ديدگاه)

        اگه خودشون طراحی کردن، واقعا حلالشون.

  7. Hf

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (148 ديدگاه)

    T50 با اختلاف بهترین ماشین این لیست هست واقعا برای لذت رانندگی ساخته شده نه سرعت یا تایم پیست یا….
    جالب اینکه کازورث در گذشته یک موتور 2 لیتری BDG رو برای برای اسکورت و مسابقات رالی توسعه داد که با 275 اسب بخار قدرت حدود 9250 دور در دقیقه دور میگرفت

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. دکتر استاپ

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (104 ديدگاه)

    اگه میشه یه مقاله هم در مورد بیشترین داون‌فورس در خودروهای تولیدی بزارین
    ممنون

  9. JDM سابق

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (972 ديدگاه)

    کاسورث یعنی رادیکال پرفورمنس
    حجم موتور پایین + توربو شارژ یا افزایش تعداد سیلندر ها= رد لاین بالا

    موافقم 12
    مخالفم 1
  10. Yaghoob

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (611 ديدگاه)

    اساتید صدا

  11. مهدی میباخ

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    فقط والکری

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. Suge knight

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (66 ديدگاه)

    فراری 12cilindri هم توانایی رسیدن 10krpm رو داره ولی بنا به دلایلی تو 9500rpm محدود شده حالا نمی دونم چرا

  13. Taha Ayoobi

    ۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6208 ديدگاه)

    همه عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا