نسل جدید فولکسواگن تیگوآن با کابین لوکس، فناوری پیشرفته و قیمت رقابتی، به رقابت شاسیبلندهای کامپکت بازار بازگشته است!
فولکسواگن تیگوآن نسل قبلی که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، با استقبال سردی از سوی بازار مواجه شد. در مقایسه با رقبای قدرتمندی مانند تویوتا راوفور، هوندا CR-V و کیا اسپورتیج، این شاسیبلند به دلیل کمبود فضای کابین، فناوریهای محدود و کیفیت ساخت متوسط، نتوانست انتظارات را برآورده کند؛ اما فولکسواگن با در نظر گرفتن بازخوردهای مشتریان، برای مدل ۲۰۲۵ تغییرات اساسی اعمال کرده است. این نسخه جدید با کابین ارتقا یافته، فناوریهای پیشرفته، طراحی بهبودیافته و تمرکز بر نیازهای بازار آمریکا، آماده بازگشت قدرتمند به میدان رقابت است.
کابین
با ورود به کابین نسل جدید تیگوآن، در ابتدا احساس نشستن داخل یک فولکسواگن را نداریم. مدل پایه تیگوآن S با قیمت ۳۰,۹۲۰ دلار مجهز به صفحهنمایش لمسی ۱۲.۹ اینچی با رابط کاربری ساده، صفحه آمپر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی، صندلیهای جلوی گرمکندار، سنسورهای پارک جلو و عقب و سیستم تهویه دوگانه است. در تیپهای بالاتر، امکانات متنوعتر میشود. تیپ SE نورپردازی داخلی چندرنگ، سیستم صوتی با کیفیت بالاتر و دوربین ۳۶۰ درجه اضافه میکند؛ تیپ SE R-Line با نمایشگر هدآپ، سانروف پانورامیک و تزئینات اختصاصی R-Line جذابیت بیشتری دارد؛ و تیپ برتر SEL R-Line با تهویهٔ صندلیهای جلو، ماساژور و روکشهای چرم مرغوب، اوج لوکس بودن را به نمایش میگذارد.
آنچه تیگوآن ۲۰۲۵ را متمایز میکند، جهش قابلتوجه در کیفیت داخلی است. فولکسواگن صرفاً به افزودن چند آپشن ساده اکتفا نکرده بلکه کابین را با موادی بازسازی کرده که حس واقعی تجمل را منتقل میکنند. در مدل پایه، صندلیهای پارچهای از الیاف بامبو با طرح برجسته استفاده شده که حس نرمی و لوکس بودن را القا میکند. سطوح نرم لمسی در نقاطی که آرنجها بهطور طبیعی قرار میگیرند و ترکیب رنگی جذاب فضایی شیک ایجاد کرده است. بااینحال، پلاستیک خشک در کنسول مرکزی، دستگیرهها و بخشهای پایین درها همچنان وجود دارد، هرچند این نقص در مقایسه با بهبودهای کلی، کمرنگ به نظر میرسد. تیم طراحی فولکسواگن همچنین با انتخاب هوشمندانه رنگها، کابین را از یکنواختی سیاه رایج در مدلهای قبلی و برخی رقبا خارج کرده است.
یکی از تغییرات جالب، جابهجایی اهرم دنده از کنسول مرکزی به ستون فرمان است که فضای بیشتری برای وسایل کوچک آزاد کرده و دو محفظه بزرگتر برای لیوان فراهم کرده است. فضای داخلی با ارتفاع کلی ۱۶۵۰ میلیمتر، فاصله محوری ۲۶۸۰ میلیمتر و طراحی ارگونومیک، برای دو بزرگسال در ردیف دوم بسیار راحت است، هرچند ردیف سوم که در نسل قبلی وجود داشت، حذف شده و حالا فقط دو ردیف دارد.
رانندگی
بهروزرسانیهای پیشرانه بهاندازه کابین چشمگیر نیستند اما همچنان پیشرفتهایی را شاهد هستیم. موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با ۲۰۱ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و آپشن سیستم چهارچرخ محرک 4Motion (با هزینه اضافی ۱,۷۰۰ دلار در همه تیپها بهجز SEL R-Line که استاندارد است) عرضه میشود. شتاب این شاسیبلند در سطح برجستهای نیست اما برای کاربری روزمره و رانندگی خانوادگی کاملاً کافی به نظر میرسد. در تست اولیه در جادههای پیچدرپیچ، تیگوآن SEL R-Line تعادل خوبی نشان داد. موتور ۲ لیتری با وزن شاسیبلند هماهنگی مناسبی دارد و احساس کمبود قدرت نمیکند، هرچند پاسخدهی گاز میتوانست نرمتر باشد و تعویض دندهها در مواقع نیاز به شتاب بیشتر، کمی سریعتر انجام شود.
جادههای پرپیچوخم کنترل بدنه تیگوآن را به چالش کشید. کمی بادیرول در پیچهای تند دیده شد اما این رفتار برای یک شاسیبلند جمعوجور در این کلاس عادی است. در مسیرهای باز، تعلیق جدید ضربههای چالهها و ناهمواریها را بهخوبی جذب و کابین را از لرزش حفظ کرد. سواری تیگوآن تعادلی دلپذیر بین راحتی و پایداری ارائه میدهد. پلتفرم جدید MQB Evo، وزن را حدود ۷۷ کیلوگرم کاهش داده و با استفاده از فولاد با استحکام بالا، ساختار بدنه را تقویت کرده است. کابین در سرعتهای بزرگراهی با شیشه آکوستیک (که فقط در تیپ برتر موجود است) بسیار ساکت است و آرامش را به سرنشینان هدیه میکند.
قیمت
قیمت تیگوآن ۲۰۲۵ از ۳۰,۹۲۰ دلار برای مدل S تا ۴۱,۱۸۰ دلار برای SEL R-Line متغیر است. این شاسیبلند با امکانات استاندارد، کیفیت بهبودیافته و قیمتگذاری رقابتی، ارزش خرید خوبی در برابر رقبایی مانند راوفور و CR-V ارائه میدهد. علاوه بر این، مدل هیبریدی که در اروپا عرضه میشود، قرار است سال آینده در آمریکا هم همراه با یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ قویتر عرضه شود. این وعدهها نشاندهنده تعهد فولکسواگن به گسترش گزینهها برای مشتریان است.
مشخصات فنی
Volkswagen Tiguan 2025 | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۰۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۹۱ میلیمتر |
طول | ۴,۶۸۴ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۵۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۸۱ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۶۱۵ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۰ ثانیه |
مصرف سوخت | ۸.۷ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۳۰,۹۲۰ دلار |
hosen
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی نسل قبلش زیباتر بود
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴قبلش بهتر نبود؟
Mohammad
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴چقدر خوبه این ماشین ، ۳۰ هزار دلار ، ماهیانه ۵ هزار دلار کار کنید با کسر مالیات ، اجاره خانه + ( آب برق گاز اینترنت )و مواد غذایی ، بازم ۲۵۰۰ دلار میمونه ، یعنی ۱۲ ماهه میخرید ، جلل خالق واقعاً باورم نمیشه من یک سال کار کردم تا تونستم یه لپ تاپ با یه کنسول بازی بخرم تو آلمان شما میتونید با یک سال کار کردن یه تویوتا بخرید واقعاً دست مریزاد خدا به اروپا برکت بده
𝐀𝐥𝐢
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴شیک و با ابهت
اشکودا عشق مردم ترکیه
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر در کارخانه های آلمان ساخته شود ارزش خرید داره
مهردادکمال
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴از همه رقیباش ظاهر شیکتر و گرانتری داره.ولی قطعا ماندگاری راوفور و سی آر وی رو نداره و اونا تو یه سطح دیگه ان.انگار یجور ساخته شدن که قرار نیست رنگ تعمیرگاه رو ببینن .حتی اگر بتونه ماندگاری در حد اسپورتیج هم نشون بده موفقتر از نسل قبل خواهد بود