آئودی

معرفی آئودی SQ5 دیزلی جدید با پیشرانه و طراحی بروز شده

پس از رونمایی فیس‌لیفت آئودی Q5 در تابستان گذشته، حالا نسخهٔ بروز شدهٔ پرچم‌دار خانوادهٔ این کراس‌اوور لوکس یعنی SQ5 TDI هم برای مدل ۲۰۲۱ معرفی شده است. SQ5 TDI که برای بازار اروپا در نظر گرفته شده است، همهٔ تغییرات ظاهری و ارتقاء تکنولوژی‌های Q5 معمولی را به همراه نسخهٔ بهبودیافته‌ای از پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 دیزلی ارائه می‌کند.

به‌منظور کاهش مصرف سوخت و همین‌طور تحویل نیرو در دورهای پایین، آئودی در این موتور ۳ لیتری دیزلی اصلاحاتی را انجام داده است. به‌عنوان‌مثال، برای کاهش اتلاف حرارت، پیستون‌ها بجای آلومینیوم از فولاد فورج‌کاری شده ساخته شده‌اند و در انژکتورها هم از سنسورهای جدید پیزو استفاده شده است. علاوه بر این، منیفولد اگزوز عایق‌بندی بهتری پیدا کرده، توربوشارژر به پرهٔ کمپرسور کوچک‌تر و سبک‌تری مجهز شده و از یک اینترکولر آبی/هوایی استفاده شده که داخل V موتور قرار گرفته است.

این موتور دیزلی همچنین از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت هم برخوردار است که می‌تواند تا ۸ کیلووات نیرو را بازیابی کند و امکان حرکت خودرو با پیشرانهٔ خاموش به مدت ۴۰ ثانیه را فراهم می‌کند. به گفتهٔ آئودی، این سیستم هیبریدی خفیف می‌تواند مصرف سوخت را تا ۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش دهد. در این پیشرانه همچنین مثل گذشته برای از بین بردن تأخیر توربو، از کمپرسور برقی هم استفاده شده است. این کمپرسور در همکاری با توربوشارژر معمولی کار می‌کند و هرزمانی که جریان گازهای خروجی اگزوز برای چرخاندن توربوشارژر کم باشد، هوا را به داخل موتور می‌فرستد و تأخیر توربو را از بین می‌برد. برای مدل ۲۰۲۱، این کمپرسور دوباره تنظیم شده تا در محدودهٔ دور موتور گسترده‌تری کار کند و پاسخگویی موتور را نسبت به قبل افزایش دهد.

این پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربودیزل ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و SQ5 را ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت این کراس‌اوور اسپرت دیزلی هم به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

SQ5 TDI مدل ۲۰۲۱ به سیستم تعلیق اسپرت S با کمک‌فنرهای فعال مجهز است و ۳۰ میلی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به Q5 دارد. علاوه بر این، آئودی سیستم تعلیق بادی تطبیقی با تنظیم خاص S و همین‌طور دیفرانسیل اسپرت را هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌کند. رینگ‌های استاندارد این ماشین ۲۰ اینچی با لاستیک‌های ۲۵۵ هستند درحالی‌که نمونه‌های ۲۱ اینچی هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. همچنین مثل Q5 معمولی، SQ5 جدید به‌صورت استاندارد به چراغ‌های جلوی LED مجهز است و امکان سفارش چراغ‌های جلوی ماتریکس و همین‌طور جدیدترین نسخه از چراغ‌های عقب OLED هم برای آن وجود خواهد داشت.

SQ5 TDI جدید در داخل به‌صورت استاندارد از تودوزی چرمی، صندلی‌های اسپرت با تنظیم برقی و لوگوی S، دوخت متضاد روی غربیلک فرمان و صندلی‌ها، پارکابی‌های چراغ‌دار و تریم آلومینیومی سود می‌برد درحالی‌که مواردی مثل ‌تریم کربنی، چرم ناپا و ماساژور صندلی‌ها هم برای آن قابل سفارش است. این کراس‌اوور لوکس همچنین از صفحه آمپر دیجیتالی با سه طرح گرافیکی مختلف پویا، اسپرت و کلاسیک به همراه نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI با قابلیت کنترل صوتی هم برخوردار است.

آئودی SQ5 TDI مدل ۲۰۲۱ در کارخانهٔ این شرکت در مکزیک تولید و از سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۱ به بازار اروپا عرضه خواهد شد. قیمت این خودرو در اروپا از ۶۸,۱۳۷ یورو در بریتانیا از ۵۶,۶۶۰ پوند آغاز می‌شود.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه

  1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹🇮🇷

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (238 ديدگاه)

    دیگه تمام محصولات ائودی شبیه هم شدند.
    هیچ تفاوتی حس نمی کنم

    موافقم ۸
    مخالفم ۴۱
    1. زیزیگولو

      ۲۳ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      اتفاقاً طراحیای آئودی اکثراً جذابو چشم نواز هستن جوری که حتی سرسخت ترین منتقدا هم کمتر میتونن از این طراحیا ایراد بگیرن

      موافقم ۳۶
      مخالفم ۳
    2. Audi s8

      ۲۳ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (133 ديدگاه)

      ماشین خوبیه ولی آئودی rsq8 طراحیش از این خشن تره

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۴
    3. JDM

      ۲۳ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (240 ديدگاه)

      همون بهتر شکل هم بشن.برعکس بنز و بی ام و بنظرم طراحیش پیشرفت داشته

      موافقم ۸
      مخالفم ۶
  2. احمدرضا

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (378 ديدگاه)

    طراحی پشت جک s5 شبیه این نیس یا من حس میکنم شبیهع🧐
    دارم میگم جک شبیه این نیای بگی گفتی آئودی از رو جک کپی زده 😑🙏

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۹
    1. Amin-mc20

      ۲۳ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1921 ديدگاه)

      رفتم یه نگاه به ماشینم کردم دیدم دقیقا عین همن🤣🤣🤣👌👌

      موافقم ۵
      مخالفم ۷
      1. احمدرضا

        ۲۳ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (378 ديدگاه)

        ای خدا 😂👌

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
        1. Amin-mc20

          ۲۴ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (1921 ديدگاه)

          لامصبب کپپپپپییههه

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
  3. \\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1220 ديدگاه)

    از دیزلی ها خوشم نمیاد…..

    موافقم ۵
    مخالفم ۴
    1. Sina🇬🇧

      ۲۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (233 ديدگاه)

      چون تجربه رانندگی نداری باهاشون،
      من الان اصلا حاضر نیستم برگردم به ماشین بنزینی

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  4. زیزیگولو

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    نمایدگی آئودی تو ایران ((شرکت پرژیران)) از سال ۹۵ که رسماً فعالیتشو شروع کرد هر بار که داشت میوفتاد رو غلتک یا خورد به تحریم یا خورد به ممنوعیت واردات خودرو

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۰
  5. سامورایی از قله فوجی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (740 ديدگاه)

    دیزلی 😑😑😑

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
  6. JDM

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (240 ديدگاه)

    چه نمکی داره…

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  7. رامتین

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2069 ديدگاه)

    به عنوان اطلاع، کلا سری ۵ آئودی در کراس اورها (یعنی q5) هم خانواده از نظر ابعادی با سری ۳ بی ام و (یعنی x3) هست و ارتباطی با x5 نداره.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  8. MehdiTurbo

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1070 ديدگاه)

    بر عکس بنز و بی ام و که تو نسلای جدید و فیس لیفتاشون خراب کردند ائودی تو هر نسل جدید بهتر و پخته تر شده یکی علتاش اینه که همون فیس قبلیو پخته تر کرده مثل بی ام و و بنز یهو چراغ جلو وعقب و جلوپنجره رو کلن عوض نکرده

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا