آموزش

اگر در هنگام سیل در ماشین گیر بیفتیم چه کنیم؟!

اگرچه به هیچ عنوان نباید در جاده‌ها و مسیرهای سیلابی رانندگی کنید اما سیل می‌تواند کاملا ناگهانی و حتی در مواقعی بدون هشدار قبلی واقع شود. با این وجود چندین راه وجود دارد که استفاده از آنها می‌تواند در مواقعی که داخل خودرو خود درست در میان سیل گیر افتاده‌اید و آب در حال بالا آمدن است به شما کمک کند تا از وضعیت بحرانی خارج بشوید.


 
کارهایی که باید انجام بدهید…

  • آرامش خود را حفظ کنید؛ شما باید عاقلانه و در عین حال سریع تصمیم بگیرید.
  • چراغ‌های جلوی اتومبیل خود را روشن کنید؛ فلاشر یا چراغ خطر را هم روشن کنید. در اینصورت نیروهای امدادی خیلی راحت‌تر متوجه شما می‌شوند و به کمکتان می‌آیند.
  • کمربند ایمنی را باز کنید.
  • قفل درها را باز کنید.
  • کاپشن، ژاکت، پالتو و به طور کلی لباس‌های رویی را در بیاورید.
  • پنجره‌ها را خیلی آرام پایین بدهید، بیشتر پنجره‌های الکتریکی باید براحتی پایین بیایند مگر اینکه خودرو شما کاملا زیر آب رفته باشد.
  • اگر موفق شدید پنجره‌های خودرو را باز کنید به بالاترین ارتفاع ممکن بروید و با شماره‌های امدادی ۱۱۲ و یا ۱۲۵ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.
  • اگر پنجره‌ها باز نشدند شما باید سراغ درهای اتومبیل بروید. فقط از یک در اتومبیل برای خارج شدن استفاده کنید. در عین حال ممکن است تا زمانی که فشار از بیرون و داخل خودرو به دلیل آب گرفتگی برابر نشده باشد نتوانید در اتومبیل را باز کنید. این بدان معناست که شما باید کمی صبر کنید تا آب وارد خودرو شده و تا جایی بالا بیاید که فشار از بیرون و داخل برابر شود تا بتوانید در را باز کنید. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید. گاهی آب باید تا نزدیکی گردن بالا بیاید تا این فشار برابر شود. پس دستپاچه نشوید.
  • به محض اینکه موفق شدید در را باز کنید خودتان را به نقطه امنی برسانید (این نقطه امن حتی می‌تواند سقف اتومبیل شما باشد؛ البته اگر اتومبیل در حال زیر آب رفتن باشد هرگز نباید روی سقف آن بایستید) و با ۱۱۲ یا ۱۲۵ تماس بگیرید.

کارهایی که نباید انجام بدهید…

  • لطفا عصبی نشوید.
  • انرژی خود را صرف باز کردن در اتومبیل نکنید چون تا زمانی که فشار از بیرون و درون برابر نشده باشد در خودرو باز نمی‌شود. بدون اینکه دستپاچه شوید صبر کنید تا این فشار به سطح برابری برسد.
  • تلاش نکنید دارایی‌های خود را هم نجات بدهید! فقط به خودتان و همراهانتان فکر کنید.
  • برای خارج شدن از خودرو شیشه‌ها را نشکنید. اگر فشار از بیرون و درون به سطح برابری نرسد شیشه ترکیده و قطعات آن به داخل ماشین روی شما و دیگر سرنشینان پاشیده می‌شود.
  • زمانی که از خودرو خارج شدید کنار آن نمانید؛ به سطحی مرتفع بروید.
  • بعد از خروج، اگر خودرو شما در حال غرق شدن است روی سقف آن نایستید چون امکان دارد همراه خودرو زیر آب بروید یا در صورت چپ شدن ناگهانی‌اش سقوط کنید و صدمه ببنید.
  • حتی اگر احساس کردید سطح آب رو به پایین می‌رود باز هم به داخل خودرو برنگردید؛ سطح آب ممکن است بدون هیچ هشداری دوباره بالا بیاید. اجازه بدهید نیروهای امدادی خودرو شما را به محل امنی منتقل کنند.

تحریریه پدال فاجعه از دست دادن تعدادی از هموطنان عزیزمان را در حوادث سیل اخیر در استان گلستان، شهرستان شیراز و سایر نقاط کشور، تسلیت می‌گوید و آرزوی سلامتی برای مصدومان این حوادث و صبر برای بازماندگان دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Danial

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (466 ديدگاه)

    من چون شنا بلد نیستم انقدری که از سیل میترسی از زلزله نمیترسم به هر حال هر چی که قسمت باشه اتفاق میوفته و امیدوارم این شرایط سخت یک روز درست بشه.
    درضمن قبل از هر چیزی یادتون باشه ماشین و خونه بیمه کنید درسته جون انسان خیلی مهمه ولی یک وقتایی خسارت ایی بهمون ممکنه وارد بشه که حتی دعا میکنیم کاش میمردیم ولی این اتفاقا نمیوفتاد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      دانیال عزیز ، با بیمه به شدت موافقم و این را بدانید که اتفاق فقط برای دیگری نمیوفته و برای من و شما از رَگ گردن نزدیکتره .
      ولی اگر اتفاقی در سیل و در ترافیک گیر کرده باشی ، بهترین راه اینه که دست به دعا ببری و این تو نیست که میتونی کاری کنی ، بلکه این شانس و تقدیر توئه که به پیش میبردت .

      آدم خرافاتی و اینکه هر چی خدا بخواد نیستم ، بلکه اگر در چنین شرایطی که در شیراز پیش اومد و سالها قبل مسیر(( سیل رو )) را خیابان کردند و باید شهردار و استاندار اون زمان که دستور اجرایی مسدود کردن سیل رو را دادند به خاک سیاه بشونند که هیچگاه نمینشونند و همیشه مسئولان از زیر مجازات حقیقی با یک ریش و تسبیح فرار میکنند ، چه میشه کرد ، . آیا منی که در ترافیک گیر کردم به همراه خانواده ، اون وسط چطور میتونم استرس خودم را کنترل بکنم .

      سیل شیراز اِنگاری از روی فیلمهای ژانر وحشت هالیوودی ساخته شده بود و آدم اونجا به مانند عروسک در ماشین خودش مهبوس شده و نه راه پیش داری و نه را پس .

      فقط این رو میدونم که تعداد کشته ها بیش از این آمارهاییست که رویه گفتنش را ندارند و اگر آمار واقعی داده بشه احتمالاً جمع کردن ماجرا سخت تر میشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد حسین

        ۶ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (489 ديدگاه)

        آقا نوید من اطلاع درستی درباره تغییر مسیل شیراز به خیابون ندارم.
        سوالم اینه که آیا الان این خیابونی که میگین سالهاست ساخته شده در تمام این مدت بدون استفاده بوده ؟
        اگر استفاده نمیشده حق با شماست.
        ولی اگر برای تردد خودروها استفاده میشده ، به نظرتون کدوم راه حل درست تره ؟
        1- محدود نگه داشتن عرض خیابون در جایی که دو طرفش کوه هست و ایجاد ترافیک های سنگین در تمام سال با توجه به ازدیاد خودروها ؟
        2- استفاده از مسیر رودخانه ای که تقریبا آبی ازش عبور نمی کنه (شبیه رودخانه قم) برای عریض کردن خیابون و استفاده هر روزه شروندان ، و در عوض فکری برای سیل های احتمالی کردن که به قول وزیر نیرو الگوی چنین بارش هایی هر 300 سال تکرار میشه ؟
        به نظر من اشتباه در تبدیل بستر رودخانه به خیابون نبوده ، بلکه در بی تجربگی و پیش بینی نکردن سیلاب های ناگهانی و برنامه نداشتن برای چنین موقعیت هایی بوده.
        البته باز هم تکرار می کنم که من اطلاعات دقیقی درباره شرایط شهرسازی شیراز ندارم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۶ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (10056 ديدگاه)

          محمد حسین عزیز
          شما برای چی خودرو خود را بیمه میکنی ؟؟
          در جواب باید بگم برای اینکه اگر روزی اتفاقی ناگوار افتاد و مُنجر به فوت شخص یا اشخاصی شد ، زندگیت به مویی وصل نباشه و از هم نپاشه در صورتی که شاید هیچگاه تصادف مالی و جانی هم نداشته باشی ، اما بیمه میکنی که در اتفاقات کمترین آسیب را ببینی .

          اگر تصاویری که برای سالهای قبله و در کنار دروازه قرآن ، مسیری بوده که روزی سیل از اونجا رَد میشده بدون مشکل برای اهالی اون محل و شهر به این گستردگی نشده بود ، آیا نباید تدابیری اندیشیده میشد که برای چنین روزی شاید تا هر چندین سال یکبار امکانش هست بیوفته و دیروز متاسفانه افتاده .

          این آب راهی برای فرار نداشته که از بین دو کوه و جاده سرازیر شده و خداروشکر مستنداتش هست که روزی در این مکان مسیر سیل رو بوده که هم اکنون به پارک و خیابان تبدیل شده .
          این از همون دست افکاریه که میگن خدا بزرگه ، اِنشااَلاه سیل نمیاد ، پس چاله را پُر کنید ، و روزی هم که سیل میاد میگن دست تقدیر پروردگاره و دست به دعا ببرید .
          عزیز من ، خدا میگه بِهت عقل دادم ، پس فرق انسان با حیوان در چیه ، در همین تفکریه که یکی را میکنه مهندس ، دکتر و کسی دیگر را میکنه یک فرد لااُبالی و عیاش ، اما هردو یک شکل ولی دو تفکر متفاوت با زندگیهای متفاوت که این به دست عقل و فکر انسانِ .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Archi KHAN

          ۷ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (2165 ديدگاه)

          دوست عزیز
          همین که اظهار عدم اطلاعات میکنی کافی نیست !
          کاش این فرهنگ تو جامعه ما جا بیوفته که اگه از چیزی اطلاع ندارید ، و اظهار نظر نکنین مواخذه نمیشین …

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ADAK

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1829 ديدگاه)

      Danial جان
      مرگ در حوادث سیل ربطی به شنا بلد بودن یا نبودن نداره !
      توی اکثر مواقع ارتفاع آب اندازه قامت یک آدم عادی هم نیست …

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Jdm

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (121 ديدگاه)

    در این مواقع لازمه یه پبکاپ امریکایی یا ژاپنی داشته باشی.
    میگی نه؟نگاه کن?
    https://www.instagram.com/p/BvdV0eNA6cu/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=6qlpcoq2bnwd

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      دقیقا منم این کلیپ رو دیدم یه شورلت پیکاپ بود و چه قدرتی داشت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حمید

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود
    در ضمن بزرگ‌ترین هدیه به انسان زندگی است
    لوازم زندگی رو میشه از نو خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mansour

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (5 ديدگاه)

    حمید جان با این شرایط چجوری میشه لوازم زندگی رو خرید یک کارمندی که با کلی قرض و بدهی یه پارس خرید ۴۰ تومن با یه حقوق ۲تومنی چجوری دیگه میتونه ۱۰۰تومن پول پارس رو و بده همون حقوقش سیر نگهشون داره بسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      همیشه اینجور نمی مونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محسن

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (93 ديدگاه)

    توی اون حجم آب بسیار پر سرعت و گل و لای حتی مایکل فلپس آمریکایی هم غرق میشه چون اصلا نمیشه شنا کرد بعد تو اون شرایط فقط باید به فکر جونت باشی نه ماشینت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهراد

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    چون ما سیل ندیدیم برامون جالب میشه و میریم واسه تماشا .ولی وقتی میفهمیم چه کار خطرناکی انجام دادیم که سیل مارو داره با خودش میبره.
    خود من فقط دو بار سیل دیدم که بار دوم فقط از تلویزیون بوده چون اصلا جرات نکردم بیرون بیام اما همشهری داشتیم زنو بچشو برده بود کنار رودی که از وسط شهر رد میشه تا از منظره لذت ببره خلاصه روحش شاد.
    این همه دستگاه های امدادی در برابر قدرت آبی که با گل و لای همراه شده ، خیلی ناچیز هستن و فقط می تونن تعداد کمی که در محیط های کم عمق گیر کردن نجات بدن ، نمیشه حدود 100 نفر رو همزمان از آبی به ارتفاع دو متر نجات داد.کاری که ما میتونیم انجام بدیم اینه که عبرت بگیریم و اشتباهات خودمون رو تکرار نکنیم شاید بچگانه باشه ولی خدای ناکرده اگر تلفات جانی رو شاهد باشین همیشه ایمنی رو رعایت می کنین و از 10 کیلومتری جایی که احتمال داره سیل بیاد هم رد نمیشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ارش

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    راه حل اینه که یه شورلت پیکاپ آمریکایی داشته باشیم تو اینستا یه کلیپ دیدم یعنی فوق العاده ست این ماشین راننده در جهت مخالف سیل حرکت کرد اگه تونستید کلیپش رو گیر بیارید چقدر قدرتمنده این ماشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      شوخی بود دیگه!!!!
      دوست عزیز وقتی خشم َطبیعت جاری بشه شورولت که هیچ تانگ هم اگه باشه باخودش میبرش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۷ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        دقیقا!
        سیلاب با عمق ۶۰ سانتیمتر، هر نوع خودرو و حتی خودروی عمومی رو با خودش میبره
        سیلاب با عمق ۳۰ سانتیمتر و فشار و سرعت بالا هم هر خودرویی رو با خودش میبره
        .
        .
        درسته که پیکاپهای خصوصا آمریکایی قدرت بیشتری در شرایط سخت دارن،
        اما
        توی همین سیل شیراز ویدیوهایی هست که کامیون رو سیل با خودش داره میبره
        دیگه چه برسه به پیکاپ یا هر خودرویی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. مهدی

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    سپاه وارتش بایدخون بدن.درزمان سیل وزلزله کمک کنن.تمام خدمات رسانی رو انجام بدن.روز به روز بودجه دفاعی کم بشه. هراحمق وطن فروشی از راه برسه بگه دولت باتفنگ،دولت بی تفنگ، ودرآخر هم تمام فوحشش رو اینا بخورن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      همون شخصی که خودش واطرافیانش همیشه در تریبون هاشون میگفتن :نظامی ها باید به پادگان ها برگردن امروز دست به دامن همون نظامی ها شدن.

      سپاه در شرق شهر آق قلا برای هدایت آب باانفجارمیخواست جلوشو باز کنه که ستاد بحران استان داری بعداز 48ساعت اجازه انفجار روداد!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۶ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        دوستان عزیزمااینجا جمعی هستیم که عاشق ماشین هستیم.عاشق خودروهای آلمانی.آمریکایی.ژاپنی.ایتالیایی.انگلیسی ووو…
        اما اینجا بارها دیدم که دوستانی نه تنها ماشین بلکه عاشق کشور آمریکا وانگلیس وآلمان هستن. حتی عاشق دولت های این کشورها.کشورهایی که درتاریخ 100ساله ایران بیشترین جنایات رو درحق ماانجام دادن.انگلیس با قحطی ونسل کشی باعث شد9میلیون از مردم باقتل عام بشن.بزرگ ترین نسل کشی تاریخ بشر.مادر8سال جنگ مقابل 39کشور دنیا حدود230هزار نفرکشته دادیم حالا دیگه حساب کنید9میلیون چقدر میشه.جمعیت ایران از20میلیون به 11میلیون میرسه.آلمان با دادن تسلیحات نامتعارف دراختیارطرف مقابل مادرجنگ 8ساله مردم مارو به خاک وخون کشید.هنوزم خیلی از مردم ما سینه هاشون داره خس خس میکنه وبه زور نفس میکشن.یک لحظه غذاتوگلومون گیرمیکنه انگار دنیا به آخر میرسه اما اون جانباز بیش از30ساله نمیتونه نفس بکشه.آمریکا ازهیچ فتنه و جنایتی درمقابل مردم ماکوتاهی نکرد.ژاپن زمانیکه ما برای خرید لباس غواصی برای انجام عملیات پیششون رفتیم به ما لباس نفروختن وهمون لحظه اطلاعات رو در اختیار صدامیان گذاشتن.همین ژاپن برای فروش یک دستگاه تویوتا به سفارت ایران از آمریکا عذر خواهی میکنه اما همین تویوتا اسب گروه های تروریستی مثل داعش رو زین میکنه.
        هرساله در کشورهای بزرگ دنیا جشن پوریم گرفته میشه(جشن ایرانی کشی)وندی شرمن میگه باید نسل ایرانی رو از روی زمین بکنیم!!!
        کلام آخرهیچ عیبی نداره که عاشق خودروهای این کشورها باشیم مثل خوده من.اما این خودروها باعث نشه مثل گوساله سامری که بخاطر مصرزدگی علم شد به کشور وملت خودمون پشت کنیم.باعث نشه غرب زده بشیم.
        مامردمی بودیم وهستیم که درزمان مشکلات وبحران ها فقط وفقط خودمون بداد هم رسیدیم.الان ژاپن نیست که به کمک سیل زده ها اومده باشه. یاآلمان ویا آمریکا وانگلیس. بلکه همین مردم خودمون هستن.
        خدارو قسم میدم به تمام مقدسات که BMW که هیچ حتی اگه شرکتش رو به نامم بزنن من به کشور وملت خودم پشت نمیکنم.وارزش هام رو زیرپا نمیذارم. شاید شعار به نظر بیاد اما خدا از اسرار دل هرکس باخبره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Jdm

          ۶ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (121 ديدگاه)

          شما یه نگاه به داخل کشور خودت بنداز البته چشماتو قبلش بشور بعد اظهار نظر کن.
          خودمون 24ساعته داریم میگیم مرگ بر امریکا و اسرائیل این حرفا میزنیم،میخوایم اسرائیل رو تا 25سال دیگه نابود کنیم و…فحش و لعنتشون میکنیم .
          بجا غرب زده عرب زده شدیم.
          من حتی انقدر آزادی ندارم که نمیتونم کامل همه چیز رو بیان کنم چون یا مدیر سایت پاک میکنه یا خودمو میندازن تو گونی!!!

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. بهراد

          ۶ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (753 ديدگاه)

          آقا مهدی تو ایران آزادی بیان هست ولی آزادی بعد از بیان نیس.
          ما شاهد استقبال مردم ویتنام از ترامپ بودیم به طوری که نمیشه گفت 40 سال پیش باهم دشمن بودن.
          انتخاب خودمونه به کودوم تمایل داشته باشیم.دوست داریم کره ی شمالی باشیم یا جنوبی.بلغارستان یا قزاقستان.
          با قایق نیم ساعت تا کشور های حاشیه خلیج فارس فاصله هست اما فاصله ی .. خیلی.اونا هم نفت دارن ما هم .یه نیگا به بودجه بکن میبینی چند تا ارگان معنوی چقدر به خودشون اختصاص میدن؟فقط 700 میلیون دلار میرفت به جولان.که با تحریم ،مقدارش کمتر شده.ما تا سرمون نیاد و غافل گیر نشیم متوجه نمی شیم.
          با دژمن دژمن کردن هم هیچی نمیشه.ژاپن و آلمان و انگلیس دو تا چیز ندارن 1-اقلیت خائن2-اکثریت نادان

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۶ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (10056 ديدگاه)

        مهدی جان

        اینکه نظامیان باید به پادگانها برگردند اصلاً یک مسئله جداست و ربطی به جانفشانی و بزرگی این عزیزان برای نجات مردم نداره و منظور رانتی هست که در مزایده های بزرگ سازندگی و تولید شرکتهای تحت نظر سپاه(( مثلاً خاتم الانبیاء)) به نام خود میزنند و تمام شرکتهای بزرگ و کوچک متخصص را ورشکسته یا مجبور به محاجرت کردند که حالا داریم عوارضش رو میبینیم که دانش لازم را برای کنترل ، تعمیر و اجرای هر کاری را ندارند .

        شما فکرشو بکن دانش این را ندارند حتی یک پالایشگاه در جنوب را که سالها قبل ساخته شده نگهداری کنند ، ساختنش پیشکش(( خبرش دیروز در سیل شیراز کمرنگ شد و کمتر دیده شد که آتش سوزی به سبب فرسوده شدن خطوط لوله بوده و نمیتونند حتی نگهداریش کنند )) .
        منظور من اینه که هر کسی متخصص کار خودش هست و نباید در کار دیگری دخالت کرد ، چیزی که در کشور ما رعایت نمیشه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. amin

        ۶ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1126 ديدگاه)

        میشه بفرمایید همون خط آهن عمود بر مسیر سیلاب رو چه ارگانی ساخته بود که بعدا هم مجبور شد منفجرش کنه تا آب خارج بشه؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ADAK

          ۷ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1829 ديدگاه)

          مهندسین ژاپنی ساخته بودن !!!

          مهدی جان ناپلئون :-)

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. amin

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      مدیونید اگر فکر کنید علت این سیلاب ها پروژه ها و سد ها و پل ها و شهرسازی ها….. های غیر مهندسی و غیر مقاوم و غیر استاندارد قرارگاه خاتم الانبیاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Ali

    ۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اقا باید سعی کنیم زمان ترافیک جایی نریم چون کار از کار گذشته چه از لحاظ تولید بی رویه ماشین چه بی سوادی راهسازی و مدیریتی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا