آموزشهفته نامه

شناخته‌شده‌ترین تکنولوژی‌ها برای پرفورمنس بهتر خودرو

برای خودروهای پرفورمنس چیزهایی زیادی از آغاز قرن ۲۱ تغییر کرده است. تکنولوژی فاصله‌ی بین احتراق و کامپیوتر را پر کرده و درهایی را روی ایده‌های جدید و جالب باز نموده است. هرچند تکنولوژی‌های زیادی هستند که با اندکی اغماض اخیراً به وجود آمده و مردم درباره‌ی آن‌ها خیلی اطلاعی ندارند.

در این نوشته برآنیم تا ۵ نمونه از شناخته‌شده‌ترین ارتقاها، ایده‌ها و تئوری‌ها برای بهبود پرفورمنس را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

  1. پیشرانه هیبرید

LaFerrari, Porsche 918, McLaren P1
بله پیشرانه‌ی هیبرید یکی از بهترین مزیت‌های تکنولوژیکی برای صنعت خودرو و مخصوصاً بخش پرفورمنس است. این تکنولوژی ممکن است عجیب و یا متفاوت به نظر بیاید زیرا اکثر مردم فکر می‌کنند که از هیبرید به خاطر حفظ درختان و کودکان خردسال استفاده می‌کنند…نه! پاسخ این است: شما از هیبرید استفاده می‌کنید چرا که قدرت آنی را تحویل می‌دهد. ما این نتایج را در هنگام معرفی مدل کاملاً الکتریکی تسلا مدل S با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۸ ثانیه دیده‌ایم. این رکورد سریع است اما مشکل تسلا این است که مردم می‌خواهند سریع‌تر از ۹۶ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. پس چه باید کرد؟ خب در این مورد می‌توانید نگاهی به پیشرانه‌ی خودروهایی چون فراری، مک لارن و پورشه بیندازید.

  1. آئرودینامیک فعال


بخش فعال به معنی قطعاتی از خودرو است که در واقع به منظور تفاوت ایجاد کردن در تأثیرات آئرودینامیک جابجا شده و حرکت می‌کنند. این ایده همانند کنترل کشش برای سالیان طولانی مطرح بوده و پورشه ۲۰ سال است که از این مزیت برای ارتقای کارایی خودروهای خود سود می‌برد.

پورشه توربو S بال عقب و نمای جلویی خاصی دارد که بسته به سرعت خودرو و به منظور ایجاد حداکثر چسبندگی و به حداقل رساندن مقاومت در برابر باد فعال می‌شوند. زاویه‌ی بادی که اطراف خودرو را احاطه می‌کند در تخمین میزان تنظیم این قطعات حیاتی است. هرچند با داشتن کامپیوتری که به‌صورت اتوماتیک تنظیمات را انجام می‌دهد، خودرو می‌تواند در حد میلی‌ثانیه وضعیت خود را تغییر دهد.

  1. گیربکس دوکلاچه

The PDK has “virtual gears”
این گیربکس بسیار بهتر از نسخه‌ی دستی است و تعویض‌ها را آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهد. تکنولوژی دوکلاچه در فرمول ۱ به شهرت رسیده است. این تکنولوژی مبدل گشتاور داخل پیشرانه‌ها را حذف کرده و با آنچه که دقیقاً نامیده می‌شود یعنی دو کلاچ کار خود را انجام می‌دهد. یک کلاچ دنده‌های فرد را نگاه داشته و دیگر می‌تواند دنده‌های زوج و عقب را درگیر نماید.

Porsche Macan
و با وجود دو کلاچ، زمانی که شما یکی را درگیر می‌کنید دیگری قبلاً دنده‌ی بعدی را آماده کرده است. جالب است که این گیربکس کاملاً سریع‌تر بوده و استفاده‌ی آسان تری دارد اما مشتاقان واقعی هنوز هم نسخه‌های دستی را ترجیح می‌دهند. برای بسیاری از افراد گیربکس دستی احساس متصل شدن به خودرو را ایجاد می‌کند.

  1. سیستم بازیابی انرژی (ERS)

KERS
همانند بسیاری از ابداعات خلاقانه‌ی دیگر، سیستم بازیابی انرژی نیز از فرمول ۱ پیدا شده است. این تکنولوژی که به‌طور رسمی سیستم بازیابی انرژی جنبشی KERS نامیده می‌شود، انرژی حاصل از نیروی ترمزگیری را جمع نموده و در محل مرکزی ذخیره می‌کند و سپس به راننده اجازه می‌دهد تا از این انرژی ذخیره‌شده در هنگام شتاب گیری استفاده نماید. این انرژی اضافی تقویت‌کننده بوده و مزیتی را در هنگام سبقت‌گیری ایجاد می‌کند. حالا ERS عموماً در خودروهای هیبریدی و تراک‌ها استفاده می‌شود اما روش‌های متفاوتی دارد. برای نمونه، ب‌ام‌و X5 هیبرید انرژی را در هنگام ترمزگیری جمع کرده و آن را به پیشرانه‌ی الکتریکی انتقال می‌دهد. بسته به تنظیماتی که راننده انتخاب می‌کند، خودرو هم می‌تواند انرژی را برای شارژ پیشرانه‌ی الکتریکی بکار گیرد و یا این انرژی ذخیره شده مستقیماً به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت در زمان استفاده از پیشرانه‌ی احتراق داخلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  1. ترمزهای سرامیک کربنی

2015-ferrari-california-t-brembo-carbon-ceramic-brake-caliper-2
ترمزهای سرامیکی حدود ۱۵ سال است که وجود دارند. هنوز هم خودروهایی همچون پورشه GT3 جدید را بدون استفاده از این ترمزها می‌بینید. ترمزهای سرامیک کربنی یا کامپوزیت سرامیکی برای تغییر بازی در مبحث پرفورمنس طراحی شده‌اند. این ترمزها سه مزیت نسبت به نمونه‌های فولادی دارند: کارایی بهتر در دماهای بسیار بالا، ایجاد آلودگی و غبار ترمز کمتر و داشتن نصف وزن نمونه‌های مرسوم. این ترمزها گران‌قیمت هستند اما مزیت‌های آن زیاد است. در ترمزهای معمولی، گرمای تولید شده موجب جوشیدن روغن شده و حس و قدرت ترمز گیری کاهش می‌یابد. با روتورهای سرامیک کربنی این گرما قبل از رسیدن به روغن ترمز سرکوب شده و بنابراین شما عملکرد بالاتری را شاهد خواهید بود.

درحالی‌که اکثر مردم این اصطلاحات و واژه‌ها در مورد تکنولوژی‌های مربوط به کارایی خودرو شنیده‌اند اما بخش اعظمی از آن‌ها هنوز هم آشنایی چندانی با این موارد ندارند. این خودروها شبیه کاماروها و موستانگ‌های قدیمی پدران ما نیستند. خودروهای پرفورمنس امروزی به‌طور شگفت‌انگیزی پیچیده، بدیع و با تجهیزات هستند. دلیل واقعی بهای گران این خودروها به خاطر طراحی زیبا، رنگ و مواردی از این قبیل نیست بلکه به خاطر پیشرفته بودن آن‌ها است. این خودروها تکنولوژی را به سمت جلو می‌رانند و بر این ایده که نمی‌توانید هرگز به حد کافی سریع برانید خط بطلان می‌کشند…

منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. mehran911

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    سیستم آیرودینامیک فعال رو اولین بار پورشه با مدل افسانه ای ۹۵۹ به خودروهای جاده ای آورد
    .
    پورشه برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ و در مدل ۹۱۷ توربوشاژر های با سوپاپ جانبی رو معرفی کرد که بعدش بلافاصله در سال ۱۹۷۴ در مدل جاده ای ۹۱۱ توربو به کار گرفته شد که ساختار توربو شارژ های امروزی رو شکل داد
    .
    پورشه اولین خودروسازی بود که برای اولین بار از سنسور های دیجیتال برای تعیین دمای موتور وضعیت مصرف سوخت و ترکیب وهوا سوخت استفاده کرد
    پورشه برای اولین بار در مدل مسابقه ای ۹۵۶ سال ۱۹۸۲ از این تکنولوژی استفاده کرد و در سال ۱۹۸۴ مدل جاده ای ۹۱۱ کاررا برای اولین باردر بین تمام خودروهای جاده ای این سیستم رو بکار گرفت
    .
    اولین باری که ترمز های سرامیکی در یک خودرو دیده شد سال ۱۹۹۱ در مدل مسابقه ای ۹۶۲ بود که بعد از اون در سال ۲۰۰۱ در مدل جاده ای ۹۱۱ توربو دیده شد
    .
    اولین بار که پورشه از ترمز های کربن کامپوزیتی استفاده کرد برمیگرده به مدل افسانه ای ۹۱۱ GT1 در سال ۱۹۹۸ و در سال 1999 پورشه برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت آلمان از اولین ترمز کربن سرامیکی برای خودروهای جاده ای پرده برداری کرده و اولین خودروی جاده ای ۹۱۱ GT2 از سری ۹۹۶ بود که این سیستم برای اون توسعه داده میشد
    .
    در مورد سیستم های هایبرید برای خودروهای با پرفورمنس بالا پورشه در سال ۲۰۱۰ مدل مسابقه ای GT3 R Hybrid معرفی کرد که در سال ۲۰۱۳ از تکنولوژی اون در ۹۱۸ استفاده شد البته پورشه اولین خودروسازی نبود که این کارو میکنه
    .
    در مورد گیربکس های دوکلاچه PDK هم که چون همه چیزشو میدونید دیگه چیزی نمی نویسم
    .
    البته سعی کردم ابداعاتی رو از پورشه نام ببرم که بلافاصله از موتور اسپرت به خودروهای جاده ای منتقل شده

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ماتهويس

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (686 ديدگاه)

      استاد پرفورمنس ??پورشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. شاهین پسر

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    تو سیستم آیرودینامیک فعال اسم پورشه رو بردین جالب بود
    ولی لامبورگینی باهاش بیشترین مانور رو داده و موفق تر بوده.لامبورگینی حتی از رینگ های مخصوصی استفاده میکنه که هوارو دفع میکنه و حتی به شکل فن سیستم ترمز رو خنک میکنه! مثال:رینگی که اولین بار روی رونتون نصب کرد.شکل و فرم خاصی داره

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. غریبه

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (12 ديدگاه)

      لامبورگینی برندیه که نباید دسته کمش گرفت . چون نمیشه !
      لامبورگینی توجه ویژه ای به تکنولوژِیه های خودرو هاش داره و Forged composite و ALA ( که پیشنهاد میکنم حتما راجع بهشون بخونین ) تازه شروع اون هاست . مطمعن باشید که لامبو برنامه های زیادی داره . شاید یه سیستم AWD مخصوص معرفی کنه یا شاید هم دستی به سر و گوش همین ترمز هایه کربن سرامیکی بکشه .
      لامبورگینی در زمینه فیبر کربن پرچم دار هست و ایده های زیادی در این زمینه داره . Forged composite یه نوع فیبر کربن ابداعی هست که با همکاری بین لامبورگینی و کمپانیه گلف callaway تولید شده و فوق العادس .ساختش ( که هزینه و نیروی کار کمتری هم لازم داره ) اگه اشتباه نکنم به این صورت هست که الیاف فیبر کربن رو باز میکنن و اونا رو روی لایه ای از یه چسب یا صمغ مخصوص و تحت فشار قرار میدن . از مزیت هاش میشه به مقاوت بالا در برابر فرسودگی و رطوبت و حد ارتجاع کمتر از آلمینیوم اشاره کرد . نکته جالب اینجاست که پروسه شکل دادن بهش ( که با دما و فشار 135درجه سانتی گراد و 80 بار انجام میشه ) فقط 5 دقیقه طول میکشه و میشه قطعات پیچیده تر رو هم به راحتی باهاش زد . فکر کنم لامبورگینی به دنبال استفاده از قطعات با این جنس داخل موتور هم هست !
      ALA هم که سیستم ایرودینامیک فعال مخصوص لامبورگینی هست که خاص و جالبه . این سیستم از دوتا اسپویلر برای تنظیم بهترین حالت ایرودینامیکی و بیشترین و کمترین درگ استفاده میکنه .نکته جالب که من یه جا خوندم دربارش این بود که این سیستم میتونه داون فورس ماشین رو وسط یه پیچ نصف کنه .یعنی وقتی ماشین تو پیج و تحت تاثیر گریز از مرکز هست ( و وزنش رو چرخایی که سمت خارج پیچ قراردارن میوفته ) این سیستم داون فورس رو به سمت داخل پیچ بیشتر میکنه که خیلی تو پیچیدن کمک میکنه . ولی شگفتی اصلی اینجاست که تو ALA مثل سیستمایه دیگه قطعات ایرودینامیکی حرکت نمیکنن . فقط نوع حرکت هوا از داخل اونا تغییر میکنه . بله داخل اسپویلر های هوراکان پرفورمانته ( که یه موتور تنفس طبیعیه 5.2 لیتری V10 با قدرت و گشتاور 640 اسب بخار و 442 پوند فوت داره که هفتاد درصد این قدرت و گشتاور از 1000 rpmدر دسترس هستند !) حفره های هوایی هست که داخلشون کلیدهایی وجود داره . وقتی ماشین تو خط مستقیم قرار داره این کلید ها باز میشن و هوا از داخل اسپویلر عقب مستقیم حرکت میکنه و یه نوع بوست هوایی ایجاد میکنه ! اما سر پیچ ها این کلیدها بسته میشن و هوای ورودی رو به بالا هدایت میکنن و داون فورس زیادی ایجاد میشه ! حتما تو یوتیوب کلیپ معرفی لامبورگینی از این سیستم رو ببینید !
      شاید خیلیا مخالف باشن و مسخره بنظر بیاد ولی بنظر من آینده سوپر اسپرت ها الان دست چهار تا شرکته! ببینید کی گفتم !
      پورشه – لامبورگینی – آئودی – استون مارتین ( آئودی اگه تاثیر مستقیم نذاره تاثیر غیر مستقیم زیادی خواهد گذاشت :) )
      لامبورگینی به دلیل بد شانسی های زیاد و مالی تو طول تاریخ یخورده عقب افتاد ولی الان با قدرت ادامه میده .من به لامبو ایمان دارم . زند ه باد!
      اما الان من بی صبرانه منتظر رقابت استون مارتین والکری . مک لارن کد P18 و هایپر کار جدید مرسدس و استاندارد های جدیدی که میخوان بیارن هستم ! چیزا دارن جالب میشن !
      ببخشید سرتون رو درد آوردم! موفق باشید !

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. KING 918 (محمدرضا)

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    همش پورشه و فراری بود
    واس همینه که میگن خودروسازی یعنی فراری و پورشه
    یاد ARCHIKHAN بخیر نمیاد دیگه انگار

    موافقم 0
    مخالفم 2
  4. AMIR

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    پاگانی هوایرا هم از سیستم ایرودینامیک فعال استفاده می کنه اما از یک اسپویلر دو تیکه در عقب و دو باله کوچک در جلو خودرو پیشنهاد می کنم این فیلمو حتما ببینید
    http://www.aparat.com/v/7wxA4

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. Stuttgart

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (54 ديدگاه)

    Viva Porsche

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا