آموزش

محور عقبی که فکر می‌کند!

حتی مأمور بارکشی فروشگاه هم قبول دارد که دور زدن یک پیچ تند وقتی هر چهار چرخ می‌توانند بپیچند راحت‌تر است. اما اجرا کردن این ایده در واقعیت روی خودرو چندان ساده نیست. برای مدت‌های طولانی خودروسازان به دنبال طراحی سیستمی بودند که چرخ‌ها عقب را مانند چرخ‌های جلو فرمان دهد. می توان گفت که این ایده در همه‌ی حالت‌های رانندگی تأثیر مثبت دارد. هنگام رانندگی در کوچه‌های باریک دور زدن با شعاع بسیار کمتری را امکان پذیر می‌سازد. در جاده‌های پر پیچ و خم قدرت فرمان پذیری خودرو (هندلینگ) را افزایش می‌دهد. در سرعت‌های بسیار بالا باعث افزایش پایداری خودرو می‌شود.

فرمان پذیری چهار چرخ 4WS در پورشه
فرمان پذیری چهار چرخ ۴WS در پورشه
اما تا به حال اجرای عملی این سیستم بر روی یک خودروی سواری امکان پذیر نبوده است. اضافه کردن یک سیستم فرمان به چرخ‌های عقب؟ سیستمی که مانند چرخ‌های جلو به طور مکانیکی کنترل می‌شود؟
خیر. این سیستم به علت هزینه‌ی زیاد و کمبود فضا در محور عقب عملی نیست.

مهندسان شرکت ZF تصمیم گرفتند که یک سیستم جایگزین پیدا کنند که به AKC (مخفف عبارت Active Kinematic Control) شناخته می‌شود. این ایده‌ی جدید نسبتاً ساده است. طراحی یک سیستم تعلیق که بتواند ویژگی‌های خودش را همراه با حرکت خودرو تغییر دهد. ویژگی‌هایی از قبیل زاویه‌ی چرخ‌ها. متخصصان یک بازوی کنترلی متغیر را که برای تغییر دادن جهت حرکت چرخ‌ها مناسب است طراحی کردند و آن را عمود بر جهت حرکت قرار دادند.

مکانیزم فرمان پذیری چهار چرخ 4WS
مکانیزم فرمان پذیری چهار چرخ ۴WS
اگر بازوی کنترلی به هنگام حرکت خودرو طول و یا مکان را تغییر دهد، چرخ‌های عقب نیز زاویه‌ی خود را چیزی در حدود ۳ درجه تغییر می‌دهند. علی رغم کمبود این مقدار، هنگامی که با حرکت چرخ‌های جلو ترکیب بشود می‌تواند تأثیر بسیار مفیدی در عملکرد حرکتی خودرو داشته باشد.
در نتیجه سیستم AKC شرکت ZF با بازوی کنترلی خودش یک سیستم فرمان عادی (مانند چرخ‌های جلو) به حساب نمی‌آید. این سیستم تنها زمانی وارد عمل می‌شود که ECS (یا ECU مخفف Electronic control system) دستور مناسب را با توجه به شرایط خودرو بدهد. تحت کنترل هوشمند ECS تغییر در زاویه‌ی چرخ‌های عقب می‌تواند طوری اعمال شود که با شرایط خودرو تطابق کامل داشته باشد و باعث عملکرد بهتر شود. در سرعت‌های پایین AKC چرخ‌های عقب را مخالف با جهت چرخ‌های جلو زاویه می‌دهد که باعث کوچک و کوتاه‌تر شدن شعاع پیچیدن خودرو می‌گردد و قابلیت فرمان پذیری (هندلینگ) خودرو را افزایش می‌دهد. در سرعت‌های بالاتر AKC چرخ‌های عقب را هم جهت با چرخ‌های جلو زاویه می‌دهد که باعث پایدارتر و ایمن‌تر شدن خودرو می‌گردد.
به علت تأثیر فوق العاده ی این سیستم بر قابلیت فرمان پذیری (هندلینگ) در همه‌ی سرعت‌ها، خودروسازان علاقه‌ی خودشان را به داشتن این سیستم در خودروهای خود اعلام کرده‌اند. در آینده‌ی نزدیک این سیستم به سمت تولید انبوه با دو بازوی کنترلی در خودروهای اسپرت و یک بازوی کنترلی (که در وسط محور (اکسل) عقب نصب می‌گردد) در خودروهای معمولی پیش می‌رود.
این سیستم در حال حاضر روی آخرین نسل پورشه ۹۱۱ نصب شده است و بازخورد بسیار خوبی از آن گرفته شده است.

[jwplayer mediaid=”59556″]

(در باره فیلم):سیستمی که در این فیلم مشاهده نمودید ساخته‌ی شرکت ZF نیست اما ایده‌ی آن کاملاً یکسان است با این تفاوت که هنگام ترمز کردن چرخ‌های عقب هر دو به سمت داخل خودرو زاویه می‌گیرند که مانند ترمز عمل می‌کند و به کاهش سرعت خودرو کمک می‌کند. [دانلود ویدئو]

نویسنده: سید محمد حسین سادات رسول

برچسب ها

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه

  1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1451 ديدگاه)

    ای جانم ۹۱۱ !!!

    1. فرامرز

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1311 ديدگاه)

      میخواستم یه خودرو با هندلینگ عالی بخرم. انتخابم پژو آر دی بود. حالا که این رو دیدم شاید تصمیمم عوض بشه پورشه ۹۱۱ بخرم البته هنوز مطمئن نیستم که به اندازه فرغون های خودمون خوب باشه!

    2. والا به خدا

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      چرا یه عده میان میگن خودروهای ما تکنولوژی روز ندارن… از این تکنولوژی چندین سال قبل در پراید استفاده شده… میگی نه نگا کن:

      http://imgdl1.topnop.ir/uploads/201210/tpn5973/large/6PJtrYDofn.jpg

    3. carbonado aventador

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3924 ديدگاه)

      من حرف شما رو کامل می کنم ، أی جانم بورشه!!!!!!!

      1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1451 ديدگاه)

        صد البته لامبو جان! 😉

        1. امین

          ۴ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (435 ديدگاه)

          ممنون فرامرز جان کلییییییی خندیدم !!!!!!!!!!!! :دی

    4. shahab

      ۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (650 ديدگاه)

      بی ام و سری ۷ هم این سیستم رو داره

  2. زیگما

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3084 ديدگاه)

    برو بابا! ب ام و خیلی وقته این سیستم رو روی ماشیناش به صورت آپشن گذاشته! ۹۱۱ چی چیه؟
    Integral Active Steering اسمش هست.۱۷۵۰ دلار هم پولشه برای نصب روی سری ۵!!

    1. PEUGEOT

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1000 ديدگاه)

      درسته سیستم خوبیه ولی زیگما راست میگه اینو قبل بی ام و رو ماشیناش گذاشته بود.

      1. Zonda R

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1807 ديدگاه)

        F.A
        فرق نمی کنه کدوم کمپانی اینو ابداع کرده
        مهم اینه که در خدمت مصرف کنندست برای لذت بیشتر رانندگی

        1. mehran911

          ۱ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (1781 ديدگاه)

          محض اطلاع دوستان این سیستم اختراع شرکت هونداست البته با یکی دوسال اختلاف میشه دایملر بنز روهم مخترع دونست
          توضیحات خوبی داده بودم که سایت کامنتم قبلیم رو حذف کرد

    2. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1451 ديدگاه)

      اولا که چه ربطی داره! چون BMW رو بعضی مدلهاش به صورت آپشن قرار میده، دلیل نمیشه چیز عادی باشه و یا دقیقا همون کار سیستم ۹۱۱ رو بکنه! اگه اینجوری باشه آکورا هم داره! پس یعنی واسه آکورا هم همون کار BMW رو انجام میده!
      پس بگیم ABS بنز مهم نیست چون بعضی پرایدها هم ABS دارند!
      درضمن محض اطلاع جنابعالی این سیستم در BMW تا ۲.۵ درجه چرخ عقب میتونه تغییر زاویه بده که در ۹۱۱ توربو چرخ عقب تا ۳ درجه میتونه تغییر زاویه بده! احتمالا باید بدونی تو سرعتهای بالا نیم درجه اونم واسه چرخ عقب! چقد فرق داره!
      حرف آخر اینکه تو درحدی نیستی که به ۹۱۱ بگی چی چیه!!!

    3. Saied

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1265 ديدگاه)

      زیگما تازگیا باحال شدی.

  3. امیدبرتر

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    برای دریفت کردن هم خوبه!

    1. Zonda R

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1807 ديدگاه)

      F.A
      ممنون پدال جان

  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6544 ديدگاه)

    درود.

    بابا ول کنید که این حرف هارو .

    مهم چیه؟؟؟؟؟

    دیگه نمیگم . خودتون میدونید.

    ولی حالا هر کی ساخته.هر کی اولین بار گذاشته به کنار.

    عجب سیستمی طراحی کرده.دمش گرم.

    من شنیدم که زانتیا هم چرخ های عقبش تغییر زاویه میده.البته نه به این

    شکل و سیستم ، فقط تو جای خودش ، اون هم تحت فشار و به مقدار خیلی کم.

    کسی اطلاعی داره؟؟؟

    ایا صحت داره؟؟؟

    ((( ایران و المان )))

    1. PEUGEOT

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1000 ديدگاه)

      میلاد جان شما آدرس ایمیلتو دادی نه جیمیل
      منتظر آدرس جیمیلتم.

    2. زیگما

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3084 ديدگاه)

      مهم اونی نیست که شما میگی. میدونی که؟؟؟؟

      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6544 ديدگاه)

        شماها هنوز مصرف موتور های ۸ سیلندرتون برابری میکنه با

        ۱۲ سیلندر های ما.

        بعدشم ۱۰۰۰ دیدگاهی شدنت مبارک.

        پژو جان من جیمیلم رو دادم ولی پدال پاک کرد.

        دوباره میذارم.

        ((( MILADOLF.G65AMG@GMAIL.COM )))
        ((( ایران و المان )))

        ((( آلمان : مهد خودروسازی در دنیا )))

        1. زیگما

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3084 ديدگاه)

          چـــی؟مگه من(ما؟؟) موتور هشت سیلندر دارم ؟؟؟ چی میگی؟

          میلاد دوست من نمیتونی منو به کشور خاصی بچسبونی ….تلاشی در این زمینه نکن دوست من.
          دوستِ من 🙂

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6544 ديدگاه)

          درود.

          من رو حساب اواتار هایی که میذاری بهت گفتم.

          ((( ایران و المان )))

        3. زیگما

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3084 ديدگاه)

          والا سعی کردم همه جور آواتاری بذارم!
          از عکس اسب و مارمولک چجوری فهمیدی؟ 😉

  5. mory

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (419 ديدگاه)

    هر چند اگر bmw هم این رو قبلا اختراع کرده بود من بازم بش احترام میزارم
    مطمئنا یه فرقی میکنه اگه نه نمیومد تقلب کنه آخه مگه شرکت کره ایه پورشسا

    1. mehran911

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1781 ديدگاه)

      mory جان به هیچ وجه bmw این سیستم رو اختراع نکرده این سیستم توسط شرکت هوندا در حدود سالهای ۱۹۷۰ اختراع شده

  6. امیرحسین

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    کلا بعد از بنز خوبه . . .

  7. km

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (681 ديدگاه)

    خیلی خیلی خیلی این ماشین رو قبول دارم.

  8. mehran911

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1781 ديدگاه)

    سیستم پیشرفته وخوبی است و این اولین بار نیست که برای ساختنش تلاش میشه اولین شرکت هایی که این تفکر را عملی کردن هوندا باسیستم ۴ws وشرکت دایملر بنز بودند. ۴ws برای فرمان دهی به هر چهار چرخ طراحی وساخته شد که انقلابی در زمان خودش بود ومیشه گفت سیستمی که در بالا معرفی شده ۴ws پیشرفته است دوستان خواهش می کنم اینو با PTV یا همون تقسیم گشتاور بین چهار چرخ در پورشه اشتباه نگیرید در ضمن شرکت bmw هم به تازگی از این سیستم استفاده میکنه و تا اونجایی که من میدونم پورشه جز اولین شرکت هایی است که از ۴ws توسعه یافته بدست خودش استفاده میکنه.

    فقط پورشه

    فقط پورشه

    1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1451 ديدگاه)

      LIKE 😉

  9. حمزه

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    عشق است آلمان. ولی من قبلا این سیستم رو رو بی ام دابلیو دیده بودم. حالا. بگذریم. مهم اینه که این سیستم راحتی و ایمنی رو به ارمغان میاره. دستشونم درد نکنه

  10. SALAR

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    مثل اتوبوسهای ۸ چرخ

  11. yedoost

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم ماشالله … 😐

  12. Reza

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    دوستان لندکروز هم یک همچین سیستمی برای پیچیدن در پیچ و خم های کوه و دره ها داره البته به قول معروف با همون دنده سنگین و سرعت کم.

  13. soroush

    ۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    وقتی برای ۱۰ سال تمام پیشرفته ترین شرکت اتوموبیل سازی جهان باشه بایدم اینجور چیزایی داشته باشه!!!

  14. saied

    ۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1265 ديدگاه)

    😀

  15. soroosh

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    خوبه باریکلا داره اما نمی دونم چزا انقدر ۹۱۱ بیریخته اصلا گیر داده به اصالت پرستی باید یه فکر اساسی کنه برای طراحیش فدای بنزو استون برم

  16. سیاوش

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (203 ديدگاه)

    در بررسی رنو مگان ۲۰۱۷ که از سیستم چهار چرخ که در سر پیچها همه چرخ می چرخند می گفت اصلا ایده خوبی نیست ادم فکر میکنه پشت ماشین مثل ژله شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X