اشکودا

تجربه رانندگی با اشکودا اوکتاویا اسپورت لاین جدید

کی خودروها این‌قدر اسپورت شدند که ما متوجه نشدیم؟! تقریباً همه‌ی خودروسازان امروزی اقدام به تولید محصولات اسپورت می‌کنند و اشکودا نیز از این قضیه مستثنا نیست. نسخه‌های اسپورت لاین از کاروک، کودیاک و ساپرب قبلاً تولید شده‌اند و حالا نوبت به مدل اوکتاویا رسیده است.


قیمت هاچبکی که در بررسی ما حضور داشته از ۲۳۸۷۵ پوند آغاز می‌شده و البته نسخه استیشن بهای ۲۵۰۷۵ پوندی داشته است. وجه تمایز این مدل‌ها استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، تریم ظاهری اسپورت مشکی براق، اسپویلر لبه‌ای کوچک روی لبه صندوق، چراغ‌های جلوی LED، غربیلک فرمان D شکل و یک جفت صندلی اسپورت می‌باشد. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی ۱۴۸ اسب بخاری که در خودروی تست حضور داشته از نوع بنزینی بوده و در صورت دلخواه می‌توان آن را با گیربکس اتوماتیک DSG همراه کرد. یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۴۸ اسبی دیزلی هم در دسترس می‌باشد.


این خودرو اساساً بر پایه‌ی مدل رده میانی SE شکل گرفته اما برخی ریزه‌کاری‌های ظاهری و داخلی آن را از دیگر نسخه‌ها متمایز می‌کند. آن چیزهایی که مستقیماً از مدل پرفروش SE گرفته شده‌اند عبارت‌اند از صفحه لمسی ۸ اینچی، کروز کنترل، حسگرهای پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، آینه‌های برقی گرم شونده، رادیو DAB، بلوتوث، اپل کارپلی، اندروید اتو و…


البته مدل اسپورت لاین از تجهیزات بیشتری همچون ناوبری، وای فای یکپارچه و برف‌پاک‌کن‌های خودکار برخوردار است تا به این ترتیب بهای بیشتر خود را توجیه کند.


با این وجود شما تفاوت زیادی در سواری این خودرو و دیگر مدل‌های استاندارد پیدا نخواهید کرد. شاید تنها تفاوت قابل‌توجه در این بین به رینگ‌های ۱۸ اینچی اوکتاویا اسپورت لاین مربوط شود که کیفیت سواری را در مسیرهای نه چندان خوب پایین می‌آورد؛ اما خودرو هنوز هم راحت بوده و می‌توان با سواری آن کنار آمد.


در کل باید گفت اوکتاویا اسپورت لاین بیش از آنکه خودرویی هیجان‌انگیز برای سواری باشد یک گزینه‌ی خوب و دلپذیر است. حالت‌های گوناگونی برای سواری وجود داشته و در گزینه‌ی اسپورت تنها کمی بر وزن فرمان افزوده می‌شود.


پیشرانه‌ی خودرو عملکرد خوبی داشته و از نظر گشتاور هم کم نمی‌آورد. خریداران معدودی به قدرت بیش از این نیاز خواهند داشت ولی خب باید اذعان کرد خروجی پیشرانه برای ورود مدل اسپورت لاین به قلمروی خودروهای پرفورمنس کافی نیست. زمانی که در بزرگراه‌ها حرکت کنید دور پیشرانه روی حدود ۲۵۰۰ خواهد بود و صدای کمی هم خواهد داشت. گیربکس نقطه قوت اصلی این خودرو نبوده و تعویض‌های دقیق یا سریعی ندارد.

صفحه لمسی ۸ اینچی اشکودا روشن، واضح و باکیفیت بوده و استفاده از آن به راحتی صورت می‌گیرد. البته با پرداخت ۴۵۰ پوند خواهید توانست پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰.۵ اینچی را سفارش دهید که حس و حال مدرن‌تری را در کابین ایجاد می‌کند.


صندلی‌های جدید و اسپورت اوکتاویا اسپورت لاین پهن و راحت بوده هرچند پشت‌سری‌ها جای تنظیم زیادی ندارند و حمایت زیادی را نیز به عمل نمی‌آورند. متریال بکار رفته و دکمه‌ها نیز کیفیت قابل‌توجهی دارند هرچند طراحی آن‌ها خیلی جذاب صورت نگرفته است.


با تمامی این تفاسیر باید گفت اوکتاویا خودروی کاربردی و جاداری است. درب پشتی گسترش یافته باعث ایجاد فضای بار زیاد و ۵۹۰ لیتری می‌شود. این خودرو جادارتر از خودروهایی همچون فورد فوکوس، فولکس‌واگن گلف و هوندا سیویک می‌باشد.

نهایتاً باید گفت از نظر خریده‌ای اقساطی تفاوت قابل‌توجهی بین اشکودا اوکتاویا اسپورت لاین و مدل پرچم‌دار vRS با قدرت ۲۴۲ اسب بخار وجود خواهد داشت بنابراین خریداران این خودرو کاملاً مشخص هستند. یک گزینه‌ی دیگر مدل SE L است که از همان تجهیزات اسپورت لاین سود برده اما کمی ارزان‌تر است. البته این نسخه فاقد ویژگی‌های اسپورت و پوشش چرم و جیر داخلی مدل اسپورت لاین می‌باشد.

فکر نکنید که اوکتاویا اسپورت لاین نسخه‌ی ارزان‌تر vRS است چراکه این‌گونه نیست؛ اما خب این خودرو بسیار ارزان‌تر بوده و همین موضوع را نشان می‌دهد. موضوع ساده است: اشکودا کمی حس و حال اسپورت بودن را به هاچبک خانوادگی خود اضافه کرده است. تحت تأثیر ظاهر این خودرو قرار نگرفته‌اید؟ می‌توانید مدل SE L را با بهای کمتر انتخاب کنید.

مشخصات اشکودا اوکتاویا اسپورت لاین ۱.۵ TSI 150PS

  • قیمت: ۲۳۸۷۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۸ اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۴ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (522 ديدگاه)

    چقدر سادس این ماشین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mohsen

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این سدانه نه هاچیک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    بی حاشیه. ساده. شیک. ارزش قیمتی بالا.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا