پژو 207 کراس، شاهکار جدید ایران‌خودرو!

همان‌طور که بارها گفته شده، این روزها در سراسر دنیا کراس‌اوورها از محبوبیت خارق‌العاده‌ای برخوردار شده‌اند و فروش بسیار بالایی دارند تا جایی که حتی سدان‌ها را به حاشیه رانده‌اند؛ اما این تب ارتفاع سواری به دنیای هاچ‌بک‌ها هم سرایت کرده و موجب خلق دستهٔ جدیدی از خودروها با نام کراس هاچ‌بک شده است که ازجملهٔ شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در بازارهای جهانی می‌توان به سوبارو XV و ولوو V40 کراس کانتری اشاره کرد. از سوی دیگر، محبوبیت عجیب کراس‌اوورها و همین‌طور کراس هاچ‌بک‌ها به بازار خودروی کشورمان هم کشیده شده و این بلندقامتان شهری در اینجا هم فروش بالایی را تجربه کرده‌اند. در بازار خودروی کشورمان در رنج قیمتی زیر صد میلیون تومان عمدتاً کراس‌اوورهای چینی حضور دارند درحالی‌که در بازهٔ قیمتی زیر 60 میلیون تومان نوبت به خودنمایی کراس هاچ‌بک‌ها می‌رسد.

در ابتدا پارس‌خودرو رنو ساندرو استپ‌وی را راهی این بخش کرد که به فروش و محبوبیت خارج از تصوری دست پیدا کرد. به همین دلیل، گروه خودروسازی سایپا در قدم‌های بعدی، دو کراس هاچ‌بک دیگر یعنی کوییک و برلیانس کراس را هم به بازار عرضه نمود. از سوی دیگر، ایران‌خودرو هم با عرضهٔ دانگ‌فنگ H30 کراس به سایپا پاسخ داده و سعی کرد بخشی از این بازار پرسود را به خود اختصاص دهد. حال اما به‌تازگی تصاویری از یک کراس هاچ‌بک جدید ساخت ایران‌خودرو منتشر شده است. این خودرو پژو 207 کراس است که به نظر می‌رسد ایران‌خودرو قصد دارد آن‌را به‌عنوان رقیب مستقیم ساندرو استپ‌وی به بازار عرضه کند. البته این اولین باری نیست که پژو 207 به یک کراس هاچ‌بک تبدیل می‌شود چراکه چند سال پیش نسخهٔ کراس این خودرو در چین معرفی و به بازار عرضه می‌شد. 207 کراس که توسط جوینت ونچر دانگ‌فنگ-پژو-سیتروئن در چین به تولید می‌رسد، برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2012 رونمایی شده و با قیمتی بین 74,800 یوآن (معادل 11,900 دلار) تا 105,800 یوآن (معادل 16,800 دلار) در بازار چین عرضه شد.

البته همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، این خودرو در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ پژو 206 است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو ساخته شده و در برخی بازارها مثل ایران، چین و برزیل با نام 207 عرضه گردید. از سوی دیگر، در برزیل نیز مقطعی نسخهٔ کراسی از پژو 207 تولید و عرضه می‌شد. این خودرو اما برخلاف 207 کراس چینی‌ها، بر اساس نسخهٔ استیشن 207 ساخته شده بود و 207 اسکپید (Escapade) نام داشت. به خاطر شکل‌گیری بر اساس 207 استیشن، اسکپید ظاهر بسیار معقول‌تری داشته و استایل آن بیشتر به یک کراس‌اوور نزدیک شده بود. ایران‌خودرو اما برای ساخت 207 کراس، راه آسان‌تر را انتخاب کرده و بجای تولید مدل اسکپید که نیاز به قالب‌های تولید جدید دارد، نسخهٔ کراس را بر اساس همان مدل هاچ‌بک 207 ساخته است. درهرحال به‌زودی طی مطلبی مجزا به‌طور کامل به 207 اسکپید خواهیم پرداخت.

Peugeot 207 Escapade
Peugeot 207 Escapade

حال اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به پژو 207 کراس ساخت ایران‌خودرو. فعلاً سه تصویر نه‌چندان واضح از این خودرو منتشر شده که به‌احتمال‌زیاد در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو گرفته شده است. سازندهٔ وطنی طبق رویهٔ جهانی که برای ساخت کراس هاچ‌بک‌ها وجود دارد، سعی کرده با انجام تغییراتی، نمای 207 را به کراس‌اوورها نزدیک کند. در نمای جلویی خودرو تنها تغییر قابل‌توجه سپری متفاوت با پوشش پلاستیکی است درحالی‌که به نظر می‌رسد در چراغ‌های جلو هم تریم دودی کار شده باشد. در نمای جانبی هم ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی در اطراف گلگیرها و همین‌طور روی رکاب دیده می‌شود. علاوه بر این، به سبک اکثر کراس هاچ‌بک‌ها، ارتفاع 207 هم افزایش داشته است اما این افزایش ارتفاع به‌هیچ‌عنوان نمای جالبی را ایجاد نکرده است. این مشکل خصوصاً در بخش چرخ و گلگیر عقب بیشتر دیده می‌شود.

در نمای عقبی شاهکار جدید ایران‌خودرو نیز صرفاً سپری جدید به چشم می‌خورد که روی آن پوششی پلاستیکی به همراه محافظی نقره‌ای‌رنگ کار شده است. در این قسمت دو سر اگزوز ذوزنقه شکل هم دیده می‌شود که قطعاً یکی یا حتی هردوی آن‌ها نمایشی است. به‌طورکلی هرچند ایران‌خودرو با ساخت 207 کراس سعی کرده طبق رویهٔ جهانی حرکت کند اما نتیجهٔ ایجاد تغییراتی غیرحرفه‌ای روی خودرویی قدیمی اصلاً جالب از کار درنیامده و نمای ناهماهنگ و غیرمتعارفی را ایجاد کرده است. این در حالی است که تولید 207 اسکپید می‌توانست گزینهٔ بسیار بهتری باشد اما طبق معمول، ایران‌خودرو قصد دارد با کمترین هزینه به بیشترین سود دست پیدا کند؛ بنابراین به‌احتمال فراوان همین 207 کراس نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت با قیمتی چهار تا پنج میلیون تومان بیشتر از 207 معمولی به فروش خواهد رسید.

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

50 دیدگاه

  1. عطا
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    یعنی این تولید بشه ها من رسما میرم تو سومالی پناهنده میشم 😐

    پاسخ
  2. محسن
    سوابق: (245 دیدگاه) ,

    وقتی نمای بقلش رو دیدم، حالت تهوع بهم دست داد!

    پاسخ
  3. Sepanta
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    از خودش که خیلی زشت بود و به ادم حالت تهوع دست میداد وقتی نگاش میکردیم حالا اون اسکپید یک ذره بهتره اونم قطعا بخاطر رنگ قرمزشه ولی ایران خودرو طبق معمول زشت ترین ماشین جهان رو پیدا میکنه و بدتر از چیزی که بشه تصور کرد رو ازش درست میکنه و نا امن ترین چیزای ممکنو روش کار میذاره و سفیدش میکنه و میده دست مردم و یه عده ای میخرنش و کلیم سود میکنه بله قصه زندگی تلخ ما هاست این

    پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جدیدا دیگه ایران خودرو از فکر وانت اومده بیرون و داره کراس میزنه امروز 207 چند وقت دیگه پارس کراس – 405 کراس و… میزنه
    من نمیدونم اگه چند تا تیکه پلاستیک به ماشین اضافه بشه کراس میشه؟
    این طوری رنو پی کی هم کراس حساب میشه یا نه؟

    پاسخ
  5. حامد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظرم برای طراحی و ساخت یک کراس جدید اگر رانا به استیشن کراس اوور تبدیل بشه معقول تره

    پاسخ
  6. پیمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اینم اگه بیاد باز هستن آدمایی با تیپ شخصیت سایناوتیبا که بخرن

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اصلا این ایران خودرو خیلی خلاق به نظر من بنز بی ام و باید بیان از اینا یاد بگیرن?????

    پاسخ
  8. فرشاد ایران نژاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خیلی دوست دارم طراحای ایران خودرو ببینم 😝😝😝😝😝😝

    پاسخ
  9. ماریا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    کاش به جای تغییرات ظاهری کمی به فکر کیفیت خودرو بودند.
    تمام دنیا به سمت تولید خودروهای خودران می روند ما به دنبال …
    ایراد از ماست که هم می خریم و هم می گیم خوب نیست
    ما خودمون شاهکاریم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.