پژو 207 کراس، شاهکار جدید ایران‌خودرو!

همان‌طور که بارها گفته شده، این روزها در سراسر دنیا کراس‌اوورها از محبوبیت خارق‌العاده‌ای برخوردار شده‌اند و فروش بسیار بالایی دارند تا جایی که حتی سدان‌ها را به حاشیه رانده‌اند؛ اما این تب ارتفاع سواری به دنیای هاچ‌بک‌ها هم سرایت کرده و موجب خلق دستهٔ جدیدی از خودروها با نام کراس هاچ‌بک شده است که ازجملهٔ شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در بازارهای جهانی می‌توان به سوبارو XV و ولوو V40 کراس کانتری اشاره کرد. از سوی دیگر، محبوبیت عجیب کراس‌اوورها و همین‌طور کراس هاچ‌بک‌ها به بازار خودروی کشورمان هم کشیده شده و این بلندقامتان شهری در اینجا هم فروش بالایی را تجربه کرده‌اند. در بازار خودروی کشورمان در رنج قیمتی زیر صد میلیون تومان عمدتاً کراس‌اوورهای چینی حضور دارند درحالی‌که در بازهٔ قیمتی زیر 60 میلیون تومان نوبت به خودنمایی کراس هاچ‌بک‌ها می‌رسد.

در ابتدا پارس‌خودرو رنو ساندرو استپ‌وی را راهی این بخش کرد که به فروش و محبوبیت خارج از تصوری دست پیدا کرد. به همین دلیل، گروه خودروسازی سایپا در قدم‌های بعدی، دو کراس هاچ‌بک دیگر یعنی کوییک و برلیانس کراس را هم به بازار عرضه نمود. از سوی دیگر، ایران‌خودرو هم با عرضهٔ دانگ‌فنگ H30 کراس به سایپا پاسخ داده و سعی کرد بخشی از این بازار پرسود را به خود اختصاص دهد. حال اما به‌تازگی تصاویری از یک کراس هاچ‌بک جدید ساخت ایران‌خودرو منتشر شده است. این خودرو پژو 207 کراس است که به نظر می‌رسد ایران‌خودرو قصد دارد آن‌را به‌عنوان رقیب مستقیم ساندرو استپ‌وی به بازار عرضه کند. البته این اولین باری نیست که پژو 207 به یک کراس هاچ‌بک تبدیل می‌شود چراکه چند سال پیش نسخهٔ کراس این خودرو در چین معرفی و به بازار عرضه می‌شد. 207 کراس که توسط جوینت ونچر دانگ‌فنگ-پژو-سیتروئن در چین به تولید می‌رسد، برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2012 رونمایی شده و با قیمتی بین 74,800 یوآن (معادل 11,900 دلار) تا 105,800 یوآن (معادل 16,800 دلار) در بازار چین عرضه شد.

البته همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، این خودرو در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ پژو 206 است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو ساخته شده و در برخی بازارها مثل ایران، چین و برزیل با نام 207 عرضه گردید. از سوی دیگر، در برزیل نیز مقطعی نسخهٔ کراسی از پژو 207 تولید و عرضه می‌شد. این خودرو اما برخلاف 207 کراس چینی‌ها، بر اساس نسخهٔ استیشن 207 ساخته شده بود و 207 اسکپید (Escapade) نام داشت. به خاطر شکل‌گیری بر اساس 207 استیشن، اسکپید ظاهر بسیار معقول‌تری داشته و استایل آن بیشتر به یک کراس‌اوور نزدیک شده بود. ایران‌خودرو اما برای ساخت 207 کراس، راه آسان‌تر را انتخاب کرده و بجای تولید مدل اسکپید که نیاز به قالب‌های تولید جدید دارد، نسخهٔ کراس را بر اساس همان مدل هاچ‌بک 207 ساخته است. درهرحال به‌زودی طی مطلبی مجزا به‌طور کامل به 207 اسکپید خواهیم پرداخت.

Peugeot 207 Escapade
Peugeot 207 Escapade

حال اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به پژو 207 کراس ساخت ایران‌خودرو. فعلاً سه تصویر نه‌چندان واضح از این خودرو منتشر شده که به‌احتمال‌زیاد در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو گرفته شده است. سازندهٔ وطنی طبق رویهٔ جهانی که برای ساخت کراس هاچ‌بک‌ها وجود دارد، سعی کرده با انجام تغییراتی، نمای 207 را به کراس‌اوورها نزدیک کند. در نمای جلویی خودرو تنها تغییر قابل‌توجه سپری متفاوت با پوشش پلاستیکی است درحالی‌که به نظر می‌رسد در چراغ‌های جلو هم تریم دودی کار شده باشد. در نمای جانبی هم ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی در اطراف گلگیرها و همین‌طور روی رکاب دیده می‌شود. علاوه بر این، به سبک اکثر کراس هاچ‌بک‌ها، ارتفاع 207 هم افزایش داشته است اما این افزایش ارتفاع به‌هیچ‌عنوان نمای جالبی را ایجاد نکرده است. این مشکل خصوصاً در بخش چرخ و گلگیر عقب بیشتر دیده می‌شود.

در نمای عقبی شاهکار جدید ایران‌خودرو نیز صرفاً سپری جدید به چشم می‌خورد که روی آن پوششی پلاستیکی به همراه محافظی نقره‌ای‌رنگ کار شده است. در این قسمت دو سر اگزوز ذوزنقه شکل هم دیده می‌شود که قطعاً یکی یا حتی هردوی آن‌ها نمایشی است. به‌طورکلی هرچند ایران‌خودرو با ساخت 207 کراس سعی کرده طبق رویهٔ جهانی حرکت کند اما نتیجهٔ ایجاد تغییراتی غیرحرفه‌ای روی خودرویی قدیمی اصلاً جالب از کار درنیامده و نمای ناهماهنگ و غیرمتعارفی را ایجاد کرده است. این در حالی است که تولید 207 اسکپید می‌توانست گزینهٔ بسیار بهتری باشد اما طبق معمول، ایران‌خودرو قصد دارد با کمترین هزینه به بیشترین سود دست پیدا کند؛ بنابراین به‌احتمال فراوان همین 207 کراس نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت با قیمتی چهار تا پنج میلیون تومان بیشتر از 207 معمولی به فروش خواهد رسید.

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

50 دیدگاه

    1. محمد
      سوابق: (1428 دیدگاه) ,

      خداروشکر یه پلتفرم ۲۰۶ داریم وگرنه روی پیکان میخواستیم ‌انواع و اقسام شتر-گاو-پلنگ ها رو تست کنیم

      کاش اقلا تو سایز رینگ و لاستیکش یه تجدیدنظر میکردند و سایز بزرگتری کار میکردند

      اینجوری حداقل بیشتر هم شبیه کراس‌ها میشد
      وضع فعلی نمای جانبی و رینگ و لاستیکش که با اختلاف از تمام خودروهای تولیدی دنیا زشتتره!!!!!!!!

      پاسخ
    2. مسعود
      سوابق: (43 دیدگاه) ,

      ولی این موضوع ایران خودرو تکذیب کرد
      طی روزهای گذشته تصاویری با عنوان “207 کراس” منتشر شده است که هیچ ارتباطی با شرکت ایران خودرو ندارد و فقط بدست افراد متفرقه تیونینگ شده است.

      پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1428 دیدگاه) ,

      پراید رو که داریم
      مونده پرشیا و ۴۰۵ که اونم یه نمونه استیشن داشت با
      یه ۲ سانت افزایش ارتفاع+یه ریل سقفی + چراغ جلو عقب جدید
      میشه یه ۴۰۵ کراس هم داد به بازار

      پاسخ
  1. lmbx
    سوابق: (285 دیدگاه) ,

    به نظر بنده آدم یا باید سدان بخره یا یه شاسی بلند استخون دار، بقیه اش قرتی بازیه

    پاسخ
  2. احمد
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    1_همینی که هست
    2_ همینم از سرتون زیاده
    1_لایک
    2_ دیسلایک

    پاسخ
  3. روح الله
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    ی آشغال دیگه از فرغونسازی ایران خودرو.این ماشین مزخرف منو یاد دانگ فنگ میندازه .با اون پلاستیکای دور گلگیرش.

    پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (693 دیدگاه) ,

    ای وای این چرا اینجوریه؟!!از نمای بغل دیدمش از خنده پخش زمین شدم!واقعا کدوم *** این ماشینو میخره؟!!!! :))

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (693 دیدگاه) ,

      پدال شما هم انگار با صدا و سیما نسبتی داریا شیطون 🙂

      پاسخ
  5. Khosrow
    سوابق: (1301 دیدگاه) ,

    فقط و فقط نمای بغل / ذوب کنندست / خراب فیتمنت رینگ و لاستیک با گلگیر شدم ——————– تررر مینیتور ..

    پاسخ
  6. ایران فرانسه
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    صددرصد این یه اتود و نمونه آزمایشی و اگر با این فاصله‌ای که بین رینگ 14 و گلگیر ایجاد شده بیاد بازار شکستش حتمیه، مثل نمونه آزمایشی کوییک که عکسش اومد چراغ‌های عقبش نامتقارن و شبیه چسب خورده بود. در عین حال باتوجه به جاداری فضای سرنشینان عقب ساندرو و گیربکس اتوماتیک بهتر ساندرو نسبت به al4 در مقابل ساندرو هیچ شانسی نداره

    پاسخ
    1. ستار
      سوابق: (145 دیدگاه) ,

      تو روخدا دیگه این آشغال نخرین??
      میدونین دقیقا مثله چیه
      مثله اون صلاح های تولیدیمون با کانال کولر مثلا زیر دریایی ساخته بودن….
      فوق العاده ناتوانن برای همین چهارتا پلاستیکم به دانگ فنگ میگن براشون طراحی کنه

      بچه هامون در آینده چقد مسخرمون خواهند کرد که برای این ماشین ها سر و دست میشکستیم

      پاسخ
      1. بهراد
        سوابق: (539 دیدگاه) ,

        اون هلیکوپتر نوک مدادی که دیگه هییییچ?

        صورتی هم رنگش کرده بودن??

        پاسخ
  7. رامین
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    خیلی زشته.این ایران خودرو اگه بتونه که یقین دارم مرکز تحقیقاتش می‌تونه یه وانت ۲۰۷ هم بسازه کلکسیونش کامل میشه??

    پاسخ
  8. MOBINPOURMAMD
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    بحث اینو نکنم و نظر ندم بهتره،،خودتون میدونید چیه
    حالا اینکه از پژو و فرانسویا بدم میاد جدا،لطفا و حتما درمورد ۲۰۷ اسکیپید مطلب بذارید.
    دوستان اگه لایک یا دیسلایک می‌کنید در مورد گذاشتن یا نذاشتن مطلب باشه

    پاسخ
  9. ساسان
    سوابق: (859 دیدگاه) ,

    وقتی از نیمرخ میبینمش دوست دارم به نیستی برگردم…ملت باید به نخریدن این مدلهای مسخره به شعورخودشون احترام بزارن و بیشعوری اونهارو بهشون نشون بدن…

    پاسخ
  10. منم
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    نمای بغلش شاهکاره، فوق‌العاده است. چرا ایران خودرو از این طراحی منحصر به فرد تو بقیه محصولاتش استفاده نمیکنه. عالیه این ماشین مخصوصاً از بغل

    پاسخ
  11. Ali a
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    وقتی برای ساندرو استپ وی با اون اختلاف قیمت احمقانه صف میبندن….هستن خیلیا که یکم ازتفاع و پلاستیکای دور ماشین رو به ماشین جدیدی تعبیر میکنن و نه اهل تحقیق و این چیزا هستن و مطمعنم مثل زامبی به فروش اینترتیش همه میکنن…(بی سواد و‌ندید بدید خیلی زیاده )

    پاسخ
  12. Azad
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    اگر همین فردا فروش نقدی بذاره حتما و قطعا ظرف یک ساعت ظرفیت فروش تکمیل میشه و بازار سیاه پیدا میکنه.همه میگن چه آشغالیه ولی من نمیدونم پس کیا میرن میخرن؟؟!!هر وقت ما ملت فرهنگ و شعور همیاری و همکاری پیدا کردیم اوضاع درست میشه.وگرنه تا صد سال دیگه هم وضع مملکت همینه که هست.

    پاسخ
  13. Majidsh
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    همین الان تو پروازم برگردم تهران
    قبل از خاموش کردن گوشی سایت پدال رو چک کردن و این خبر رو خوندم
    ناخودآگاه انقدر خندیدم که نزدیک بود از پرواز بندازنم بیرون
    به نظرم یه ماتیز تمیز بگیرم دوتا تیکه پلاستیک واسه دور گلگیر خرجش کنم
    بعد کراس اور سوار بشم
    البته اگر الان کرمان خودرو از ایده من کپی نکنه

    پاسخ
  14. بهراد
    سوابق: (539 دیدگاه) ,

    سرتونو درد نیارم.
    .
    خلاصه میشه ؛ “ما جسم پژو ،،،، با مغز پیکان”

    پاسخ
  15. ستار
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    فقط یک سوال اینکه چرا استتار ش نکردن قبل رو نمایی کامل

    چهره طراح این ابو طیاره خودتون میتونین تصور کنین دیگه؟مسلما هیچ و هیچ تحصیلات آکادمیکی نداره و کسیم اگه بش بگه این چیه اخه،ظرف دو روز نیست و نابود میشه

    پاسخ
  16. آقوی همساده
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    یه مشتی پیر و پتل نشستن روی صندلی مدیر عاملی که هیچ ایده ی جدیدی ندارن. ماشیناشون هم مثل خودشون فسیل شده. بابا تو رو جون بچه هاتون ترو به ارواح خاک پدرو مادرتون دست از سر این مردم بی چاره و بدبخت و فلاکت زده بردارین بذارین حداقل جوونای خوش فکر و با انگیزه که کم هم نیستن کارو به دست بگیرن

    پاسخ
  17. حسین
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    احتمالا پس از رو نمایی اصلی این محصول، به پاس تلاش ها و مرارت هایی که مدیران ارشد متحمل شده اند، جلسه فوق العاده ی هیات مدیره تشکیل و برای هر مدیر چند میلیارد وجه بی ارزش مملکت تخصیص داده خواهد شد و همچنین مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو مرز های فن آوری را نه تنها جابه جا، بلکه پاره کرده است.

    پاسخ
  18. Omid
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خدایا اینا با خودشون چی فکر می کنن؟

    به کجا می خواییم برسیم با این طراحی، نمای بغل واقعا محصور کننده هست. در علم مهندسی مبحثی تحت عنوان “اخلاق در مهندسی” مطرح هست که به نظرم “شرم در مهندسی” هم می بایست بطور جدی مورد توجه قرار بگیره.

    آیا کسی هست که بتونه از طراحی دفاع کننده و اصلا این طرح توجیه مالی کنه. چرا حتی برای این مسله هزینه شده و حتی این مدل اولیه ساخته شده. برآورد این ساخت و طراحی چی هست؟

    وقتی بازار آزاد و رقابتی وجود نداره. همین میشه.

    اصلا می خواستیم تجربه کنیم. باشه قبول. چرا این تجربه روی ساخت و بهینه سازی موتور و کاهش آلایندگی صرف نشده و فقط نمای بیرونی با هدف بازاریابی و جذب مشتری بد سلیقه تر از طراح متمرکز شده.

    به خدا بعنوان یک هموطن و با همه احترام به همه ملت، ازتون نمی گذرم که با خرید این محصول از تفکر هدایت کننده این طراحی و ساخت حمایت کنید.

    پدرم همیشه به من یاد داده گاهی گرسنه بودن و سخت خوابیدن بهتر از این هست که بهت بی احترامی بشه.

    ملت شریف ایران به همتون احترام میذارم.

    پاسخ
  19. john
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    سریع بجنبید برید جلوی نمایندگی صف بکشید بخریدش…
    .
    .
    .
    .
    قیافمون دیدنی میشه وقتی از همین دو سه ماه دیگه کلی تو خیابونا میبینیم?

    پاسخ
  20. مانی
    سوابق: (1427 دیدگاه) ,

    دم همتون گرم هیچوقت نشده بود تو اینترنت چیزی بخونم اینقدر بخندم

    فقط علی‌ Ali (Chevy nova) همینجوری دیسلایک:D

    پاسخ
  21. کوروش
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    از این شاهکارا زیاد داریم مثل کوییک هر آشغالی هم بزنن باز مردم غیور میخرن. متاسفانه درست شدنی هم نیست

    پاسخ
  22. محمدرضا
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    دوستان ما اینجا خودمونُ هلاک میکنیم از شاهکارهای گاری سازها .. اما ملت همیشه در صحنه بزودی برای پیش خرید همین زشتِ بد ترکیب خودشونُ میکشن . رفع این جهل تو کشورمون سالها زمان میبره و شاید به سن ما قد نده ??

    پاسخ
  23. نیما
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    تو عکس اول (بالا سمت راست اش) دو تا ماشین دیگه هم هست که انگار تا حالا بیرون نبوده!
    اونها چی ان!؟ ماشین های ملی بعدی!؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.