ایستگاه خبر

تویوتا C-HR؛ دستور زبان جدید ژاپنی‌ها

رپورتاژ: تولیدات تویوتا در تمام جهان به کیفیت و بازده بالا معروف است. این دو شاخصه در ۸۰ سال فعالیت این خودروساز همراه محصولات آن بوده‌. به طوری که در هر جای دنیا، برای خرید یک خودروی کم‌استهلاک با کمترین هزینه نگهداری، سراغ تولیدات تویوتا می‌روند.

تناسب اجزای فنی خودرو باهم، عملکرد و همکاری خوب آن‌ها، کیفیت بالای مونتاژ و متریال مصرفی،همگی از موارد ثابتی هستند که همواره انتظار داریم در خودروهای تویوتا شاهد باشیم. خصوصیت دیگر محصولات این کمپانی، سادگی در ظاهر و دوری از سبک‌های طراحی روز دنیاست. به این معنی که طراحان تویوتا معمولاً تابع برخی اصول طراحی که در دوره‌های مختلف بین خودروسازان جهان رایج می‌شود، نیستند و خودرویی طراحی می‌کنند که در قالب زمان جای نمی‌گیرد. بر همین اساس معمولاً خودروهای تویوتا به ندرت در ظاهر قدیمی و از رده خارج محسوب می‌شوند. اما همین سادگی بیش از حد، که موجب می‌شود محصولات تویوتا به اصطلاح دِمُده نشوند، گلایه همیشگی طرفداران این کمپانی بوده است. چرا که اغلب خودرو بازان، طراحی خودروهای تویوتا را متناسب با روحیه افرادی مسن یا میانسال می‌دانند تا جوانان.

به نظر می‌رسد همین نظرات کارشناسی و عدم استقبال جوانان از محصولات استاندارد تویوتا باعث شده است تا مسئولان این کمپانی اقدام به تغییر زبان طراحی خود کنند. زبانی که به نظر دیگر خودروسازان را نیز تحت تاثیر گذاشته و در حال گسترش سبک جدیدی از طراحی در این صنعت است. C-HR یکی از جدیدترین محصولات تویوتاست که اصلی‌ترین معرف این سبک نیز به شمار می‌رود.

طراحی فرازمانی C-HR

شاسی بلندهای تویوتا از معروف‌ترین محصولات این کمپانی و محبوب‌ترین‌های این کلاس در جهان هستند. جالب‌تر اینکه تویوتا مبتکر زیر مجموعه‌های جدید این کلاس نظیر کراس‌اوورها، شاسی‌بلندهای کامپکت و مینی‌کراس‌اوورها است. تویوتا سی‌اچ‌آر نیز از نظر ابعاد و فرم طراحی بین کراس‌اوورهای کامپکت یعنی کلاس J قرار می‌گیرد. این خودرو که طرح مفهومی آن در ۲۰۱۵ معرفی شد، بر اساس زبان طراحی جدید تویوتا یعنی TNGA ساخته شده است. این زبان که بر پایه خطوط حجمی عمیق و کاذب بنا شده، به خودرو ابعادی غیر واقعی می‌بخشد. به این ترتیب C-HR در ظاهر شاسی بلندی آفرودی به نظر می‌رسد، حال اینکه یک کراس‌اوور نه چندان بزرگ شهری است. این خطوط همچنین باعث می‌شوند که سبک طراحی جدید تویوتا چهره‌ای فرازمانی به محصولات این کمپانی بدهد. نمونه این خطوط حجمی را در گلگیرهای جلو و عقب C-HR می‌بینیم که باعث می‌شود عرض خودرو بیش از آنچه هست، به نظر برسد. خاص و متفاوت بودن در تمام بخش‌های طراحی C-HR دیده می‌شود. این تفاوت در سبک طراحی با چراغ‌های کشیده جلو آغاز می‌شود که ضمن دربرگرفتن آرم تویوتا در جلو، فضای بین اواسط جلو پنجره تا بالای گلگیرها را پر می‌کنند.

تغییرات سبک طراحی تویوتا در C-HR با جلوپنجره کاملاً جدید که با فرم چراغ‌ها هماهنگ شده، ادامه می‌یابد. خطوط حجمی یاد شده، در کناره‌ها فرمی مواج و منحنی شکل به خود گرفته و از انتهای چراغ‌ها و روی گلگیرهای جلو تا گلگیرهای عقب کشیده شده‌اند. تویوتا در زبان طراحی جدیدش دست به ساختارشکنی‌های متعددی می‌زند. تعبیه دستگیره درهای عقب نزدیک به سقف و چسبیده به ضلع کناری شیشه پشت روی ستون C یکی از این ساختارشکنی‌ها است که آن را شبیه به خودروهای به کار رفته در فیلم‌های علمی تخیلی می‌کند. ضمن این‌که چنینساختارشکنی‌هایی هماهنگی بخش‌های مختلف را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و در نهایت یک طراحی هم‌گون و متناسب در تمام بخش‌ها را شاهد هستیم. چنان‌چه تمام زاویه‌های ایجاد شده در تلاقی خطوط حجمی به کار رفته در بدنه، با یکدیگر و با طراحی چراغ‌ها، سپرها و گلگیرها هماهنگ هستند. این هماهنگی را به خوبی می‌توان بین چراغ‌های عقب، در صندوق بار و سپر عقب مشاهده کرد. تا جایی که در کناره‌های سپر عقب دو فضای خالی مثلثی شکل طراحی شده است که به نظر تنها وظیفه ایجاد تقارن با خروجی‌های هوای سپر جلو را برعهده دارند. تویوتا سقف این خودروی جذاب خود را در دو نوع فلزی و شیشه‌ای (پانوراما) و هردو را متفاوت با رنگ بدنه طراحی کرده است.

کابین کاملاً متفاوت

تویوتا تغییرات طراحی را به بدنه محدود نکرده و کابینی متفاوت با سبک همیشگی محصولات خود برای C-HR در نظر گرفته است. همه ما عادت کرده بودیم اتاق تولیدات این کمپانی را به دور از زرق و برق‌های چشم‌گیر و در کمال سادگی اما در عین حال شکیل و هماهنگ ببینیم. حالا دیدن متریالی براق در سردنده‌ها و فرمان، خارج از انتظار همیشگی همه دنبال‌کنندگان تویوتا است. این متریال در فرمان و بخش‌هایی از داشبورد و روکش داخلی درها با چرم مشبک همراه می‌شود. پوشش چرمی مذکور را در صندلی‌های دو ردیف نیز شاهدیم.

صندلی‌های ردیف جلو راحتند و دربرگیرندگی مناسبی دارند. همچنین فضای کابین در جلو کافی و مناسب به نظر می‌رسد. اما در ردیف عقب، فضا و راحتی صندلی‌ها در حد انتظار از یک کراس‌اوور نیست و سرنشینان ردیف عقب از فضای کافی برخوردار نیستند. نقطه کانونی کابین که بیش از هرچیز جلب توجه می‌کند، نمایشگر ۷ اینچی لمسی میانه جلوداشبورد است که کمی نزدیک به راننده تعبیه شده. تکمیل کننده تغییرات غیرمنتظره کابین C-HR نوار ال‌ای‌دی موجود در مدل‌های هیبریدی است که از صندلی‌های ردیف عقب آغاز و تا جلو داشبورد و پشت فرمان ادامه می‌یابد. در C-HR تغییرات کابین نیز تابع بدنه بوده و ماحصل آن‌ها خودرویی تماماً اسپرت است. برای آگاهی از خصوصیات فنی این خودرو می‌توانید به دیوار بلاگ مراجعه کنید.

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (4885 ديدگاه)

    یه ماشین شاسی بلند با ابعاد جمعو جور که از نظر ایمنی بروز تر شده و آپشنای برتری نسب به سالای قبلش داره و حتی میشه بگی طراحیش نسبت به تویوتاهای دیگه کاملاً متفاوت هستشو حالو هوای دیگه ای داره …. هرچند هنوز قیمت نهایی این ماشینو اعلام نکردن ولی قیمت منطقیو مناسبش ((در حدود 19000 تا 20000 دلار)) از جذابیتای خرید این ماشین زیباست و با توجه به اطلاعات سایت پدال راجب کلاسو موتور مورد استفاده داخل این ماشین میشه گفت تویوتا CH-R میتونه ماشینایی مثل میتسوبیشی ASX و نیسان جوک و فیات ۵۰۰X و جیپ رنگید رو به چالش بکشه

    موافقم 15
    مخالفم 4
  2. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    Chr در ظاهر آفرودی به نظر می‌رسد؟!

    موافقم 0
    مخالفم 11
    1. Me

      ۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (314 ديدگاه)

      رپورتاژ اگهی بود?

      موافقم 6
      مخالفم 4
      1. " Swedish Arrogant Tiger "

        ۵ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        بله رپورتاژه ولی چیزی که نوشته میشه انقدر هام نباید بی پایه باشه.
        کوچک ترین خصیصه ای که اشاره به آفرود
        داشته باشه تو Chr دیده نمیشه.
        از دیدگاه من این مورد و امثالش که تو آگهی ها دیده میشه بیشتر توهین به شعور مخاطب و خواننده هست.

        موافقم 12
        مخالفم 1
  3. فرید

    ۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    بالاترین مزیتش ظاهر خاص و جالبش است.
    ولی ضعف بزرگش اینه که فضای داخلی محدودی داره و تقریبا اندازه یک هاچ بک است!

    موافقم 11
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا