سریال تولید خودروهای ناقص

دنیای اقتصاد: در شرایطی که برخی مدیران شرکت‌های خودروساز و همچنین مسوولان ارشد وزارت صمت وعده داده بودند که دیگر محصولات ناقص از خطوط تولید خودروسازان خارج نخواهد شد، بازدید سرزده دادستان تهران از پارکینگی واقع در بزرگراه آزادگان و انتشار خبر دپوی هزاران خودروی ناقص در این پارکینگ بار دیگر این سوال را مطرح کرد که آیا خودروسازان تولید محصولات ناقص را متوقف کرده‌اند یا اینکه به‌رغم وعده‌های داده شده تولید این محصولات ادامه دارد؟


خودروسازان تولید خودروهای ناقص را از سال گذشه کلید زدند، این در شرایطی است که خروج این خودروها از خطوط تولید، تیراژ را در آمارهای تولید افزایشی اما عرضه به بازار را در کمترین سطح قرار داد. خودروسازان در آخرین ماه سال گذشته نسبت به ماه پیش از آن (بهمن) ۴۲ درصد تولید خود را افزایش دادند. به این ترتیب در حالی که این تصور ایجاد شده بود که وضعیت تولید خودروسازان به حالت عادی بازگشته و افت تولید ۳۹ درصدی سال ۹۷ به نسبت سال قبل از آن در سال جاری تکرار نخواهد شد، اظهارات یکی از قطعه‌سازان بزرگ کشور از راز افزایش آمار تولید خودروسازان در اسفند ماه پرده برداشت.


خرداد سال‌جاری مسوولان یکی از قطعه‌سازی‌های بزرگ کشور در یک نشست خبری اعلام کرد که به مدیران خودروساز اعلام کردیم که از تولید خودروی ناقص جلوگیری کنند، اما آنها بی توجه به هشدارهای ما اقدام به تولید خودرو به‌صورت ناقص می‌کنند. وی دلیل این مساله را بدهی شرکت‌های خودروساز به قطعه ساز و عدم توان قطعه سازان در تزریق قطعه به خطوط تولید با توجه به نبود نقدینگی عنوان کرد. بعد از این اظهار نظرها مسوولان ارشد وزارت صمت و همچنین برخی مسوولان نهادهای قضایی مانند ناصر سراج رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور به این مساله ورود کردند و مشخص شد دو شرکت بزرگ خودروساز کشور نزدیک به ۲۰۰ هزار خودروی ناقص را به دلیل کسری قطعات تجاری نکرده و در کف پارکینگ‌های خود دپو کردند.

با توجه به حضور نهادهای نظارتی این گمانه مطرح شده بود که خودروسازان به عمد خودروها را ناقص تولید کرده‌اند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند.

بعد از مطرح شدن این گمانه مدیران ارشد وزارت صمت و همچنین مدیران خودروساز به تکاپو افتادند تا خود را از این اتهام تبرئه کنند. پس از فشار به تجاری‌سازی این خودروها، فرشاد مقیمی معاون وقت امور صنایع وزیر صمت در تیر اعلام کرد شرکت‌هایی خودروساز ظرف ۵ هفته خودروهای ناقص را تکمیل کرده و پس از آن تولید خودرو به‌صورت عبور مستقیم انجام خواهد گرفت. جواد سلیمانی مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا نیز همین مساله را مطرح کرد. در گام پایانی رضا رحمانی وزیر صمت اعلام کرد نمودار تولید خودروهای ناقص نزولی شده و به‌صورت هفتگی وضعیت تکمیل این خودروها را رصد می‌کنیم.


هر چند این اظهارنظرها در ابتدا این گمانه را مطرح کرده بود که وزارت صمت و همچنین مدیران خودروساز برای تکمیل این خودروها و همچنین جلوگیری از تولید محصولات ناقص برنامه مدونی دارند، اما برخی اظهارات مطرح شده از سوی مدیران خودروساز و مشروط کردن روند توقف تولید خودروهای ناقص نشان داد که خبری از برنامه ریزی برای توقف روند تولید این محصولات وجود ندارد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی خودروسازان چاره‌ای ندارند که همچنان بخشی از محصولات خود را به‌صورت ناقص تولید کنند. بازدید دادستان تهران از پارکینگ خودروسازان واقع در اتوبان آزادگان هم این مساله را تایید کرد. دلیل این مساله را باید در چالش ادامه دار کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز و همچنین مرتفع نشدن تامین قطعات داخلی و همچنین تامین آن بخش از قطعاتی دانست که پیش از تحریم‌ها از طریق واردات تامین می‌شدند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

7 دیدگاه

  1. بی نام
    سوابق: (2582 دیدگاه) ,

    یعنی این خودروسازان کلاهبردار و مدیرانشون پول مردم رو از طریق پیش فروش خودرو گرفته و بخش از پول رو صرف تولید خودروهای ناقص کرده و بقیه پول رو با رفیقاشون هاپولی کردن. تو این مملکت با اقتدار کامل فساد میشه

    پاسخ
  2. Genius
    سوابق: (644 دیدگاه) ,

    کلید فلاشر تیبا هم وارداتی است و شرکت کروز بعد از تحریم ها در تامین پایدار این قطعه مانده است آنگاه شما چگونه انتظار دارید خودروها تمام و کمال و باکیفیت بالا بدست مردم برسند؟!؟

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (1254 دیدگاه) ,

      جز لعنت فرستادن به خودروسازان داخلی چیزی دیگه از دستم برنمیاد

      پاسخ
  3. Abbas
    سوابق: (431 دیدگاه) ,

    هر سریالی یه پایانی داره،سریال اینام قسمتای آخر از فصل آخره

    پاسخ
    1. کوشا
      سوابق: (44 دیدگاه) ,

      امیدواریم فقط مثل پایتخت و ستایش نشه؛))))) لاینقطع و فصل پشت فصل ادامه دارن هر دفعه هم گند تر و افتضاح تر از قبل!!!

      پاسخ
  4. عرفان
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    اخه یکی نیست به اینا بگه شما که نمی تونید ماشین بسازید مجبورید اسم خودتون رو بزارید خودروساز انگار من شنا بلد نباشم بعد اسم خودمو بزارم شناگر بعد برم تو اب معلومه غرق می شم ایناهم دقیقا دارن غرق می شن

    پاسخ
  5. amir
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ولی یکی هست(دولت) هی از بیرون آب طناب (وام چند هزار میلیاردی)میندازه اینارو میکشه بیرون اینا هم بجای اینکه برن شنا یاد بگیرن دوباره میپرن تو آب

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.