رویارویی سوپراس‌یووی‌های گروه فولکس‌واگن، بنتایگا یا اوروس؟

چند سالی است که شاسی‌بلندها به شکل خارق‌العاده‌ای محبوب شده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت تقریباً همهٔ خودروسازان جهانی، اقدام به ساخت و عرضهٔ کراس‌اوورها و اس‌یووی‌های جدیدی نموده‌اند. این رویه به بخش خودروهای لوکس هم کشیده شده تا جایی که خودروسازانی که حتی در تاریخ خود هیچ‌گاه شاسی‌بلندی نساخته بودند هم روی به ساخت این خودروهای بلندقامت آورده‌اند. اولین لوکس‌سازی که برای نخستین بار در تاریخش شاسی‌بلندی را روانهٔ بازار کرد، پورشه با مدل کاین بود و سپس طی سال‌های بعد، جگوار، آلفارومئو و مازراتی هم به پورشه پیوستند؛ اما در صدر بخش اس‌یووی‌های لوکس هم‌اکنون بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس ایستاده‌اند. خودروهایی که هردو ساخت گروه فولکس‌واگن هستند و هردو روی پلت‌فرم یکسانی ساخته شده‌اند؛ اما از بین این دو سوپراس‌یووی، کدام‌یک انتخاب بهتری محسوب می‌شود؟

معرفی خودروها

اگر مدل سفارشی و تولید محدود دومیناتور را حساب نکنیم، بنتایگا اولین اس‌یووی ساخت بنتلی محسوب می‌شود. پس از رونمایی از کانسپت بنتلی EXP 9 F در نمایشگاه ژنو 2012، نهایتاً نسخهٔ تولیدی بنتایگا در نمایشگاه فرانکفورت 2015 رونمایی شد. این اس‌یووی فوق لوکس بریتانیایی روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده، ساختاری یکپارچه دارد و از پیشرانهٔ W12 بای‌توربوی ساخت گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کند. البته بعداً یک موتور 4 لیتری V8 سه توربوی دیزل، یک نمونهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی بنزینی و یک نسخهٔ هیبریدی هم برای بنتایگا ارائه شد که ما در این رویارویی، دو موتور W12 و V8 بنزینی آن‌را با اوروس مقایسه کرده‌ایم.


برخلاف شرکت‌هایی چون مازراتی، آلفارومئو و رولزرویس که برای اولین بار به ساخت خودروهای شاسی‌بلند روی آورده‌اند، لامبورگینی با دنیای بلندقامتان بیگانه نیست چراکه این شرکت ایتالیایی برای اولین بار با ساخت مدلی بنام LM002 به این بخش وارد شد؛ بنابراین اوروس دومین اس‌یووی ساخت لامبورگینی محسوب می‌شود. نسخهٔ کانسپت این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه پکن 2012 رونمایی شد و سپس نهایتاً در دسامبر سال 2017 نسخهٔ تولیدی اوروس به جهانیان نشان داده شد. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، اوروس پلت‌فرم مشترکی با بنتایگا دارد و روی همان پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است.


اما علیرغم این اشتراک، این دو سوپراس‌یووی گروه فولکس‌واگن تفاوت‌های قابل‌توجهی باهم دارند زیرا درحالی‌که بنتایگا بر لوکس بودن تمرکز دارد، اوروس یک اس‌یووی اسپرت محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت اوروس درواقع یک سوپراسپرت قدبلند است درحالی‌که بنتایگا یک سدان فوق لوکس بلندقامت محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، هرچند بنتایگا و اوروس، از لحاظ قیمت تقریباً در یک سطح قرار دارند و ممکن است رقیب یکدیگر تلقی شوند اما بازار و هدف آن‌ها کاملاً باهم متفاوت است. این در حالی است که فولکس‌واگن توآرگ، آئودی Q7، آئودی Q8 و پورشه کاین هم روی همین پلت‌فرم MLB ساخته شده‌اند اما هرکدام از این خودروها نیز بخش‌های خاصی از بازار را پوشش می‌دهند.

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

بنتلی بنتایگا W12

بنتلی بنتایگا V8

لامبورگینی اوروس

پیشرانه 6 لیتری W12 4 لیتری V8 4 لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو توئین توربو
قدرت 600 اسب بخار 550 اسب بخار 650 اسب بخار
گشتاور 900 نیوتن متر 770 نیوتن متر 850 نیوتن متر
شتاب صفرتاصد 4.1 ثانیه 3.9 ثانیه 3.6 ثانیه
حداکثر سرعت 300 کیلومتر/ساعت 290 کیلومتر/ساعت 305 کیلومتر/ساعت
طول

5.14 متر

5.11 متر
عرض

2.00 متر

2.01 متر
ارتفاع

1.74 متر

1.64 متر
فاصلهٔ محوری

2.99 متر

3.00 متر
وزن 2440 کیلوگرم 2390 کیلوگرم 2200 کیلوگرم
قیمت پایه 230 هزار دلار 168 هزار دلار 200 هزار دلار

پیروز کیست؟

تعیین برندهٔ این مقایسه بسیار سخت است چراکه هردوی این شاسی‌بلندها در نوع خود فوق‌العاده هستند و هردو در زیر پوستهٔ خود، مهندسی بی‌نقص فولکس‌واگن را پنهان کرده‌اند. از یک سو لامبورگینی با استایل بسیار زیبا و عملکردی عالی قرار دارد و از سمت دیگر بنتایگا با سطح لاکچری فوق‌العاده و ویژگی‌های سفارشی بی‌شمار خودنمایی می‌کند؛ اما بااین‌حال به‌طورکلی می‌توان بنتلی بنتایگا را برندهٔ این مقایسه دانست زیرا همان‌طور که در ابتدا گفته شد، برای این خودرو غیر از پیشرانهٔ استاندارد W12، نمونه‌های V8 و هیبریدی هم ارائه می‌گردد که قیمت پایهٔ آن‌ها کمتر از اوروس است؛ بنابراین با پرداخت مبلغی کمتر می‌توان مالک یک اس‌یووی فوق لوکس با عملکردی نزدیک به اوروس شد. البته این قیمت پایهٔ بنتایگا بوده و مطمئناً با سفارش آپشن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. همچنین از سوی دیگر اوروس هم ارزان‌ترین و قابل‌دسترس‌ترین محصول لامبورگینی است؛ اما با همهٔ این اوصاف، نهایتاً بنتلی بنتایگا V8 به‌عنوان پیروز این رقابت انتخاب می‌شود.

 

منبع: Motor1

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

15 دیدگاه

  1. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    هر دو بلندقامت اروپایی از ویژگی های خارق العاده ای برخوردارند و هر دو نیز، تحت نظر یک کمپانی یعنی فولکس واگن ساخته می شوند ولی به نظرم لامبورگینی اوروس از فرم ظاهری منحصر به فردی برخوردار است و به نوعی می توان آن را اولین کراس اوور سوپر اسپورت جهان دانست.

    پاسخ
  2. امین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    بنظر من تفاوت قیمت بیش از هفتاد هزار دلاری برای بنتلی هشت و دوازده سیلندر قابل توجیه نیست.وقتی تقریبا همون قدرت و شتاب رو مدل هشت سیلندر رو میتونی داشته باشیم

    پاسخ
  3. Saman
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    اوروس خیلی جادوئی و حیرت انگیزه منتها اگه کسی پولشو داشته باشه اگه بیاد ایران فکر کنم ۱۵ میلیارد برچسب بخوره 😀

    پاسخ
  4. Just bentley continental
    سوابق: (447 دیدگاه) ,

    هر دو به نوبه خود عالین
    از طرفی بنتایگا فوق لوکسه ولی لامبو هم کم لوکس نیست
    از طرفی هم لانبو خیلی سریعه ولی بازم بنتایگا هم خیلی سریعه.
    در کل من هیچ کدومو برتر میدون نمی دونم و هر دو فوقالعادن و هیچ suv رو بهشون ترجیح نمی دم هیچی رو.

    پاسخ
  5. سهیل باقری
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    آخ لامبورگینی😍😍😍😍😍😍💛💛💛💛💛
    با روح و روان من بازی میکنه

    پاسخ
  6. Omid622
    سوابق: (600 دیدگاه) ,

    هیچ وقت فکر نمیکردم لامبو شاسی بلند بساز و من اینقد به وجد بیام نمای جلو لامبو فراتر از یه ماشینه
    لعنتی توصیف جدیدی از یه ماشین رو به دنیا القا کرده

    پاسخ
  7. Amir Machine
    سوابق: (584 دیدگاه) ,

    به اون دوستانی که فولکس‌واگن رو با تاتا و جیلی مقایسه میکنن پیشنهاد میکنم این قسمت‌ها رو بادقت بخونن!!
    «این اس‌یووی فوق لوکس بریتانیایی روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده، ساختاری یکپارچه دارد و از پیشرانهٔ W12 بای‌توربوی ساخت گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کند»
    «تعیین برندهٔ این مقایسه بسیار سخت است چراکه هردوی این شاسی‌بلندها در نوع خود فوق‌العاده هستند و هردو در زیر پوستهٔ خود، مهندسی بی‌نقص فولکس‌واگن را پنهان کرده‌اند»

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (850 دیدگاه) ,

      براووو دوست عزیز. کامنت بزرگی بود

      با تچکر

      پاسخ
    2. امیرمحمد
      سوابق: (233 دیدگاه) ,

      فولکس واگن یعنی نهایت مهندسی یک خودروساز المانی اون فرد یا افرادی هم که این امپراطوری قدرتمند رو با تاتا و جیلی مقایسه میکنن فقط بیسوادی،تعصب بیخود و متحجر بودن خودشون رو نشون میدن…

      پاسخ
  8. ساسان
    سوابق: (765 دیدگاه) ,

    ازدیدن تصاویر اوروس سیرنمیشم… این خطوط شکسته چه میکنه با روحو روان آدم

    پاسخ
  9. #ali.m#
    سوابق: (1848 دیدگاه) ,

    بدون شک انتخابم بنتلیه .
    با اینکه از سدان هاش بیشتر لذت میبرم
    شاسی بلند واسه ی اسپورت ساز اصلا جالب نیست .
    حتی اگه فراری باشه .
    به نظر من اوروس از یه زاویه هایی نه تنها زیبا نیست بلکه زشت هم هست .مخصوصا از نمایه جلو .
    واقعا اوروس چیز جالبی از اب در نیومده .

    ولی بنتایگا شاهکاره .
    البته احتمالا مشتری های این دو ماشین خیلی متفاوتند طبیعی هم هست .لامبو جوون پسند تره.

    پاسخ
  10. سعید(تهران)
    سوابق: (402 دیدگاه) ,

    انتخاب بین این دوتا فقط سلیقه ای می‌تونه باشه، سلیقه من اوروس.

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (2184 دیدگاه) ,

    یه چی میگم توروخدا بهم نخندین
    جدال لوکس و اسپورت واسه ما ماشین بازا مثه جدال عقل و عشق واسه عرفا میمونه
    هر کدوم بیاد اون یکی رفته و واقعا دیگه شرکتایی مثل بنتلی میتونن درحالی که لوکسه به سختی به ماشین اسپورت بودن تزریق کنن و بر عکس لامبو هم جونش در میاد تا به روحیه اسپرت مهار نشدنیش یه نمه حس لوکس بودن بده
    الان با این مثال که زدم لامبو و بنتلی میشن خدایان عشق و عقل

    پاسخ
  12. مهدی
    سوابق: (2184 دیدگاه) ,

    چه جالب تا حالا صندلی عقب لامبو ندیده بودم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.