تکامل کابین مرسدس SL در طول 6 نسل گوناگون

مرسدس بنز SL روش ساخت خودروهای اسپورت را تعریف کرد و پس از 6 نسل تولید همچنان روی طراحی خودروها تأثیرگذار است. این خودرو در فصل 1952 مسابقات خودرویی معرفی و سریعاً به یک اسطوره تبدیل شد چراکه توانست از 5 مسابقه 4 مسابقه را با پیروزی به پایان برساند. بعد از آن بود که مدل‌های تولیدی SL به نمونه‌هایی افسانه‌ای تبدیل شدند.


با همدیگر نگاهی خواهیم داشت به کابین نسل‌های گوناگون این خودروی آلمانی تا ببینیم که روند تکامل و تغییر آن‌ها در طول 6 نسل چگونه بوده است. اگرچه خودروهای مدرن کنونی دارای صفحات نمایش زیاد و گیربکس‌های اتوماتیک هستند اما همان ستاره‌ی سه پر مرسدس در مرکز فرمان است که تغییری نداشته و اصالت خود را فریاد می‌زند.

  • نسل اول W121 SL – سال‌های 1955 تا 1963


زمانی که SL در مسابقات سال 1952 معرفی شد سریعاً با پیروزی در 4 مسابقه از 5 مسابقه‌ی خود نامی دست و پا کرد. پس از آن بود که مدل‌های تولیدی پدیدار شدند و مرسدس در سال 1955 فروش مدل W121 را شروع کرد. در همین دوران بود که الویس در موسیقی کامل به اوج رسید و رولکس نیز نام خود را به عنوان سازنده‌ی ساعت‌های متمایز مطرح نمود.

  • نسل دوم W113 SL – سال‌های 1963 تا 1971


دومین نسل این خودرو در سال 1963 معرفی شد و به لطف سقف سخت خود که طراحی متمایز و منحصربه‌فردی داشت با نام مستعار پاگودا SL شناخته شد. سری W113 موفقیت فروش بسیار زیادی را به دست آورد و همه آن را یک SL اصیل می‌دانستند.

  • نسل سوم R107 SL – سال‌های 1971 تا 1989


این خودرو در سال 1971 معرفی شد و به مدت 18 سال در خط تولید باقی ماند. با وجود پیشرانه‌ی 8 سیلندر، R107 به یک موجود پرفورمنس کاملاً جدید تبدیل شد. ساعت‌های دیجیتال و سیستم‌های برقی جدید باعث شدند انقلابی در بازار به وجود آید. این نسل از SL هم فروش بسیار بالایی را تجربه کرد.

  • نسل چهارم R129 SL– سال های 1989 تا 2002


این خودرو در سال 1989 با پیشرانه‌ی 12 سیلندر پدیدار شد. R129 همچنین از ویژگی‌های ایمنی جدید همچون رول بار خودکار که در زمان چپ کردن باز می‌شد سود برده بود. خودروی موردبحث همچنین برای اولین بار دارای صفحه‌نمایش در یک خودروی تولید انبوه SL بود.

  • نسل پنجم R230 SL – سال های 2001 تا 2011


این خودرو اولین نسل از SL بود که بجای سقف پارچه‌ای سنتی مشابه نسل‌های قبلی از سقف فلزی تاشونده سود می‌برد. نسخه‌های AMG این نسل در فرم‌های گوناگون معرفی شده و مدل SL 65 AMG دارای قدرت 600 اسب بخاری بود.

  • نسل ششم R231 SL – سال های 2012 تاکنون


آخرین نسل SL در سال 2012 و با کد R231 ساخته و معرفی شد. این خودرو دارای صفحه‌نمایش برای سیستم اطلاعات سرگرمی و ویژگی‌های ایمنی متفاوت بود. با افزایش رقابت داخلی و تولید مدل AMG GT، این خودرو با آینده‌ای نسبتاً مبهم روبرو شده است…

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

7 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    عکس نسل چهارم رو اشتباه گذاشتین ، این کابین s کلاسه

    پاسخ
  2. علی
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    عکس های نسل 1 و 2 رو هم جابجا گذاشتین

    پاسخ
  3. سامان
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    عکس نسل ۴ مربوط به بنز کلاس اس با کد w220 هست. اصلاح کنید.

    پاسخ
  4. Scorpion741
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    یکی از زیباترین خودرو های تاریخ، نسل سوم و چهارم سری SL مرسدس بود….SLR که دیگه تو زیبایی حرف اول رو میزنه😍
    هنوزم که عکساشو نگاه میکنم ،اصن واسم تکراری نمیشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.