مرسدس بنزهفته نامه

تکامل کابین مرسدس SL در طول 6 نسل گوناگون

مرسدس بنز SL روش ساخت خودروهای اسپورت را تعریف کرد و پس از ۶ نسل تولید همچنان روی طراحی خودروها تأثیرگذار است. این خودرو در فصل ۱۹۵۲ مسابقات خودرویی معرفی و سریعاً به یک اسطوره تبدیل شد چراکه توانست از ۵ مسابقه ۴ مسابقه را با پیروزی به پایان برساند. بعد از آن بود که مدل‌های تولیدی SL به نمونه‌هایی افسانه‌ای تبدیل شدند.


با همدیگر نگاهی خواهیم داشت به کابین نسل‌های گوناگون این خودروی آلمانی تا ببینیم که روند تکامل و تغییر آن‌ها در طول ۶ نسل چگونه بوده است. اگرچه خودروهای مدرن کنونی دارای صفحات نمایش زیاد و گیربکس‌های اتوماتیک هستند اما همان ستاره‌ی سه پر مرسدس در مرکز فرمان است که تغییری نداشته و اصالت خود را فریاد می‌زند.

  • نسل اول W121 SL – سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳


زمانی که SL در مسابقات سال ۱۹۵۲ معرفی شد سریعاً با پیروزی در ۴ مسابقه از ۵ مسابقه‌ی خود نامی دست و پا کرد. پس از آن بود که مدل‌های تولیدی پدیدار شدند و مرسدس در سال ۱۹۵۵ فروش مدل W121 را شروع کرد. در همین دوران بود که الویس در موسیقی کامل به اوج رسید و رولکس نیز نام خود را به عنوان سازنده‌ی ساعت‌های متمایز مطرح نمود.

  • نسل دوم W113 SL – سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱


دومین نسل این خودرو در سال ۱۹۶۳ معرفی شد و به لطف سقف سخت خود که طراحی متمایز و منحصربه‌فردی داشت با نام مستعار پاگودا SL شناخته شد. سری W113 موفقیت فروش بسیار زیادی را به دست آورد و همه آن را یک SL اصیل می‌دانستند.

  • نسل سوم R107 SL – سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹


این خودرو در سال ۱۹۷۱ معرفی شد و به مدت ۱۸ سال در خط تولید باقی ماند. با وجود پیشرانه‌ی ۸ سیلندر، R107 به یک موجود پرفورمنس کاملاً جدید تبدیل شد. ساعت‌های دیجیتال و سیستم‌های برقی جدید باعث شدند انقلابی در بازار به وجود آید. این نسل از SL هم فروش بسیار بالایی را تجربه کرد.

  • نسل چهارم R129 SL– سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲


این خودرو در سال ۱۹۸۹ با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر پدیدار شد. R129 همچنین از ویژگی‌های ایمنی جدید همچون رول بار خودکار که در زمان چپ کردن باز می‌شد سود برده بود. خودروی موردبحث همچنین برای اولین بار دارای صفحه‌نمایش در یک خودروی تولید انبوه SL بود.

  • نسل پنجم R230 SL – سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱


این خودرو اولین نسل از SL بود که بجای سقف پارچه‌ای سنتی مشابه نسل‌های قبلی از سقف فلزی تاشونده سود می‌برد. نسخه‌های AMG این نسل در فرم‌های گوناگون معرفی شده و مدل SL 65 AMG دارای قدرت ۶۰۰ اسب بخاری بود.

  • نسل ششم R231 SL – سال های ۲۰۱۲ تاکنون


آخرین نسل SL در سال ۲۰۱۲ و با کد R231 ساخته و معرفی شد. این خودرو دارای صفحه‌نمایش برای سیستم اطلاعات سرگرمی و ویژگی‌های ایمنی متفاوت بود. با افزایش رقابت داخلی و تولید مدل AMG GT، این خودرو با آینده‌ای نسبتاً مبهم روبرو شده است…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. فريد

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (507 ديدگاه)

    جدیدش کی میاد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علی

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    عکس نسل چهارم رو اشتباه گذاشتین ، این کابین s کلاسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    عکس های نسل 1 و 2 رو هم جابجا گذاشتین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۰ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ممنون از این که اصلاح شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. amir

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (522 ديدگاه)

    نسل چهارم بهترینش بود.1989 تا 2002

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سامان

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (35 ديدگاه)

    عکس نسل ۴ مربوط به بنز کلاس اس با کد w220 هست. اصلاح کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Scorpion741

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    یکی از زیباترین خودرو های تاریخ، نسل سوم و چهارم سری SL مرسدس بود….SLR که دیگه تو زیبایی حرف اول رو میزنه?
    هنوزم که عکساشو نگاه میکنم ،اصن واسم تکراری نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا