خودروهای سنگینمرسدس بنز

معرفی کِشندهٔ هیدروژنی کانسپت مرسدس، پیش‌نمایشی از نسخهٔ تولیدی

دنیا برای حمل کالاهای مختلف به سراسر جهان به کامیون‌های کِشنده نیاز دارد اما این وسایل نقلیه آلایندگی زیادی دارند. دایملر می‌خواهد این مشکل را برطرف کند و به همین دلیل کِشندهٔ پاک کانسپتی را برای آیندهٔ نزدیک معرفی کرده است. این کانسپت که GenH2 نام دارد، یک کِشندهٔ هیدروژنی سنگین است که برای حمل‌ونقل‌های مسافت طولانی ساخته شده است. این کِشنده که توانایی‌هایی مشابه کِشندهٔ دیزلی آکتروس دارد، از وزن ناخالص ۴۰ تن و ظرفیت حمل بار ۲۵ تن برخوردار است.

اما مهم‌تر از همهٔ این‌ها، وجود دو مخزن هیدروژن مایع در GenH2 است که هرکدام ظرفیت ذخیرهٔ ۴۰ کیلوگرم هیدروژن را دارند. این کانسپت همچنین به یک سیستم پیل سوختی ۳۰۰ کیلوواتی و یک پکیج باطری ۷۰ کیلووات ساعتی مجهز شده که می‌تواند به‌طور موقت ۴۰۰ کیلووات انرژی اضافی ارائه کند. این باطری‌ها برای پشتیبانی قدرتی از سیستم سلول سوختی در مواقع خاصی مثل هنگام اوج بار در زمان شتاب گیری یا هنگام حرکت با بار کامل در سربالایی تعبیه شده است.

در نسخهٔ پیش‌تولید این کِشندهٔ هیدروژنی دو موتور الکتریکی وجود دارد که حداکثر خروجی هرکدام برابر با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۷۰ نیوتن متر گشتاور است اما خروجی مداوم آن‌ها ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۷۷ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. ویژگی اصلی GenH2 این است که کِشنده‌ای دوستدار محیط‌زیست خواهد بود و با مخازن هیدروژن پُر می‌تواند تا هزار کیلومتر را طی کند که برای حمل‌ونقل‌های طولانی ایده‌آل است. هرچند GenH2 از نظر فنی یک کانسپت است اما به گفتهٔ مرسدس، این کانسپت پیش‌نمایشی از یک نسخهٔ تولیدی محسوب می‌شود که تا نیمهٔ دوم دههٔ جاری به تولید انبوه خواهد رسید.

اما GenH2 تنها کامیون جدید معرفی‌شده توسط دایملر نیست زیرا این شرکت آلمانی به‌طور هم‌زمان پیش‌نمایشی از کامیون eActros LongHaul را هم ارائه کرده که یک کامیون الکتریکی مسافت طولانی است. این کامیون برای پوشش ترددهای منظم در مسیرهایی قابل‌برنامه‌ریزی طراحی شده است. بُرد eActros حدود ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود و قرار است در سال ۲۰۲۴ آمادهٔ تولید شود.

طبق قوانین اتحادیهٔ اروپا، رانندگان کامیون بعد از ۴.۵ ساعت رانندگی باید حداقل ۴۵ دقیقه استراحت کنند و شارژ کامیون در این مدت بخش زیادی از انرژی لازم برای ادامهٔ مسیر را تأمین می‌کند. هرچند برای تولید نسخهٔ مسافت طولانی eActros باید تا سال ۲۰۲۴ صبر کنیم اما نسخهٔ توزیعی آن که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد سال آینده به تولید خواهد رسید. به گفتهٔ دایملر، این کامیون از بُرد ۲۰۰ کیلومتری پروتوتایپ خود فراتر خواهد رفت. به گفتهٔ این شرکت، کامیون‌های الکتریکی برای حمل بار کمتر و مسافت کوتاه‌تر بهتر خواهند بود درحالی‌که مدل‌های هیدروژنی برای بارهای سنگین‌تر و مسافت‌های طولانی‌تر گزینهٔ بهتری هستند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه

  1. AMG_S73///

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    نه واگنر این بار خوب طراحی کرده
    ولی با یه کامیون هیدروژنی نمیتونه گندی که سر e و c کلاس آورده جبران کنه

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲۲
  2. ارش

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    به دنیای دیجیتالی جدید خوش آمدید.

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۰
  3. تحت پیگرد

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (41 ديدگاه)

    طراحی بی روح و ضعیف. نه آینده نگرانست نه متعلق به حال.اما تکنولوژی همچنان سرامد.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۳۷
  4. Malt hill

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (388 ديدگاه)

    شبیه ربات های خشن آدم کش شده 🙂

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۷
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (3680 ديدگاه)

    خودروهای سنگین برقی را به نظرم بشه یه ژنراتور برق به پشتش بست که هر کجا خواستند باتری‌هارو شارژ کنه !

    نوشته هر ۴/۵ ساعت باید ۴۵ دقیقه استراحت کنند ، جداً که نون این بندگان خدا حلالترین نونی هست که در می‌آورند ، من به شخصه هر یک ساعت رانندگیدر جاده با خودروی خارجی هم میزنم کنار یه چایی میخورم و سپس رانندگی میکنم ، اما این بندگان خدا این هیولاهای جاده را مجبورند به مقصد برسانند تا بار را خالی یا پُر کنند .

    یکی از علاقه‌های من راننده ترانزیت شدن بود و هست اما به سبب مشغله کاریم فقط آرزو مانده و بَس .

    اینقدر دوست دارم تو FH500 ترانزیت شب‌ها در جاده‌های ایران رانندگی کنم و بار جا‌به‌جا کنم .

    دیدین چه باحاله ، کفش را میگذارند در جاکفشی و یه فرش زیر پاشون پهن میکنند و نورهای زیبا که در خودروهای سنگین جدید به کار رفته زرد یا قرمز یا آبی کم رنگ و آرامش‌بخش و شب‌ هنگام با آهنگ مثلاً معین یا هایده و…. در جاده‌ها می‌تازند .
    رانندگان خودروهای سنگین ، انسان‌های عاشق‌پیشه هستند و نه مجبور به ادامه کارشون ، آدم‌های لوتی و خوش‌مَشرب که همیشه در کنارشون انرژی مثبت میگیریم .
    این‌ها را گفتم چون در کارم با این افراد زیاد سروکار دارم (( البته رانندگان ترانزیت منظورم هست و نه باقی این عزیزان که از روی اجبار رانندگی می‌کنند تا زندگیشان را بچرخانند )) .

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۶
  6. R

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (296 ديدگاه)

    هیدروژن تموم شه چطوری و از کجا سوخت گیری میکنن مورد دوم اینکه هیدروژن به شدت خطرناک و انفجاریه مورد سوم نحوه کار و تولید انرژی درموتور توسط هیدوژن چگونست

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۱
    1. زیزیگولو

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (573 ديدگاه)

      ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻥ ۷۵ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﺟﺮﻡ ﮐﻞ ﮐﺎﺋﻨﺎﺕ ﺭو ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺩﺍﺩﻩ و میشه گفت هیدروژن یکی از منابع بی پایان طبیعتو کل ﮐﺎﺋﻨﺎﺕ هستش

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱
      1. Sina

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (797 ديدگاه)

        تو کره زمین هیدروژن خالص نیست ولی میشه از راه های مختلف مثل تجزیه آب بدست آوردش که هزینش بالاست

        موافقم ۷
        مخالفم ۱
        1. زیزیگولو

          ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
          سوابق: (573 ديدگاه)

          حتما فکر اونجاهاشم کردن که بتونن هیدروژن با قیمتو هزینه مناسب برسونن به دست مصرف کننده

          موافقم ۶
          مخالفم ۲
    2. احسان آرسنالی

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1146 ديدگاه)

      از پمپ هیدروژن ، نحوه کارش خیلی آسونه با هوا قاطی میشه میسوزه ژنراتور رو میچرخونه ژنراتور برق تولید میکنه میده به موتور برقی فقط بخار آب پس میده ، بحث خطرش تو کامیون کمتره تا سواری که تویوتا ول نمیکنه

      موافقم ۳
      مخالفم ۲
  7. حسین دهمرد

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1202 ديدگاه)

    کامیون گاز سوز هم وجود داره؟ lpg یا cng ؟

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  8. Sina

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (797 ديدگاه)

    عجب چیزیه!!
    به نظرم هیدروژن احتمالا بهتر از برقیه چون مثل بنزینیا ترکیب شدن سوخت با اکسیژن رو داره ، ولی مشکل اینه اگه جلوی بخار آب خروجی رو نگیرن در واقع هیچ فرقی با بنزینیا نداره،
    و همچنین تامین هیدروژن

    موافقم ۷
    مخالفم ۵
    1. OMID

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1623 ديدگاه)

      اینا هیدروژن رو نمیسوزونن
      پیل هیدروژنی دارن با سلول سوختی
      میتونید طرز کارشون رو مطالعه کنید
      هیچ احتراقی صورت نمیگیره و هیدروژن نمیسوزه
      مثل برقیان دقیقا
      فقط هیدروژن جایگزین باتری شده

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
  9. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    این پروژه های و طرح ها هیچوقت کارایی یک کامیون واقعی با موتور دیزل رو ندارن.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا