بوگاتیهفته نامه

رخ‌نمایی بوگاتی بولید، مادر هایپرکارهای پیست محور دنیا!

سرانجام پس از خبرسازی فراوان بوگاتی از هایپرکار پیست محور و به شدت خوفناک خود با نام بولید Bolide رونمایی کرد. نسبت وزن به قدرت این هیولا تنها ۰.۶۷ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار است!

اول از همه اینکه بولید حداقل در مقطع کنونی یک طرح مطالعاتی و آزمایشی است. بوگاتی این خودرو را به این منظور ساخته که ببینید یک محصول بسیار سبک‌وزن با پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸ لیتری نمادینش چه هیولایی از آب درخواهد آمد. استفان وینکلمن مدیرعامل این برند می‌گوید:

بولید فقط دارای چهار چرخ، پیشرانه، گیربکس، فرمان و دو صندلی لوکس است.

بولید در واقع حد نهایی محصول پرفورمنس این برند بوده و ترکیبی از نیروگاه ۱۶ سیلندر شیرون با حداقل بدنه و حداکثر داون فورس است.

این پیشرانه دارای قدرت ۱۸۵۰ اسب بخاری و گشتاور برابر ۱۸۵۰ نیوتون متری بوده و در واقع می‌تواند کوه‌ها را جابجا کند. این قدرت را با وزن ۱۲۴۰ کیلوگرم بولید ترکیب کرده و آن موقع می‌فهمید پرفورمنس این هیولا تقریباً با خودروهای فرمول ۱ برابر است.

بوگاتی برای سبک کردن این شهاب‌سنگ خطرناک از عناصر تیتانیوم و تکنولوژی‌های پیشرفته، قطعات هوافضای تیتانیومی با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، ترمزهای سرامیکی و فیبر کربن زیاد در مونوکوک و دیگر بخش‌ها استفاده کرده است. بوگاتی محصول خود را “خشن‌ترین، سریع‌ترین و سبک‌ترین کانسپت تاریخ معاصر” خود نامیده است. از نظر تئوری بولید می‌تواند به حداکثر سرعت بالای ۵۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

بر پایه شبیه‌سازی‌های بوگاتی، بولید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۱۷ ثانیه‌ای، شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۳۶ ثانیه‌ای، شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۳۷ ثانیه‌ای، شتاب صفر تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۲.۰۸ ثانیه‌ای و شتاب صفر تا ۵۰۰ کیلومتر در ساعت ۲۰.۱۶ ثانیه‌ای دارد!

همچنین این خودرو می‌تواند به شتاب جانبی ۲.۸ جی دست یابد. بوگاتی همچنین می‌گوید هیولای جدیدش تنها در عرض ۳ دقیقه و ۰۷.۱ ثانیه می‌تواند یک دور پیست لمانز را طی کرده و رکوردش در نوربرگ رینگ نیز ۵ دقیقه و ۲۳.۱ ثانیه می‌باشد.

کمک‌حال بولید در دست‌یابی به چنین رکوردهای فوق‌العاده‌ای ورودی هوای روی سقف است که به بهبود عبور جریان هوا کمک شایانی می‌کند. زمانی که خودرو با سرعت کم حرکت کند سطح این ورودی هوا نرم باقی خواهد ماند. اما در سرعت‌های بالاتر برخی حباب‌ها بالا آمده و ضریب درگ آئرودینامیکی را تا ۱۰ درصد کاهش داده و باعث می‌شود نیروی بالا برنده دماغه ۱۷ درصد کمتر شود. همچنین جریان هوای بال عقب نیز بهینه شده است. در سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت داون فورس در بال عقب به ۱۸۰۰ کیلوگرم می‌رسد و در بال جلو نیز این میزان ۸۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

در نظر داشته باشید که شاید بولید چیزی بیشتر از یک طرح مطالعاتی باشد زیرا بوگاتی آن‌ها را بر پایه الزامات ایمنی فیا تولید کرده است. ظاهر خودرو نیز بسیار شبیه خودروهای مسابقه‌ای و استقامتی LMP1 است.

یکی از اعضای هیئت‌مدیره بوگاتی گفته است:

بولید پاسخ نهایی به این سؤال است که هایپرکار پیست محور بوگاتی چه شکلی خواهد بود؟ این خودرو بر پایه قوای محرکه ۱۶ سیلندر و حداقل ساختار بدنه و پرفورمنسی باورنکردنی تولید شده است. نتیجه هم ارائه پرفورمنسی نفس‌گیر است که باعث می‌شود نیروگاه ۱۶ سیلندر واقعاً دیده شود.

آیا بولید به تعداد محدود تولید خواهد شد؟ بوگاتی می‌گوید فعلاً تصمیمی دراین‌باره نگرفته اما با توجه به حجم تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه این هیولا شاید بولید شانس خوبی برای تبدیل شدن به مادر تمامی هایپرکارهای پیست محور داشته باشد.

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه

  1. mehran911

    ۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1819 ديدگاه)

    این اعداد هر علاقمند به دنیای خودرو را از دیروز شوکه کرده
    به دست آوردن این اعداد شگفت انگیز به توجه به پیشرانه ۸ لیتری W16 با وزن بسیار زیاد و intake بالا و بهینه کردن چنین سیستمی برای ی هایپرکار پیست محور کار تیونرهای بی قابل نیست
    پشت توسعه این ماشین بهترین ها هستن
    هنوز غیر قابل هضمه که چطور این ماشین با دانفورس ۱۸۰۰ کیلویی در ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و عدد حداکثر دانفورس ۲.۵ تنی توانایی رسیدن به سرعتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را اونم در ۲۰ ثانیه را داراست !؟؟!!
    درگ در این سرعت ها بصورت تصاعدی تحت رابطه ای مرتبط با ساختار کلی سیال و با سرعت به توان ۲ مرتبط میشه این یعنی کوچکترین قطعات درگ و توربولنس زیادی ایجاد میکنن از همه عجیبتر اینه که در ساختار آیرودینامیکی این خودرو قطعات متغیر زیادی بکار نرفته
    و جالب اینجاست با همه این اوصاف بوگاتی ادعا کرده روی کاغذ این ماشین به حداکثر سرعتی حدود ۵۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید !!!!!!!!!
    .
    بوگاتی دقیقا مثل ۲۰۰۵ که ویرون رو معرفی کرد مرز های پرفورنس جدیدی ایجاد کرد که دوباره مثل گذشته بقیه باید مدتها سرگرم رسیدن به این اعداد و ارقام باشن
    دوباره تفاوت بکارگیری مهندسی پیشرفته در توسعه خودرو رو با اسباب بازی های بی ارزش جوجه تیونر ها برای همه اثبات شد
    دم فولکس واگن گرم که با وجود هزینه های هنگفت الکتریکی سازی و شرایط سخت کرونا دست به توسعه همچین ابر خودرویی زد واقعا نمیدونم اگر شرایط عادی بود و بوگاتی دست به ارتقا گسترده پیشرانه میزد شاهد چه چیزی میبودیم
    امیدوارم بوگاتی تصمیم به تست رسمی این خودرو و تایمگیری در پیست بگیره
    .
    Ever ahead

    موافقم ۵۷
    مخالفم ۵
    1. Amin-MC20

      ۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      حالا دیگه مطمئن تر شدم که یا برقی ها از بین میرن یا بیشتر از این صنعت خودروسازی رو درگیر نمیکنن

      موافقم ۹
      مخالفم ۲۴
    2. پارسا عشق ماشین 3 ای بابا اکانتم فراموش میشه هی

      ۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (204 ديدگاه)

      اقا ببخشید این ماشینه خدایی یا یک عنکبوت

      موافقم ۱
      مخالفم ۸
      1. M.A.S

        ۸ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (355 ديدگاه)

        دوست عزیز فک کنم اسم اکانت اصلیتون پارسا عشق ماشین خالی بود
        امیدوارم کمک کرده باشم یادتون بیاد

        موافقم ۳
        مخالفم ۲
    3. M.A.S

      ۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (355 ديدگاه)

      یه سوال این ماشین الان رقیب پورشه ۹۱۹ نیست مگه؟
      اگه باشه به نظرم پرفورمنسش خیلیم هیجان انگیز نیست
      با وجود چرخای تمام اسلیکی که داره
      و همچین قدرت وداون فورس و طراحی ای
      احتمالا این باید در برابر ۹۱۹ قرار بگیره و اگه اینطور باشه
      خیلیم هیجان انگیز نیست

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۲
  2. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    بنظرم به طرز ترسناکی سبکه با این موتور و این میزان توان!

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲
  3. محمد

    ۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (503 ديدگاه)

    خوفناک

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
  4. Tommy

    ۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دم بوگاتی گرم مبارک طرفدارانش و همه دوستداران ماشین و ماشین باز ها
    واقعا خیلی عالیه . به نظر عالی تر از فراری fxx k evo لامبورگینی اسنزا و فولکس واگن Id r و مرسدس AMG one و … هست ولی در مقام مقایسه و بررسی میشه به این نکته اشاره کرد که ماشین های فرمول ۱ به ۳ الی ۴ جی میرسند در صورتی که توی متن هم اشاره شده که این ماشین تا ۲/۸ جی فشار رو می‌تونه تحمل کنه پس به اندازه فرمول ۱ نیست و یاد شکسته شدن رکورد مرسدس بنز همیلتن در پیست اسپا توسط پورشه ۹۱۹ Evo بیش از دو سال پیش میوفتم در صورتی که این بوگاتی هنوز یک طرح مطالعاتی بوده و تا ساخته شدنش فاصله داریم البته ادعا هایی از هر گوشه جهان مبنی بر ساخت هایپر کار های مختلف همواره عنوان میشه مثل هایپر کار خارق‌العاده یونانی chaoshypercar که هنوز ساخته نشده ودر حد ادعاست
    و از طرفی بوگاتی با پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸ لیتری نوربرگ رینگ رو تو ۵.۲۳ میزنه ولی پورشه ۹۱۹ Evo با چهار سیلندر ۲ لیتری هیبریدی رکورد نوربرگ رینگ رو با ۵.۱۹ زده که مهندسی فوق خارق‌العاده پورشه رو می‌رسونه البته باز هم میگم که بوگاتی خیلی عالیه

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۷
  5. Sina

    ۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (903 ديدگاه)

    عجب هیولایی.
    چراغای جلوش شاید زیاد قشنگ نباشه ولی پرفورمنس وحشتناک و فوق العاده ای داره.
    وزنش فقط ۱۲۰۰ کیلوگرمه.
    با اون موتور وحشتناک قوی ۱۶ سیلندر😦😦
    عجب ماشینی

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
  6. Alireza

    ۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (671 ديدگاه)

    زشته😭 کلا بوگاتی بعد ویرون ماشین خوشکل نساخته

    موافقم ۰
    مخالفم ۴۴
  7. Khosrow

    ۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    الان میان میگن تسلا یه چی دیگس / درود به چنین مهندسیی / طبیعت شمارو دوست خواهد داشت ..

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  8. SF

    ۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط با توجه به مصرف سوختی که داره و اطلاعاتی که از شیرون اومده بود که با حداکثر سرعت توی ۲۰ دقیقه بنزین تموم میکنه امیدوارم این یکی قبل از دور زدن دور نربرگرینگ باکش خالی نشه

    موافقم ۵
    مخالفم ۵
  9. Hamed

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (110 ديدگاه)

    چجوری با این همه دانفورس قراره تا بالای ۵۰۰ کیلومتر شتاب بگیره؟ صرفا شبیه سازی؟ تا تو واقعیت تست نشه هیچکدوم از ادعاها رو باور نمیکنم اگر تو یه تست واقعی تمام عیار ثابت کرد اون موقعس که همه باید تحسینش کنن
    طبق این اعداد و ارقامی که دادن بیرون ماشینی که تو سرعت ۲۰۰ مایل ۱۸۰۰ کیلوگرم دانفورس تولید میکنه پس باید بتونه حداقل رکورد ۹۱۹ Evo رو بشکونه فرمول ۱ حالا بحثش جداس

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. Omid622

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (36 ديدگاه)

    بوگاتی وقتی تونسته این وزن رو از این ماشین در بیاره
    پس چرا برای شیرون های قبل همشون وزن های بالای دارن و شاید تنها نقطه ضعف بوگاتی به نسبت دیگر هایپر کارا وزن بسیار زیاده که دیگه در این مدل واقعا وزن ماشین رو بسیار کم کرده

    موافقم ۱
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا