آموزشمقالات

راهنمای خرید خودروی قدیمی آنتیک

موقع خرید خودروی قدیمی آنتیک به چه نکاتی توجه کنیم؟ اگر قصد خرید ماشین کلاسیک قدیمی دارید، حتماً باید این مقاله را بخوانید.

در سال‌های اخیر تب خرید خودروهای کلاسیک و آنتیک شدت یافته است. اگرچه لذت راندن خودرویی کلاسیک در جاده‌ها با هیچ‌چیز دیگری قابل‌مقایسه نخواهد بود اما تعداد افرادی که می‌توانند یک خودروی قدیمی آنتیک را با قیمت‌های نجومی خریداری کنند بالا نیست. به همین دلیل است که رعایت برخی نکات در زمان خرید چنین خودروهایی اهمیت دوچندان خواهد داشت. در این مقاله راهنمای کاملی درباره خرید خودروهای قدیمی و کلاسیک را خدمت شما عزیزان ارائه می‌کنیم. برخی خریداران فقط به سطح صنعت گری و روش‌های تولید چنین خودروهایی اهمیت می‌دهند درحالی‌که برای برخی افراد میزان تولید آن خودرو و خاص بودن در دنیا اهمیت دارد. برخی نیز طراحی ظاهری و تاریخچه خودروی قدیمی آنتیک را مدنظر خواهند داشت. در هر صورت خرید یک خودروی کلاسیک به عنوان یک سرمایه‌گذاری نیازمند رعایت برخی نکات خواهد بود.

  • خودروهای کلاسیک نمایندگی‌ها و فروشنده‌های شخصی

زمان خرید خودروی قدیمی آنتیک دو گزینه پیش روی شما وجود دارد: خرید از نمایندگی یا فروشنده شخصی. علیرغم اینکه خرید خودرو از نمایندگی‌ها با هزینه بیشتری همراه است اما در کل فرایند خرد امن‌تر و بهتری خواهید داشت. نیازی به گفتن نیست که در نمایندگی‌ها نیز طیف وسیعی از خودروهای کلاسیک وجود دارد. اگرچه فروشنده‌های شخصی در کل قیمت‌های پایین‌تری را پیشنهاد می‌کنند اما احتمال بروز برخی مشکلات قانونی و حقوقی در زمان خرید وجود خواهد داشت.

  • تشخیص مدل انتخابی

بسته به نوع خودروی انتخابی شما در نهایت شاید مالک خودرویی شوید که اگرچه طراحی مشابهی با خودروی اصلی دارد اما تجهیزات، قوای محرکه و امکانات آن متفاوت است. برای مثال می‌توانیم به دو خودروی فراری ۳۳۰GT و ۳۰۰GTC اشاره کنیم که مشخصات مشابهی دارند اما از پیشرانه‌ها و حداکثر سرعت متفاوتی برخوردار هستند. به همین خاطر در زمان خرید خودروی قدیمی آنتیک باید از خودتان این سؤال را بپرسید که آیا خودروی انتخابی ارزش پرداخت مبلغ اضافی را دارد یا خیر؟

  • بیمه مناسب

بحث بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای هر خودرویی مهم است اما زمانی که پای خودروی قدیمی آنتیک به میان آید این موضوع اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. حتماً در زمان خرید چنین خودروهایی حداکثر پوشش‌ها و تعهدات بیمه‌ای را مدنظر داشته باشید تا اگر خدایی نکرده تصادف کردید بیمه بتواند آسیب‌ها را جبران کند.

  • بررسی کارکرد خودرو

برای افرادی که خودروهای کلاسیک را برای تشکیل کلکسیون خریداری نمی‌کنند و می‌خواهند هر روز از آن‌ها استفاده کنند چنین چیزی مهم نخواهد بود اما همه خریداران مثل هم نیستند. از آنجایی که خرید خودروی کلاسیک می‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری باشد بنابراین انتخاب مدلی کم کارکرد نه تنها اهمیت خواهد داشت بلکه ارزش آن در زمان فروش را نیز افزایش خواهد داد؛ بنابراین بررسی کارکرد خودرو در زمان خرید اهمیت بالایی دارد.

  • هزینه‌های کامل مالکیت خودروی کلاسیک

خرید خودروی قدیمی آنتیک یک سرمایه‌گذاری است بنابراین هرگز نباید در موقعیتی قرار گیرید که با خرید یکی از این خودروها موجودی سرمایه شما به حد بسیار پایینی برسد. واقعیت این است که در زندگی ما اولویت‌های مهم‌تری نیز وجود دارند که خرید خودروی کلاسیک نباید آن‌ها را در حاشیه قرار دهد. به همین خاطر در زمان خرید باید به فاکتورهایی همچون قیمت خودرو، هزینه‌های نگهداری همچون کرایه پارکینگ، قطعات یدکی، بازسازی و… دقت کنید و همه موارد را در نظر بگیرید.

  • لاستیک‌های جدید

در زمان خرید خودروی کلاسیک به لاستیک‌ آن دقت کنید. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در طول این سال‌ها، بهتر است لاستیک‌های قدیمی خودرو را با نمونه‌های جدید تعویض کنید. نکته مهم دیگر به تطابق ابعاد لاستیک‌های استاندارد با نمونه‌های جدید مربوط می‌شود که باید آن را رعایت کرد.

  • روش‌های خرید

در اکثر کشورها روش‌های متنوعی برای خرید و مالکیت خودرو وجود دارد. در زمان خرید خودرو به روش اقساطی و دریافت وام سه فاکتور مهم وجود خواهد داشت که شامل بهره، پرداخت ماهانه و مدت‌زمان بازپرداخت است. هرچقدر مدت‌زمان بازپرداخت وام خودرو بیشتر باشد هزینه پرداخت ماهانه و نرخ بهره آن نیز بیشتر خواهد شد. به همین خاطر باید در زمان خرید چنین مواردی را مدنظر داشته باشید.

  • بررسی نظرات کارشناسان و مالکان

اکثر وب‌سایت‌های خودرویی از جمله پدال اطلاعات مفیدی درباره خودروهای کلاسیک ارائه می‌کنند. البته در زمان خرید می‌توان به فروم های اختصاصی چنین خودروهایی نیز مراجعه کرد و اطلاعات مفیدی بدست آورد. برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید به بخش مشاوره و راهنمای خرید خودرو و همچنین راهنمای خرید خودرو کارکرده مراجعه نمایید.

  • بررسی شرایط خودرو

در زمان خرید خودروی قدیمی آنتیک باید نهایت دقت را درباره بخش‌های مختلف آن از جمله بدنه داشته باشید. زنگ‌زدگی بدنه یک مشکل اجتناب‌ناپذیر برای اکثر خریداران است. چنین مشکلی روی خودروی کلاسیک باعث افزایش هزینه‌های تعمیر و کاهش قیمت آن در آینده خواهد شد بنابراین در زمان خرید باید از عدم وجود خوردگی، زنگ‌زدگی و رنگ‌شدگی خودروی موردنظر خود اطمینان حاصل کنید.

  • بررسی اصالت خودرو

در برخی کشورها وب‌سایت‌ها و شرکت‌های مخصوصی وجود دارند که تاریخچه خودروها از جمله تاریخچه تعمیرات و سرویس‌ها را نشان می‌دهند. همچنین با مراجعه به چنین کارشناس‌هایی می‌توانید موارد مختلف خودرو از جمله پیشرانه، گیربکس و بدنه را بررسی کرده و از اصالت آن‌ها اطمینان پیدا کنید. شایان ذکر است وجود تاریخچه کامل یک خودروی کلاسیک ارزش آن را بالاتر خواهد برد.

  • توجه به قیمت خودرو در آینده

خرید خودروی کلاسیک ریسک‌هایی مشابه خرید یک خانه قدیمی دارد چراکه می‌تواند باعث افزایش قابل‌توجه سرمایه شما شده یا اینکه یک شکست کامل باشد. ارزش فروش دوباره یک خودروی کلاسیک به فاکتورهای زیادی از جمله شرایط کلی خودرو، میزان توجه به آن و همچنین نوع خودرو بستگی دارد. خودروهای کلاسیک کمیاب که تعمیر نشده و وضعیت اصلی خود را حفظ کرده‌اند قیمت بالایی خواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. oasis

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    یه جوری مدال مطلب میزاره انگار ما از این عرب شیخ نشین های اماراتیم یا تاجرای جهانگرد موناکو پول کجا بود ملت دنبال لگن ثبت نامی هستن

    موافقم 41
    مخالفم 2
  2. حسین

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2875 ديدگاه)

    دوستان هزینه نگهداری بنز کپل برای استفاده روزمره چقدر است؟
    کدام مدل ( با کدام موتور و گیربکس ) کم خرج تر است؟
    و اگر کلا بنز کپل هزینه نگهداری اش بالاست ، کدام مدل کلاسیک را پیشنهاد میدهید؟

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Godfather orj

      ۱۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (196 ديدگاه)

      اگر بنزی پیدا کنی که قطعات مصرفی و اب و روغن خودرو سر وقت چک و تعویض شده باشه هیچ ایرادی بر نمیخوری البته تو بنز ها خصوصن کپل و تانک اینکه از جلو ضربه نخورده باشه خیلی مهم حتی ضربه کوچیک چون دیگه اون فاصله کاپوت و سپر چفت نمیشه واگر وسواس باشی هیچ وقت اون ماشین به دلت نمیشینه
      با تجربه که خودم دارم اگر برایه سواری با بودجه تا ۱میلیارد کلاسیک میخای که لذت ببری کپل بخر اگر کلکسیونی نگاه کنی یه معماری کوپه زرشکی اورج گیر بیار چراکه w114 با این رنگ معرفی شد و بی نظیره در کل اگر تو این راه بی افتی بی بازگشته ندونسته شروع نکن

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. حسین

        ۱۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2875 ديدگاه)

        ممنون ، هزینه نگهداری اش چقدره؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2875 ديدگاه)

    کریسیدا و انواع میتسوبیشی
    کپل
    بی ام وه سری سه و پنج
    اپل های مختلف (وکترا ، آسترا و …)
    آمریکایی های ۶ و ۸ سیلندر ، کوچه و سدان ( سویل ، کاپریس و …)
    کدام کم خرج تر هست؟ قطعات یدکی کدام بیشتره؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. OM.01

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (432 ديدگاه)

    این مقاله که اصلا تو ایران کاربرد نداره و بدرد نمیخوره ولی…

    بهترین سایت فروش خودروهای کلاسیک
    classiccars

    بهترین مزایده خودرو در آمریکا
    bring a trailer

    لیست بهترین فروشنده های خودروهای کلاسیک به همراه شوروم و تست درایو قابل ارسال به سراسر دنیا
    vanguard motor sales
    rk motors charlotte
    streetsideclassics

    لیست شوروم های خوب بعد سلاطین بالا(!)
    classic auto mall
    gr auto gallery
    gateway classic cars
    garagekeptmotors

    البته در شوروم یا نمایندگی های بالا یا هرچی اسمشو بزارید خودروهای آنتیک کم پیش میاد برای فروش بزارن و اکثرا خودروهای آمریکایی دهه 50 الی 80 میلادی هستن اما خوبیش اینه در سالم‌ترین حالت ممکن یا بازسازی فابریک یا رستوماد برای فروش هستن.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  5. مهردادکمال

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    برای کشور ما که اتوموبیل سرمایه محسوب میشه نه کالای مصرفی و کمبود قطعات یدکی معضل بزرگی هست و کمتر مکانیکی حاضر به تعمیر ماشینای قدیمی میشه قبل از خریدشون دوبار استخاره کنین.. دوست خودم یک جیپ اهو خرید و یاتاقان زد تا الان بالای 80میلیون خرجش کرده باز نشده ماشین… حقیقت اینه خرید این ماشین ها کاملا احساسی هست تا عقلانی و اگر خریدین خودتونم بایست دست به آچار باشین
    و نکته آخر اینه اگر در شهرستان و شهرهای کوچیک زندگی میکنین به کل از فکر ماشینای قدیمی خارجی بیرون بیاین که بار رو دوش اتون میشه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    جدا از بحث چه عکس های زیبایی گذاشتید

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. amir

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2671 ديدگاه)

    تو کشور ما نهایت پراید ۸۲ آنتیکه که اصغر کله پز میخواد به خاطر اسقاطی ۵۰۰ بکنه تو پاچت

    موافقم 6
    مخالفم 0
  8. 18:45

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (511 ديدگاه)

    مطلب کامل و جامعی بود آقا شاهین ممنون😍❤️❤️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1637 ديدگاه)

    آقا فریب اینجور مقالات و زرق و برق بعضی کلاسیک ها رو نخورید ضمن اینکه هیچ ماشین قدیمی و کلاسیکی قابلیت استفاده روزمره نداره یه وقت گول حرفای بیخود رو نخورید که یه عمر گرفتاری داره. چه آدمهایی ندیدم که با همین کلاسیک سواری کچل شدن، معتاد شدن، طلاق گرفتن، ورشکسته و بی پول شدن و دنیا و اخرتشون به تباهی رفت لامصب جوری مسیر زندگی رو عوض می‌کنه که یهو دورتو نگاه می‌کنی میبینی غیر از اوس اکبر صافکار و اوس اصغر نقاش و اوس جعفر مکانیک و برقکار هیچ رفیق دیگه ای اطرافت نیست 🤣

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. JDM

      ۱۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (636 ديدگاه)

      من خودم کلاسیک‌بازم اما مشکلاتی که فرمودید زمانی پیش میاد که انتخاب کور‌کورانه‌ای داشته باشیم مثلا طرف تو فضای مجازی یه سیویک میبینه که داره تو ردلاین کاتاف میخوره فکر میکنه دیگه تمام سیویک‌ها اینطورن میاد یکی میخره که اطلاعاتی از ماشین نداره و رس ماشینو میکشه خرید ماشین کلاسیک نیازمند تحقیق زیاده از هر کسی که کارش این باشه حتی قبل از خرید کارشناسی بشه و بعد از خریدن بهترین‌کار اینه که اورحال بشن که بتونن اون سواری بدون نقص رو بدن
      اونایی که نمیتونن از پس اینجور ماشینا بربیان چون اطلاعات کلی ندارن خب کسی که نمیدونه لنسر ۹۲ glx 1500 هست و gl1300 میاد آکهی میزنه لنسر 1600 چه
      انتظاری هست چون همین اطلاعات غلط هست که باعث اطلاعات غلط میشه
      البته جسارت نباشه

      موافقم 5
      مخالفم 0
  10. اندرو غلامحسن

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    عشق واقعی کادیلاک سویل یه عتیقه اش رو تر تمیز در حد چی پیدا کنی میارزه به تمام خودرو های داخلی

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا